Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sorø Akademis Skole
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Gitte Bjerreskov Storm
|
Hold
|
2024 3g ps (3g ps)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til psykologi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hvordan lærer vi bedst
Tema 1: Hvordan lærer du bedst?
Tema 1A: HOP
Hukommelse og opmærksomhed samt digitale forstyrrelser
Mobil-projekt
Behaviorisme
Tema 1B: Leg og læring samt kønsspecifikke oplevelser/forskelle
med udgangspunkt i tema 1 (HOP)
Piaget
Vygotsky
Omsorgens betydning
Kognitiv psykologi
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs i Psykologiens Veje, kap. 11, *Kognitiv psykologi, s. 155 -158 (Bartletts hukommelsesforskning) + s. 168 (overskrift: Hukommelse) + afsnittene Den sensoriske hukommelse, s. 168-170, Korttidshukommelse s. 170 + Langtidshukommelse s. 170 - 171. Hv
-
Case om fru Thomson (hukommelse).pdf
-
Vi skal arbejde med følgende cases:
-
Læs den lille case
-
Case, Forvirret efter fald.pdf
-
1, Hukommelse 23_24(1).pptx
-
Læs om Opmærksomhed, s. 163-165 + om Perception s. 163 - 168 , 1. spalte. Fokuser på teoretikere + faglige begreber og hvad de betyder.
-
Perceptionsintroduktion.docx
-
mind-map over perception-1.pdf
-
Vi samler op på vores lille perceptionsøvelse
-
Arbejdsspørgsmål til Perfekte kup.docx
-
Vi samler op på jeres studier fra i går - og skal desuden skabe sammenhæng til sammenhæng mellem perception, opmærksomhed og læring
-
1. Opgave
-
Brinkmanns briks | Er skærmene skyld i den ængstelige generation? | DR LYD fra d. 12.9. 2024
-
Læs oplægget til miniprojektet. Luk op under: Digitale oplevelser og sæt dig ind i oplægget. Vi skal arbejde med det på begge sider af Efterårsferien. Læs denne tekst, som er teori, der skal bruges til projektet_Teknologi og samfund_.docx
-
oplæg til behaviorisme.doc
-
Projektarbejde om digital dannelse:
-
Projektarbejde: I skal selv give hinanden lektier for:) Fokus på interviewet. Se alle oplæg på gårsdagens skema
-
I skal i dag være færdig med jeres projekt + have kreeret jeres powerpoint. Se opgaveoplægget:)
-
Fremlæggelser af projekter
-
Piaget's Theory of Cognitive Development
-
Vi skal høre det sidste oplæg fra de sprogfarende(:), og vi skal i gang med HOP 2.
-
Husk at læse kapitel 12 med fokus på Piagets 4 faser. Fokus på de faglige begreber og deres betydning
-
Til elever Kan man klippe i vand (Piaget).docx
-
Overvej, hvad vi kan bruge Piagets teori til i forhold til børnehavebørn og skolebørn?
-
Læg mærke til begreberne: situeret læring og distribueret læring, bl. a s. 194 ff, Vygotsky, s. 195 ff.
-
Vi dykker ned i motivation som en humanistisk teori, og vil især fokusere på selvbestemmelsesteorien.
-
Piaget og Vygotsky.docx 1
-
Growth Mindset vs. Fixed Mindset
-
Diana Baumrinds model for opdragelsesstile-1.doc
-
Case til børn og leg.docx Artiklen underbygger den podcast, vi lyttede til i tirsdags
-
4, Læring, viden og undervisning(3).pptx
-
Børnehave eller institutionel omsorgssvigt.docx
-
Vi blev ikke helt færdig med at samle op på legs betydning og for tidligt i skole.
-
Opsamlingsskema til tema1,hvordan lærer vi bedst, tomt skema.docx
-
Motivation.docx mind-map over perception-1.pdf
-
Vi samler op på dette lange læringsforløb med to temaer: Unges læring, sociale medier og forstyrrelser (1) og børns leg og læring, institutionel påvirkning og tidlig skolestart (2).
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Barndommen som fundament/omsorgens betydning
Tema 2: Omsorgens betydning?
Tema 2A: Barndommens fundament
Tilknytning, adoption,
Erikson/Piaget - Faser.
Neuropsykologi: Svigt i hjernen
Omsorgssvigt, flygtninge
Risiko-resiliens
Tema 2B: Kultursammenstød (Hvad sker der senere i livet)
()
Flygtninge
Resiliens
Socialpsykologi: Stereotyper, kap. fra e-bog om kulturmøder, Kontraktteori, majoritet, minoriteter
|
Indhold
|
Kernestof:
-
En samlet resiliensoversigt.docx
-
Metode og teorikritik (1).pptx
-
Hjælpekort til metodeforståelse af fagbegrebet længdesnitsundersøgelse.docx
-
Modul 13 og 14, Sårbarhed og resiliens.pptx
-
Eriksons teori om livslang udvikling(2).pdf
-
Fra Celle til selfie, om resiliens.docx Læs side 1-3 frem til "Uegnede forældre" + fokuser på det lille barns behov.
-
Case om Ole - Resiliens.docx
-
Læs om Werner og Smiths undersøgelse (se sidste psykologitime og besvar til undervisningen spørgsmål til undersøgelsen, jf. sidste gang). Læs også om Eriksons udviklingsteori i psykologiens Veje, fra s. 73 - 75. Læs følgende case:
-
Om Bowlby:
-
Bowlbys tilknytningsmønstre.doc
-
Modul 1 og 2, Erik H. Erikson, case, Lene og Tanja.docx Spørgsmål til Bowlby og Ainsworts tilknytningsteori.docx
-
Metode og teorikritik (1).pptx Arbejdsspørgsmål Werner & Smith - Kopi.docx
-
Vi samler op på jeres besvarelse om det metodiske bag længdesnitsundersøgelsen/Werner og Smith. Vi samler op på Ole. Læs i Psykologiens veje om Bowlbys tilknytningsteori, s. 96-100.
-
Alle skal læse Lene og Tanja-case fra sidste mandag. En gruppe arbejder med den ud fra Erikson, en ud fra Baumrind og en ud fra Bowlby - dvs. samme lektie som sidst. Vær obs på, at jeg har lagt en super god artikel om Bowlbys teori sidste mandag. Gr
-
Vi skal ud fra Bowlby og Erikson se dokumentar og følge lille Jørn, vi nåede til minuttal 15. Arbejde med casen bagefter- fremlæggelser
-
Vi samler op på Lille Jørn med de forskellige teorier. Forbered jeres oplæg
-
Hvad er din tilknytningsstil.pdf
-
Arbejdsspørgsmål Metode Ainsworth(1).docx
-
The Strange Situation | Mary Ainsworth, 1969 | Developmental Psychology
-
Secure, Insecure, Avoidant Ambivalent Attachment in Mothers Babies
-
Hvis vi når det: Forsvarsmekanismer, knyttet til Anni og BjarneSimonsen, Om forsvarsmekanismer.pdf
-
Vi fortsætter med den sårbare hjerne og den toksiske gift, der udløses ved meget tidlig omsorgssvigt.
-
DRTV - Flugt
-
Vi skal se Flugt - og dertil anvende alle relevante begreber fra tema 1 og 2. Læs
-
Læs om Kulturmøder
-
Kulturmøder .docx
-
Noter til Den sårbare hjerne(1).docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Gymnasielivet
Tema 3: Gymnasielivet
3A Udfordringer og coping
Stress, coping
Personlighedspsykologi
Opdragelsestyper
Socialpsykologi og adfærdspsykologi + “personlighed”Carol Dweck mindset
Arv vs. miljø
Sårbarhedsfaktorer + resiliensfaktorer
Senmodernitet
3B (U)sunde fællesskaber
Socialpsykologi: Autoritet, lydighed, roller, gruppedynamikker
Motivationsteori: Autonomi Cartago
Kognitiv psykologi: Kognitiv dissonans
Big 5. - Måske også D-faktor (i forbindelse med ondskab)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi skal se flugten færdig. Vi nåede til 0.45. Husk psykologiens veje. Vi skal anvende begreber fra tema 1 og tema 2. Overvej allerede nu, hvilke begreber, teorier, teoretikere, der kunne bruges
-
Vi starter nyt tema om om ungdommen på godt og ondt. Vi skal igennem de fænomener, vi normalt knytter til ungdomsfasen, fx tilhørsforhold til gruppen, til at se andre som autoriteter, om at klare udfordringer. Vores hovedkapitler er kap. 17 , Ungdom
-
Til de socialpsykologiske forsøg:
-
Oversigt over de socialpsykologiske forsøg.docx Find din gruppe og læs som minimum din gruppes tekstmateriale
-
Oplæg om jeres socialpsykologiske forsøg
-
Kompleksitetsniveauer i forståelse og forklaring.docx Metoder fra Psykologi C.docx Psykologiske_problemstillinger_til fx repetition.docx
-
Hav styr på de forskellige eksperimenter - de fleste står også i kap. 21. Vi skal bruge eksperimenterne og deres underliggende teori i forhold til dokumentaren, vi skal se: Herlufsholms hemmeligheder
-
Psykologiens Veje, kap. om ungdom. Læs om identitet og ungdom. Fokus på Giddens, Gergen, Erikson, Bourdieu og Goffmann, 292-96 + om Goffmann og Honneth fra tema 1
-
Lektie: s.400-407
-
Modul 5, stress.pptx
-
Modul 3 og 4 Identitetsdannelse.pptx
-
Copingstrategier og Lazarus.pdf
-
Samme lektie, dvs. teorier om stress mm som sidst + læs følgende case:»Startede fra bunden, nu er vi her«
-
Samme lektie, dvs. teorier om stress mm som sidst + læs følgende case:»Startede fra bunden, nu er vi her«Overvej mindst to problemstillinger til casen - og overvej, hvilke teorier og fagbegreber, der kan anvendes
-
Eksempel på tidligere eksamensspørgsmål.docx
-
Vi samler op på casen om Rasmus, på problemstillinger + forskellige copingstrategier
-
Forsvarsmekanismer:Simonsen, Om forsvarsmekanismer.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65295124699",
"T": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65295124699",
"H": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65295124699"
}