Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sorø Akademis Skole
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Frederik Rohdin Bruun Hansen
|
Hold
|
2024 2g ps 2 (2g ps 2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til psykologi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hvordan lærer vi bedst
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Tema 2 Omsorgens betydning
Forløbet er fordelt i 2.
2A Barndommens fundament
2B
Fokus på:
– Menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø
– tilknytning, omsorgssvigt, sårbarhed og resiliens
-Krisepsykologi
Primær disciplin:
- Udviklingspsykologi
Supplerende:
Kognitiv psykologi
Socialpsykologi
Teorier og teoretikere:
-Begreber: udviklingsfaser, tilknytning, tilknytningsforstyrrelser, omsorgsperson, fremmedsituation, hospitalism, spædbarnsdepression, omsorgssvigt, resiliens, sårbarhed, indre selvkontrol, prosocial adfærd osv.
- Erik H. Erikson
- John Bowlby
- Mary Ainsworth
- Piaget (Se tema 2)
- Rutter
-Harlows eksperiment
- Spitz
-Kauai - risiko og resiliens. ISÆR RESILIENS, SOM BOWLBY ikke tager højde for
Læst materiale:
- Psykologiens veje: Kapitel 6 (Udviklingspsykologi)
- Psykologiens veje: Kapitel 7 (Småbarnet)
- Psykologiens veje: Kapitel 8 (Tilknytningsforstyrrelser og omsorgssvigt)
Psykologiens veje e-bog - se sitet under sårbarhed og resiliens
Plus artikler, cases m.m.
Tema 2A: Barndommens fundament
Tilknytning, adoption,
Erikson/Piaget - Faser.
Neuropsykologi: Svigt i hjernen
Omsorgssvigt, flygtninge
Risiko-resiliens
Tema 2B: Kultursammenstød (Hvad sker der senere i livet)
()
Flygtninge
Resiliens
Socialpsykologi: Stereotyper, kap. fra e-bog om kulturmøder, Kontraktteori, majoritet, minoriteter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Tema 3 Gymnasielivet
Forløbet er fordelt i 2
3A Udfordringer og Coping
3B (U)sunde fællesskaber
3A Udfordringer og coping
Stress, coping
Personlighedspsykologi
Opdragelsestyper
Socialpsykologi og adfærdspsykologi + “personlighed”Carol Dweck mindset
Arv vs. miljø
Sårbarhedsfaktorer + resiliensfaktorer
Senmodernitet
3B (U)sunde fællesskaber
Socialpsykologi: Autoritet, lydighed, roller, gruppedynamikker
Motivationsteori: Autonomi Cartago
Kognitiv psykologi: Kognitiv dissonans
Big 5. - Måske også D-faktor (i forbindelse med ondskab)
Fokus på:
– social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
– kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
– stereotyper, fordomme og diskrimination
Primær disciplin:
- Socialpsykologi
Retninger/teorier:
- Muzafer Sherif: Gruppedefinition + Robbers Cave eksperiment
- Solomon Asch: Konformitet i gruppen, sanktioner (kan være positiv men også negativt).
-Zimfardos fængselsforsøg (Stanford)
- Rolleteori af Sjølund
-Milgrams forsøg om lydighed og autoriteter
- Festinger og kognitiv dissonans
På B:
- Golbergs teori om opvækstens betydning (Opvækst kan også ses tilbage til teori fra temaet om Barndommens aftryk
- Empati m. Simon Baron Cohen
- Selvkontrol Gottfredson og Hirschi
- James Stoner: Gruppepolarisering
- fordomme, stereotyper
-Kommunikation og løgne
Fokus på:
Ungdommens problematikker
Identitet og personlighed
social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
stereotyper, fordomme og diskrimination
Stress og coping i ungdommen
Formål:
At eleverne får en selvforståelse ved at diskutere psykologiske problemstillinger i ungdomsfasen, hvor de med psykologiske briller kan få en faglig oplevelse af hvordan man håndterer udfordringer og identificere de psykologiske tilstande, man gennemgår som ung i bestemte situationer.
Eleverne kommer til at lære, hvordan personligheden og identiteten spiller ind i emner som stress, mobning, gruppepsykologiske processer og gruppepres.
Primære psykologiske retninger:
- Socialpsykologi
- Personlighedspsykologi
-Udviklingspsykologi
-suppleret med disciplinen kommunikation
Teorier:
SOCIALPSYKOLOGI
Muzafer Sherif: Gruppedefinition & Robbers Cave-eksperiment
- Rolleteori herunder Sjølunds roller
- Erik H. Erikson (identitetsforvirring)
- Giddens (Ontologisk sikkerhed, refleksive jeg, identitetssyn som minder lidt om Erikson ift. et kerne-jeg, en fortid)
- Gergen (Multiple self, mere flydende identitetssyn, sociale arenaer).
-Goffman (Frontstage, backstage, Facework)
PERSONLIGHEDSPSYKOLOGI
-Big 5 (Personlighedspykologi)
-Henrik Olesen - Forsige og risikovillige type
FORSKELLIGE RETNINGER OG TAKES PÅ STRESS OG PERSONLIGHED:
- Dobbeltbelysning
-Stressmodel herunder 3 tilgange, krav-kontrol-model, indre/ydre forklaringsstile
krav/kontrol
- Fordomme, stereotyper
- Olweus individ-fokuseret tilgang til mobning vs. Exbus (Rabøl og Kofoeds) gruppepsykologiske tilgang til mobning
- Mobning, inklusion, eksklusion, det gode fællesskab
Læst materiale:
- (Psykologiens veje: Kapitel 18 (Kommunikation))
- Psykologiens veje 3. udgave: Kapitel 20 (Kommunikation, s. 362-371; Mobilen og de sociale medier m.m.)
- Psykologiens veje: Kapitel 21 (Socialpsykologi)
Plus artikler, cases m.m.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#1
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65295119111",
"T": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65295119111",
"H": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65295119111"
}