IBC Aabenraa
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
IBC Aabenraa
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet as2022 hhxc AF - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
IBC
Fag og niveau
Afsætning A
Lærer(e)
Jane Nielsen
Hold
as2022 hhxc AF (
ashhx 1c AF
,
ashhx 2c AF
,
ashhx 3c AF
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Konkurrencesituationen og brancheanalyse
Titel 2
Købsadfærd på konsument- og producentmarkedet
Titel 3
Strategi B
Titel 4
Segmentering, målgruppevalg og positionering
Titel 5
Marketingmix
Titel 6
Markedsanalyse
Titel 7
Rep til skriftlig eksamen
Titel 8
Internationalisering
Titel 9
Strategi A
Titel 10
Segmentering og målgruppevalg i et int. perspektiv
Titel 11
Produkt i internationalt perspektiv
Titel 12
Pris i et internationalt perspektiv
Titel 13
Internationalt distribution
Titel 14
Eksamensprojekt Fleggaard
Titel 15
International promotion
Titel 16
Marketingsmix og -plan
Titel 17
Repetition
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Konkurrencesituationen og brancheanalyse
Konkurrenceforhold
Brancheanalyse
Indhold
Kernestof:
Læs indledning til kap. 4 og afsnit 4.1, 4.2 og 4.3
Det potentielle.docx
opgave 4.3 skal være færdig til timen. udover de to spørgsmål skal I også lave en konk.tragtmodel.
Læs afsnit 4.4 og 4.5
husk vi skal aftale tema til årgangsmiddag. Kom med forslag!!
Danske fætre tjener millioner, så hatten passer
Opgør i en rådden branche
vi arbejder med afsnit 4.5 og laver opgaver
Jeg vil gerne snakke med de sidste af jer mht afl.opgave.
Læs afsnit 4.6 Konkurrentanalyse
Vi retter opgave 4.7 Markedet for studenterhuer og case 4.2 Benzinmarkedet.
Læs kap. 5 Brancheforhold
Vi gennemgår først REMA1000 opgaven og får i fællesskab lavet en oversigt over kap. 4
Læs kap. 5 brancheforhold
Gruppeopgaven - brancheanalyse
Fremlæggelser af brancheanalyserne
FAKTA: Fleet er Danmarks tredje store fjernbusselskab
Udfordrer Flixbus og Kombardo: Nyt fjernbusselskab rammer 19 danske byer
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Faglig skrivning 7. feb. 2023
07-02-2023
Brancheanalyse fremlæggelse
02-03-2023
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Købsadfærd på konsument- og producentmarkedet
Indhold
Kernestof:
Samtaler
Læs kap. 6 købsadfærd, herunder afsnit 6.1, 6.2 og 6.3
Vi gennemgår opgave 6.2 og jeg vil rigtig gerne høre svar fra jer, der ikke sagde noget i sidste modul!! :-)
Læs afsnit 6.4, 6.5, 6.6 og 6.7
Spørgsmål til afleveringsopgaven modtages og vi snakker om de to krav om sammenhænge.
Dine børn bliver bombarderet med reklamer for fede madvarer
De usunde reklamer rammer præcist: »... og så tænker man, at det var billigt, og at man har lyst til en cheeseburger«
løs opgave 6.9 kun spørgsmål 1 (husk Købsadfærd = Købstype, købsadfærdstype, køberoller og beslutningsproces.
Vi arbejder videre med opgave 6.12 "6 om dagen"
Kritik af gigant-udlicitering i Forsvaret: Anede ikke, hvordan ISS brugte pengene
Læs kap. 7 Købsadfærd på producentmarkedet, afsnit 7.1 og 7.2
Læs kap. 7 Købsadfærd på producentmarkedet, afsnit 7.3 og 7.4
Husk at medbringe underskrevet rejseregler-seddel!
Vi skal også aftale om samkørsel
vi afslutter Hilti opgaven
Afsnit
Læs kap. 8 afsnit 8.5 Vækststrategier (ja, vi tager det sjove afsnit nu, og springer de første 4 afsnit over og gemmer til næste skoleår)
spørgsmål mht eksamen og årsprøver
opfølgning på udveksling med CvO og interessemoduler
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Strategi B
SWOT
TOWS
Mission, vision og værdier
generiske strategie: Porters konkurrence strategi
Vækststrategi: Ansoff
Bowmans strategiske ur
Indhold
Kernestof:
Nyt tiltag: Individuel fremlæggelse
Titel
Prime sluppet løs i butikkerne - og den rives væk - TV 2
Ny læskedrik bliver revet ned fra hylderne, men hypen handler slet ikke om produktet
Lektier: Med udgangspunkt i jeres skriftlige årsprøve, starter vi med en repetition af købsadfærd på konsumentmarkedet, omverdensanalyse og vækststrategier(strategi B).
Læs kapitel 8 inkl. afsnit 8.1 og 8.2
Læs kapitel 8 inkl. afsnit 8.3 og 8.4
Vi laver hold til idrætsdag!
Læs afsnit 8.6
Læs afsnit 8.5 Vækststrategier
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Segmentering, målgruppevalg og positionering
Målgruppebeskrivelse
Segmenteringsprocessen
Segmenteringsvariable/kriterier
livstilsanalyser og persona
Målgruppevalg
Positionering
Indhold
Kernestof:
læs kapitel 11 Segmentering, herunder afsnit 11.1 Markedssegmentering og 11.2 Segmenteringsprocessen
Læs afsnit 11.3 Målgruppevalg og 11.4 Positionering
Vi arbejder videre med pige/drenge opgaverne i grupper.
læs kapitel 14 marketingmix, herunder afsnit 14.1 og 14.2
læs afsnit 14.3
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
afleveringsopgave 1 GM
17-09-2023
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Marketingmix
Marketingmix
Produkt og serviceydelse
Pris
Distribution
Promotion
Indhold
Kernestof:
https://www.dr.dk/mad/artikel/nu-aendrer-carlsberg-ikonisk-kvinde-paa-oeletiket-de-ved-det-vil-skabe-debat
Sodavandsgigant sender kendt flaske på pension
www.youtube.com
14 trends viser fremtiden for emballagedesign - Bureaubiz
læs kapitel 15 Produkt (B) herunder afsnit 15.1, 15.2 og 15.3
I fremtiden skal du måske betale pant for din pizzabakke
DRTV - Aftenshowet: Skal vi indføre genbrugssystem på takeaway-emballage?
Aarhus indfører pant på takeaway-emballage
Foreninger og forskere vil have indført ét fælles genbrugssystem
Læs afsnit 15.4 Mærkestrategi og 15.5 Branding
Læs afsnit 15.6 PLC
De unge er mærkevarens bedste venner
Vi glemte individuelle fremlægger i mandags. Det skal vi huske i dag!😉
På vej mod at uddø? Kendt mærke satser benhårdt på fossildrevne biler
artikel privat labels BT.docx
TitelMælkeproducent dropper udskældt skruelåg af plastik
Læs kap. 16 Serviceydelser, herunder afsnit 16.1, 16.2 og 16.3
Vi skal have lavet aftaler med hensyn til juleklip og julebingo!
Læs afsnit 16.3 De 7'er og afsnit 16.4 Oplevelsesøkonomi
vi skal huske at blive enige om, om vi skal have æbleskiver eller andet snacks til på fredag. Vi kan stadig trække på klassekassen - så snak lige sammen :-)
Læs kapitel 18 Pris, herunder afsnit 18.1 Prisstrategi og 18.2 priselasticitet
Læs afsnit 18.3 Prisfastsættelsesmetoder, 18.4 Prisdifferentiering og 18. 5 Prisfastsættelse for nye produkter
Ekstra opgaver i priselasticitet.docx
Læs afsnit 18.3, 18.4
Vi gennemgår resten af kap18 og derefter skal I arbejde alene og løse opgave 18.8, 18.9 og 18.10. Opgaverne er individuelle og skal afleveres i elevfeedback. Jeg har en konference fra kl. 9 og bliver nødt til at forlade jer:-)
læs afsnit 18.5
Vi gennemgår afsnit 18.5 fra i fredags og laver en enkel opgave.
Læs kapital 20 Distribution (B) herunder afsnit 20.1Driekte og indirekte distribution og 20.2 Distributionskanaler
husk planlæg juleafslutning til på onsdag
Læs afsnit 20.3 og 20.4
læs afsnit 20.5 E-handel
Læs kapitel 22 promotion, herunder afsnit 22.1 of 22.2
læs afsnit 22.3
Udfra Promotionslisten har du overstreget de promotionsgenstanden som du skal finde derhjemme og tage med til modulet!
elevfremlæggelser og derefter EC
Vi starter med at få lavet jeres promotionsformer-opgave færdig i grupper (den med jeres foto fra butikker o.l.)
EC præsentation!
Vi gør afsnit 22.3 færdig
Dansk tøjhype er blevet så tillokkende, at unge kvinder står i kø i timevis
Læs afsnit 22.4 - 22.7
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Markedsanalyse
Formål med dataindsamling
Data og databaser
Kvalitative og kvantitative metoder
Spørgeskemaudformning
Stikprøveplan og -udvælgelse
Fejlkilder
Repræsentativitet
Markedsanalyseprocessen
Big data
Indhold
Kernestof:
Vi gennemgår og tager en snak om elevtrivelsundersøgelsen.
En fra hver ec-gruppe må gerne uploade er jeres præsentation fra Fusions-casen under opgaver. Jeg har lavet en opgavemappe.
Kap. 1 markedsanalyse
Og vi skal huske fremlæggelser!!
HUSK: grupper til eksamen!
Vi skal huske fremlæggelser :-)
Grupper til markedsanalyse
Vi arbejder videre med hypoteserne og bevæger os videre til valg af dataindsamlingsmetode
Vi skal fra hypotesen til udformning af spørgeskema
Vi gennemfører spørgeskemaundersøgelserne på klassen og kan starte på bearbejdningen.
Databehandling og arbejde med fremlæggelse
Fremlæggelser for de grupper der er klar, resten må vente til efter påske.
fremlæggelser af markedsundersøgelse
Lukas og Oliver individuel fremlæggelse :-)
Lasse, Lucas, Nikolai, Oliver fremlægge markedsundersøgelse
Læs kap. 10, herunder afsnit 10.1 vækststrategier
Gigantkøb endeligt på plads: Her er Norlys’ plan med Telia
Sofie og Teddy fremlægger
Kort oplæg til EC på mandag
DM i Erhvervscase: 9.000 unge klar med håndsrækning til PureGym
Thomas fremlægger
Lav selv case 10.3 færdig hjemme.
Fremlæggelse EC
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Rep til skriftlig eksamen
Indhold
Kernestof:
OPGAVER Træning til skriftlig årsprøve 2c.docx
Træning til skriftlig årsprøve PADEL.pdf
Vi træner til skriftlig årsprøve
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Internationalisering
Virksomhedens eksportmotiver og eksportberedskab
internationaliseringsmodeller
Markedsudvælgelse
Internationale markeder
Kulturelle forhold
Indhold
Kernestof:
Læs kap. 9, herunder afsnit 9.1 Virk. eksportmotiver og 9.2 virk. eksportberedskab.
For begge opgaver gælder følgende spørgsmål
Læs kap. 9, herunder afsnit 9.3 Internationaliseringsmodeller
Læs kap. 9, herunder afsnit 9.4 Markedsudvælgelse og kun tilfældigheds- og nærmarkedsmetode
Sådan vil dansk cykelkoncept slå igennem på "formelt" tysk marked
Sådan vil dansk cykelkoncept slå igennem på.docx
Læs kap. 9, herunder afsnit 9.4 Markedsudvælgelse og kun tragtmetoden.
HUSK: vi skal snakke kageordning!!
Kl 11.20, besøg af Anette OPU
Idrætsdag - planlægning
Læs afsnit 9.5 Information om internationale markeder.
Læs afsnit 9.6 Kulturelle forhold
Vi arbejder videre med kultur! Tænk over forskellen på de to modeller og hvordan de kan bruges på virks. niveau.
Afsnit 9.6 Kulturelle forhold skal være læst til i dag!
The trade council i spanien
Case: The Madrid Way
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Strategi A
Vækststrategier
Blue Ocean-strategi
Porteføljeanalyse og -strategi
Digitale forretningsmodeller
Digital transformation og strategi
Bæredygtighed
Indhold
Kernestof:
Vi arbejder videre med The Madrid Way
Dragsbæk jagter nye opkøb af plantebaserede selskaber
Sidste dag med The Madrid Way!
Læs kap. 10 Strategiske analyser, herunder afsnit 10.1 Vækststrategier.
dragsbæk.docx
Læs afsnit 10.2 Blue Ocean-strategier
Ny bog fra berømte strateger giver en forfriskende måde at se på innovation
Fem benspænd for Blue Ocean-strategien
Fem benspænd for Blue Ocean-strategienfsnit
Læs afsnit 10.3 Porteføljeanalyse og-strategi
Opgave 10.7 Italienske take away
Vi mødes ved biografen kl. 10. I skal selv komme fra skolen til biografen og tilbage til skolen igen.
Vi arbejder videre med opgave 10.10, så jeg forventer I har sæt jer ind i opgaven, inden I kommer til undervisning.
Det kan vi forvente os af den hektiske dagligvarebranche resten af året.docx
Det kan vi forvente os af den hektiske dagligvarebranche resten af året
Her er Salling Groups nye, mangeårige milliardstrategi
Her er Salling Groups nye.docx
Læs afsnit 10.3 Porteføljeanalyse og-strategi, hvis I ikke har fået det gjort.
Titel
Boston for Salling Group
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Segmentering og målgruppevalg i et int. perspektiv
International segmentering
Internationale livsstilsmodeller
Indhold
Kernestof:
Læs kap. 12, herunder afsnit 12.1 Segmentering og målgruppevalg i int. perspektiv.
MosaicUSA Handbook.pdf
VALS
MosaicUKbrochure.pdf
Læs afsnit 12.2 Internationale livstilsmodeller
Titel
Opgaver til modullet:
opgave 12.4, 12.5 (notat på ca 200 ord, brug bare en af livsstilsanalysemodellerne) og 12.7 skal være lavet færdige til modulet.
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Produkt i internationalt perspektiv
Internationalisering af produktparameteren
Serviceydelser i et internationalt perspektiv
International mærkestrategi
Produkters og teknologiers livscyklus
Produktudvikling
Indhold
Kernestof:
Læs kap. 17 herunder afsnit 17.1 Int. af produktparameteren og 17.2 serviceydelser i int. perspektiv.
Læs afsnit 17.3 Int. mærkestrategi
Opgave 17. 1 som I startede på i går. Indledning på ca 100 ord: beskriv deres internationalisering og vækststrategier indtil nu. Derefter svarer som i opgaven. Brug Ill. 17.2 og 17.3
HUSK: elever to int.moduler og pladser på sydbank til int på tirsdag.
Lav ill. 17.5 "færdig" hjemme.
Læs afsnit 17.4 Produkters og tekn. livscyklus og 17.5 Produktudvikling
Vi starter måske lidt på kapitel 19 Pris i international perspektiv.
I skal kunne modeller og begreber indenfor prisstrategier, priselasticitet, prisfastsættelse på nuværende og nye produkter og prisdifferentiering. Det er begreber fra pris B, så læs noter og skim kapitlet inden modulet
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Pris i et internationalt perspektiv
Pris-/kvalitetsstrategi
Priseskalering
Valutaforhold
Prisfastsættelse for serviceprodukter
Bundling
Prisfastsættelse på BtoB markedet
Krydspriselasticitet
Indhold
Kernestof:
Kap. 19: De første 3 tjekopgaver og de første 4 forståelsesopgaver skal være lavet til modulet.
Opgave 19.4 skal være lavet færdig til modulet! Og vi gennemgår resten af kap. 19 incl. valutaforhold, så få kap. læst!
Orientering om SO7 hh3 2024.pptx
Vejledning SO7 og SOP 2024.pdf
Husk aftale juleafslutning!
SO7 fremlæggelser d. 13. eller 14. januar 2025
Vi gør kap. 19 færdig, med fokus på krydspriselasticitet.
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Internationalt distribution
Markedsindtrængningsformer
Indirekte og direkte eksport
Kontraktsarrangement
Direkte investeringer
Internethandel
Valgkritierier for markedsindtrængning
Indhold
Kernestof:
International distribution.docx
Læs kap. 21 Int. distribution, herunder afsnit 21.1, 21.2, 21.3 og 21.4
Kort oplæg til eksamensprojekt i næste uge.
Vi fortsætter med opg. 21.3, 21.5, 21.7 osv.
Læs kap. 21 Int. distribution, herunder afsnit 21.5, 21.6 og 21.7
Eksamensforløb Fleggaard hh3c 2025.docx
Grænsesupermarkeder gør sig lækre for en helt bestemt gruppe
Grænsehandel: Prisforskel er tilbage, og du kan spare en mindre formue ved at tanke i Tyskland
Ni store dagligvarekæder går sammen om at tæppebombe danskerne i utraditionel kampagne
Jeg er sandsynligvis forsinket i dag, så her er hvad I skal lave indtil jeg kommer:
Vi afslutter kap. 21 med en afl.opgave. Vi arbejder med den i modulet. Der er LEKTIER!
Vejledning til afleveringsopgaver.docx
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Eksamensprojekt Fleggaard
se undervisningsbeskrivelsen
Indhold
Kernestof:
Eksamensforløb Fleggaard hh3c 2025.docx
Grænsesupermarkeder gør sig lækre for en helt bestemt gruppe
Grænsehandel: Prisforskel er tilbage, og du kan spare en mindre formue ved at tanke i Tyskland
Ni store dagligvarekæder går sammen om at tæppebombe danskerne i utraditionel kampagne
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
International promotion
Den udvidede kommunikationsmodel
Virksomhedens nationale og internationale medievalg
Neuromarketing
Indhold
Kernestof:
Læs kapitel 23 International promotion, herunder afsnit 23.1 Den udvidede kommunikationsmodel og 23.2 Virks. nationale og int. medievalg
Vi arbejder med "opgave 5" i skriftlig eksamen
At identificere en udfordring i opgave 5 skriftlig eksamen afsætnign.docx
opbygning af opgaven til skriftlig eksamen afsætning.docx
DRTV - Manipulator: Nudging
EKSEMPEL mundtlig eksamensopgave ABENA efterspørgselsforhold og internationaliseringsteori.docx
læs kap. 23, herunder afsnit 23.3 Neuromarketing
EKSEMPEL mundtlig eksamensopgave ABENA internationaliseringsteori og strategiske analyser.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
eksamenslignende afleveringsopgave
31-01-2025
ashhx 3c AF skr. prøve
03-02-2025
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Marketingsmix og -plan
De 4 p'er
Standardiseret eller tilpasset marketingmix
Situationsanalyse
Marketingplan herunder Budget og effektmåling
Sammenhæng mellem strategiprocessen og marketingplanen
Indhold
Kernestof:
EKSEMPEL mundtlig eksamensopgave ABENA skal være lavet færdig til timen - som stikord til en mundtlig eksamen (og ja, jeg tjekker :-)) Forslag: en eller to prøver at fremlægge opgaven, som var det en mundtlig eksamen.
Læs kap. 24 marketingmix i et internationalt perspektiv.
Hvilken opgaver ønsker I repeteret via opgaver, planlæg eks.projektfremlæggelse.
DET ER VIGTIGT AT ALLE ER HER I DAG!!!
Og så snakker jeg med jer der ikke var til afsætning i torsdag!
Vi arbejder med case 24.1
I skal fremlægge case 24.3 Tulip for mig
Case 24.1 Slikhaar spm. 3-4 skal være afleveret i elevfeedback i skemabrikken fra i fredag (1.modul) og til jer der endnu ikke har afleveret spm 1-2 i forrige uge, skal de to opgaver også afleveres i modulet fredag.
SDU !
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Repetition
Indhold
Kernestof:
Repetition via mundtlige eksamensopgaver
Når I ikke fremlægger arbejder I med:
Fremlæggelse af eksamensprojekt Fleggaard
Grupper:
Vi arbejder videre med:
opgave 3 mundtlig eksamen afsætning A 2021.docx
opgave 6 mundtlig eksamen afsætning A 2021.docx
Der er kage til dem der møder kl 8.10!! 😉
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/941/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53512952103", "T": "/lectio/941/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53512952103", "H": "/lectio/941/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53512952103" }