Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sorø Akademis Skole
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Jens Christian von Holck
|
Hold
|
2024 2b re (2b re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kierkegaard og livsanskuelse
Kernestof 2.2
– væsentlige sider af yderligere én valgfri religion, et veldefineret religionsfagligt emne eller en religionsvidenskabelig teori
– religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode
Arbejdsformer:
- Undervisningen har gennem småopgaver med sidemanden og i klassen fokuseret på at få eleverne til at forstå Kierkegaards pointer i forhold til cases fra deres egen virkelighed.
- I slutningen af forløbet har vi repeteret med fokus på perspektivering til de tre andre forløb.
- Forløbet er afsluttet med en individuel mindmapscreening (taksonomisk mindmap: http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=0CCUQFjAB&url=http%3A%2F%2Freligion.systime.dk%2Ffileadmin%2Findhold%2FMindmap_over_Suratekst_tidligt_i_Islamforloeb.pptx&ei=-11MVZ22NIauswGokICoDw&usg=AFQjCNGkv52Xn0AJ5HE2OV8svbaEO-xIGg&sig2=G7RUFI9rosvUD-grKBvhcw&bvm=bv.92765956,d.bGg )
Baggrundsstof: 5 sider.
Fra Wikipedia, den frie encyklopædi: http://da.wikipedia.org/wiki/S%C3%B8ren_Kierkegaard
Indholdsfortegnelse
Biografi
De unge år (1813-1846) (udeladt)
Forfatterskabets første del (1843-46)
[redigér] Forfatterskabets anden del (1847-51)
[redigér] Kirkestormen (1855)
Tekster med angivelse af særligt fokus for hver tekst:
Uddrag fra Frygt og Bæven 9 Pseudonym: Johannes Silentio. Fokus: Troens absurditet 3 sider
Uddrag fra ”Synspunktet for min Forfatter-Virksomhed”. 14 - Om at hjælpe et andet menneske til erkendelse, 1 side
Victor Erimeta (pseudonym) (1843): Enten – Eller
Uddrag fra forordet til Enten-Eller. 15 ærkeæstetikeren (Johannes Forføreren) som skræmmebillede (A er blot udgiver, ikke forfatter) + Victor Erimita's beskrivelse af "A" (gjemmenføler det smerterlige i at være digter + latteren på sin side) > Æstetikeren A i sin afstandtagen fra spidsborgertilværelsen. 4 sider
> Fra begyndelsen af Enten - Eller1: Fire Aphorismer fra A's efterladte papirer a) Der er som bekjendt insekter, b) Af alle latterlige ting.., c) Den egentlige nydelse ligger..., d) gift dig, du vil fortryde...) fra Enten-Ellers første del og skrevet af (”A”) . 1 side
> Fra slutningen af Enten-Eller 1: Slutningen af Johs. Forførerens Dagbog. D. 24. og 25. september. 3. sider
> Fra B's brev til A, Enten - Eller, anden del: (sks 3,138 - ned til "at Du ængstes" (Du er fortvivlet) 1 sider
> Fra B's brev til A, Enten - Eller, anden del: (sks 3, 202 ff) Du har adskillige gode... til: men man vælger sig selv i sin evige Gyldighed" 1 side
> Min opgave, Øjeblikket nr. 9 fra 1855. Tekst lå på Kierkegaards skrivepult, da han døde. Teksten var dateret til 1. september 1855. 1. side
> Fra ”Kjerlighedens Gjerninger”. »Næsten« er saaledes Selvkjerligheden… 1 side
> Fra ”Kjerlighedens Gjerninger”, fire små citater. 1: (..) , saa er Opgaven ikke: at finde – den elskelige Gjenstand, 2: , saa maa man først og fremmest opgive alle indbildte og overspændte Forestillinger, 3: Da gjælder det om, at man i at elske det enkelte virkelige Menneske, 4: da er der ingen Grændse for Kjerligheden; skal Pligten fuldkommes. 1. side.
I alt: 17 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kirkens kristendom
Kernestof stk. 2.2
– kristendom set i globalt perspektiv, med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra Det Gamle og Det Nye Testamente, enkelte andre tekster fra kristendommens historie samt nutidige tekster
Særligt fokus:
- Det nye overfor det gamle testamente
- Hvem er min næste?
- Det græske, det jødiske og det kristne perspektiv
Indhold:
1-2. Det gamle testamente - på opdagelse i biblen. om indholdet i GT. Hvor mange bøger? Indhold? Udgivers hjælp etc.
- Historisk versus mytisk tolkning, Pointe: Ikke nødvendigvis sket, men fælles forforståelse på Jesu tid. skabelsesmyter: kosmologi
- Messiasforventningen: Messias (hebræisk ord) = Kristus (oldgræsk ord).
- Jesus fremstilles som Messias – stærkt blasfemisk for jøderne. 1. Mos.1 (Skabelsen), 1. Mos. 2 (syndefaldsberetningen), Zakarias bog, 9,9-10 (Messiasforventningen)
Joh. 12.25 (indtoget i Jerusalem)
3 normalsider
3. For Gud er alle syndere Forskellen mellem jødisk (og muslimsk) over for kristen etik > kristen etik er vanvittig absurd.
Pointe: En kristen kan aldrig retfærdiggøre sig over for Gud.
Skel: Himmeriget/helvede her og nu (i slægt med mytisk tolkning/ billede på et eksistentielt vilkår) versus himmeriget/helvedet efter døden (i slægt med historisk/kronologisk tolkning).
- 2. mosebog kap 20, 1-21. De ti bud. Her kiggede vi på, hvordan man tolker de 10 bud forskelligt i den reformerte, ortodokse og katolsk/lutherske kirkeretning
- Mattæusevangeliet kap. 5,17-48. Bjergprædikenen
3 normalsider
4+5. Budskabet i evangelierne… hvem fortæller? - Kildebevidsthed: Synopsen (Markus, Mattæus og Lukas) og introduktion til evangelierne i det nye testamente (og Johannes).
- Hvad er en lignelse og hvorfor bruges lignelsen som fortælleform?
- Lignelsen om den fortabte søn
- Underberetninger
- Himmerige som en tilstand, ikke et sted efter livet. Matt 19, 16-26
Mark 10, 17-27 Fortabte søn
Luk. 15, 11-32 Barmhjertige Samaritaner
2 normalsider
Hvem er min næste?
Benedicte Hammer Præstholm
om Næstekærlighed. http://www.folkekirken.dk/om-troen/at-vaere-kristen/naestekaerlighed
Marie Krarup: Den syriske flygtning er ikke min næste. http://www.kristendom.dk/hvem-er-min-naeste/den-syriske-flygtning-er-ikke-min-naeste
Video: Samtale mellem Søren Krarup og Knud Erik Læsgaard.
http://www.youtube.com/watch?v=BifwMZ29AoU
Normalsider: 6 normalsider
6. Den jødiske over for den ”græske” guds-forståelse - Indtil nu har vi anlagt en jødisk forforståelse. Men forforståelsen kunne også være ”græsk”. Hvad indebærer det?
- Jødisk Gudsforståelse: Griber aktivt ind i verden, men er lidt for menneskelig (antropomorf)
- Jesus som logos. Er evig, men er Gud så i stand til at gribe ind i tilværelsen? Johs. 1, 1-18. (Juleeveangeliet, græsk version)
Luk. 2, 1-20 (juleevangeliet, jødisk version)
2 normalsider
7-8. Paulus og det blasfemiske budskab - hvem var Paulus?
- en dårskab for grækere (i forhold til græsk gudsforståelse). Vers 23!!!
- en forargelse for jøder (i forhold til jødisk gudsforståelse). Vers 23!!! 1 kor. 1 (143-144)
2 normalsider
9-10. Opstandelsen og korsfæstelsen (fra grundbogen) BILLEDE
- Kirkens perspektiv: dette er Guds søn. Evangelisternes?
- om jøderne (se også bjergprædikenen lektion 2)
- om romerne
- Hvem var skyld i henrettelsen? Om ændringer i fortællingen… INRI (Iesus Nazarenus Rex Iudaeorum) Markus 15+16 (139-143)
2 normalsider
Lektion 11 og 12. Martin Luther King:
Paulus’ brev til Amerikas kristne fra prædikensamlingen fra (196?): "Vejen hedder ikke-vold" side 142-151
8 normalsider
Lektion 13 Påsken i folkekirken (folkekirken.dk og to salmer) med perspektiv til katolicisme og ortodoks kristendom.
Se også billederne på forsiden til denne materialesamling
http://www.folkekirken.dk/hoejtider-og-traditioner/paaske/
Den danske salmebog (Folkekirkens) nr. 218 og 249 Hovedret. Side 146
2 normalsider
Lektion 14 Besøg fra folkekirkepræst Janne Meibom. Udgangspunkt i påsken
Sreeningstekst: 1. Mosebog, 22: Abraham skal ofre sin søn Isak. 1 ns.
Grundbogen religion og kultur som baggrundslæsning. Kapitlet om kristendom. 20 normalsider
I alt:
23 normalsider læst
20 normalsider baggrundsstof
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Afsnit
-
Sidste gang gennemgik vi dispositionen for, hvad I skal gøre til eksamen. Gennemgå tavlebilledet ord for ord og formulér spørgsmål til Jens i forhold til, hvis der er dele af tavlebilledet, du ikke kan forstå
-
Sidste gang så vi til allersidst en kortfilm om Søren Kierkegaard. Overvej hvornår du i den sidste uge har været: spidsborger, æstetiker og etiker.
-
Kierkegaard - Frygt og Bæven, Kjerlighedens Gjerninger og "Min opgave"
-
Kirkekampen og Kjerlighedens Gjerninger. Forberedelse: Kig powerpointen "Frygt og bæven" (som vi sammen gennemgik sidste gang) igennem. Har du spørgsmål til den? Næste gang: screening!
-
Opstart på kristendom. Brug 20 minutter på at sætte dig ind i grundbogskapitlet (Bogen hedder "religion og kultur") om kristendom.
-
image.png
-
Download kompendiet (ligger under dokumenter) og repetér lektion 1 og 2 (hvad vi gennemgik, da jeg præsenterede den fysiske udgave af biblen for jer).
-
Når I kommer skal I kunne give eksempler på: 1) bud, der kun står i 2. mos 20 (10 bud), 2) bud, som både 2. mos 20 og Jesus i Bjergprædikenen (matt 5) kommenterer og 3) noget, der kun står i Bjergprædikenen. Jens "harpunerer"
-
https://prezi.com/e09qtvtwdvq8/hovedtrk-i-vesteuropisk-kristendom-frem-til-reformationen/
-
Lektion 4 og 5
-
Sidste gang havde vi lektion 4 og 5. Denne gang lægger vi ud med de to salmetekster under lektion 14 (side 25-27) og fortsætter dernæst med lektion 6 (den græske udlægning af kristendommen) og det første af lektion 7 (Paulus). Obs. Repeter gerne sids
-
Bruger I AI (og har I adgang til det?)? Hvilke oplysninger mangler i den ellers ganske gode præsentation af forsoningslæreren, der er screenshottet nedenfor?
-
Sidste gang gennemgik vi lektion 6 og 14 samt trosbekendelsen og nadverteksten næstsidst i kompendiet; herunder værenshierarkiet fra græsk tænkning og forsoningslæren (se under sidste modul), hvor det, at folk lever kortere og kortere i følge det gl
-
Paulus hvem var han.pptx
-
1. kor. 1;7... Paulus kristendom lignede en dommedagssekt... Vi sammenlignede med Jehovas vidner og talte om Leon Festingers undersøgelse fra 1956
-
Vi afslutter Markus 16... hvad får kirken ud af at tilføje Markus 16,9-20 i det 4. årh? Herunder: hvad siger teoretikeren Michel Foucault om "tale- og lyttesamfund"? Endvidere taler vi kort om Thomas Evangeliet,hvad det ikke har med og hvorfor det ik
-
Fra klokken 13.30 går vi i gang med at fejre Holbergs fødselsdag efterfølgende instruktioner fra uddannelsesleder Gitte:
-
Vi fortsætter med tilbagemeldinger på mindmap og Martin Luther King. Næste gang screening. Hvis vi når det, evaluering af undervisningen
-
Screening
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Islam - samliv og forståelse eller konflikt og rad
Styk 2.2, kernestof
̶ islam set i globalt perspektiv med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra Koranen og hadithsamlinger samt nutidige tekster
– religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode. (en del er allerede forklaret i introforløbet, men særligt religionsfænomenologi bliver forklaret i dette forløb og de religionssociologiske teorier anvendt. Endvidere bliver Rambos konversionsteori præsenteret her)
Særligt fokus på:
- Kvindes rolle i islam
- To traditioner i studiet af islam i Danmark: Samliv og forståelse versus konflikt og radikalisering og hvordan dette syn bl.a. afspejler sig i debatten i form af de to hoveddokumentarer, vi ser i forløbet.
- Moderne sharia (sekularisering versus antisekularisering)
- Konversion (teoretisk vinkel: Rambos syv trin)
Grundbogsstof (fungerer som baggrundsviden som lektie til de første tre dobbellektioner, men er ikke blevet gennemgået "slavisk"). Religion og Kultur (3. udg.) side 173-193) = 20 normalsider.
Skim grundbogskapitlet
Vi analyserer følgende DR Dokumentar: ”Vis mig din tro” http://www.dr.dk/undervisning/mediaitem/urn:dr:mu:programcard:52e114cc6187a21fac06a1f5 Afsnit nr. 2 af 4 med et portræt af en ung muslimsk kvinde. Fokus: Riesmans socialkarakterer, integrationsteori (fælles modstander, fælles projekt) samt diskuteret i forhold til forskningens to retninger, som de er præsenteret i introforløbet (denne dokumentar har fokus på "Samliv og forståelse")
2 normalsider.
- Sura 5, 110-120 (profeten Jesus)
- Sura 2,286-87 + Amer Majid: ”Sendebudet”, Gyldendal 2004, s. 141-142
Korantekster
- Sura 1 (den åbnende)
- Sura 112 (den rene bekendelse)
- Sura 2 vers 136-139 (om profeterne)
- Sura 9 vers 17-19 (fokus på den rette måde at praktisere)
4 normalsider.
Introduktionstime til hele koranen: Opbygning, Indhold m.m.
1 ns.
Amer Majid (2004) sendebuddet 13-17+296 (=moderne Hadith) + mytedefinition + introduktion til valfarten + overgangsritual og religionsfænomenologisk metode
5 normalsider
Introduktion og mindmapgeneralprøve til metodisk tilgang til religionsfaget (udviklet til Systime) https://religion.systime.dk/?id=1004
Opdateret powerpoint i forhold til Systimeudgaven + tekst Sura 10, 36-45
2 normalsider
Sunni versus Shia-muslimer
Ud fra følgende: https://prezi.com/baehcvzemvoq/hvordan-grupperer-man-muslimer/
1 normalside.
Kvindens rolle i islam:
- Sherin Khankan - den første kvindelige imam. Vi så lidt fra https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9372628659/reformisten
- Uddrag fra Hammudah’ abd’ al’Atî (2004): Islam i fokus (Moderne Hadith). Skrevet af en ”from” muslim (indefra perspektiv).
- Forman, Jens (2006) "Muslimernes religion", Fra kapitlerne "Klassisk sharia" og "moderne Sharia" Side 42, 43 og 49.
- - Sverige. Solna Tingsret. https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/tingsratten-misshandlad-kvinna-borde-inte-ha-vant-sig-till-polisen/
- Frankrig: Hvor vi bl.a. ser den australske dokumentar: ”Saving France’s Secular Identity? Fra 2004. https://www.youtube.com/watch?v=jsZgpNqkmyc
- England: Hvor vi bl.a. ser nogle videoer om sharia-domstole m.m. Vi ser små BBC-indslag om shariadomstolene https://www.youtube.com/watch?v=t_zi-Ww7JUs
Undervejs diskuterede vi synet på den mandlige ”udadvendte” og kvindelige ”indadvendte” seksualitet, som den typisk illustreres ved besøg i Moskéen (hvorfor står kvinderne bagerst/ på første sal, når der bedes i Moskéerne?)
6 normalsider
Uddrag fra bogen: Akkari, Ahmed: Min afsked med Islamismen; Muhammedkrisen, dobbeltspillet og kampen mod Danmark. Akkari giver et skøn over, hvor mange muslimer i Danmark, der kan betegnes som islamister = 25 procent
2 normalsider
Dokumentaren: Moskeerne bag sløret (TV2, 2016). https://www.youtube.com/watch?v=o8PmiFpQrjw
2 Normalsider
Satire og konflikt
Meriam er eksmuslim: Vi censurerer vores egen historie ved ikke at vise Muhammed-tegningerne Berlingske Tidende 17/9 2021
3 normalsider
90 minutters besøg fra Meriam Sejr Vinding. Meriam er ekskonvertit. Hun var muslim i 19 år og oplevede en lang række muslimske miljøer først i Danmark og siden - da familien flyttede - i Malmø.
Relaterer sig både til kvindens rolle, til konversionsteori, til Riesman og til moderne sharia (sekularisering vs. antisekularisering) og til synet på den mandlige (udadvendte) og kvindelige (indadvendte) seksualitet.
Introduktion til Sufiislam
http://leide.dk/rumispoesi/
Eleverne blev introduceret til at sufiislam og vi læste og talte om retningen ud fra et rumidigt (se link). Fokus: Hvad overrasker dig i forhold til de former for islam, du hidtil er blevet præsenteret for i undervisningen
2 normalsider
32 normalsider gennemgået
20 normalsider baggrundsstof
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Buddhisme
Fra Kernestoffet i religion styk 2.2:
væsentlige sider af en anden af de større, nulevende religioner med en længere historie og global betydning og udbredelse. I arbejdet skal indgå både tekster fra religionens historie samt nutidige tekster.
1 Repetition af Riesmanns tre personlighedstyper:
Overvejelser over hvad der er religionens funktion for individet og for samfundet i hver af de tre samfundstyper?
Budd i senmoderne: en del af selvrealiseringen: ”du er dit eget livsprojekt” I lektionen ser vi: vis mig din tro (3:4)
www.dr.dk/tro 30-årige buddhistiske Julie får i dag besøg af kristne Søren fra frikirken, muslimen Michelle og den grundtvigiansk kristne Anders, som igennem et kig i Julies hjem og på hendes arbejde som danser får et indblik i, hvad hverdagen med troen er for en buddhist som Julie
2 normalsider
2 Gruppearbejde:
Lav en disposition på 10-15 punkter over grundbogens kapitel
Lav en tegneserie over Buddhalegenden… den gyldne middelvej…Siddhartha > Buddha= den oplyste
Skim Andreasen m.fl. 2005, kapitlet om Buddhisme.
I 2. udgave er det side 59-76
17 normalsider (bruges også de efterfølgende gange)
3 Diskussion af billede af livshjulet (højholt s.27) (vaskemaskinen) + Mara + de fem/seks karmaverdener + om at træde ud af livshjulet (nirvana) + Buddhalegenden igen + de fire ædle sandheder + den 12-ledede årsagskæde, + Den 8-ledede vej (Vejen til lidensens ophør) + de 5 skandhaer (definition af mennesket).
De tre juveler (Buddha, Dharma, Sangha)
Om forskellen mellem Hinduisme (H) og Buddhisme (B) – Brahman (H) - alt er lidelse (B)/ Atman (H) - De fem Skandhaer (B) / Karma (H,B)/ Samsara (H,B)/ Moksha (H) – Nirvana (B). Repeter Andreasen m.fl. 2005, kapitlet om Buddhisme.
I 2. udgave er det side 59-76
Find svarene på det, vi skal gennemgå, i bogen.
Yderligere 3 normalsider ud over grundbogsteksten
4 Cooporative Learning, læseøvelse. Hvor Buddhismens retninger sættes minutiøst i forhold til det, klassen allerede har lært om buddhisme.
5. Skandhaer: a) legemlig form, b) følelser, c) forestillinger og fantasier, d) vilje (-sytringer = handlinger) og d) bevidstheden: Erkendelse Tekster:
Læseøvelse over Buddhismens retninger. Kilde: http://www.relguide.sdu.dk/buddhisme.html
De fem skandhaer. Kilde: http://www.vufintern.dk/molsgaard/de_fem_skandhaer.htm
2 normalsider
5. Boddhisatt-vaer og disciple Læreoplæg om de forskellige retninger i buddhismen.
Tekstlæsning om forskellen mellem Hinayana, Mahayana og undergruppen Vajrayana (indefra perpsektiv)
Læs teksten: Bodhissattvaløftet
1 normalside
6. Forskellige praksisfomer samt Ole Nydahl – den danske Lama > Lama Ole Nydahl i God morgen Danmark https://www.youtube.com/watch?v=OQn_CBUNAog
> Ole Nydahl om en bestemt meditationsform, der forbereder på at dø. Bemærk, hvordan denne lære adskiller sig væsentligt fra den oprindelige Buddhisme. https://www.youtube.com/watch?v=fYMUquvkeUo
> Ole Nydahl om, hvad der sker, når vi dør. https://www.youtube.com/watch?v=PTUksCLo8K4
Hvilken form for Buddhisme praktiserer Ole Nydahl i forhold til Melford?
3 normalsider
7. Multimindmap over teksterne Gruppearbejde: Vi arbejder med mindmap på tværs af teksterne. Sæt dem
- i forhold til hinanden
- i forhold til baggrundsviden fra grundbogen.
Mindmapstruktur for tre tekster ser sådan ud:
Udleverede eksamenstekster:
A. Buddhas erindring om sin ungdom. Fra An-guttara-Nikãya I, 145.
B. Buddhas Ildprædiken.
Vinaya-Pitika i Bay, S.A (Gyldendal 1982): Fremmede religioner i nutiden. Side 182.
C. Om Buddhas discipel.
Af Samyutta-Nikaya V. Oversat i Bay, S.A. (Gyldendal 1982): Fremmede religioner i nutiden side188.
Bodhissattvaløftet. Shantidevas (ca. 650-750), version fra Bodhicaryavatara (”Indgangen til oplysningens praksis”) III, 17-20.
3 normalsider
8. Screening i Mind map.
I alt: 30 normalsider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65295135490",
"T": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65295135490",
"H": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65295135490"
}