Holdet 2024 2g ps 2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Sorø Akademis Skole
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Frederik Rohdin Bruun Hansen
Hold 2024 2g ps 2 (2g ps 2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til psykologi
Titel 2 Hvordan lærer vi bedst
Titel 3 Tema 2 Omsorgens betydning
Titel 4 Tema 3 Gymnasielivet
Titel 5 Forløb#1

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til psykologi

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Tema 2 Omsorgens betydning

Forløbet er fordelt i 2.
2A Barndommens fundament
2B
Fokus på:
– Menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø
– tilknytning, omsorgssvigt, sårbarhed og resiliens
-Krisepsykologi

Primær disciplin:
- Udviklingspsykologi
Supplerende:
Kognitiv psykologi
Socialpsykologi

Teorier og teoretikere:
-Begreber: udviklingsfaser, tilknytning, tilknytningsforstyrrelser, omsorgsperson, fremmedsituation, hospitalism, spædbarnsdepression, omsorgssvigt, resiliens, sårbarhed, indre selvkontrol, prosocial adfærd osv.
- Erik H. Erikson
- John Bowlby
- Mary Ainsworth
- Piaget (Se tema 2)
- Rutter
-Harlows eksperiment
- Spitz
-Kauai - risiko og resiliens. ISÆR RESILIENS, SOM BOWLBY ikke tager højde for

Læst materiale:
- Psykologiens veje: Kapitel 6 (Udviklingspsykologi)
- Psykologiens veje: Kapitel 7 (Småbarnet)
- Psykologiens veje: Kapitel 8 (Tilknytningsforstyrrelser og omsorgssvigt)
Psykologiens veje e-bog - se sitet under sårbarhed og resiliens

Plus artikler, cases m.m.


Tema 2A: Barndommens fundament


Tilknytning, adoption,
Erikson/Piaget - Faser.
Neuropsykologi: Svigt i hjernen
Omsorgssvigt, flygtninge
Risiko-resiliens


Tema 2B: Kultursammenstød (Hvad sker der senere i livet)
()
Flygtninge
Resiliens
Socialpsykologi: Stereotyper, kap. fra e-bog om kulturmøder, Kontraktteori, majoritet, minoriteter
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Tema 3 Gymnasielivet

Forløbet er fordelt i 2
3A Udfordringer og Coping
3B (U)sunde fællesskaber
3A Udfordringer og coping
Stress, coping
Personlighedspsykologi
Opdragelsestyper
Socialpsykologi og adfærdspsykologi + “personlighed”Carol Dweck mindset
Arv vs. miljø
Sårbarhedsfaktorer + resiliensfaktorer
Senmodernitet
3B (U)sunde fællesskaber
Socialpsykologi: Autoritet, lydighed, roller, gruppedynamikker
Motivationsteori: Autonomi Cartago
Kognitiv psykologi: Kognitiv dissonans    
Big 5. - Måske også D-faktor (i forbindelse med ondskab)


Fokus på:
– social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
– kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
– stereotyper, fordomme og diskrimination

Primær disciplin:
- Socialpsykologi

Retninger/teorier:
- Muzafer Sherif: Gruppedefinition + Robbers Cave eksperiment
- Solomon Asch: Konformitet i gruppen, sanktioner (kan være positiv men også negativt).
-Zimfardos fængselsforsøg (Stanford)
- Rolleteori af Sjølund
-Milgrams forsøg om lydighed og autoriteter
- Festinger og kognitiv dissonans
På B:
- Golbergs teori om opvækstens betydning (Opvækst kan også ses tilbage til teori fra temaet om Barndommens aftryk
- Empati m. Simon Baron Cohen
- Selvkontrol Gottfredson og Hirschi
- James Stoner: Gruppepolarisering
- fordomme, stereotyper
-Kommunikation og løgne


Fokus på:
Ungdommens problematikker
Identitet og personlighed
social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
stereotyper, fordomme og diskrimination
Stress og coping i ungdommen

Formål:
At eleverne får en selvforståelse ved at diskutere psykologiske problemstillinger i ungdomsfasen, hvor de med psykologiske briller kan få en faglig oplevelse af hvordan man håndterer udfordringer og identificere de psykologiske tilstande, man gennemgår som ung i bestemte situationer.
Eleverne kommer til at lære, hvordan personligheden og identiteten spiller ind i emner som stress, mobning, gruppepsykologiske processer og gruppepres.

Primære psykologiske retninger:
- Socialpsykologi
- Personlighedspsykologi
-Udviklingspsykologi
-suppleret med disciplinen kommunikation

Teorier:
SOCIALPSYKOLOGI  
Muzafer Sherif: Gruppedefinition & Robbers Cave-eksperiment
- Rolleteori herunder Sjølunds roller
- Erik H. Erikson (identitetsforvirring)
- Giddens (Ontologisk sikkerhed, refleksive jeg, identitetssyn som minder lidt om Erikson ift. et kerne-jeg, en fortid)
- Gergen (Multiple self, mere flydende identitetssyn, sociale arenaer).
-Goffman (Frontstage, backstage, Facework)

PERSONLIGHEDSPSYKOLOGI
-Big 5 (Personlighedspykologi)
-Henrik Olesen - Forsige og risikovillige type
FORSKELLIGE RETNINGER OG TAKES PÅ STRESS OG PERSONLIGHED:
- Dobbeltbelysning
-Stressmodel herunder 3 tilgange, krav-kontrol-model, indre/ydre forklaringsstile
krav/kontrol
- Fordomme, stereotyper

- Olweus individ-fokuseret tilgang til mobning vs. Exbus (Rabøl og Kofoeds) gruppepsykologiske tilgang til mobning
- Mobning, inklusion, eksklusion, det gode fællesskab
Læst materiale:
- (Psykologiens veje: Kapitel 18 (Kommunikation))
- Psykologiens veje 3. udgave: Kapitel 20 (Kommunikation, s. 362-371; Mobilen og de sociale medier m.m.)
- Psykologiens veje: Kapitel 21 (Socialpsykologi)

Plus artikler, cases m.m.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#1

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer