IBC Aabenraa
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
IBC Aabenraa
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet as2022 hhxi DA - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
IBC
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Inger Ernstsen
Hold
as2022 hhxi DA (
ashhx 1i DA
,
ashhx 2i DA
,
ashhx 3i DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Den moderne familie
Titel 2
Virkeligheden fortalt
Titel 3
Velfærd og forbrug
Titel 4
Magt og afmagt
Titel 5
Tendenser i samtiden 1
Titel 6
Se dig tilbage
Titel 7
Tendenser i samtiden 2
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Den moderne familie
Indhold
Kernestof:
Aidt, Torben og Maria 1i pdf.pdf
Nærlæs "Torben og Maria" så du i starten af timen kan skrive en fortolkningshypotese. Vi finder i fællesskab ud af hvad det er :)
3.3 Fortæller
Læs 3.3. Fortæller med fokus på begreberne. Læs "Torben og Maria" igen og find ud af hvor i teksten fortælleren ændrer sig. Hvilken betydning har det?
3.4 Fremstillingsformer
Christina Hesselholdt, Lykkelige familier.pdf
Nærlæs Christina Hesselholdt, Lykkelige familier, så du kan skrive en fortolkningshypotese i starten af timen. Læs også 3.4. Fremstillingsformer
Familieliv – sammen og hver for sig
Læs "Familieliv - sammen og hver for sig" og nærlæs Lone Hørslevs tekst "Om lidt bliver alting meget sjovere" så du kan skrive en fortolkningshypotese.
Nærlæs "Mor og Busser skal skilles" så du kan skrive en fortolkningshypotese
Flyvere i Natten
Filmiske virkemidler
Læs om filmiske virkemidler ind til klipperytme med fokus på de begreber du ikke kender i forvejen
Flyvere i natten
Filmanalyse 1i.docx
Filmens ABC | Litteraturportalen
Godhavn arbejdsspørgsmål.docx
Læs hele romanen så du er klar til at skrive en fortolkningshypotese. Jeg forventer ikke at I har lavet spørgsmålene inden modulet; men det er en god ide at orientere sig i dem inden I læser.
Vi arbejder videre med romanen
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Torben og Maria - fortolkningshyp
10-11-2022
præsentation
10-11-2022
Fortæller/synsvinkel Torben og Maria
11-11-2022
Noter fra 16.11. og 18.11.
18-11-2022
Redegørelse
21-11-2022
Filmanalyse noter
12-12-2022
Godhavn fortolkningshypotese
11-01-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Virkeligheden fortalt
Indhold
Kernestof:
6. Argumenter for forandring
Læs Argumenter for forandring ind til afsnittet Argumenter mellem fornuft, følelse og forførelse med fokus på begreberne (Hop over opgaverne)
Argumenter mellem fornuft, følelse og forførelse
Repeter begreberne fra kommunikationsanalyse, argumentationsanalyse - appelformer og argumentationsgreb. Vi starter timen med en lille test af begreberne.
Bushs tale til nationen
Nærlæs novellen I bor da meget pænt, så du kan skrive en fortolkningshypotese i starten af timen
I bor da meget pænt - Thomas Korsgaard.pdf
eks. på Analyse af I bor da meget pænt (2).docx
Nærlæs Novellen Lasagne så du kan skrive en fortolkningshypotese i starten af timen
Nærlæs novellen Hestebremser og vælg fem centrale citater som kan bruges i den videre analyse. Undersøg underteksten i de fem citater.
Nærlæs novellen, Det er derfor vi er her og vælg to fokuspunkter som du vil undersøge. Find et centralt citat til hver af de to fokuspunkter.
1. Medier i dansk
Læs 1. Medier i dansk (hop over videoerne) og 2. Værktøjskassen ind til virkemidler med fokus på begreberne
Filmiske virkemidler
Læs Filmiske og dramaturgiske virkemidler så du kan lave de to små quizzer i starten af timen. Læs også dine noter fra sidste modul så du kan forklare de nye fagbegreber.
4. Nyheder
Læs 4. Nyheder og om den traditionelle journalistik
DRTV - TV AVISEN: Omfattende mængde af fejl i BBR-register
DRTV - TV AVISEN: Unge ligger søvnløse over presset økonomi
Lav en analyse og fortolkning af novellen.docx
5.2 Dokumentarfilm og Mockumentary
Læs 5.2. Dokumentarfilm med fokus på begreberne. Læs ind til Mockumentary
4. Analyse
Dokumentar terminsprøve 3g - Marika 3a (1).pdf
Grupper fortællende journalistik 1i.docx Fortællende journalistik og fiktion
Læs om Fortællende journalistik og fiktion. Læs også Puk Damsgaard, Hvor solen stiger og Dy Plambeck, Mikael. Hop over spørgsmålene.
Flugt
Flugt opgaver og øvelser
DR-dokumentaren ’Muldvarpen’ rejser etiske spørgsmål
Læs de to artikler om "Muldvarpen" som I skal høre om på fredag. Derefter skal I i grupper arbejde med opgaverne til Filmen "Flugt" - se skemabrikken i går.
Muldvarpen – Undercover i Nordkorea
8. Sprog, klasse og magt
Læs Sprog, klasse og magt ind til afsnittet høj og lav stil. Noter nøgleord mens du læser.
Husk at uploade din refleksion efter de to sidste stile inden timerne
Grupper 1i .docx
Ebbe Skammelsøn (3) (1).pdf
Ordforklaringer.pdf
Læs folkevisen "Ebbe Skammelsøn" og brug ordforklaringerne så du forstår handlingen. I modulet skal I omskrive folkevisen til en nyhedsartikel.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Argumenter mod forandring - noter
18-01-2023
Godhavn
20-01-2023
Argumentationsanalyse
02-02-2023
Korsgaard, Tyverier
09-03-2023
Analyse og vurdering af tale
20-03-2023
Medier i dansk noter
22-03-2023
Analyse og fortolkning af novelle
16-04-2023
Flugt - gruppeopgave
25-04-2023
Refleksion efter 2 dansk afleveringer
28-04-2023
Sprog, klasse og magt
02-05-2023
Omskriv folkevise til nyhedsartikel
09-05-2023
ashhx 1i DA skr. ÅRSPRØVE
22-05-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Velfærd og forbrug
Indhold
Kernestof:
Undervisningsbeskrivelse dansk 1i 2022-2023.docx
Analyse og vurdering af kommentar.docx
1. Introduktion
Læs 1. introduktion og 2. Velfærd: Hellig ko eller varm kartoffel (ind til Indledende opgaver)
2. Velfærd – hellig ko eller varm kartoffel?
Skim H.C. Andersen, Den lille pige med svovlstikkerne og nærlæs Pontoppidan, En vandringsmand så du kan skrive en fortolkningshypotese i starten af timen.
Arbejdsspørgsmål, Frank vender hjem.docx
3. Debatten om velfærdsstaten
Læs Debatten om velfærdsstaten og læs Peter Seeberg Patienten
Seeberg, Peter
Nærlæs Bodelsens novelle Pointen så du kan skrive en fortolkningshypotese
Anders Bodelsen: forstad og fremmedgørelse
1960'erne: forbrug og fremmedgørelse
Modernisme Rifbjerg.pptx
Læs 4. Kulturpolitik og kunstfonddebat og nærlæs Villy Sørensen, Apropos kunst og penge
4. Kulturpolitik og kunstfonddebat
5. Velfærdsstatens genrer
Læs uddraget af Kristian Bang Foss' roman "Døden kører Audi, så du kan skrive en fortolkningshypotese i starten af timen.
1: Indledning
Argumenter mellem fornuft, følelse og forførelse
Paris under angreb
Lav spørgsmålene ind til "Havet" inden timerne. Upload din refleksion over rettelser i din aflevering inden timerne.
Analyse og fortolkning Frank vender hjem.docx
Velkommen hjem fra studietur. I har ingen lektier for 😀
Den observerende dokumentar
Kampagnevideoens genretræk
Læs om kampagnevideo indtil kampagnevideoens konflikt. Sæt fokus på begreberne - hop over spørgsmålene.
14. Medieanalyse af reklamefilm5.6 Reklamer
Læs om reklamer og reklamefilm med fokus på begreberne.
Budweiser: Super Bowl XLVIII Puppy Love #BudEpicAds
Appelformer
Gruppe 1 og 2 starter med at fremlægge. De andre grupper arbejder videre med deres PowerPoint. Gruppe 5 og 6 fremlægger 8.45. Gruppe 3 og 4 fremlægger 9.10
Gå nu hjem – Jeg-synes-vi-skal-gå-hjem-nu-Styrelsen
Råb Pænt film
14. Medieanalyse af reklamefilm
Gruppe 1 og 2 starter timen med at fremlægge deres PowerPoint med analyse af henholdsvis Gå nu hjem og Råb pænt. Gruppe 5 og 6 fremlægger deres analyser kl.13.00 Gruppe 3 og 4 fremlægger deres analyser kl. 13.25
Foretag en analyse af kampagnefilmen.docx
Skr. dansk eksamen 23 Kampagne Camilla Gdocx.docx
Se kampagnefilmen "Danmark - et cykelland" og nærlæs analysen af den. Hvad er specielt godt ved opgaven?
_Mia Troest Petersen_Analyse og fortolkning Frank vender hjem.docx
Vi læser et uddrag af romanen, som er grundlaget for det teaterstykke vi skal se den 21. november. Nærlæs uddraget så du kan skrive en fortolkningshypotese og er klar til at analysere teksten.
Man skulle nok have været der.pdf
Man skulle nok have været der - turné
Grupper 2i.docx
Man skulle nok have været der | DR Romanklubben 2022
Takketale
Læs interviewet med Thomas Korsgaard "Overleveren med den usynlige bagage" - se linket til "Man skulle nok have været der.." Vi starter med at diskutere teaterforestillingen, derefter skal I parvis skrive en anmeldelse af stykket. Netværket virker ik
Man skulle nok have været der
De dyre piger 2i 23.docx
DRTV - De dyre piger
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Velfærd og litteratur - noter
22-08-2023
Seeberg og Bodelsen
30-08-2023
Analyse og vurdering
13-09-2023
Refleksion efter aflevering
27-09-2023
Noter fra arbejdsspørgsmål Frank vender hjem
28-09-2023
Screenshots
24-10-2023
Analyse og fortolkning uddrag af Frank vender hjem
06-11-2023
Refleksion efter Frank vender hjem
13-11-2023
Teateranmeldelse
26-11-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Magt og afmagt
Indhold
Kernestof:
Fase 1: Definition – den indvandrerkritiske diskurs
Læs Fase 1: Definition - om diskursanalyse. Læs til og med Nodalpunkt. Se de to videoer men hop over opgaverne.
Kashif Ahmad kronik.docx Fase 1: Definition – den indvandrervenlige diskurs
Læs afsnittet om den indvandrervenlige diskurs
Kashif Ahmad kronik.docx
Temaafsnit: Sundhed og identitet
Jan Sonnergaard: Rue San-Louis en L"île, 2013 (uddrag)
Læs temaafsnittet: Sundhed og identitet og nærlæs uddraget af Jan Sonnergaards novelle "Rue San-Louis..." så du kan skrive en fortolkningshypotese
At etablere en diskurs: Fire antagonismepar
Forløb 6: Argumentation
Læs om Argumentation til og med figur 6 Den retoriske diamant
Argumentationsanalyse
Læs afsnittet om argumentationsanalyse og nærlæs talerne af Connie Hedegaard og Greta Thunberg
Sprog: Retoriske virkemidler
Læs Sprog: retoriske virkemidler. I modulet læser vi Framing og arbejder med det.
I har ingen lektier for. I grupper skal I analysere en kronik om klima, mens jeg har individuelle samtaler med jer
Greta Thunberg, Kronik om klima. December 2023.docx
Anne Nørkjær Bang.docx
Det globale menneske Kronik.docx
Nærlæs kronikken så du i starten af timen kan skrive en redegørelse for tankerne i den. Derefter vil vi i modulet analysere teksten ud fra den retoriske diamant.
SERIE Børn af Solen.docx
Læs første del af artiklen Da Erna L vandt et eventyrhus.. indtil "De knap så gamle dage" så du kan skrive et resume i starten af timen.
5.1.3 Verbal og nonverbal kommunikation
13. Medieanalyse af trykte reklamer
Din mand skrider, hvis du ikke kan bage – og andre reklamer fra 1960'erne, der nok var lavet lidt anderledes i dag
Læs artiklen "Din mand skrider.." og skim Roccamore kampagnen
Roccamore kampagne
Roccamore: Respect High Heels
Se de to links på skemabrikken den 10.1. til medieanalyse af reklamer og analyse af kropssprog
Vejledning SO5 202223.doc
Læs Vejledningen til SO5 så du har overblik over hvad rapporten skal indeholde. I modulet viser jeg et eksempel på en SO5 opgave.
Indledning
3.2 Humanistiske fag
Læs om humanistiske fag ind til sociolingvistisk analyse
Metodeovervejelser
ANMELDELSE.docx
I har ingen lektier for. I får respons på jeres aflevering fra skrivekurset, og imens læser I artiklen og analyserer hans argumentation.
»Mænd har en langt højere IQ end kvinder«: Drenges syn på ligestilling bekymrer skabere bag udstilling om køn
Eks. på analyse, vurdering og diskussion af tale.docx
I har ingen lektier for
6. 1870-1890: Det moderne gennembrud
I modulet skal I læse om Det moderne gennembrud ind til "Det moderne gennembrudsgenrer". Det er lektier til næste gang
I har læst om Det moderne gennembrud ind til Det moderne gennembruds genrer og lavet noter. Læs også om Pontoppidan og nærlæs Naadsensbrød, så du kan skrive en fortolkningshypotese.
Henrik Pontoppidan: Naadsensbrød
Arbejdsspørgsmål Naadsensbrød
Læs om Herman Bang og nærlæs "Den sidste aften"
Det moderne gennembruds genrer
Læs Det moderne gennembruds genrer og temaer
Mande- og kvinderoller til debat Amalie Skram: ind med kvinderne https://bl.systime.dk/?id=189
Læs "Mande- og kvinderoller til debat, læs om Amalie Skram og nærlæs uddraget af romanen
Arbejdsspørgsmål Ibsen Et Dukkehjem..doc
Læs Et Dukkehjem til i dag. Brug arbejdsspørgsmålene til at holde fokus på det væsentlige. Lav gerne noter undervejs
Aflevering Et dukkehjem.docx
1: Indledning
Vi arbejder videre med Et dukkehjem
Ekstra: Ibsen – opgør med løgne og dobbeltmoral
Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla
Nærlæs Sofie Lindes tale med henblik på en retorisk analyse. Hvad er hendes pointe? Hvorfor er hendes tale så skelsættende?
Det handler om magt. Leder Information.docx
Forsvarets nye branding kampagne
Læs forsvarets nye brandingkampagne og se kampagnevideoen
Nicoline Vitalis Jessen_Et dukkehjem aflevering.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Analyse og vurdering af kampagnefilm
10-12-2023
Klima argumentationsanalyse
13-12-2023
Refleksion efter dansk aflevering
18-12-2023
Det globale menneske
08-01-2024
Analyse af tale (skrivekursus)
23-01-2024
Analyse, vurdering og diskussion af tale
26-01-2024
Refleksion efter DHO
20-02-2024
Constance Ring
21-03-2024
DMG og Ibsen Gengangerne
09-04-2024
Dansk stil
15-04-2024
Forsvarets kampagne
02-05-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Tendenser i samtiden 1
Indhold
Kernestof:
Klimakampagne 3i.pptx
Inden I tager til Australien, arbejder vi med analyse og vurdering af klimakampagner, og derefter har vi et skrive kursus, hvor I skriver sammen to og to. Den 11. 10. - når I er kommet hjem fra Australien - skal I individuelt aflevere en analyse og
Undervisningsbeskrivelse 1i -2i 2022-2024.docx
Kampagneanalyse kollborativ skrivning 3i.docx
I løbet af timen fremlægger grupperne deres præsentation af en klimakampagne - derefter går man parvis igang med at lave stikord til analyse af Herrelogen.
Herrelogen greenpeace - Google-søgning
Lav stikord til jeres analyse og vurdering i jeres skrive gruppe.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Kollaborativ skrivning - kampagne
30-08-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Se dig tilbage
Indhold
Kernestof:
I har ingen lektier for til timen :)
Jeg er syg og har det megadårligt. Jeg har udsat jeres stil 14. Dage. Vi arbejder med den i de to moduler på fredag.
Afsnit
Oplysningstiden: nar og norm | Brug litteraturhistorien
Klimakampagne 3i.pptx
Aflevering 3i til den 25.docx
5.6 Reklamer | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
Kampagnevideoens genretræk | Textur
14. Medieanalyse af reklamefilm | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
I dette modul arbejder I med afleveringen: Analyse og vurdering af kampagne. Se skemabrikken den 27.8. Opgaven skal laves på samme måde som den analyse og vurdering I lavede under kollaborativ skrivning - men nu er det individuelt.
Romantikken: enhed og splittelse | Brug litteraturhistorien
Tekst: Er Lyset for de Lærde blot | Grundtvig - introduktion og tekster
Romantismen: skuffede skæbner | Brug litteraturhistorien
Læs Romantismen: Skuffede skæbner, Krise og censur, Biedermeier, Romantisme, Verden er alt for stor så du kan forklare det centrale.
Romantikken. Splittelse og harmoni 2024.ppt
Analyse af udvalgte kunstværker fra romantikken og det moderne gennembrud.docx
9. Billedanalyse | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
Ak, hvor forandret – St.St. Blichers noveller | Brug litteraturhistorien
Læs om Blicher og læs uddraget af Marie
Aflevering 3i Analyse og vurdering.docx
3.5 Analyse, vurdering og diskussion | Guide til skriftlig dansk hhx/eux
Analyse, vurdering og diskussion 3i (1).docx
Vejledning SO7 og SOP pdf.pdf
2.1 Kontrakter, koder og genrer | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
Lektier: repeter dine noter fra forløbet sidste år om det moderne gennembrud, kritisk realisme og Pontoppidan
6. 1870-1890: Det moderne gennembrud | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Kritisk realisme | Håndbog til dansk – Litteraturhistorie
Henrik Pontoppidan: Naadsensbrød | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Repeter dine noter fra sidste år, så du er klar til individuelt at lave en analyse og fortolkning af en fiktiv tekst fra perioden med perspektivering
Henrik Pontoppidan: Ane-Mette (novelle) | Grundbog til dansk - på de gymnasiale uddannelser
Den eksistentielle fortælling | Eksistentialisme i dansk. Fra Kierkegaard til Sonnergaard
Karen Blixen: Ringen | Eksistentialisme i dansk. Fra Kierkegaard til Sonnergaard
Eksistentialisme.pptx
Martin A. Hansen: Agerhønen | Eksistentialisme i dansk. Fra Kierkegaard til Sonnergaard
Læs Martin A. Hansens novelle "Agerhønen", så du kan skrive en fortolkningshypotese
Hvis du ikke var til timerne i går, er det en god ide at du læser afsnittet om eksistentialistisk læsning, novellen Ringen af Karen Blixen og ser den PowerPoint der ligger på skemabrikken. Både link og PPP findes på skemabrikken i går.
Helle Helle: Fasaner | Eksistentialisme i dansk. Fra Kierkegaard til Sonnergaard
Anthony Giddens: Livet er et refleksivt valg | Eksistentialisme i dansk. Fra Kierkegaard til Sonnergaard
Agerhønen - Fasaner 2024.docx
Ida Jessen: Ude på vandet | Eksistentialisme i dansk. Fra Kierkegaard til Sonnergaard
Intro Fra Gutenberg til Google.pdf
I har ingen lektier for :)
Gruppepræsentationer (fremlægges efter samtalerne)
Samtaler i 3i 2024.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
PPP billedanalyse
31-10-2024
Analyse og vurdering af kampagne
10-11-2024
Analyse, vurdering og diskussionaf klimakommmentar
20-11-2024
Blixen fortolkningshypotese
03-12-2024
Martin A. Hansen, Agerhønen
04-12-2024
Analyse og fortolkning
11-12-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Tendenser i samtiden 2
Indhold
Kernestof:
Fase 1: Definition – den indvandrerkritiske diskurs | Textur
Selve eksamen | Opgaveguiden til hhx
Repeter diskursanalyse (se f.eks. de to små videoer) så du i starten af modulet kan forklare de begreber der anvendes til diskursanalyse.
Opgavetyper dansk hhx 3.docx
Orientering om SO7 hh3 2024.pptx
Armslængde til techindustrien - spørgsmål.docx
Hvor lang er din armslængde til techgiganterne.docx
Reportagen og featuren | Textur
Modul 4: Fortællere og synsvinkler | Litterære undersøgelser – introduktion til tekstlæsning
Lone Hørslev: Egernet (2017) | Litterære undersøgelser – introduktion til tekstlæsning
SO7 fremlæggelse Gubi pptx.pptx
Modul 9: Hvad er tekstens tema? Og hvad vil den? | Litterære undersøgelser – introduktion til tekstlæsning
Marie Aubert: Bare gør det (2016) | Litterære undersøgelser – introduktion til tekstlæsning
Læs "Hvad er tekstens tema? og Hvad vil den?" og nærlæs Marie Aubert, " Bare gør det" så laver vi analyse og fortolkning af den på klassen.
Læs romanen inden timerne, og mens du læser laver du reaktionsskrivning. Fokus på personkarakteristik, personernes udvikling og relationen mellem personerne.
Vi starter med en lille test om begreber til kommunikationsanalyse, argumentationsanalyse (Den udvidede Toulmin, argumentationsgreb, appelformer) samt sproglig analyse (billedsprog, billeddannende sprog, stilistiske virkemidler)
Paris under angreb | Perspektiver i dansk
8. 2000-2020: Eksperimenterende realisme | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Arbejdsspørgsmål | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
I modulet skal I læse det I mangler at læse om eksperimenterende realisme og svare på arbejdsspørgsmålene.
Samtaler om terminsstil i 3i 2025.docx
Analyse og fortolkning af uddraget af Liv Duvå.docx
Liv Duvå: Ned fra himlen (2024, uddrag) | Blokland – betonblokkenes litteraturhistorie
Sammenfatning og perspektivering | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Steder | De seneste fem års litteratur
13. Opgaven som helhed | Skriv dig frem
Modul 10: Introduktion til lyrik | Litterære undersøgelser – introduktion til tekstlæsning
Hvis du ikke var med til testen om begreber til argumentationsanalyse og sproglig analyse, så skal du lave testen i dette modul. Husk at repetere alle begreberne
Stine Askov: Nøjsomheden (2022, uddrag) | Blokland – betonblokkenes litteraturhistorie
Nærlæs uddraget af Nøjsomheden og lav reaktionsskrivning undervejs. Vær klar til at fremlægge dine pointer fra reaktionsskrivningen i starten af modulet.
Den sort-hvide beton (2020-) | Blokland – betonblokkenes litteraturhistorie
Sara Rahmeh: Betonhjerter (2023, uddrag) | Blokland – betonblokkenes litteraturhistorie
Læs uddraget af Betonhjerter. Lav reaktionsskrivning undervejs og overvej din fortolkningshypotese
Undervisningsbeskrivelse 1i -2i 2022-2024.docx
Samtaler i 3i om aflevering.docx
Vi samler op på de opgaver I lavede i mandags til Sarah Rahmen Betonhjertet og ser på perspektiveringsmulighederne.
Økokritik | De seneste fem års litteratur
Peter Adolphsen: Små historier 3 | De seneste fem års litteratur
5. Et nordisk perspektiv | Klimalitteratur
KLIMAAKSJON / NORWEGIAN WRITERS´ CLIMATE CAMPAIGN // NWCC
Tyverier analyse fortolkning perspektivering.docx
Tidsplan for fremlæggelser:
Jordisk (2023, uddrag) | Litteraturportalen
Ørntoft, Theis | Litteraturportalen
Undervisningsbeskrivelse dansk ashhx3i 2022-2025.docx
Stine Pilgaard: Meter i sekundet | De seneste fem års litteratur
Kulturmøder, globalisering og multikulturel danskhed | De seneste fem års litteratur
Læs om kulturmøder og læs uddraget af "Meter i sekundet" så I er klar til at lave analyse og fortolkning. Vi starter modulet med på klassen at høre de perspektiveringer I har lavet til "Jordisk". Derefter fremlægger de to drengegrupper deres analyse
Identitetspolitik
Leonora Christine Skov
Tidens realismeformater
Michael Josephsen, De andre
Nærlæs uddraget af De andre og læs om tidens realismeformater
Adela og Mias grupper starter med at fremlægge analyse, fortolkning og perspektivering af "De andre". Derefter fremlægger de to drengegrupper. Grupperne bruger resten af modulet til at lave et stikordsoplæg om tendenser i samtiden med henvisning til
Undervisningsbeskrivelse dansk ashhx3i 2022-2025 6. maj 25.docx
Dansktimen starter 11.05. Gruppeoplæg om tendenser i samtiden med henvisning til centrale tekster vi har læst. Først Gubis gruppe - derefter Mia og Adelas grupper. Nikolines gruppe og drengegrupperne fremlægger næste gang.
Nikolines gruppe og drengegrupperne fremlægger om tendenser i samtiden. Imens forbereder de andre stikord om den moderne familie - som vi så samler op på kl. 9.15
Undervisningsbeskrivelse dansk ashhx3i 2022-2025, 12. maj 2025.pdf
Efter en kort fælles snak om eksamen er der individuelle karaktersamtaler.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Johannes V. Jensen "Arbejderen"
09-01-2025
Reportage Fort abort
09-01-2025
ashhx 3i DA skr. prøve
06-02-2025
Analyse og fortolkning med perspektivering
02-03-2025
Nøjsomheden
05-03-2025
Sarah Rahmen, Betonhjertet med perspektivering
10-03-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/941/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53512011534", "T": "/lectio/941/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53512011534", "H": "/lectio/941/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53512011534" }