Holdet 2024 2g3g ps - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Sorø Akademis Skole
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Akila Karunenthiran
Hold 2024 2g3g ps (2g3g ps)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Tema 1: Hvordan lærer vi bedst?
Titel 2 Tema 2 Omsorgens betydning
Titel 3 Tema 3 Gymnasielivet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Tema 1: Hvordan lærer vi bedst?

Tema 1: Hvordan lærer du bedst?

Forløbet er fordelt i 2
1A: HOP (hukommelse, opmærksomhed og perception)
1B: Leg og læring samt kønsspecifikke oplevelser
Eleverne vil lære at forstå og anvende psykologisk teori både igennem introspektive øvelser samt cases og artikler. Forløbet er en introduktion til begreberne inden for kognitiv psykologi, men der suppleres med andre relevante fagbegreber. I forløbet vil eleverne tilegne sig metodeforståelse, hvor de er kritiske over for eksperimenter samt teorier.
Fokus på:
- Kognition og læring
- Psykologiske, sociale, kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
- Perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
- Forstået for køn og læring samt forskelle og ligheder
- Projekt om digital dannelse

Primær disciplin:
- Kognitiv psykologi (Hukommelse, perception, opmærksomhed, digitalt dannelse)

Andre discipliner:
-Behaviorisme (Skinner, Watson)
-Socialpsykologi (selv-profeti, Vygotsky, læringscirkel, Carol Dweck)
- Udviklingspsykologi (Omsorg, Piaget)

Retninger/teorier:
- Kognitionspsykologi, herunder Ebbinghaus og Frederick Bartlett
-Hukommelse, perception, opmærksomhed
-Jean Piagets kognitive læringsteori
-Piagets udviklingsfaser (udvikling og kognition)
-Behaviorisme, B.F. Skinner herunder Pavlov, Watson
-Social indlæringsteori, Bandura (sene behaviorisme) Imitation
- Social psykologi, Vygotsky + læringscirkel
- Motivationsprocesser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Tema 2 Omsorgens betydning

Forløbet er fordelt i 2.
2A Barndommens fundament
2B
Fokus på:
– Menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø
– tilknytning, omsorgssvigt, sårbarhed og resiliens
-Krisepsykologi

Primær disciplin:
- Udviklingspsykologi
Supplerende:
Kognitiv psykologi
Socialpsykologi

Teorier og teoretikere:
-Begreber: udviklingsfaser, tilknytning, tilknytningsforstyrrelser, omsorgsperson, fremmedsituation, hospitalism, spædbarnsdepression, omsorgssvigt, resiliens, sårbarhed, indre selvkontrol, prosocial adfærd osv.
- Erik H. Erikson
- John Bowlby
- Mary Ainsworth
- Piaget (Se tema 2)
- Rutter
-Harlows eksperiment
- Spitz
-Kauai - risiko og resiliens. ISÆR RESILIENS, SOM BOWLBY ikke tager højde for

Læst materiale:
- Psykologiens veje: Kapitel 6 (Udviklingspsykologi)
- Psykologiens veje: Kapitel 7 (Småbarnet)
- Psykologiens veje: Kapitel 8 (Tilknytningsforstyrrelser og omsorgssvigt)
Psykologiens veje e-bog - se sitet under sårbarhed og resiliens

Plus artikler, cases m.m.


Tema 2A: Barndommens fundament


Tilknytning, adoption,
Erikson/Piaget - Faser.
Neuropsykologi: Svigt i hjernen
Omsorgssvigt, flygtninge
Risiko-resiliens


Tema 2B: Kultursammenstød (Hvad sker der senere i livet)
()
Flygtninge
Resiliens
Socialpsykologi: Stereotyper, kap. fra e-bog om kulturmøder, Kontraktteori, majoritet, minoriteter
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Tema 3 Gymnasielivet

Forløbet er fordelt i 2
3A Udfordringer og Coping
3B (U)sunde fællesskaber
3A Udfordringer og coping
Stress, coping
Personlighedspsykologi
Opdragelsestyper
Socialpsykologi og adfærdspsykologi + “personlighed”Carol Dweck mindset
Arv vs. miljø
Sårbarhedsfaktorer + resiliensfaktorer
Senmodernitet
3B (U)sunde fællesskaber
Socialpsykologi: Autoritet, lydighed, roller, gruppedynamikker
Motivationsteori: Autonomi Cartago
Kognitiv psykologi: Kognitiv dissonans    
Big 5. - Måske også D-faktor (i forbindelse med ondskab)


Fokus på:
– social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
– kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
– stereotyper, fordomme og diskrimination

Primær disciplin:
- Socialpsykologi

Retninger/teorier:
- Muzafer Sherif: Gruppedefinition + Robbers Cave eksperiment
- Solomon Asch: Konformitet i gruppen, sanktioner (kan være positiv men også negativt).
-Zimfardos fængselsforsøg (Stanford)
- Rolleteori af Sjølund
-Milgrams forsøg om lydighed og autoriteter
- Festinger og kognitiv dissonans
På B:
- Golbergs teori om opvækstens betydning (Opvækst kan også ses tilbage til teori fra temaet om Barndommens aftryk
- Empati m. Simon Baron Cohen
- Selvkontrol Gottfredson og Hirschi
- James Stoner: Gruppepolarisering
- fordomme, stereotyper
-Kommunikation og løgne


Fokus på:
Ungdommens problematikker
Identitet og personlighed
social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
stereotyper, fordomme og diskrimination
Stress og coping i ungdommen

Formål:
At eleverne får en selvforståelse ved at diskutere psykologiske problemstillinger i ungdomsfasen, hvor de med psykologiske briller kan få en faglig oplevelse af hvordan man håndterer udfordringer og identificere de psykologiske tilstande, man gennemgår som ung i bestemte situationer.
Eleverne kommer til at lære, hvordan personligheden og identiteten spiller ind i emner som stress, mobning, gruppepsykologiske processer og gruppepres.

Primære psykologiske retninger:
- Socialpsykologi
- Personlighedspsykologi
-Udviklingspsykologi
-suppleret med disciplinen kommunikation

Teorier:
SOCIALPSYKOLOGI  
Muzafer Sherif: Gruppedefinition & Robbers Cave-eksperiment
- Rolleteori herunder Sjølunds roller
- Erik H. Erikson (identitetsforvirring)
- Giddens (Ontologisk sikkerhed, refleksive jeg, identitetssyn som minder lidt om Erikson ift. et kerne-jeg, en fortid)
- Gergen (Multiple self, mere flydende identitetssyn, sociale arenaer).
-Goffman (Frontstage, backstage, Facework)

PERSONLIGHEDSPSYKOLOGI
-Big 5 (Personlighedspykologi)
-Henrik Olesen - Forsige og risikovillige type
FORSKELLIGE RETNINGER OG TAKES PÅ STRESS OG PERSONLIGHED:
- Dobbeltbelysning
-Stressmodel herunder 3 tilgange, krav-kontrol-model, indre/ydre forklaringsstile
krav/kontrol
- Fordomme, stereotyper

- Olweus individ-fokuseret tilgang til mobning vs. Exbus (Rabøl og Kofoeds) gruppepsykologiske tilgang til mobning
- Mobning, inklusion, eksklusion, det gode fællesskab
Læst materiale:
- (Psykologiens veje: Kapitel 18 (Kommunikation))
- Psykologiens veje 3. udgave: Kapitel 20 (Kommunikation, s. 362-371; Mobilen og de sociale medier m.m.)
- Psykologiens veje: Kapitel 21 (Socialpsykologi)

Plus artikler, cases m.m.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer