Holdet as2022 hhxb AF - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2025/26
Institution IBC
Fag og niveau Afsætning A
Lærer(e) Mogens C.B. Frederiksen
Hold as2022 hhxb AF (ashhx 1b AF, ashhx 2b AF, ashhx 3b AF)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Interne forhold
Titel 2 Eksterne forhold; virksomhedens omverden
Titel 3 Udbud
Titel 4 Efterspørgselsforhold
Titel 5 Strategi
Titel 6 Handlingsparametre
Titel 7 Internationalisering
Titel 8 Internationale Handlingsparametre
Titel 9 Eksamenstræning og repetition
Titel 10 Eksamensprojekt
Titel 11 Marketingplan

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Interne forhold

Under virksomhedens interne forhold er der fokus på at kunne redegøre for og analyser virksomhedens interne forhold og evne til at skabe værdi.

Der lægges vægt på typer af virksomheder samt hvordan de forskellige typer virksomheder kan analyseres med værdikæder.

Mål:
Eleverne skal kunne definere typen af virksomhed
Eleverne skal kunne analysere værdiskabelsen for virksomheder
Eleverne skal kunne bruge Business Model Canvas
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Eksterne forhold; virksomhedens omverden

Eleverne skal kunne redegøre for eksterne faktorer af væsentlig betydning for virksomheden.
Eleverne skal kunne analysere og
diskutere betydningen af ændrede omverdensvilkår.
Eleverne skal kunne anvende PEST modellen og omverdensmodellen.
Eleverne skal kunne redegøre for hvilke faktorer i omverdenen virksomheden kan påvirke og hvilke faktorer der ikke kan påvirkes.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Barsø ost 13-12-2022
Stauning 25-01-2023
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Udbud

Indhold:
Brancheanalyse
Konkurrentidentifikation ved brug af tragtmodel
Konkurrenceformer
Konkurrencemæssige positioner
Positionering og differentiering

Mål:

Eleverne skal kunne analysere konkurrencesituationen på markedet og sammenholde det med virksomhedens strategi.

Eleverne skal kunne udarbejde en simpel konkurrentanalyse.
Eleverne skal kunne analysere virksomhedens position på markedet i sammenligning med virksomhedens konkurrenter.

Eleverne skal kunne analysere de enkelte faktorer i en brancheanalyse og vurdere branchen ud fra analysen.

Eleverne skal kunne redegøre for konkurrenceformen.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Isenkram markedet 08-02-2023
Konkurrence ejendomsmæglere 03-03-2023
konkurrentanalyse sommerlande 07-03-2023
Benzinmarkedet konkurrence 08-03-2023
Sportstøj 09-03-2023
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Personlige
  • Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 4 Efterspørgselsforhold

Efterspørgsel:
Mål:
Eleverne skal kunne segmentere et marked, anvende
segmenteringsprocessen på konsument og
producentmarkedet, vurdere målgrupper og diskutere valg af
målgruppestrategi.

Eleverne skal kunne redegøre for forskellen på B2B markedet og konsumentmarkedet og forskellen i karakteristika ved indkøb.

Eleverne skal kunne analysere købsadfærden på både konsument- og B2B markedet og analysere hvad der har indflydelse på købsadfærden.

Supplerende stof:
I segmentering har eleverne arbejdet med Conzoom Private clasification udgivet af Geomatic. Eleverne har identificeret forskellen i segmenter og identificeret målgrupper til specifikke produkter. Dertil har de fundet det segment de selv tilhører.

Indenfor købsadfærd har eleverne arbejdet med cases som 'Kender du typen' hvor eleverne skal kunne identificere forskellige typer forbrugere og deres præferencer.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Bryggerier 01-05-2023
Handler som mand eller kvinde 02-05-2023
B2B Vognmand 10-05-2023
ashhx 1b AF skr. ÅRSPRØVE 24-05-2023
diskussion 14-11-2023
Dagens arbejde i AFS 08-12-2023
Bæredygtighed tøj 11-12-2023
Positionering og kendskab 18-12-2023
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 5 Strategi

Strategiforløbet har fokus på vækst- og konkurrence strategi

Vigtigste teorier er Ansoffs vækstmatrix, diversifikation, integration, porters konkurrencestrategier, blue ocean og BCG matrix.

Der anvendes varierede arbejdsformer. Eleverne skal arbejde induktivt med vækststrategier hvor de selv finder artikler om alle vækststrategier som præsenteres for klassen.

Mål:
Eleverne skal kunne:
- Analyser sig frem til hvilke strategier der er anvendt.
- Kende forskel på de enkelte strategier
- Analysere en virksomheds portefølje
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
TOWS 21-08-2023
B2B Terma 07-09-2023
proshop 25-10-2023
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 6 Handlingsparametre

Indhold:
- Produktklassificering, branding-strategi, herunder handelsmærker og producentmærker,
serviceydelser, de 7 p’er.
• Prisfastsættelsesmetoder, priselasticitet, prisstrategi, prisdifferentiering
• Distributionsstrategi, distributionskanaler, kædeformer.
• Promotionformer, promotionstrategi (push/pull), markeds-kort, kommunikationsmodeller,
E-business.
Mål:
Eleverne skal kunne analysere og vurdere virksomhedens produktparameter, produktsortiment,
prisfastsættelse, distribution og promotion i et nationalt perspektiv
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Franchising ECCO 20-02-2024
IKEA 03-03-2024
Ben & Jerries 14-03-2024
Service virksomheder 22-03-2024
Service 03-04-2024
Rockwool 09-04-2024
PRIS Lagkagehuset 12-04-2024
Medier opgave 25-04-2024
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Internationalisering

Internationalisering:

Gennem forløbet er der lagt vægt på:
- Markedsudvælgelse: Markedsudvælgelsesmodeller, generelle og specifikke
- Markedsforhold og analyse af markedsforhold
- Internationaliseringsmodeller
- Eksportmotiver og eksportbarrierer
- Virksomhedens eksportberedskab: kapital, Know-how, commitment og kendskab
- Kulturelle forhold: Forbrugerkultur og forretningskultur, kulturteorier, rollespil baseret på kulturforskelle
- Analysere et lands kulturelle forhold ved anvendelse af en kulturteori

Fokusområder:
• analysere generelle og specifikke markedsforhold

• diskutere kulturelle forholds betydning for virksomhedens valg af
indtrængningsstrategi og promotion
- I forløbet er der lagt vægt på at gøre eleverne eksamensparate ved hjælp af træning i cases og præsentationer.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Tragtmodellen 21-08-2024
markedsforhold 23-08-2024
Hofstede 30-08-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Internationale Handlingsparametre

Internationale handlingsparametre

Indenfor de internationale handlingsparametre er der gået i dybden med handlingsparametrene og segmentering på eksportmarkeder. Det er både handlingsparametre på de internationale markeder og handlingsparametre generelt.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Internationalisering Kop og kande 20-09-2024
Rollespil reflektioner 01-10-2024
Bolia 02-10-2024
Bolia2 03-10-2024
Markedsindtrængning 07-10-2024
FUSION Internationalisering 28-10-2024
Valuta 18-11-2024
B&O 18-11-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Eksamenstræning og repetition

Eleverne forberedes til mundtlig eksamen.
Der gennemgås eksamenscases og eleverne fremlægger på skift i eksamenslignende situationer.
Eleverne har frivilligt fremlagt teoretiske emner og emnerne er valgt på baggrund af elevernes ønsker til repetition
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde

Titel 10 Eksamensprojekt

Eksamensprojektet laves som PBL forløb ud fra virksomheden Fleggaard.
Produktet er dels et skriftligt projekt, dels en præsentation for klassen.
Projektet skal kunne bruges til perspektivering under eksamen.
I forløbet lægges der vægt på at der arbejdes med mange dele af stoffet i faget for at kunne give eleverne mulighed for at perspektivere.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer