Holdet as2022 hhxi AF - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution IBC
Fag og niveau Afsætning A
Lærer(e) Mogens C.B. Frederiksen
Hold as2022 hhxi AF (ashhx 1i AF, ashhx 2i AF, ashhx 3i AF)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Interne forhold
Titel 2 Eksterne forhold; virksomhedens omverden
Titel 3 Udbud
Titel 4 Efterspørgselsforhold
Titel 5 Strategi
Titel 6 Handlingsparametre
Titel 7 Internationalisering
Titel 8 Afsætning i Australien
Titel 9 Internationale Handlingsparametre
Titel 10 Eksamensprojekt
Titel 11 Marketingplan
Titel 12 Eksamenstræning og repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Interne forhold

Under virksomhedens interne forhold er der fokus på at kunne redegøre for og analyser virksomhedens interne forhold og evne til at skabe værdi.

Der lægges vægt på typer af virksomheder samt hvordan de forskellige typer virksomheder kan analyseres med værdikæder.

Mål:
Eleverne skal kunne definere typen af virksomhed
Eleverne skal kunne analysere værdiskabelsen for virksomheder
Eleverne skal kunne bruge Business Model Canvas
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Eksterne forhold; virksomhedens omverden

Eleverne skal kunne redegøre for eksterne faktorer af væsentlig betydning for virksomheden.
Eleverne skal kunne analysere og
diskutere betydningen af ændrede omverdensvilkår.
Eleverne skal kunne anvende PEST modellen og omverdensmodellen.
Eleverne skal kunne redegøre for hvilke faktorer i omverdenen virksomheden kan påvirke og hvilke faktorer der ikke kan påvirkes.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Udbud

Indhold:
Brancheanalyse
Konkurrentidentifikation ved brug af tragtmodel
Konkurrenceformer
Konkurrencemæssige positioner
Positionering og differentiering

Mål:

Eleverne skal kunne analysere konkurrencesituationen på markedet og sammenholde det med virksomhedens strategi.

Eleverne skal kunne udarbejde en simpel konkurrentanalyse.
Eleverne skal kunne analysere virksomhedens position på markedet i sammenligning med virksomhedens konkurrenter.

Eleverne skal kunne analysere de enkelte faktorer i en brancheanalyse og vurdere branchen ud fra analysen.

Eleverne skal kunne redegøre for konkurrenceformen.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ejendomsmæglere AAbenraa 10-02-2023
ejendomsmæglere aabenraa 2 22-02-2023
Sommerlande konkurrentanalyse 28-02-2023
Is producenter 12-03-2023
Fastfood branche 13-03-2023
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Personlige
  • Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 4 Efterspørgselsforhold

Efterspørgsel:
Mål:
Eleverne skal kunne segmentere et marked, anvende
segmenteringsprocessen på konsument og
producentmarkedet, vurdere målgrupper og diskutere valg af
målgruppestrategi.

Eleverne skal kunne redegøre for forskellen på B2B markedet og konsumentmarkedet og forskellen i karakteristika ved indkøb.

Eleverne skal kunne analysere købsadfærden på både konsument- og B2B markedet og analysere hvad der har indflydelse på købsadfærden.

Supplerende stof:
I segmentering har eleverne arbejdet med Conzoom Private clasification udgivet af Geomatic. Eleverne har identificeret forskellen i segmenter og identificeret målgrupper til specifikke produkter. Dertil har de fundet det segment de selv tilhører.

Indenfor købsadfærd har eleverne arbejdet med cases som 'Kender du typen' hvor eleverne skal kunne identificere forskellige typer forbrugere og deres præferencer.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
PESTEL Tyskland 12-04-2023
Steder i Berlin 12-04-2023
Distribution 25-04-2023
Livscyklus 25-04-2023
Handler du som en mand eller en kvinde 02-05-2023
Ritter Sport 03-05-2023
ashhx 1i AF skr. ÅRSPRØVE 24-05-2023
Bæredygtighed tøj 18-12-2023
KOMPAN B2B 09-01-2024
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 5 Strategi

Strategiforløbet har fokus på vækst- og konkurrence strategi

Vigtigste teorier er Ansoffs vækstmatrix, diversifikation, integration, porters konkurrencestrategier, blue ocean og BCG matrix.

Der anvendes varierede arbejdsformer. Eleverne skal arbejde induktivt med vækststrategier hvor de selv finder artikler om alle vækststrategier som præsenteres for klassen.

Mål:
Eleverne skal kunne:
- Analyser sig frem til hvilke strategier der er anvendt.
- Kende forskel på de enkelte strategier
- Analysere en virksomheds portefølje
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgaver 4. sep 04-09-2023
studietursdag 25-09-2023
B2B markedet 29-09-2023
Watery 23-11-2023
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 6 Handlingsparametre

Indhold:
- Produktklassificering, branding-strategi, herunder handelsmærker og producentmærker,
serviceydelser, de 7 p’er.
• Prisfastsættelsesmetoder, priselasticitet, prisstrategi, prisdifferentiering
• Distributionsstrategi, distributionskanaler, kædeformer.
• Promotionformer, promotionstrategi (push/pull), markeds-kort, kommunikationsmodeller,
E-business.
Mål:
Eleverne skal kunne analysere og vurdere virksomhedens produktparameter, produktsortiment,
prisfastsættelse, distribution og promotion i et nationalt perspektiv
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
ECCO Franchising 24-01-2024
markedskort 07-03-2024
IKEA 14-03-2024
Service Lalndia 22-03-2024
Lalandia 03-04-2024
Pris Rockwool 22-04-2024
Lagkagehuset 07-05-2024
Nicehair 07-05-2024
ashhx 2i AF skr. ÅRSPRØVE 23-05-2024
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Internationalisering

Internationalisering:

Gennem forløbet er der lagt vægt på:
- Markedsudvælgelse: Markedsudvælgelsesmodeller, generelle og specifikke
- Markedsforhold og analyse af markedsforhold
- Internationaliseringsmodeller
- Eksportmotiver og eksportbarrierer
- Virksomhedens eksportberedskab: kapital, Know-how, commitment og kendskab
- Kulturelle forhold: Forbrugerkultur og forretningskultur, kulturteorier, rollespil baseret på kulturforskelle
- Analysere et lands kulturelle forhold ved anvendelse af en kulturteori

Fokusområder:
• analysere generelle og specifikke markedsforhold

• diskutere kulturelle forholds betydning for virksomhedens valg af
indtrængningsstrategi og promotion
- I forløbet er der lagt vægt på at gøre eleverne eksamensparate ved hjælp af træning i cases og præsentationer.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Influencer 16-08-2024
jeres arbejde i Australien 25-10-2024
Sydney 28-10-2024
Tragtmetode opgave 29-10-2024
Kultur skema 06-12-2024
kultur rollespil 06-12-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Afsætning i Australien

Som del af studietur  undervises eleverne på TAFE college i Sydney.
Underviser: Vivienne Gazaleh

16/9 - Session 1 - Australian market, buyer behaviour and market research
19/9 - Session 2 - Marketing excursion - Taronga Zoo
23/9 - Session 3 - Analysing research and developing project report
26/9 - Session 4 - International marketing presentations
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Internationale Handlingsparametre

Internationale handlingsparametre

Indenfor de internationale handlingsparametre er der gået i dybden med handlingsparametrene og segmentering på eksportmarkeder. Det er både handlingsparametre på de internationale markeder og handlingsparametre generelt.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Lakrids by Bulow 12-12-2024
Bang og Olufsen 16-12-2024
Eksamensprojekt 26-01-2025
Eksamensprojekt præsentation 26-01-2025
ashhx 3i AF skr. prøve 03-02-2025
Proces af terminsprøve 07-03-2025
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Eksamensprojekt

Eksamensprojektet laves som PBL forløb ud fra virksomheden Fleggaard.
Produktet er dels et skriftligt projekt, dels en præsentation for klassen.
Projektet skal kunne bruges til perspektivering under eksamen.
I forløbet lægges der vægt på at der arbejdes med mange dele af stoffet i faget for at kunne give eleverne mulighed for at perspektivere.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Marketingplan

Fokusområder:
Teorier der indgår i marketingplanen
Opbygning af planen
Forløbet af planen fra start til afslutning og evaluering
Mål:
At kunne lave en sammenhængende plan
At kunne se sammenhænge i planen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Eksamenstræning og repetition

Eleverne forberedes til mundtlig eksamen.
Der gennemgås eksamenscases og eleverne fremlægger på skift i eksamenslignende situationer.
Eleverne har frivilligt fremlagt teoretiske emner og emnerne er valgt på baggrund af elevernes ønsker til repetition
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde