Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sorø Akademis Skole
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Allan Rosengren
|
Hold
|
2024 3v ol (3v ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion
Formålet med introduktionen er at give et basalt kendskab til følgende 3 områder samt bevidsthed om fagets indhold, betydning og begrundelse:
Geografi
De tolv olympiske guder
Kronologi
Supplerende stof:
Politikens historiske atlas 1967
http://www.fc-thl.dk/~np/historisk_atlas/ kort nr. 14, 20 og 21
Slægtstræ over de tolv olympiske guder (ifølge Apollodor) fra Chr. Gorm Tortzen: Antik Mytologi
Hesiods Theogoni, vers 116-138 + 154-197, oversat af Lene Andersen, fra: Gads Religionshistoriske Tekster, 1984, side 254-258.
Læreplanen for faget på emu.dk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Epos og helte
Formålet med forløbet er
1) at introducere til det antikke (europæiske) epos, genre og indhold, gennem læsning af først og fremmest Iliaden og Æneiden (kunstepos).
2) at få greb om den heroiske verdens idealer - og herigennem indblik i det overraskende positive fjendebillede i Iliaden.
3) at få et indblik i romersk epos og identitetskonstruktion gennem identifikation med 'konkurrenten' Grækenlands urfjende, trojanerne.
Kernestof:
Iliaden I; VI, 237-529; XXII (Dues oversættelse).
Æneiden II, 1-297 (Dues oversættelse)
Supplerende stof:
Æneiden I, 1-11; VI,788-901 (Dues oversættelse). Odysseen I, 1-10 (Dues oversættelse).
Ludvig Holberg: Fra Heltehistorier: Introduktion til Ziska og Scanderbeg (om heltebegrebet): http://holbergsskrifter.dk/holberg-public/view?docId=Heltehist%2FHeltehistorier-tome1.page&toc.depth=1&brand=&chunk.id=vol1chap4&toc.id=vol1chap4&show.second=komm
Holbergs epigram V,4: https://holbergsskrifter.dk/holberg-public/view?docId=Epigrammer%2FEpigrammer_overs.page&brand=&chunk.id=book5_004&toc.id=book5&toc.depth=1
Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen, Paideia, kapitlet om Epos, side 11-43.
www.denstoredanske.dk: Artiklen om Clientela-systemet.
Restudy: Videoer om Oldtidskundskab, Epos, video 1,2 og 4.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs side 11-19 (spring evt. side 14-15 over) i Paideia.
-
Opgaver til Iliaden I,304-611.doc
-
Læs Iliaden I,1-201 (dvs. Første Sang, vers 1-201). I læste det meste sidst. Der ligger dokumenter til hjælp i mappen "Epos og helte".
-
Læs Iliaden, Første Sang, indtil vers 499. I nåede det meste sidst. I timen arbejder vi videre med vedhæftede.
-
Læs Paideia side 14-15. Vær i stand til at genfortælle handlingen i hovedtræk (kun det vigtigste). Du kan evt. (frivilligt) udfylde en berettermodel (vedhæftet).
-
Berettermodellen - udfyldning.docx
-
Læs Iliaden VI, 242-481 (dvs. Sjette Sang, vers 242-481). Det var det, I dramatiserede sidste gang. Medbring Sjette Sang af Iliaden i papirform, som I fik udleveret sidst. Jeg har kopier til dem, der ikke var der sidst:
-
Læs Paideia side 14-15 (referatet af Iliaden). Læg særlig mærke til handlingen fra Sjette Sang (som vi har læst) til Toogtyvende Sang (som vi skal læse). Hvor er point of no return? Hvad er det, der gør, at Achilleus ændrer sig fra at være vred og pa
-
Opgaver (dramatisering) til Iliaden XII.docx
-
Gennemgang af Iliaden XXII,1-166
-
Gennemgang af Iliaden XXII,166-329
-
Medbring 22. sang af Iliaden, som I fik sidst (jeg har kopier til Luka, Medina, Mia og Nanna)
-
Repetér 22. sang + relevante fagbegreber. Brug vedhæftede videoer (ca. 23 minutter i alt) og evt. vedhæftede ordkort.
-
Ordkort til epos.doc
-
3v - 30 oktober.docx
-
Epos hos romerne - fra bogen Paideia OCR.pdf
-
Arbejdsspørgsmål til Paideia - epos hos romerne.docx
-
Medbring analyser fra sidst. Jeg har samtaler med William og Vibe, Ulrikke og Olav, Caroline og Caya-Smilla, Felix Gusa og Felix Andersen, Kristoffer og Laura, Lilja og Luka, Medina og Mia, Mikkel.
-
Arbejdsspørgsmål til Æneiden.docx
-
Medbring svar på de arbejdsspørgsmål, I lavede i sidste uge. (Også vedhæftet her). Og læs Paideia 31-37, hvis du ikke nåede det sidste onsdag.
-
Læs Æneidens Anden Sang, vers 234-297 (vedhæftet). Der står et par nyttige noter i vedhæftede arbejdsspørgsmål. I læste begyndelse af Anden Sang sidst.
-
Æneiden - Anden sang (uddrag) OCR.pdf
-
Medbring bogen "Paideia". Vi begynder nyt forløb om kunsthistorie.
-
Læs i Paideia: kapitlerne om kunst, dvs. side 45-54, 93-100, 129-135, 171-176, 201-206, 247-254. Meget af det er billeder, og du behøver ikke læse det hele til denne gang. I timen bruger vi første halvdel af modulet til at gøre gruppearbejdet fra sid
-
Læs i Paideia: kapitlerne om kunst, dvs. side 45-54, 93-100, 129-135, 171-176, 201-206, 247-254. Meget af det er billeder, og du havde sikkert læst en del af det til i mandags. Men sørg for at læse resten. Fremlæggelser fortsat!
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Tradition og fornyelse i kunsten
Kunstforløbet er et forløb om græsk (og romersk) kunst med fokus på skulptur.
Formål: I skal lære at beskrive, datere og fortolke græsk (og romersk) rundskulptur fra arkaisk til romersk tid, særligt de monumenter, som indgår i kernestoffet. Endvidere skal I kunne perspektivere til efterantik kunst, hvor antikkens formsprog lever videre.
Kernestof:
Billederne ligger som PowerPointPræsentation.
Arkaisk skulptur:
1. Kouros fra The Met
2. Kouros fra Anavyssos
3. ’Kleobis og Biton’
4. Kalvebæreren
Tidlig klassisk skulptur:
5. Kritios-drengen
6. Zeus/Poseidon fra Artemision
7. Tyranmorderne
8. Diskobolos
Højklassisk skulptur:
9. Doryforos
10. Riace A og B
Senklassisk skulptur:
11. Hermes med Dionysosbarnet.
12. Skraberen (’Apoxyómenos’)
13. Den kroatiske apoxyomenos
Hellenistisk skulptur:
14. Galler dræber sin hustru og sig selv
15. Laokoon-gruppen
Romersk skulptur:
16. Augustus Prima Porta statuen
Paideia: kapitlerne om kunst, dvs. side 45-54, 93-100, 129-135, 171-176, 201-206, 247-254
Supplerende stof:
Kai Nielsen: Vandmoderen 1919-20/2005 fra Glyptotekets vinterhave.
- Reklame: Body Kouros fra Yves Saint Laurent.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Demokrati
Med udgangspunkt i en diskussion af demokratiets stilling i dag undersøges demokratiets teori og praksis i oldtiden. Lincolns Gettysburg Address bruges som perspektivtekst, og forløbet afsluttes med en diskussion af, hvordan oldtidens demokrati kan være inspirerende for vores demokratiske praksis med Reybroucks kritik og innovative tilgang som afsæt.
Kernestof:
Herodot, Tredje Bog, 61; 80-83 (dvs. side 48-52).
Thukydid II, 37-41: Af Perikles' gravtale.
Cicero: De re publica I, 68-70
Aristoteles: Athenernes statsforfatning 42-45 (Mogens Herman Hansen: Kilder til demokratiet i Athen, side 128-133)
Supplerende stof:
Mogens Herman Hansens artikel: https://denstoredanske.lex.dk/Athens_demokrati
Lincolns Gettysburg Address
https://www.youtube.com/watch?v=a4Bojjx_Dew
Reybrouck, Imod valg - til forsvar for demokratiet, side 9-17.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Ødipus
Formålet med denne søjle er
1) alment, at I får indblik i attisk tragedie: genre, genrens udvikling og opførelsespraksis.
2) mere specifikt, at I får indblik i klassiske overvejelser over skæbne og selvindsigt.
3) Der perspektiveres til Freuds ”Drømmetydning”
Kernestof:
Sofokles: Ødipus. Oversat af Otto Foss. Hans Reitzels Forlag
Supplerende stof:
www.restudy.dk : Foredrag om ”Græsk tragedie og komedie” og ”Aristoteles” (om Aristoteles’ dramateori).
’Drama’, kap. fra Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen, Paideia, Systime 2012, s. 101-111.
Uddrag af Freuds Drømmetydningen. Oversat af David Taub Pedersen fra Sigmund Freud: Gesammelte Schriften, II: Die Traumdeutung. Leipzig/Wien/Zürich 1925. S. 262-266.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Filosofi
Formål: Indføring i filosofi, særligt Sokrates' (og Platons) filosofi. Teksterne læses under temaet 'Det gode liv og den gode død'. Vi læser også Seneca bl.a. for at se en udvikling frem til stoicismen. Endelig perspektiveres til et digt af Staffeldt som eksempel på idealismen i den romantiske digtning.
Kernestof:
Hulebilledet. Sokrates' forsvarstale. Efter domsafsigelsen. Efter fastsættelsen af straffen. Jørgen Mejer og Chr. Gorm Tortzen, Kend dig selv. Et Platonudvalg. Side 163-170; 211-246
Faidon (slutningen). Foss og Krarup: Udvalg af Platons skrifter, side 84-89.
Supplerende stof:
a: Jørgen Mejer og Chr. Gorm Tortzen, Kend dig selv. Et Platonudvalg. Side 9-24 (Indledning).
b: Introduktion til Seneca, Christensen og Tortzen, Romersk antologi s. 189-190.
c: Perspektivtekst: Seneca brev 54 og 47. Christensen og Tortzen, Romersk antologi s. 190-195.
d: Perspektivtekst: Schack von Staffeldt: ”Indvielsen” (1804)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65295096307",
"T": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65295096307",
"H": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65295096307"
}