Holdet 2024 3y re - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Sorø Akademis Skole
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Allan Rosengren
Hold 2024 3y re (3y re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Religionsfænomenologi og inuitisk religion
Titel 2 Kristendom
Titel 3 Islam
Titel 4 Buddhisme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Religionsfænomenologi og inuitisk religion

Formålet er forløbet er at introducere til religionsfænomenologi og inuitisk religion.

Fagbegreber er: Myte, ritual, Smarts religionsmodel, monoteisme, polyteisme, metafysisk verden, forforståelse, religion, dogme, etik, kosmos, kaos, renselse, helligt område, kult, mana, tabu, ligeartet fremkalder ligeartet, delen er lig helheden, magi, amulet, overgangsritual, drama, fortid=nutid=fremtid, offer, naturfolk, shaman, totem, Alle universets dele er livfyldte og besidder kraft og vilje.

De faglige mål i forløbet er at:
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- redegøre for væsentlige sider af yderligere én valgfri religion eller et veldefineret religionsfagligt emne
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver  
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.


Kernestoffet belyser
- væsentlige sider af yderligere én valgfri religion, et veldefineret religionsfagligt emne eller en religionsvidenskabelig teori  
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode
og omfatter:
Lasse Brandstrup og Hanne Josephsen: Eskimoerne - en tekstcollage om religion og eksistens, Gyldendal 1975: Side 46-47; 51-54; 84-92; 96-99. Dvs. tekst nr. 22; 23; 27; 28; 56; 57; 58; 62.

Supplerende stof:
Religionshåndbogen: s. 17-34
Esben Andreasen, Lise Debel Christensen, Hanne Følner, Armin W. Geertz, Allan Poulsen, Jørgen Bæk Simonsen, Jørgen Podemann Sørensen: ”Religion og kultur - en grundbog”, Systime, 3. udg. Side 31-37 (Oversigt over verdens religioner) 263-281 (Religionsfagets metoder)
Restudy: To foredrag om religion: ”Hvad er religion” og ”Hvordan taler vi om religion”.
Kort over verdensreligionernes udbredelse: http://www.humanisme.dk/logbog/log087.php
Verdens befolkning fordelt på religioner: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_religious_populations

Arbejdsformer:
Undervisningen er tilrettelagt således, at forskellige læringsstrategier tilgodeses, og elevernes læring og tilegnelse af de faglige mål understøttes.  















Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kristendom

Formålet med forløbet er at lære grundlæggende elementer af skriftreligionen kristendommen at kende, og hvordan de indgår i kristendommens formative, historiske og nutidige skikkelser i europæiske og dansk sammenhæng. Ninian Smarts syv dimensioner af religion repræsenteres således:

Myte omfatter skabelsesberetningerne, gudsbillede og satanbillede
Etik: Loven i jødisk og kristen religion (Jesu radikalisering af loven; Paulus’ fortolkning af lovens funktion; Luthers ”genopdagelse” af retfærdiggørelse af tro, ikke af gerninger).
Ritualer: Ægteskab
Religiøs erfaring: Gennemgående i forløbet er den religiøse erfaring som grundlag for tekster diskuteret.
Social organisering: Den (middelalderlige) katolske kirkes hierarkiske opbygning vs. den principielt flade struktur i lutherske kirker.
Dogmer: Den apostolske trosbekendelse, satanismens 9 bud
Materiel kultur: Kirkebygningen. Korset, Bibelen som bog. Inventar i Sorø Klosterkirke.

1 Thess 1-4 læses med særligt henblik på at rekonstruere de første kristnes verdensopfattelse, særligt troen på Kristi snarlige genkomst. 1 Kor 7 (Paulus’ anbefalinger vedr. sex) læses med et dobbelt sigte: Dels for at se et konkret eksempel på en konsekvens af nærforventningen, dels for at sammenholde Paulus med moderne kristnes bibelfortolkning: For langt de fleste kristne (selv kristne fundamentalister!) er Paulus’ syn på sex ikke normativ. Undervejs undersøger vi moderne satanisme som en religion/filosofi formuleret i kontrast til kristendommen.


De faglige mål i forløbet:
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- redegøre for grundlæggende sider ved kristendom, herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelser og rolle i europæisk og dansk idéhistorie og identitetsdannelse
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver  
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.


Kernestoffet dækker
- kristendommen set i globalt perspektiv, med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.
og omfatter:
1 Mos 1-2; 6,1-4 (Skabelse)
2 Mos 20,1-21 (De ti Bud)
Zak 9,9-10 (Messias-profeti)
Salmernes Bog, kap 119,1-8 (= Salme 119, 1-8) (Jødisk opfattelse af Loven)

1 Thess 1-4 med vægt på 1 Thess  4,13-17 (om de første kristnes nærforventning).
1 Kor 7 (om Paulus’ anbefalinger vedr. sex)
Rom 2,12-16; 3,19-26 (om forholdet til Loven)
Matt 5; Luk 6,17-36 (Jesus’ radikalisering af Loven)
Rom 3,28 og Jakobsbrevet 2,24
Den apostolske trosbekendelse

Udvalg af Luthers teser (20, 24, 27, 32, 37, 39, 40, 41, 45, 50, 62, 63, 64, 94, 95)
’Vor Gud han er så fast en borg’, salme 336 i Den Danske Salmebog

Bryllup: Ritualer for vielse og for vielse af to af samme køn i Den Danske Folkekirke.
https://www.folkekirken.dk/_Resources/Persistent/8/7/5/d/875d9a963c38ab146cf232bb6215f302d74c18ae/Vielse.pdf
https://www.folkekirken.dk/_Resources/Persistent/6/f/9/b/6f9b19f5c0d9dd952d6d438ee5cb63128bbe5b7e/Vielse%20-%20samme%20k%C3%B8n.pdf

Grøn Kirke:
https://www.gronkirke.dk/om-gron-kirke/
https://roskildestift.dk/seneste-nyheder/debat-er-groen-kirke-et-vigtigt-fokus-for-folkekirken

Hans Anker Jørgensen: ”Du satte dig selv i de nederstes sted”, salme nr. 260 i Den Danske Salmebog.

LaVeys 9 sataniske erklæringer fra Satans Bibel

Esben Andreasen, Lise Debel Christensen, Hanne Følner, Armin W. Geertz, Allan Poulsen, Jørgen Bæk Simonsen, Jørgen Podemann Sørensen: ”Religion og kultur - en grundbog”, Systime, 3. udg. side 251-255 (om pligt- og nytteetik)

Supplerende stof:
Esben Andreasen, Lise Debel Christensen, Hanne Følner, Armin W. Geertz, Allan Poulsen, Jørgen Bæk Simonsen, Jørgen Podemann Sørensen: ”Religion og kultur - en grundbog”, Systime, 3. udg. side 143-156 + 158-170
Grundplan over Sorø Klosterkirke i klostertiden og i dag.
Filmen ”Luther” af Eric Till (2003)
Restudy, fire videoer: Intro til Bibelen, Det gamle Testamente over for det Nye. Overblik over Kirkens Historie. Reformationen.
”Moderne satanisme”. Mikkel Pade m.fl.: Nye religiøse bevægelser i Danmark. Gyldendal 1999, side 307-321.


Arbejdsformer:
Undervisningen er tilrettelagt således, at forskellige læringsstrategier tilgodeses, og elevernes læring og tilegnelse af de faglige mål understøttes.  
I dette forløb er vægten i højere grad lagt på elevernes mere selvstændige arbejde med stoffet som f.eks. projekter, herunder udvikling og vurdering af innovative løsningsforslag i forhold til virkelighedsnære problemstillinger, der afspejler religionsfagets anvendelse i forhold til det omgivende samfund.  I forbindelse med undervisningen inddrages mindre skriftlige øvelser, der understøtter elevernes læring og forbereder dem på, at faget kan indgå i større skriftlige opgaver.











Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Islam

Undervisningen former sig som en introduktion til islams formative periode med læsning af uddrag af Koranen samt hadith’er; dernæst et kort nedslag i islams sufiske tradition; og til slut belyses aspekter af moderne islam med udgangspunkt i Formans inddeling af muslimer i fire idealtyper (traditionalisten, sekularisten, modernisten og fundamentalisten). Bidrag fra forskningens og mediernes kritisk-positive og kritisk-negative syn på islam studeres og kontrasteres.

Kernestof:
Sura 1; 3:42-74; 9:1-15; 17:1-9; 53:1-23; 96; 109; 112. Ellen Wulffs oversættelse.
Hadith: Imam an-Nawawis hadith (Forman: Muslimernes religion, side 57-58). Hadith om Profetens forbøn (Forman: Muslimernes religion, side 68-70).
Al-Halladj: Johannes Pedersen, Svend Søndergaard: Islamisk Mystik. Verdensreligionernes Hovedværker. Spektrum 1999, side 45-47.

Supplerende stof:
Jens Forman, ”Muslimernes religion”, Systime 2009, side 9-56

Johannes Pedersen, Svend Søndergaard: Islamisk Mystik. Verdensreligionernes Hovedværker. Spektrum 1999. Introduktion til Al-Halladj og sufisme side 14-15

Dokumentar: Vis mig din tro 2:4 (dr.dk/undervisning – vises i klassen)

Jakob Skovgaard-Petersen: Nutidens muslimer ligner ikke deres forfædre mere, end vi ligner vores.
https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/nutidens-muslimer-ligner-ikke-deres-forfaedre-mere-end-vi-ligner-vores
vs.
Thomas Hoffmann: Krigens dna i islam.
https://jyllands-posten.dk/debat/kronik/ECE8223305/krigens-dna-i-islam1/

Arbejdsformer:
Undervisningen er tilrettelagt således, at forskellige læringsstrategier tilgodeses, og elevernes læring og tilegnelse af de faglige mål understøttes.  
Udadrettede aktiviteter såsom ekskursioner eller feltarbejde indgår i undervisningen, hvor det falder naturligt. I dette forløb har det været i form af virtuelt besøg af etnisk dansk ex-muslim.
















Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Buddhisme

Formålet med forløbet er at introducere til buddhismen, som søges forstået i dens historiske og nutidige kontekst i Sydøstasien samt i dansk kontekst.

De faglige mål i forløbet:
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- redegøre for væsentlige sider af yderligere én større, nulevende religion med en længere historie og global betydning og udbredelse
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver  
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.


Kernestoffet dækker
- væsentlige sider af en anden af de større, nulevende religioner med en længere historie og global betydning og udbredelse. I arbejdet indgår både tekster fra religionens historie samt nutidige tekster
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode
og omfatter:
Lene Højholt: Buddhas lære – og den tibetanske buddhisme, Gyldendal 1999:
Uddrag af Buddhalegenden, s. 12-15;
Benarestalen ,s.32-33;
Trungpa Rinpoche forklarer den tantriske oplevelse, s.70;
Naturvidenskabelig undersøgelse af tantriske fænomener, s.74-75;
Den tibetanske dødebog, s.76-78

Billeder:
Buddha overvinder Mara. Blodtryk fra ca. 1720, s. 22.
Livshjulet, traditionelt tibetansk blodtryk, s. 27


Supplerende stof:
Grundbog: Buddhas lære – og den tibetanske buddhisme  Lene Højholt   Gyldendal 1999:
Side 12-36; 68-78; 98-102
Religion og Kultur: side 59-76.
Buddhistisk Centers hjemmeside: http://www.buddha-kbh.dk/da/centeret/index.html

Film: DR dokumentar: Vis mig din tro


Arbejdsformer:
Undervisningen er tilrettelagt således, at forskellige læringsstrategier tilgodeses, og elevernes læring og tilegnelse af de faglige mål understøttes.  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer