Holdet as2022 hhxc DA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution IBC
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Birgitte S. M. Haase, Lone Svendsen
Hold as2022 hhxc DA (ashhx 1c DA, ashhx 2c DA, ashhx 3c DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløbet
Titel 2 Tema 1: Den moderne familie
Titel 3 Værk 1: Jan Guillou: Ondskaben (1981)
Titel 4 Tema 2: Virkeligheden fortalt
Titel 5 Værk 2: Lea Korsgaard: Den der råber, lyver
Titel 6 Tema 3: Velfærd og forbrug
Titel 7 Værk 3: Oplysningskampagne
Titel 8 Tema 4: Magt og afmagt
Titel 9 Forløb 5: Tendenser i samtiden
Titel 10 Forløb 6: Se dig tilbage
Titel 11 Repetition
Titel 12 Kanonforfattere. Norsk og svensk
Titel 13 Anvendte grundbøger

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløbet

Der arbejdes med forskellige genrer: Litterære, sproglige og mediemæssige.
Forløbet tematiseres omkring følgende overskrifter:
1: Hvem overbeviser du?
2: Kan du se det?
3: Tror du på ham?
4: Meta...hvad?
5: Er du enig?


Grundforløbet:
Hvem overbeviser dig?
Dansk på ny, Systime 2017. Retorik og argumentation
-De tre appelformer. Argumentation. Kommunikationssituationen.
Skriftlighed: Skriv en tale.

Kan du se det?
Håndbog til dansk, Kap. 5.5. Billeder
-Billedanalyse. Det denotative, konnotative og tekstlige niveau
Skriftlighed: Billedbeskrivelse

Tror du på ham?
Thomas Korsgaard: Her bor I da meget pænt. Novellesamlingen “Tyverier”
Fokus er fortælleren

Meta… hvad?
Ind i sproget – hhx. Systime.
-       3.4. Ordklasser og stilistik
-       3.4.1. Udtryk og indhold
-       3.4.2. Substantiver
-       3.4.3. Adjektiver
- 4.1. Semantik og lingvistik. Denotation og konnotation. Stilleje
-       4.1.1. Denotation og konnotation
-       4.1.2. Stilleje med fokus på de faglige begreber
-       4.2. Billedsprog

Helle Helle: En stol for lidt (2018)


Skriftlighed: Billedanalyse, skrivning af kommentar, analyse af novelleuddrag


AP:
Screening i almen sprogforståelse
Sprogzonen: Fællesforedrag om sproghistorie og sociolekter
Sproghistorie:
Ind i sproget, Kap. 6
Kommunikation og formidling:
Ind i sproget, Kap. 5.1.
Skriftlighed: Skriv til to målgrupper + Omskrivning fra tale- til skriftsprog
Sproghandlinger:
Ind i sproget, Kap.5.1.5, 5.1.8 og 5.1.9
Helle Helle, En stol for lidt
Skriftlighed: Omskriv til en dialog

Analyse af paralleltekster til AP eksamensteksterne: Anvende relevante analysebegreber fra forløbet i dansk og AP


Kernestof:
• Debatindlæg: Alle unge skal lykkes: Gentænk vejen til uddannelse og job
• BØRNEfonden skaber uddannelse
• Kathrine Ærtebjerg - De tusind gåders sted
• Kathrine Ærtebjerg paa-vej-vaek-fra-paradis.jpg
• Thomas Korsgaard, I bor da meget pænt (1).pdf
• Helle Helle: En stol for lidt (2018)
• CHRISTIAN LANGELUND HANSEN. Børn bør lære bandeord og grimt sprog. Jyllands Posten 04.03.19


Supplerende stof:
• Argumentation Toulmin PP (1).pptx
• Appelformer oplæg.pptx
• Dansk på ny. Retorik og argumentation. Systime
• Dansk på ny. Kommunikationssituationen. Systime
• Pentagrammet. Youtube
• Appelformer og argumenttyper. Youtube
• Opsamlingark til argumentationdocx.docx
• Argumenttyper og appelformer.pptx
• Retorik og argumentation - retoriske virkemidler
• retorik og argumentation - argumenttyper
• Dansk på ny. Taler og faglige oplæg. Systime
• Håndbog til dansk. Systime. Kapitel 5.5.
• Billedanalyse til og med opgave 1.pptx
• Billedanalyse til og med opgave 3.pptx
• Billedanalyse oplæg Modul 2.pptx
• Håndbog til dansk: Oversigt til billeder. Systime
• Fortæller og synsvinkel - analyse i dansk
• Håndbog til dansk. Kapitel 3.3 Fortæller
• Håndbog til dansk. Kapitel 4.3 Fremstillingsformer. Systime
• Litterær analyse fortællerteknik med afsluttende opgave.pptx
• Litterær analyse fortællerteknik og fremstillingsformer.pptx
• Oplæg sproghandlinger Endelig udgave.pptx
• Sproghandlinger: Informerende, selvfremstillende og regulerende
• Ind i sproget kapitel 5.1.5-5.1.8. Systime
• Transaktionsanalyse minut 00:17-02:49
• Ind i sproget. Kapitel 4.1. Semantik og lingvistik. Systime
• At skrive varieret og personligt (1).pdf
• SEMANTIK.docx
• Billedsprog med opgaver.pptx
• Ind i sproget. Kapitel 4.2: Billedsprog
• Syntaktisk analyse.pptx

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Tema 1: Den moderne familie

Der arbejdes med temaet: Den moderne familie.
Der er vægtet: Det sproglige område, 20%,  Medieområdet 40%  og Det litterære område 40%

Forløbet lægger sig progressionsmæssigt i forhold til arbejdet i grundforløbet.
Det innovative element er løbende inddraget i form at de elevproduktioner, som eleverne har arbejdet med specielt i forbindelse med arbejdet med filmen: "Flyvere i natten".
Som en del af undervisningen er viden og metoder inddraget på en sådan måde, at de har bidraget til  arbejdet med at undersøge problemstillinger med fokus på innovative løsninger. Dette er kommet til udtryk ved, at eleverne f.eks. selv har skulle vælge fremstillingsformer i forhold til kommunikationssituationen.

Der er anvendt forskellige former for evaluering således, at eleverne har kunnet få en klar opfattelse af niveauet for og udviklingen i deres faglige standpunkt. Der er evalueret på:
viden og kundskaber om litteratur, sprog og medier samt deres tekstanalytiske og tekstproduktive kompetencer.

Formålet med forløbet er, at eleverne opnår kompetence i at kunne beskæftige sig med et tema ud fra forskellige tekster på et grundlæggende analytisk og tolkende niveau.
Et central læringsmæssigt fokus er evnen til at kunne relatere sig selv til forskellige genrers udtryksformer.

Der blev arbejdet med et multimodalt fokus og elevernes producerende aktiviteter stod centralt i forløbet.



Progressionsmæssigt tages der afsæt i grundlæggende analysetilgange fra de tre områder.

Litteratur: Genre, fortæller, fremstillingsform, synsvinkler
Sprog: Argumentation, retorik
Medier: Medialisering,  baggrundsartikel, nyhedsartikel, reklamer

I forløbet er integreret værklæsning af Jan Guillou: Ondskaben (1981)

I forløbet er der indbygget et målrettet læsekursus på 3 moduler.
Skriftlighedsforløb er en integreret del af undervisningen. Der er fokus på de grundlæggende skrivegenrer og det danner progressionsmæssigt basis for det eksplicitte skriftlighedsforløb i 2g, hvor fokus er analyse. Skriftlighedsforløbet afvikles som processkrivning over 2 moduler. Fokus er:
Redegørelse
Der arbejdes med følgende to tekster
Signe Haahr Lindegaard: Børnepsykolog: Det perfekte familieliv findes ikke. jyllands-posten.dk, 17. januar 2017.
Sarah Kott: Ekspert om curlingforældre: Det er et fantom, en konstruktion. jyllands-posten.dk, 26. juni 2017.

- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt”
- ”demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder anvende grammatisk terminologi”
- ”demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge”
- ”anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere”
- ”analysere og fortolke fiktive tekster”
- ”perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge”
- ”demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden ”
- ”demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale strømninger”
- ”demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger”
- ”navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation”
- ”demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder”
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Værk 1: Jan Guillou: Ondskaben (1981)

Arbejdet med romanen har været en integreret del af arbejdet medtemaforløbet "Den moderne familie". Fokus har været den dysfunktionelle familie.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Tema 2: Virkeligheden fortalt

Der arbejdes med temaet: Virkeligheden fortalt
Der er vægtet: Det sproglige område, 20%,  Medieområdet 40%  og Det litterære område 40%

Forløbet lægger sig progressionsmæssigt i forhold til arbejdet i det foregående forløb: Den moderne familie.
Det innovative element er løbende inddraget. Som en del af undervisningen er viden og metoder inddraget på en sådan måde, at de har bidraget til  arbejdet med at undersøge problemstillinger med fokus på innovative løsninger.

Der er anvendt forskellige former for evaluering således, at eleverne har kunnet få en klar opfattelse af niveauet for og udviklingen i deres faglige standpunkt. Der er evalueret på:
viden og kundskaber om litteratur, sprog og medier samt deres tekstanalytiske og tekstproduktive kompetencer.

Den tematiske vinkel er spørgsmålet om, hvorledes vi møder virkeligheden gennem forskellige teksttilgange. Der fortsættes progressivt med det læringsmæssige perspektiv fra temaforløbet: Den moderne familie:
Evnen til at kunne relatere sig selv til forskellige genrers udtryksformer. Dette gælder såvel receptivt som produktivt.

Formålet med forløbet er, at eleverne videreudvikler deres kompetence i at kunne beskæftige sig med et tema ud fra forskellige tekster på et grundlæggende analytisk og tolkende niveau.

Af faglige mål er der fokus på følgende:

– udtrykke sig mundtligt og skriftligt hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt, nuanceret og argumenterende
– anvende forskellige mundtlige og skriftlige genrer, herunder oplæsning, referat, redegørelse, karakteristik og diskussion
– selvstændigt udføre metodisk og relevant analyse og fortolkning af de litterære tekster, som der arbejdes med,  såvel mundtligt som skriftligt
– analysere trykte og elektroniske medietekster og vurdere disse som led i en kommunikationssituation, såvel mundtligt som skriftligt
– perspektivere og vurdere tekster ud fra viden om historiske, kulturelle, samfundsmæssige, æstetiske

Der er indbygget et skriftlighedsforløb i temaet med fokus på skrivegenrene indledning og redegørelse. Skriveforløbet afvikles som collaborative skrivning over 2x2 moduler á 100 minutter pr. modul
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Værk 2: Lea Korsgaard: Den der råber, lyver

Der er arbejdet med værket som en integreret del af temaforløbet: Virkeligheden fortalt.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Tema 3: Velfærd og forbrug

Forløbet har tematisk være bygget op omkring vinklen "Velfærd og forbrug".

Der er vægtet: Det sproglige område, 20%,  Medieområdet 30%  og Det litterære område 50%

Velfærdsbegrebet er sat ind i en teknologisk kontekst, med et fokus på, hvorledes samspillet eller modspillet mellem mennesker og teknologi er med til at i talesætte begrebet velfærd. Denne synsvinkel uddybes i arbejdet med det sproglige stofområde i form af opinionsartikler om kunstig intelligens.
Der har været et særligt fokus på begreberne modernitet og modernisme for at forstå, hvorledes det litterære udtryk er en udløber af den modernitetsforståelse, der har gjort sig gældende gennem tiden.
De ældre tekster er blevet sat ind i en nutidig kontekst, som har været udgangspunkt for det innovative element i undervisningen. Det innovative element er løbende inddraget i form af den vinkling, der er anlagt. F.eks. gennem elevproduktionerne. Der arbejdes med podcast som en særlig medieringsform i forhold til elevproduktionerne.
Endvidere har der været arbejdet med konkret undersøgelse af virkeligheden udtryk i kunsten gennem arbejdet med modernitetsbegrebet i byarkitekturen.
Som en del af undervisningen er viden og metoder naturlig inddraget på en sådan måde, at de har bidraget til  arbejdet med at undersøge problemstillinger med fokus på innovative løsninger.


Forskellige tekstgenrer og medieformer anvende med henblik på at skabe indsigt og viden om:
1: Velfærd og teknologi afspejlet i litterære tekster i perioden fra 1800-tallet ind i starten af det 1900-tallet
2: Velfærd og teknologi  med særlig fokus på den måde, skønlitterære forfattere har italesat dette på i perioden 1960-2017
3: Reklamernes position i velfærdssamfundet med fokus på Intertekstualitet, storytelling, fiktionalisering



Forløbet lægger sig progressionsmæssigt i forhold til arbejdet i det foregående forløb.

Der er anvendt forskellige former for evaluering således, at eleverne har kunnet få en klar opfattelse af niveauet for og udviklingen i deres faglige standpunkt. Der er evalueret på:
viden og kundskaber om litteratur, sprog og medier samt deres tekstanalytiske og tekstproduktive kompetencer.

Der arbejdes med følgende faglige vinkler:

1: Analyse og fortolkning af skønlitterære tekster. Der arbejdes progressionsmæssigt videre i forhold til arbejdet i 1g. Fokus ligger i den analytiske dimension med en styret anvendelse af analysebegreber og analysemetoder. Der arbejdes nykritisk, psykoanalytisk og receptionsteoretisk
2: Analyse og fortolkning af reklamer og oplysningskampagner
3: Analyse af meningsjournalistik med fokus på retorisk analyse
4: Analyse af nyhedsjournalistik med fokus på sprog, argumentation og opbygning





Kanonforfattere:
N.F.S Grundtvig: "Mands minde" (1838)
H.C. Andersen: "Nattergalen" (1844)
Johannes V. Jensen: "Maskiner" (1900) (Uddrag) og "På Memphis Station (1906)(Uddrag)
Peter Seeberg: "Patienten"
Klaus Rifbjerg: Det er blevet os pålagt (1960)


Reklamedelen har været forankret i værkarbejdet med oplysningskampagner.

- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt”
- ”demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder anvende grammatisk terminologi”
- ”demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge”
- ”anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere”
- ”analysere og fortolke fiktive tekster”
- ”perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge”
- ”demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden ”
- ”demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale strømninger”
- ”demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger”
- ”navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation”
- ”demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder”
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Værk 3: Oplysningskampagne

I forbindelse med vinklen reklamer og velfærd, har holdet arbejdet med oplysningskampagnen "Mikkel er død 1-4",  som et længere forløb.
Forløbet har været opbygget som et caseforløb, hvor holdet har arbejdet i projektgrupper i forhold til en analyse af oplysningskampagnen. Hver projektmodul er startet med en teoretisk gennemgang af følgende vinkler:

- Storytelling
- Fiktionalitet
- Kommercielle og ikke-kommercielle reklamer
- Neoromarketing
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Tema 4: Magt og afmagt

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Forløb 5: Tendenser i samtiden

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Forløb 6: Se dig tilbage

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 12 Kanonforfattere. Norsk og svensk

Folkeviser: Hr. Bøsmer i Elverhjem og Germand Gladensvend

Thomas Kingo:
Ludvig Holberg:
Adam Oehlenschläger:
N.F.S. Grundtvig: Mands Minde (1838) (Uddrag)
H.C.Andersen:  Nattergalen (1844)
St. St. Blicher:
Henrik Pontoppidan:
Herman Bang:
Johannes V. Jensen: Maskiner (1900) (Uddrag). På Memphis Station (1906) (Uddrag)
Martin Andersen Nexø: Soldage (1903) (Uddrag) Pelle Erobreren (1906) Uddrag
Tom Kristensen:
Karen Blixen:
Martin A. Hansen
Peter Seeberg: ”Patienten” (1962)
Klaus Rifbjerg: "Det er blevet os pålagt" (1962)





Norsk og svensk



Jan Guillou: "Ondskan" filmatisering 2003 (Svensk)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Anvendte grundbøger

Følgende grundbøger som ligger i elektronisk form, har været anvendt hen over de tre år. I undervisningsbeskrivelsen er det angivet, hvilke sider der er anvendt i hvilke temaforløb. Eleverne har dog orienteret sig i bøgerne kapitler udover det angivne i forbindelse med det tematiske arbejde.

Henrik Poulsen: Grundbog til dansk. Systime
Mads Rangvid og Mimi Sørensen: Perspektiver i dansk. Grundbog. Dansklærerforeningen (2018)

Ole Schultz Larsen. Håndbog til dansk. Litteratur, sprog, medier. Systime (2015)

Jørn Ingemann Knudsen: Textanalyse. Systime (2007)

Mini Sørensen og Mads Ragnvide: Brug litteraturhistorien. Systime (2014)
Barbara Kjær-Hansen, Peter Kennebo, Tinne Serup Bertelse: Litteraturhistorien - på langs og på tværs. Systime 2021

Claus Holst (red.) : Dansk på ny. Systime (2017)

Anna Maria Lassen: Sprog i brug - sproghandlinger og kommunikation. Systime (2012)

Litteraturportalen. Gyldendal

Birgitte Larsen, Grete Nielsen: Ind i sproget – hhx. Systime 2021

Heidi Kølle Andersen: Guide til skriftlig dansk på hhx/eux. Systime 2021

Mimi Olsen m.fl.: Dansk i tiden. Systime. 2021

Håndbog til danskLitteraturhistorie. 2022

Teknologiens tekster – teknologi i litteratur, sprog og medier
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer