Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sorø Akademis Skole
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Gitte Bjerreskov Storm
|
Hold
|
2024 2g ps 1 (2g ps 1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til psykologi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hvordan lærer vi bedst
Tema 1: Hvordan lærer du bedst?
Tema 1A: HOP
Hukommelse og opmærksomhed samt digitale forstyrrelser
Mobil-projekt
Behaviorisme
Tema 1B: Leg og læring samt kønsspecifikke oplevelser/forskelle
med udgangspunkt i tema 1 (HOP)
Piaget
Vygotsky
Omsorgens betydning
Kognitiv psykologi
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs i Psykologiens Veje, kap. 11, *Kognitiv psykologi, s. 155 -158 (Bartletts hukommelsesforskning) + s. 168 (overskrift: Hukommelse) + afsnittene Den sensoriske hukommelse, s. 168-170, Korttidshukommelse s. 170 + Langtidshukommelse s. 170 - 171. Hv
-
Case om fru Thomson (hukommelse).pdf
-
Vi skal arbejde med HOP. Igen introspektive øvelser og casearbejde. Læs afsnittet om Gestaltpsykologien, s. 159 - 161 + Studiet af menneskets informationsprocesser: s. 161 - 163 frem til opmærksomhed + case
-
Case, Forvirret efter fald.pdf
-
1, Hukommelse, Case_ Dum dummere internet m. spg.docx
-
Artikel valg 3.docx
-
Hvad vil det sige at være opmærksom og percipere: En lille øvelse:)
-
Perceptionsøvelse
-
Perceptionsintroduktion.docx
-
arkitektur og hjernen.docx
-
Læs om Opmærksomhed, s. 163-165 + om Perception s. 163 - 168 , 1. spalte. Fokuser på teoretikere + faglige begreber og hvad de betyder
-
d. 13. 9 arbejdede vi med perceptionsøvelser i byen. Disse øvelser arbejder vi videre med
-
3, Opmærksomhed og perception(9).pptx
-
mind-map over perception-1.pdf
-
Vi skal lige se slutningen færdig af "Det store kup". Vi nåede til 44 min.
-
Arbejdsspørgsmål til Perfekte kup.docx
-
Vi arbejder med arkitektur og hjernen
-
oplæg til behaviorisme.doc Gruppe 1
-
Sæt jer ind i oplægget under Digitale oplevelser. Læs følgende teori, der skal bruges alle 3 gange_Teknologi og samfund_.docx
-
Projektarbejde. Vi mødes i klassen for lige at krydse af, og derefter er der projektarbejde.
-
I dag skal I blive færdig med jeres undersøgelser og også have fremstillet jeres oplæg.
-
De forskellige grupper fremlægger. I skal komme med et powerpointoplæg- og jeres oplæg skal ca. fylde mellem 10 og 15 min.
-
En enkelt gruppe eller to skal holde deres oplæg. Husk ALLE, at hvis I ikke allerede har delt jeres oplæg med klassen, hold 1, skal I gøre det nu. Læs og hav med Psykologiens veje. Vi skal arbejde med Piaget, og foretage nogle øvelser - I må gerne ty
-
Piaget's Theory of Cognitive Development
-
regnestykke med appelsiner
-
Test, tænkning, auditiv, visuel, taktil osv..pdf
-
Husk at læse kapitel 12 med fokus på Piagets 4 faser. Noter dig de vigtigste fagord til faserne. Vi skal arbejde videre med disse
-
Udlevering af kompendium om Piagets 4 faser, der arbejdes videre med.
-
Dette modul bliver lidt anderledes end de andre - og det skal nok gå. Jeg er på kursus, og det er alligevel tid til, at I får en eksamensøvelse. Jeg har oprettet en skriftlig opgave til jer i Lectio. I kan vælge imellem 2. Den ene til Tema 1A(HOP) og
-
Hop 1A.docx Tema 1b_ Leg og læring Case Emil på 6.docx
-
Vi skal desuden lige inddrage mere teori om læring: Dweck og Deci og Ryan om motivation - ud fra et mere humanistisk perspektiv
-
Det første årCFU-login
-
I skal have jeres test - jer- selv tilbage. Vi vil fokusere på hvilke teorier og metoder, der kunne indgå,, samt, hvordan man 'underbygger' bedst. V fortsætter med at arbejde med problemstillingen, om hvornår det er bedst at starte i skole. Hvis du I
-
Diana Baumrinds model for opdragelsesstile-1(2).doc tidlig skolestart forkortet til elever docx(13).docx
-
Vi blev slet ikke færdig med andre tilgange til læring. Vi blev ikke færdig med motivation: læs Deci og Ryan (ligger på fredagsskemaet) s teori om motivation og opdragelse. Så: I har styr på Piagets 4 faser. Er Piagets faser eller universelle - ell
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Barndommen som frremtidens fundament/omsorgens bet
Tema 2: Omsorgens betydning?
Tema 2A: Barndommens fundament
Tilknytning, adoption,
Erikson/Piaget - Faser.
Neuropsykologi: Svigt i hjernen
Omsorgssvigt, flygtninge
Risiko-resiliens
Tema 2B: Kultursammenstød (Hvad sker der senere i livet)
Flygtninge
Resiliens
Socialpsykologi: Stereotyper, kap. fra e-bog om kulturmøder, Kontraktteori, majoritet, minoriteter
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kopi af Sneboldkamp - fagbegreber til Gittes hold.docx
-
Alle: Husk at reflektere over din egen læringsstil, jf. oplægget fra timen i går under Motivation, (prøv at inddrag fagbegreber) i timen 15 min med en makker og walk and talk.
-
Vi skal bruge følgende materiale i timen:
-
Læs casen om Ole og hans familie
-
Vi samler op på Ole-casen, og vi arbejder med metoder vedr. resiliensundersøgelserne:Werner og Smith. Genlæs, hvis det ligger langt væk.
-
Metode og teorikritik (1).pptx
-
Hjælpekort til metodeforståelse af fagbegrebet længdesnitsundersøgelse.docx
-
Bowlbys tilknytningsmønstre.doc
-
Læs i psykologiens Veje om Bowlbys tilknytningsteori fra s. 96- 100
-
Vi skal anvende Bowlbys teori om tilknytning og Eriksons teori samt Baumrind på dokumentar om Lille Jørn. Alle bruger teorien om resiliens, kopi af oversigtenVi skal anvende teorierne på Jørn, Anni og Bjarne. Vi samler op efter første modul
-
https://www.youtube.com/watch?v=m_6rQk7jlrc
-
Arbejdsspørgsmål Metode Ainsworth(1).docx +
-
Når I i løbet af torsdag morgen/formiddag får teksterne, er det de tre sider om Aintsworths forsøg, I skal læse.
-
Hvad er din tilknytningsstil.pdf
-
Læg jeres noter fra analyse af: Er du mors lille dreng, fra i mandags ind her:
-
Metode og teorikritik (3).pptx
-
Vi skal samle op på Aintsworts forsøg og hendes metode. Hav jeres oplæg klar
-
Vi skal arbejde med den giftige stress, som blandt Jørn blev udsat for i de første uger-måneder af sit liv:kopi fra kap. 1 fra Den sårbare hjerne.pdf Fra kap 3 Fra Den sårbare hjerne.pdf Fra kap. 5 fra Den sårbare hjerne.pdf
-
Hvis du kan nå at læse følgende sider til filmen, vil det være rigtig godt Kulturmøder .docx og ellers inddrager vi teorien på fredag
-
Kopi af Flugt - psykologisk.docx
-
Læs om kulturmøder i forbindelse med filmen Flugt. Hvis du ikke fik set Flugt i mandags, kan du selv se den i DR.DK. Vi mangler at se de sidste 10 sider. Husk Psykologiens Veje - og læs
-
Læs Følgende lille case:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Gymnasietlivet
Tema 3: Gymnasielivet
3A Udfordringer og coping
Stress, coping
Personlighedspsykologi
Opdragelsestyper
Socialpsykologi og adfærdspsykologi + “personlighed”Carol Dweck mindset
Arv vs. miljø
Sårbarhedsfaktorer + resiliensfaktorer
Senmodernitet
3B (U)sunde fællesskaber
Socialpsykologi: Autoritet, lydighed, roller, gruppedynamikker
Motivationsteori: Autonomi Cartago
Kognitiv psykologi: Kognitiv dissonans
Big 5. - Måske også D-faktor (i forbindelse med ondskab)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi afslutter temaet om den tidligste opvækst betydning - overvej, hvordan temaet hænger sammen - hvilke vinkler, der ligger i det. Har du styr på teorierne? Læs denne lille korte case
-
Husk at evaluere forløbet
-
Vi starter nyt tema om om ungdommen på godt og ondt. Vi skal igennem de fænomener, vi normalt knytter til ungdomsfasen, fx tilhørsforhold til gruppen, til at se andre som autoriteter, om at klare udfordringer. Vores hovedkapitler er kap. 17 , Ungdom
-
Til de socialpsykologiske forsøg:
-
Overrsigt over de socialpsykologiske forsøg.docx Find din gruppe og læs som minimum din gruppes tekstmateriale
-
Milgram.docx
-
Kompleksitetsniveauer i forståelse og forklaring.docx Metoder fra Psykologi C.docx Psykologiske_problemstillinger_til fx repetition.docx
-
Vi skal lytte til en masse oplæg om jeres socialpsykologiske forsøg. Husk de to problemstillinger, en aktivitet til klassen i forhold til jeres oplæg
-
Vi starter med at få de sidste forsøg
-
Psykologiens Veje, kap. om ungdom. Læs om identitet og ungdom. Fokus på Giddens, Gergen, Erikson, Bourdieu og Goffmann, 292-96 + om Goffmann og Honneth fra tema 1
-
Eksamens - caseeksempel.docx
-
Modul 1 og 2, Identitetsdannelse(1).pptx Unge pressede, Katzenelson.docx
-
Vi skal lige samle op på identitetsbegrebet - og så går vi videre stress og håndtering af stress. I skal læse om stress i Psykologiens Veje, s. 399- 407, indre og ydre stress, akut og kronisk
-
Afsnit
-
Modul 5, stress.pptx
-
Lektien er at læse om copingstrategier, dvs. hvordan håndterer vi stress Coping.docx
-
Disse sider om personlighed arbejdede vi med i mandags ud fra, hvordan vi klarer stress (Lazarus' copingmekanismer):
-
Alle jer, der tog videre før tid skal læse om FM, Big Five og Høeg Olesen, s. 38-39.
-
genvej til googledocs
-
Vi mangler at høre om Seligman. Læs følgende artikel som case: Startede fra bunden, nu er vi her. Find 2 eller 3 problemstillinger, som har med temaet at gøre: Ungdom, identitet, personlighed, stress og coping - herunder resiliens»Startede fra bunden
-
Vi skal samle op på casen fra i fredags, ikke mindst på problemstillinger - og så skal vi samle op på dette tema. Husk psykologiens Veje
-
Gymnasielivet på godt og ondt - tomt skema.docx
-
Husk jeres bog, og jeres mind maps. Har I styr på sidste tema?
-
Læg jeres opsamlinger ind her - fra d. 25.4
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65295115011",
"T": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65295115011",
"H": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65295115011"
}