Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sorø Akademis Skole
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Jens Christian von Holck
|
Hold
|
2024 3x re (3x re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kierkegaard og livsanskuelse
Kernestof 2.2
– væsentlige sider af yderligere én valgfri religion, et veldefineret religionsfagligt emne eller en religionsvidenskabelig teori
– religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode
Arbejdsformer:
- Undervisningen har gennem småopgaver med sidemanden og i klassen fokuseret på at få eleverne til at forstå Kierkegaards pointer i forhold til cases fra deres egen virkelighed.
- I slutningen af forløbet har vi repeteret med fokus på perspektivering til de tre andre forløb.
- Forløbet er afsluttet med en individuel mindmapscreening (taksonomisk mindmap: http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=0CCUQFjAB&url=http%3A%2F%2Freligion.systime.dk%2Ffileadmin%2Findhold%2FMindmap_over_Suratekst_tidligt_i_Islamforloeb.pptx&ei=-11MVZ22NIauswGokICoDw&usg=AFQjCNGkv52Xn0AJ5HE2OV8svbaEO-xIGg&sig2=G7RUFI9rosvUD-grKBvhcw&bvm=bv.92765956,d.bGg )
Baggrundsstof: 5 sider.
Fra Wikipedia, den frie encyklopædi: http://da.wikipedia.org/wiki/S%C3%B8ren_Kierkegaard
Indholdsfortegnelse
Biografi
De unge år (1813-1846) (udeladt)
Forfatterskabets første del (1843-46)
[redigér] Forfatterskabets anden del (1847-51)
[redigér] Kirkestormen (1855)
Tekster med angivelse af særligt fokus for hver tekst:
Uddrag fra Frygt og Bæven 9 Pseudonym: Johannes Silentio. Fokus: Troens absurditet 3 sider
Uddrag fra ”Synspunktet for min Forfatter-Virksomhed”. 14 - Om at hjælpe et andet menneske til erkendelse, 1 side
Victor Erimeta (pseudonym) (1843): Enten – Eller
Uddrag fra forordet til Enten-Eller. 15 ærkeæstetikeren (Johannes Forføreren) som skræmmebillede (A er blot udgiver, ikke forfatter) + Victor Erimita's beskrivelse af "A" (gjemmenføler det smerterlige i at være digter + latteren på sin side) > Æstetikeren A i sin afstandtagen fra spidsborgertilværelsen. 4 sider
> Fra begyndelsen af Enten - Eller1: Fire Aphorismer fra A's efterladte papirer a) Der er som bekjendt insekter, b) Af alle latterlige ting.., c) Den egentlige nydelse ligger..., d) gift dig, du vil fortryde...) fra Enten-Ellers første del og skrevet af (”A”) . 1 side
> Fra slutningen af Enten-Eller 1: Slutningen af Johs. Forførerens Dagbog. D. 24. og 25. september. 3. sider
> Fra B's brev til A, Enten - Eller, anden del: (sks 3,138 - ned til "at Du ængstes" (Du er fortvivlet) 1 sider
> Fra B's brev til A, Enten - Eller, anden del: (sks 3, 202 ff) Du har adskillige gode... til: men man vælger sig selv i sin evige Gyldighed" 1 side
> Min opgave, Øjeblikket nr. 9 fra 1855. Tekst lå på Kierkegaards skrivepult, da han døde. Teksten var dateret til 1. september 1855. 1. side
> Fra ”Kjerlighedens Gjerninger”. »Næsten« er saaledes Selvkjerligheden… 1 side
> Fra ”Kjerlighedens Gjerninger”, fire små citater. 1: (..) , saa er Opgaven ikke: at finde – den elskelige Gjenstand, 2: , saa maa man først og fremmest opgive alle indbildte og overspændte Forestillinger, 3: Da gjælder det om, at man i at elske det enkelte virkelige Menneske, 4: da er der ingen Grændse for Kjerligheden; skal Pligten fuldkommes. 1. side.
I alt: 17 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kirkens kristendom
Kernestof stk. 2.2
– kristendom set i globalt perspektiv, med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra Det Gamle og Det Nye Testamente, enkelte andre tekster fra kristendommens historie samt nutidige tekster
Særligt fokus:
- Det nye overfor det gamle testamente
- Hvem er min næste?
- Det græske, det jødiske og det kristne perspektiv
Indhold:
1-2. Det gamle testamente - på opdagelse i biblen. om indholdet i GT. Hvor mange bøger? Indhold? Udgivers hjælp etc.
- Historisk versus mytisk tolkning, Pointe: Ikke nødvendigvis sket, men fælles forforståelse på Jesu tid. skabelsesmyter: kosmologi
- Messiasforventningen: Messias (hebræisk ord) = Kristus (oldgræsk ord).
- Jesus fremstilles som Messias – stærkt blasfemisk for jøderne. 1. Mos.1 (Skabelsen), 1. Mos. 2 (syndefaldsberetningen), Zakarias bog, 9,9-10 (Messiasforventningen)
Joh. 12.25 (indtoget i Jerusalem)
3 normalsider
3. For Gud er alle syndere Forskellen mellem jødisk (og muslimsk) over for kristen etik > kristen etik er vanvittig absurd.
Pointe: En kristen kan aldrig retfærdiggøre sig over for Gud.
Skel: Himmeriget/helvede her og nu (i slægt med mytisk tolkning/ billede på et eksistentielt vilkår) versus himmeriget/helvedet efter døden (i slægt med historisk/kronologisk tolkning).
- 2. mosebog kap 20, 1-21. De ti bud. Her kiggede vi på, hvordan man tolker de 10 bud forskelligt i den reformerte, ortodokse og katolsk/lutherske kirkeretning
- Mattæusevangeliet kap. 5,17-48. Bjergprædikenen
3 normalsider
4+5. Budskabet i evangelierne… hvem fortæller? - Kildebevidsthed: Synopsen (Markus, Mattæus og Lukas) og introduktion til evangelierne i det nye testamente (og Johannes).
- Hvad er en lignelse og hvorfor bruges lignelsen som fortælleform?
- Lignelsen om den fortabte søn
- Underberetninger
- Himmerige som en tilstand, ikke et sted efter livet. Matt 19, 16-26
Mark 10, 17-27 Fortabte søn
Luk. 15, 11-32 Barmhjertige Samaritaner
2 normalsider
Hvem er min næste?
Benedicte Hammer Præstholm
om Næstekærlighed. http://www.folkekirken.dk/om-troen/at-vaere-kristen/naestekaerlighed
Marie Krarup: Den syriske flygtning er ikke min næste. http://www.kristendom.dk/hvem-er-min-naeste/den-syriske-flygtning-er-ikke-min-naeste
Video: Samtale mellem Søren Krarup og Knud Erik Læsgaard.
http://www.youtube.com/watch?v=BifwMZ29AoU
Normalsider: 6 normalsider
6. Den jødiske over for den ”græske” guds-forståelse - Indtil nu har vi anlagt en jødisk forforståelse. Men forforståelsen kunne også være ”græsk”. Hvad indebærer det?
- Jødisk Gudsforståelse: Griber aktivt ind i verden, men er lidt for menneskelig (antropomorf)
- Jesus som logos. Er evig, men er Gud så i stand til at gribe ind i tilværelsen? Johs. 1, 1-18. (Juleeveangeliet, græsk version)
Luk. 2, 1-20 (juleevangeliet, jødisk version)
2 normalsider
7-8. Paulus og det blasfemiske budskab - hvem var Paulus?
- en dårskab for grækere (i forhold til græsk gudsforståelse). Vers 23!!!
- en forargelse for jøder (i forhold til jødisk gudsforståelse). Vers 23!!! 1 kor. 1 (143-144)
2 normalsider
9-10. Opstandelsen og korsfæstelsen (fra grundbogen) BILLEDE
- Kirkens perspektiv: dette er Guds søn. Evangelisternes?
- om jøderne (se også bjergprædikenen lektion 2)
- om romerne
- Hvem var skyld i henrettelsen? Om ændringer i fortællingen… INRI (Iesus Nazarenus Rex Iudaeorum) Markus 15+16 (139-143)
2 normalsider
Lektion 11 og 12. Martin Luther King:
Paulus’ brev til Amerikas kristne fra prædikensamlingen fra (196?): "Vejen hedder ikke-vold" side 142-151
8 normalsider
Lektion 13 Påsken i folkekirken (folkekirken.dk og to salmer) med perspektiv til katolicisme og ortodoks kristendom.
Se også billederne på forsiden til denne materialesamling
http://www.folkekirken.dk/hoejtider-og-traditioner/paaske/
Den danske salmebog (Folkekirkens) nr. 218 og 249 Hovedret. Side 146
2 normalsider
Lektion 14 Besøg fra folkekirkepræst Janne Meibom. Udgangspunkt i påsken
Sreeningstekst: 1. Mosebog, 22: Abraham skal ofre sin søn Isak. 1 ns.
Grundbogen religion og kultur som baggrundslæsning. Kapitlet om kristendom. 20 normalsider
I alt:
23 normalsider læst
20 normalsider baggrundsstof
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Mindmapstruktur billede af tavlen.jpg
-
Forberedelse: Gense (repeter) restudyforedraget om Frygt og Bæven som repetition af de seneste gange. Det ligger under dokumenter
-
Screenshot fra dokumenter:
-
Mindmapscreening i Søren Kierkegaard-forløbet. Se under sidste lektion for hjælp til repetitionen, mindmapstrukturen (tavlebilledet fra sidste lektion), pp fra undervisningen, små videoer m.m.
-
Vedrørende karaktergivningen ved standpunktskarakteren:
-
Repetitionsskema til Kierkegaard.docx
-
Screeningsteksten, der nu indgår som en del af pensum:
-
Hvis du kan overkomme at forberede dig, så gå en tur mens du lytter til denne podcast: https://www.dr.dk/lyd/p1/bibelen-leth-fortalt/bibelen-leth-fortalt-2024/bibelen-leth-fortalt-hvorfor-skulle-jesus-doe-del-1-den-historiske-jesus-16122411394
-
17278755497866511854256533989767.jpg
-
17278755757463699928413892086466.jpg
-
17278773831665157860561204408663.jpg
-
Vi fortsætter med lektion 4 og 5 i kristendomsforløbet
-
image.png
-
Har I set bogen med de tre synoptiske evangelier? Vi lægger ud med at hjælpe Krarup mod Lægsgsaard.... Hvordan kan man få skovlen under Lægsgaard...?
-
Link til præstedokumentaren... Præstedokumentar (youtube.com)
-
https://prezi.com/e09qtvtwdvq8/hovedtrk-i-vesteuropisk-kristendom-frem-til-reformationen
-
https://prezi.com/5vulkzbbtmkm/reformationen-hvorfor/?present=1 Prezi om Reformationen
-
Evaluering og lektion 7/8 (Paulus)
-
Vi afslutter lektion 7/8 (Paulus) - herunder kommer vi ind på Gudsopfattelser hos jøder, grækere og kristne - dernæst 5 minutters fællesskriv i fællesdokument ( jf evaluering ), og så fortsætter med lektion 9 og 10 (Markus 15 og 16)
-
Bruger I AI (og har I adgang til det?)? Hvilke oplysninger mangler i den ellers ganske gode præsentation af forsoningslæreren, der er screenshottet nedenfor?
-
Vi fortsætter arbejdet med lektion 11 og 12 (jf. spørgeskemaet i lectio). Endvidere glemte Jens sidste gang at introducere jer til den jødiske, den græske og den kristne gudsopfattelse. Imens i besvarer spørgeskemaet, får I gruppevis feed back på jer
-
Janne er indefra perspektiv. Besøget er tilrettelagt som dialog, hvor I - efter hun kort har præsenteret sig selv - har mulighed for at bombardere hende med spørgsmål. Det kan derfor være en god idé at tænke over, hvad man har lyst til at spørge hend
-
Repetition og screening i kristendomsforløbet
-
Repetition af og dernæst screening (mindmap) i kristendomsforløbet
-
Screeningstekst (nu en del af pensum) (bemærk: I kompendiet har vi Johannes 12:12-15. Nedenfor er Lukasevangeliets version
-
Opstart af Islamforløb. Skim hele "religion og kulturs" kapitel om islam. I timen bliver i introduceret til den fysiske udgave af koranen
-
Vi fortsætter med lektion 2 og 3 i det foreløbige kompendium. Den bedste forberedelse til timen vil være at repetere/ reflektere over åbningslektionen, hvor I blev præsenteret for koranen. Hvad står der fx mest om? hvorfor er den disponeret som den e
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Islam - samliv og forståelse eller konflikt og rad
Styk 2.2, kernestof
̶ islam set i globalt perspektiv med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra Koranen og hadithsamlinger samt nutidige tekster
– religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode. (en del er allerede forklaret i introforløbet, men særligt religionsfænomenologi bliver forklaret i dette forløb og de religionssociologiske teorier anvendt. Endvidere bliver Rambos konversionsteori præsenteret her)
Særligt fokus på:
- Kvindes rolle i islam
- To traditioner i studiet af islam i Danmark: Samliv og forståelse versus konflikt og radikalisering og hvordan dette syn bl.a. afspejler sig i debatten i form af de to hoveddokumentarer, vi ser i forløbet.
- Moderne sharia (sekularisering versus antisekularisering)
- Konversion (teoretisk vinkel: Rambos syv trin)
Grundbogsstof (fungerer som baggrundsviden som lektie til de første tre dobbellektioner, men er ikke blevet gennemgået "slavisk"). Religion og Kultur (3. udg.) side 173-193) = 20 normalsider.
Skim grundbogskapitlet
Vi analyserer følgende DR Dokumentar: ”Vis mig din tro” http://www.dr.dk/undervisning/mediaitem/urn:dr:mu:programcard:52e114cc6187a21fac06a1f5 Afsnit nr. 2 af 4 med et portræt af en ung muslimsk kvinde. Fokus: Riesmans socialkarakterer, integrationsteori (fælles modstander, fælles projekt) samt diskuteret i forhold til forskningens to retninger, som de er præsenteret i introforløbet (denne dokumentar har fokus på "Samliv og forståelse")
2 normalsider.
- Sura 5, 110-120 (profeten Jesus)
- Sura 2,286-87 + Amer Majid: ”Sendebudet”, Gyldendal 2004, s. 141-142
Korantekster
- Sura 1 (den åbnende)
- Sura 112 (den rene bekendelse)
- Sura 2 vers 136-139 (om profeterne)
- Sura 9 vers 17-19 (fokus på den rette måde at praktisere)
4 normalsider.
Introduktionstime til hele koranen: Opbygning, Indhold m.m.
1 ns.
Amer Majid (2004) sendebuddet 13-17+296 (=moderne Hadith) + mytedefinition + introduktion til valfarten + overgangsritual og religionsfænomenologisk metode
5 normalsider
Introduktion og mindmapgeneralprøve til metodisk tilgang til religionsfaget (udviklet til Systime) https://religion.systime.dk/?id=1004
Opdateret powerpoint i forhold til Systimeudgaven + tekst Sura 10, 36-45
2 normalsider
Sunni versus Shia-muslimer
Ud fra følgende: https://prezi.com/baehcvzemvoq/hvordan-grupperer-man-muslimer/
1 normalside.
Kvindens rolle i islam:
- Sherin Khankan - den første kvindelige imam. Vi så lidt fra https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9372628659/reformisten
- Uddrag fra Hammudah’ abd’ al’Atî (2004): Islam i fokus (Moderne Hadith). Skrevet af en ”from” muslim (indefra perspektiv).
- Forman, Jens (2006) "Muslimernes religion", Fra kapitlerne "Klassisk sharia" og "moderne Sharia" Side 42, 43 og 49.
- - Sverige. Solna Tingsret. https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/tingsratten-misshandlad-kvinna-borde-inte-ha-vant-sig-till-polisen/
- Frankrig: Hvor vi bl.a. ser den australske dokumentar: ”Saving France’s Secular Identity? Fra 2004. https://www.youtube.com/watch?v=jsZgpNqkmyc
- England: Hvor vi bl.a. ser nogle videoer om sharia-domstole m.m. Vi ser små BBC-indslag om shariadomstolene https://www.youtube.com/watch?v=t_zi-Ww7JUs
Undervejs diskuterede vi synet på den mandlige ”udadvendte” og kvindelige ”indadvendte” seksualitet, som den typisk illustreres ved besøg i Moskéen (hvorfor står kvinderne bagerst/ på første sal, når der bedes i Moskéerne?)
6 normalsider
Uddrag fra bogen: Akkari, Ahmed: Min afsked med Islamismen; Muhammedkrisen, dobbeltspillet og kampen mod Danmark. Akkari giver et skøn over, hvor mange muslimer i Danmark, der kan betegnes som islamister = 25 procent
2 normalsider
Dokumentaren: Moskeerne bag sløret (TV2, 2016). https://www.youtube.com/watch?v=o8PmiFpQrjw
2 Normalsider
Satire og konflikt
Meriam er eksmuslim: Vi censurerer vores egen historie ved ikke at vise Muhammed-tegningerne Berlingske Tidende 17/9 2021
3 normalsider
90 minutters besøg fra Meriam Sejr Vinding. Meriam er ekskonvertit. Hun var muslim i 19 år og oplevede en lang række muslimske miljøer først i Danmark og siden - da familien flyttede - i Malmø.
Relaterer sig både til kvindens rolle, til konversionsteori, til Riesman og til moderne sharia (sekularisering vs. antisekularisering) og til synet på den mandlige (udadvendte) og kvindelige (indadvendte) seksualitet.
Introduktion til Sufiislam
http://leide.dk/rumispoesi/
Eleverne blev introduceret til at sufiislam og vi læste og talte om retningen ud fra et rumidigt (se link). Fokus: Hvad overrasker dig i forhold til de former for islam, du hidtil er blevet præsenteret for i undervisningen
2 normalsider
32 normalsider gennemgået
20 normalsider baggrundsstof
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Buddhisme eller hinduisme
Fra Kernestoffet i religion styk 2.2:
væsentlige sider af en anden af de større, nulevende religioner med en længere historie og global betydning og udbredelse. I arbejdet skal indgå både tekster fra religionens historie samt nutidige tekster.
1 Repetition af Riesmanns tre personlighedstyper:
Overvejelser over hvad der er religionens funktion for individet og for samfundet i hver af de tre samfundstyper?
Budd i senmoderne: en del af selvrealiseringen: ”du er dit eget livsprojekt” I lektionen ser vi: vis mig din tro (3:4)
www.dr.dk/tro 30-årige buddhistiske Julie får i dag besøg af kristne Søren fra frikirken, muslimen Michelle og den grundtvigiansk kristne Anders, som igennem et kig i Julies hjem og på hendes arbejde som danser får et indblik i, hvad hverdagen med troen er for en buddhist som Julie
2 normalsider
2 Gruppearbejde:
Lav en disposition på 10-15 punkter over grundbogens kapitel
Lav en tegneserie over Buddhalegenden… den gyldne middelvej…Siddhartha > Buddha= den oplyste
Skim Andreasen m.fl. 2005, kapitlet om Buddhisme.
I 2. udgave er det side 59-76
17 normalsider (bruges også de efterfølgende gange)
3 Diskussion af billede af livshjulet (højholt s.27) (vaskemaskinen) + Mara + de fem/seks karmaverdener + om at træde ud af livshjulet (nirvana) + Buddhalegenden igen + de fire ædle sandheder + den 12-ledede årsagskæde, + Den 8-ledede vej (Vejen til lidensens ophør) + de 5 skandhaer (definition af mennesket).
De tre juveler (Buddha, Dharma, Sangha)
Om forskellen mellem Hinduisme (H) og Buddhisme (B) – Brahman (H) - alt er lidelse (B)/ Atman (H) - De fem Skandhaer (B) / Karma (H,B)/ Samsara (H,B)/ Moksha (H) – Nirvana (B). Repeter Andreasen m.fl. 2005, kapitlet om Buddhisme.
I 2. udgave er det side 59-76
Find svarene på det, vi skal gennemgå, i bogen.
Yderligere 3 normalsider ud over grundbogsteksten
4 Cooporative Learning, læseøvelse. Hvor Buddhismens retninger sættes minutiøst i forhold til det, klassen allerede har lært om buddhisme.
5. Skandhaer: a) legemlig form, b) følelser, c) forestillinger og fantasier, d) vilje (-sytringer = handlinger) og d) bevidstheden: Erkendelse Tekster:
Læseøvelse over Buddhismens retninger. Kilde: http://www.relguide.sdu.dk/buddhisme.html
De fem skandhaer. Kilde: http://www.vufintern.dk/molsgaard/de_fem_skandhaer.htm
2 normalsider
5. Boddhisatt-vaer og disciple Læreoplæg om de forskellige retninger i buddhismen.
Tekstlæsning om forskellen mellem Hinayana, Mahayana og undergruppen Vajrayana (indefra perpsektiv)
Læs teksten: Bodhissattvaløftet
1 normalside
6. Forskellige praksisfomer samt Ole Nydahl – den danske Lama > Lama Ole Nydahl i God morgen Danmark https://www.youtube.com/watch?v=OQn_CBUNAog
> Ole Nydahl om en bestemt meditationsform, der forbereder på at dø. Bemærk, hvordan denne lære adskiller sig væsentligt fra den oprindelige Buddhisme. https://www.youtube.com/watch?v=fYMUquvkeUo
> Ole Nydahl om, hvad der sker, når vi dør. https://www.youtube.com/watch?v=PTUksCLo8K4
Hvilken form for Buddhisme praktiserer Ole Nydahl i forhold til Melford?
3 normalsider
7. Multimindmap over teksterne Gruppearbejde: Vi arbejder med mindmap på tværs af teksterne. Sæt dem
- i forhold til hinanden
- i forhold til baggrundsviden fra grundbogen.
Mindmapstruktur for tre tekster ser sådan ud:
Udleverede eksamenstekster:
A. Buddhas erindring om sin ungdom. Fra An-guttara-Nikãya I, 145.
B. Buddhas Ildprædiken.
Vinaya-Pitika i Bay, S.A (Gyldendal 1982): Fremmede religioner i nutiden. Side 182.
C. Om Buddhas discipel.
Af Samyutta-Nikaya V. Oversat i Bay, S.A. (Gyldendal 1982): Fremmede religioner i nutiden side188.
Bodhissattvaløftet. Shantidevas (ca. 650-750), version fra Bodhicaryavatara (”Indgangen til oplysningens praksis”) III, 17-20.
3 normalsider
8. Screening i Mind map.
I alt: 30 normalsider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65295139857",
"T": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65295139857",
"H": "/lectio/94/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65295139857"
}