Holdet as2022 hhxc Studieområde - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24
Institution IBC
Fag og niveau projektfag -
Lærer(e) Dan Albertsen, Maxwell Theodore Brown
Hold as2022 hhxc Studieområde (ashhx 2c Studieområde)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 SO4

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 SO4

SO4 Undervisningsbeskrivelse i studieplan

SO4: Forbrugerrettigheder med fokus på e-handel

Forløbet er et flerfagligt samarbejde imellem Afsætning, Erhvervsjura og Informatik.
Der er 4 fordybelsestimer knyttet til forløbet. Eleverne arbejder i grupper.

Faglige mål:
Forståelse for afsætningsmæssige, juridiske og informationstekniske udfordringer for virksomheder i forbindelse med e-handel herunder forbrugernes rettigheder i den sammenhæng.
Fremme elevernes didaktiske og metodiske overvejerser og valg på baggrund af en stillet problemformulering, fremme refleksioner om fagligt samspil samt progressivt at udvikle elevernes præsentationsteknik.

Tilrettelæggelse
2 dage med Afsætning: Forbrugerens kronologiske forløb og købsprocessen samt oplæg fra eksterne oplægsholder
1 dag med Erhvervsjura + Informatik: Fortrydelsesrettigheder og oplysningspligt, prototype til hjemmeside
1 dag med udarbejdelse af skriftligt produkt (prototype til hjemmeside)
1 dag med Præsentation/mundtlig gruppefremlæggelse af virksomheden, prototype til hjemmeside og begrundelse for metodevalg mv.

Problemformulering:
”Med udgangspunkt i det faglige indhold I har mødt de forgangne dage i fagene afsætning, erhvervsjura samt informatik, skal I i grupper forberede en fremlæggelse af følgende problemformulering:
En e-handelsvirksomhed på konsumentmarkedet (B2C) har hyret jer som konsulentfirma til følgende opgave:

1.  Redegør kort for hvilke metoder I har anvendt til løsning af problemformuleringen, samt hvordan de tre fag tilsammen bidrager hertil.
2. Udarbejd en analyse af en detailhandelsvirksomheds eksisterende hjemmeside. Analysen skal indeholde hjemmesidens udformning, målgruppe, købsprocessen og hjemmesidens opfyldelse af juridiske krav.
3.  Udarbejd på den baggrund en begrundet prototype til en ny og forbedret hjemmeside.
I skal tage udgangspunkt i en mindre detailhandelsvirksomhed (B2C) med en eksisterende webshop, der sælger fysiske varer i Danmark.”

Kernestof:
Studieområdet:
Med hensyn til navnlig redegørelsen for metoder og metodevalg er dette link vigtigt og relevant:
https://hhxguiden.systime.dk/?id=165

Afsætning:

Afsnit 6.4 Beslutningsprocessen (”Den digitale kunderejse” og ”Beslutningsprocessen ved internetkøb”) fra Marketingbogen:
https://marketing.systime.dk/?id=122


I e-bogen ’Online Marketing’ fra SYSTIME: https://onlinemarketing.systime.dk/

Hvad er online marketing: Systime e-bog:
Hvad er online marketing? | Online marketing – Annoncering på søgemaskiner (AdWords) og Søgemaskineoptimering (SEO) (systime.dk)
Online marketing og traditionel markedsføring | Online marketing – Annoncering på søgemaskiner (AdWords) og Søgemaskineoptimering (SEO) (systime.dk)
Online marketing i købsprocessen | Online marketing – Annoncering på søgemaskiner (AdWords) og Søgemaskineoptimering (SEO) (systime.dk)
Online markedsføringskanaler | Online marketing – Annoncering på søgemaskiner (AdWords) og Søgemaskineoptimering (SEO) (systime.dk)

Facebook, Linkedin eller TikTok: Her vil butikkerne lægge deres marketingkroner. Dansk Erhverv. Marts 2023

Ehandelsanalysen 2022. Dansk Erhverv.

Ehandelsanalysen september 2022. Konvertering. Dansk Erhverv.

5 tips. Sådan skræmmer du kunderne væk fra din netbutik. Dansk Erhverv. 3. november 2022.

Officielt: Mobilen overhaler computeren. 14. september 2023. Danske Erhverv.


Jura:
Under hvert afsnit nedenfor fremgår hvad der er fokuspunkterne i afsnittene.
Målet er at I - efter de 2 moduler i erhvervsjura - vil kunne svare udfyldende på spørgsmålene i fokuspunkterne og at I derefter kan bruge den viden til at hjælpe med at besvare den overordnede case.
Lektier til e-juramodulerne vil fremgå af skemabrikken i lectio.

Systime pensumafsnit:

- Afsnit 13.7 og 13.7.1: Indledning
• Hvad forstås ved ”fjernsalg”?
• Hvordan indgår man en juridisk aftale via nettet?

- Afsnit 13.4: Oplysningspligt
• Hvilke oplysninger har en erhvervsdrivende pligt til at give i forbindelse med e-handel?
• Hvilke konsekvenser har det, hvis den erhvervsdrivende undlader at give oplysninger?
• Hvad går e-mærket ud på?

- Afsnit 13.5: Fortrydelsesret
• Hvordan virker fortrydelsesretten ved e-handel?
• Hvorfor gælder der særlige undtagelsesregler for denne type forbrugeraftale fx oplysningspligt og fortrydelsesret?

- Afsnit 13.8 og 13.8.1: Betaling på nettet
• Hvordan betaler man mest sikkert ved e-handel?
• Hvad er ”charge back”?

- Afsnit 13.10: Civilkøb på nettet
• Hvad gælder omkring nethandel mellem to private (”civilkøb” fx DBA)?

- Afsnit 19.7: Spam (digital markedsføring)
• Hvilke lovlige muligheder har virksomheder i forbindelse med digital markedsføring?
• Hvad er forbudt og hvilken konsekvens har overtrædelser (find evt. nogle ægte spam-sager på nettet)?


Udover bogen kan I finde supplerende stof på nettet: Fx danskerhverv.dk, forbrug.dk, emaerket.dk, taenk.dk, borger.dk mv.



Informatik:
- Info og oplæg m. ARAD:
• Hvordan bør en hjemmeside opbygges?
• Gennemgang af designteorier og principper:
First Things First
Keep It Simple and Straight (KISS)
Gestaltlovene
• Arbejde med prototyper til hjemmesider
Prototyper udviklet i et CMS-system (WIX)

Læselektier:
Læs nedenstående litteratur som omhandler gestaltlovene, KISS, FTF, udarbejdelse af prototyper samt opbygning af websider:

(OBS! Klik på den blå tekster for at komme ind til de forskellige afsnit)

Læs afsnit: Metoder til design af brugerflader

Læs afsnit: Designregler

Læs afsnit: Webdesign

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer