Holdet as2022 hhxa EN - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution IBC
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Anette Hansen, Søren Østerlund Møller
Hold as2022 hhxa EN (as hhx 1a EN, as hhx 2a EN, as hhx 3a EN)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kinds of Communication (ej eksamen)
Titel 2 Grammatik
Titel 3 Age and Experience (ej eksamen)
Titel 4 Horror
Titel 5 Consumerism (ej eksamen)
Titel 6 Scotland (ej eksamen)
Titel 7 Mind the Gap - UK Class Society
Titel 8 Værklæsning (Fahrenheit 451)
Titel 9 US Area Study (N.B.: Undervist af AHAN)
Titel 10 Globalization
Titel 11 Cowboy Carter (ej eksamen)
Titel 12 Down Under
Titel 13 Entrepreneurship and Business Communication
Titel 14 Animal Farm
Titel 15 Science Fiction

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kinds of Communication (ej eksamen)

Vi beskæftiger os med forskellige former for kommunikation, bl.a. advertising, cross-cultural communication, non-verbal communication og ELF.

Der vil være forskelligt individuelt skriftligt og mundtligt arbejde, men arbejdsformen er primært gruppearbejde.

Forløbet indeholder også 2 projekter/cases hvor eleverne skal løse konkrete udfordringer for virkelige virksomheder.

Det afsluttes med et analytical essay omkring non-verbal kommunikation.
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 2 Grammatik

Grammatikken ligger implicit i alle moduler med forskellige kontekstuelle øvelser baseret på kerneteksterne. Der har til tider været afholdt grammatikworkshops eller rene grammatikmoduler med fokus på specifikke elementer, som regel baseret på elevernes skriftlige afleveringer.

Under dette emne ligger også elevernes arbejde med det skriftlige i form af feeedback, feed forward, peer review, processkrivning og andre tiltag for at styrke elevernes skriftlige fremstilling.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 136 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Age and Experience (ej eksamen)

Dette forløb sætter fokus på emnet Age and Experience oplevet gennem forskellige fiktionstekster.

Eleverne introduceres til grundlæggende tekstanalyse, herunder characterization, themes, narrator/POV, setting osv.

Eleverne arbejder stilladseret både lærerstyret og i grupper samt fremlæggelser.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Horror

I dette forløb har vi arbejdet med analyse af fiktionstekster. Dette er gjort med udgangspunkt i horrorgenren. Det primære formål med forløbet har været at styrke elevernes analytiske evner og samtidigt træne mundtlighed.

Fokus har været på fremlæggelser og præsentationer både i plenum og i matrixgrupper.

Desuden er en historisk læsning af horrortekster forsøgt idet der i forløbet også har været fokus på genrens historiske træk.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 6 Scotland (ej eksamen)

I forbindelse med klassens studietur til Skotland er eleverne i dette forløb blevet introduceret til kulturelle træk, samfundsmæssige udfordringer, sproglige særtræk og et historisk overblik.

Fokus i forløbet har været at forberede eleverne til deres studietur til Skotland.

Kernestof:
Uddrag fra "When We Get to the Island", Alex Nye
Uddrag fra "Statement on Scotland's Future", Nicola Sturgeon
"The Star", Alasdair Grey
Uddrag fra "Poverty Safari", Darren McGarvey
"Gaelic", VisitScotland (video)
"Scots", VisitScotland (video)

Supplerende stof:
"An Introduction to Scotland", ndla.no
"Bobby - the Faithful Dog from Edinburgh
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Mind the Gap - UK Class Society

Fokus i dette forløb om Storbritannien har været på klassesamfundet belyst hovedsageligt gennem fiktionstekster.

Eleverne har opnået viden om fundamentet for klassesamfundet og arbejdet med hvilke problematikker det skaber gennem litterær analyse.

Arbejdsformerne har varieret fra selvstændigt til par- og gruppearbejde og eleverne har også skullet anvende viden opnået på studieturen til Edinburgh.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Værklæsning (Fahrenheit 451)

I denne værklæsning har fokus været på det analytiske arbejde med Fahrenheit 451, men særligt på tematikker som censur, ytringsfrihed og individets rolle i et overvågningssamfund.

Eleverne har undersøgt, hvordan medier og statsmagter former virkeligheden gennem kontrol med information og underholdning. Derudover har de arbejdet med både egne og andres tekster for at opnå en dybere forståelse af, hvordan sprog og kommunikation kan bruges til at oplyse, manipulere eller passivisere.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 US Area Study (N.B.: Undervist af AHAN)

Forløbets formål er at opnå en dybere forståelse af USA og amerikansk identitet. Der arbejdes derfor indledningsvist med en introduktion til USA’s historie samt til centrale historiske tekster, der afspejler de amerikanske værdier og amerikanernes selvforståelse. I det videre forløb undersøges disse værdiers rolle i det moderne USA, både ift. immigration, race, forbrugerkultur og politik. Forløbet indeholder således også en kort introduktion til det politiske system og politiske partier i USA. Der læses både informerende tekster, fiktion og non-fiktion, men der er i forløbet særligt fokus på analyse af non-fiktion (analyse af præsidenttaler).

Kernestof:

• Brøndum, Peter et al. (2014): ”USA - A nation or an idea?”, in USA NOW, Columbus; pp: 13-43
• Lazarus, Emma (1883): The New Colossus, in: Finderup, Anne Mette og Agnete Fog (2010): Worlds of English, Systime https://worldsofenglish.systime.dk/?id=97
• 'Campaigning', in: Holm, Mette: Being American (2016), Systime https://beingamerican.systime.dk/?id=152
• 'The Democratic Party', in: Holm, Mette: Being American (2016), Systime https://beingamerican.systime.dk/?id=192#c646
• 'The Republican Party', in: Holm, Mette: Being American (2016), Systime https://beingamerican.systime.dk/?id=193#c647
• 'Disney Employees Stage Walkout Over Don't Say Gay Bill', NBC News, 23 March 2022, https://www.youtube.com/watch?v=9eJ97tmeZks
• 'Five Things to Know About Florida Governor Ron DeSantis', BBC, 14 November 2022, https://youtu.be/H2OfL7j4-og?si=YRGXDeshUvRaJ-Mh
• Obama, Barack (2008): The American Promise, in: Finderup, Anne Mette og Agnete Fog (2010): Worlds of English, Systime https://worldsofenglish.systime.dk/?id=95#c764
• Trump, Donald (2017): America First, in: Finderup, Anne Mette og Agnete Fog (2010): Worlds of English, Systime https://worldsofenglish.systime.dk/?id=274#c1966
• ‘Ben and Jerry’s: 7 Ways We Know Systemic Racism Is Real’, in Nanna Flindt Kreiner et al. (2021): Compass, Systime, https://compass.systime.dk/?id=p143
• Thomas, Angie (2019): On the Come Up, excerpt from Compass (Systime): https://compass.systime.dk/?id=c596

Tekstanalyse: sproglige (herunder retoriske) virkemidler, analyse af setting og character, brug af PEE-modellen.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Globalization

Fokus i dette forløb har været på globaliseringens indflydelse på mennesker, kulturer og markeder. Gennem både fiktion og non-fiktion har forløbet forsøgt at undersøge hvordan globaliseringen påvirker os som mennesker, herunder fx gennem (B)ELF, forholdet mellem globalisering og Brexit samt migration.
Der har også været fokus på sproglig analyse, herunder argumentations- og diskursanalyse.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Cowboy Carter (ej eksamen)

I dette korte forløb har eleverne arbejdet med og analyseret Beyoncé's album "Cowboy Carter". I begyndelsen var fokus på enkelte udvalgte sange mens eleverne senere arbejdede med hele albummet som kulturelt "værk".

Eleverne har også arbejdet med The Harlem Renaissance og African-American Vernacular English (AAVE).

Fokus har været på digt/sanganalyse samt amerikanske samfundsforhold med fokus på afroamerikanske forhold.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Down Under

I dette forløb med fokus på Australien har eleverne arbejdet med en bred vifte af forskellige tekstgenrer, fx taler, noveller, uddrag fra romaner, opinionsartikler osv.

Formålet har været at opnå viden om Australien og australske kultur- og samfundsforhold. Forløbet har forsøgt at finde ud af hvad der gør australiere til australiere.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Entrepreneurship and Business Communication

I dette forløb har fokus været på entreprenørskab og erhvervskommunikation. Eleverne har arbejdet med autentiske cases fra bl.a. Indien, virksomhedspræsentationer og reklamer for at opnå indsigt i, hvordan idéer formidles professionelt og overbevisende.

Gennem analyser af både skriftlig og mundtlig kommunikation har eleverne undersøgt, hvordan sprog, tone og målgruppebevidsthed spiller en central rolle i forretningssammenhænge. Derudover har eleverne arbejdet med Business English as a Lingua Franca (BELF).

Forløbet har desuden haft fokus på at udvikle elevernes egne kommunikationskompetencer, bl.a. gennem pitches og præsentationer af deres egne forretningsidéer.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Animal Farm

I denne værklæsning har fokus været på det analytiske arbejde med teksten, men fokus har også været på mediernes og ikke mindst sprogets magt.

Eleverne har arbejdet på forskellig vis både med andres og med egen kommunikation for at opnå større forståelse for sprogets finurligheder. Derudover har eleverne også arbejdet med forskellige analytiske tilgange: formalistisk, biografisk, historisk og marxistisk.

I forbindelse med forløbet har eleverne også set en dramatiseret udgave af Animal Farm, "Animals" som var inspireret af både Animal Farm og 1984.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
as hhx 3a EN skr. prøve 05-02-2025
Arbejd-selv opgave, 28.2.2025 02-03-2025
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Science Fiction

Eleverne valgte selv emnet science fiction og forløbet har fungeret som en forankring af fiktionsanalysen.

Formålet med forløbet er at eleverne tilegner sig viden om kultur-, samfunds- og historieforhold gennem litterær analyse af et bredt udvalg af fiktive tekster der alle befinder sig i science fiction-genren.

Forløbet er opbygget kronologisk for på den måde at gøre det tydeligt for eleverne ikke kun hvordan genren og litteraturen har udviklet sig, men også for at eleverne forstår hvordan litteraturen er et udtryk for samtidige kultur-, samfunds- og historieforhold.

Dermed kan teksterne fungere som katalysator for elevernes analytiske færdigheder og deres viden og kundskaber indenfor sproget og den engelsksprogede kultur.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer