Titel
3
|
Tema 3 Gymnasielivet
Forløbet er fordelt i 2
3A Udfordringer og Coping
3B (U)sunde fællesskaber
3A Udfordringer og coping
Stress, coping
Personlighedspsykologi
Opdragelsestyper
Socialpsykologi og adfærdspsykologi + “personlighed”Carol Dweck mindset
Arv vs. miljø
Sårbarhedsfaktorer + resiliensfaktorer
Senmodernitet
3B (U)sunde fællesskaber
Socialpsykologi: Autoritet, lydighed, roller, gruppedynamikker
Motivationsteori: Autonomi Cartago
Kognitiv psykologi: Kognitiv dissonans
Big 5. - Måske også D-faktor (i forbindelse med ondskab)
Fokus på:
– social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
– kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
– stereotyper, fordomme og diskrimination
Primær disciplin:
- Socialpsykologi
Retninger/teorier:
- Muzafer Sherif: Gruppedefinition + Robbers Cave eksperiment
- Solomon Asch: Konformitet i gruppen, sanktioner (kan være positiv men også negativt).
-Zimfardos fængselsforsøg (Stanford)
- Rolleteori af Sjølund
-Milgrams forsøg om lydighed og autoriteter
- Festinger og kognitiv dissonans
På B:
- Golbergs teori om opvækstens betydning (Opvækst kan også ses tilbage til teori fra temaet om Barndommens aftryk
- Empati m. Simon Baron Cohen
- Selvkontrol Gottfredson og Hirschi
- James Stoner: Gruppepolarisering
- fordomme, stereotyper
-Kommunikation og løgne
Fokus på:
Ungdommens problematikker
Identitet og personlighed
social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
stereotyper, fordomme og diskrimination
Stress og coping i ungdommen
Formål:
At eleverne får en selvforståelse ved at diskutere psykologiske problemstillinger i ungdomsfasen, hvor de med psykologiske briller kan få en faglig oplevelse af hvordan man håndterer udfordringer og identificere de psykologiske tilstande, man gennemgår som ung i bestemte situationer.
Eleverne kommer til at lære, hvordan personligheden og identiteten spiller ind i emner som stress, mobning, gruppepsykologiske processer og gruppepres.
Primære psykologiske retninger:
- Socialpsykologi
- Personlighedspsykologi
-Udviklingspsykologi
-suppleret med disciplinen kommunikation
Teorier:
SOCIALPSYKOLOGI
Muzafer Sherif: Gruppedefinition & Robbers Cave-eksperiment
- Rolleteori herunder Sjølunds roller
- Erik H. Erikson (identitetsforvirring)
- Giddens (Ontologisk sikkerhed, refleksive jeg, identitetssyn som minder lidt om Erikson ift. et kerne-jeg, en fortid)
- Gergen (Multiple self, mere flydende identitetssyn, sociale arenaer).
-Goffman (Frontstage, backstage, Facework)
PERSONLIGHEDSPSYKOLOGI
-Big 5 (Personlighedspykologi)
-Henrik Olesen - Forsige og risikovillige type
FORSKELLIGE RETNINGER OG TAKES PÅ STRESS OG PERSONLIGHED:
- Dobbeltbelysning
-Stressmodel herunder 3 tilgange, krav-kontrol-model, indre/ydre forklaringsstile
krav/kontrol
- Fordomme, stereotyper
- Olweus individ-fokuseret tilgang til mobning vs. Exbus (Rabøl og Kofoeds) gruppepsykologiske tilgang til mobning
- Mobning, inklusion, eksklusion, det gode fællesskab
Læst materiale:
- (Psykologiens veje: Kapitel 18 (Kommunikation))
- Psykologiens veje 3. udgave: Kapitel 20 (Kommunikation, s. 362-371; Mobilen og de sociale medier m.m.)
- Psykologiens veje: Kapitel 21 (Socialpsykologi)
Plus artikler, cases m.m.
|