Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sorø Akademis Skole
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Rolf Kaad Johansen
|
Hold
|
2024 3y ol (3y ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kærlighed og filosofi i antikken
Forløbet tager udgangspunkt i små uddrag af Erasmus Montanus (Syllogistikken) og Staffeldts "Platonisme", som er læst i sin helhed som supplerende stof.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ødipus - Kend dig selv
Vi har kort berørt Freuds Ødipus-kompleks og det dertil hørende Elektra-kompleks.
Ovids Narcissus fungerer som perspektiverende tekst til Ødipus. Desuden har vi set en moderne opførelse af "Antigone" af ZeBU.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
U-lykke
Kort intro. til Herodots historieskrivning med en kort reference til "300"
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Græsk skulptur og portrætkunst
Forløbet havde et særligt fokus på en ekskursion med dansk til pl.a. Glyptoteket, Nationalmuseet og den Hirschsprunske samling. Glyptotekets arkitektur blev gennemgået ved elevfremlæggelser med udgangspunkt i "Semper ardens" af Jan Stubbe Østergaard.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Krig og kærlighed i antikken
I forløbet har vi set uddrag af "Troy" og perspektiveret til denne.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65295098199",
"T": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65295098199",
"H": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65295098199"
}