Holdet as2022-hhxa-AF - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
Institution IBC
Fag og niveau Afsætning A
Lærer(e) John Kjær Jensen
Hold as2022-hhxa-AF ()

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Undervisningebeskrivelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Undervisningebeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin
Institution IBC - Aabenraa 2025
Uddannelse HHX
Fag og niveau Afsætning A
Lærer(e) John Kjær Jensen
Hold ahhx-3a-A
F

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til faget og metode
Titel 2 Markedsanalyse
Titel 3 Virksomhedens interne forhold – Værdikæder og forretningsmodeller
Titel 4 Virksomhedens eksterne forhold – Omverdensforhold
Titel 5 Konkurrenceforhold
Titel 6 Brancheforhold
Titel 7 Købsadfærd på B2C markedet
Titel 8 Købsadfærd på producentmarkedet (B2B)
Titel 9 Segmentering, målgruppevalg og positionering
Titel 10 Strategi – konkurrence- og vækststrategier
Titel 11 Virksomhedens marketingmix - nationalt
Titel 12 Virksomhedens internationalisering
Titel 13 Landeanalyse og kulturelle forhold
Titel 14 Segmentering og målgruppevalg – Internationalt
Titel 15 Virksomhedens marketingmix – Globalt
Titel 16 Interne forhold – Porteføljeanalyse
Titel 17 Virksomhedens marketingplan

Titel 1 Introduktion til faget og metode
Indhold Kernestof:
Østergaard, B. R., Mortensen, R., Bregendahl, M., & Haase, M. (2025). Marketing (S. S. Marquart, Red.). Systime. https://marketing.systime.dk/
Supplerende stof:
Cases
Diverse artikler
Videoklip
Conzoom
Omfang August til november (Grundforløb)
Særlige fokuspunkter Eleverne er blevet introduceret til fagets indhold.
Eleverne er bekendte med kompetencer og metode i afsætningsfaget
Formål er at give eleverne et indblik i afsætningsfagets indhold. Eleverne er således blevet præsenteret for begreber bredt på tværs af kernestoffet i afsætning.
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning, individuelt arbejde, pararbejde, gruppearbejde med præsentation, skriftligt arbejde

Titel 2 Markedsanalyse
Indhold Kernestof:
Østergaard, B. R., Mortensen, R., Bregendahl, M., & Haase, M. (2025). Marketing (S. S. Marquart, Red.). Systime. https://marketing.systime.dk/ Analyser fra:
• Coop analyser https://om.coop.dk/coop+analyse/analyser.aspx
• Coop Mad-o-meter: https://www.madometer.dk/
• Danmarks statistik.
Omfang November-December
Særlige Eleverne skal kunne:
fokuspunkter Anvende viden om informationsindsamling til at gennemføre analyse af mar- kedsmuligheder. Dvs.:
• have viden om forskellige informationsindsamlingsmetoder o forholde sig kritisk til forskellige kilder og indsamlingsmetoder o gennemføre en markedsanalyse og anvende denne som beslutningsgrundlag i en virksomhed.
• have viden om kildekritik og viden om repræsentativitet o præsentere en markedsanalyses vigtigste konklusioner
Progression:
Eleverne arbejder i grupper og individuelt.
Eleverne præsenterer i grupper.
Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde, faglig læsning, Udformning af spørgsmål og spørgeskema.
Mundtlig præsentation
Der er desuden arbejdet med tolkning af statistiske data.

Titel 3 Virksomhedens interne forhold – Værdikæden mv
Indhold Kernestof:
Østergaard, B. R., Mortensen, R., Bregendahl, M., & Haase, M. (2025).
Marketing (S. S. Marquart, Red.). Systime. https://marketing.systime.dk/ Kapitel 2. Den interne situation
Supplerende stof:
Cases
Diverse artikler
Omfang November
Særlige fokuspunkter • Porters værdikæde (Produktionsvirksomhed, handelsvirksomhed og servicevirksomhed)□
• Forretningsmodel: Business Model Canvas
• Indlæring af fagudtryk og forståelse for anvendelsen heraf.
• Eleverne skal kunne indsamle, analysere og vurdere informationer om virksomhedens interne forhold□
• Eleverne skal kunne analysere og vurdere virksomhedens strategiske planlægning set i lyset af de indsamlede informationer
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning, individuelt arbejde, pararbejde, gruppearbejde med præsentation, skriftligt arbejde
Eleverne laver og fremlægger et virksomhedsportræt af en C25 virksomhed

Titel 4 Virksomhens eksterne forhold - Omverdensforhold
Indhold Kernestof:
Østergaard, B. R., Mortensen, R., Bregendahl, M., & Haase, M. (2025).
Marketing (S. S. Marquart, Red.). Systime. https://marketing.systime.dk/ Kap 3
Supplerende stof:
Hjemmesider
Artikler
Omfang Marts
Særlige fokuspunkter Eleverne skal kunne:
• Indsamle, analysere og vurdere informationer om virksomhedens interne og eksterne situation.
• Analysere virksomhedens eksterne forhold med udgangspunkt i omver- densmodellen og PESTEL
• Vurdere muligheder og trusler, samt opstille muligheds- og trusselsmatrix ud fra analyse af omverdensforhold
Progression:
• Eleverne arbejder med diverse fælles opgaver som gennemgås og diskuteres på klassen.
Case:
• Der arbejdes med Jysk
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning, individuelt arbejde, gruppearbejde, casebaseret arbejde og mundtlig fremlæggelse

Titel 5 Konkurrenceforhold
Indhold Kernestof:
Østergaard, B. R., Mortensen, R., Bregendahl, M., & Haase, M. (2025).
Marketing (S. S. Marquart, Red.). Systime. https://marketing.systime.dk/ Kapitel 4
Supplerende stof:
Artikler og nyhedsudsendelser
Euromonitor
Artikler
Hjemmesider
Omfang December – februar
Særlige fokuspunkter Eleverne skal kunne:
Analysere og vurdere konkurrencesituationen på et givent marked. Dvs.
• definere virksomhedens marked
• identificere og vurdere virksomhedens konkurrenter og konkurrencemæssige position
Progression:
Eleverne arbejder med diverse opgaver skriftligt og præsenterer i matrixgrupper.
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning, individuelt arbejde, pararbejde, dataindsamling, gruppearbejde m. præsentation, afleveringsopgave

Titel 6 Brancheforhold
Indhold Kernestof:
Østergaard, B. R., Mortensen, R., Bregendahl, M., & Haase, M. (2025). Marketing (S. S. Marquart, Red.). Systime. https://marketing.systime.dk/
Supplerende stof:
Artikler
Euromonitor
Cases
Omfang Februar
Særlige fokuspunkter Gennemgående model: Porters 5 forces
Eleverne skal kunne:
• Foretage en analyse af konkurrencesituation i en branche • vurdere hvilke forhold der påvirker konkurrencesituationen i branchen
• Vurdere hvordan forhold i branchen påvirker en virksomhed
Progression:
• Eleverne arbejder i klassen med en case, som er delvist lærerstyret
• Eleverne arbejder i grupper med en åben case, hvor eleverne selv skal være iværksættere og dermed selv søge informationer til analysen
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning, individuelt arbejde, pararbejde, gruppearbejde, omlagt skriftlighed og afleveringsopgave

Titel 7 Købsadfærd B2C
Indhold Kernestof:
Østergaard, B. R., Mortensen, R., Bregendahl, M., & Haase, M. (2025).
Marketing (S. S. Marquart, Red.). Systime. https://marketing.systime.dk/ Kapitel 6
Supplerende stof:
Diverse artikler
Omfang Februar
Særlige fokuspunkter Eleverne skal kunne:
- Give en karakteristik af konsumentmarkedet.
- Lave en fyldestgørende analyse af købsadfærden
- Beskrive det potentielle marked
Progression:
Eleverne arbejder i grupper og individuelt
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning, individuelt arbejde, pararbejde, dataindsamling, gruppearbejde m. præsentation, skriftligt arbejde

Titel 8 Købsadfærd på producentmarkedet (B2B)
Indhold Kernestof:
Østergaard, B. R., Mortensen, R., Bregendahl, M., & Haase, M. (2025).
Marketing (S. S. Marquart, Red.). Systime. https://marketing.systime.dk/
Kap. 7
Omfang April
Særlige fokuspunkter Eleverne skal kunne:
o Give karakteristik af producentmarkedet.
o Lave en fyldestgørende analyse af købsadfærden på producentmarkedet. o Vurdere forskelle på købsadfærden på konsument- og producentmarkedet
Progression:
Eleverne arbejder og gennemgår diverse fællesopgaver der fremlægges for klassen.
Eleverne arbejder med Arla på producentmarkedet, hvor købsadfærden analyseres skiftevis
Væsentligste arbejdsformer Forløbet er gennemført virtuelt grundet Corona.
Klasseundervisning, individuelt arbejde, gruppearbejde, casebaseret arbejde og mundtlig fremlæggelse

Titel 9 Virksomhedens Markedsforhold del 1 – Segmentering, målgruppevalg og positionering
Indhold Kernestof:
Østergaard, B. R., Mortensen, R., Bregendahl, M., & Haase, M. (2025).
Marketing (S. S. Marquart, Red.). Systime. https://marketing.systime.dk/ Kapitel 11
Jenrich, Lene m.fl.: Afsætning niveau A bind 1, 3. udgave, Trojka 2015
Kapitel 14 Markeds størrelse
Supplerende stof:
Cases
Diverse artikler
Conzoom
Gallups kompas
Omfang Maj-juni 2020
Særlige fokuspunkter Eleverne skal:
o Have kendskab til segmenteringskriterier på både konsumentmarkedet og være i stand til at gennemføre en segmentering. o Kunne gennemføre en segmenteringsproces
o Kunne foretage valg af en eller flere målgrupper samt fastlægge envirksomheds målgruppestrategi og positionering på markedet
Progression:
Progression i forløbet består i, at eleverne arbejde med diverse fælles opgaver som gennemgås og diskuteres på klassen.
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning, individuelt arbejde, pararbejde, gruppearbejde, skriftligt arbejde.
Størstedelen er gennemført virtuelt grundet Corona.
Case: Økologi - Økologisk Landsforening og Danskernes motions- og idrætsvaner

Titel 10 Strategi – konkurrence- og vækststrategier
Indhold Kernestof:
Østergaard, B. R., Mortensen, R., Bregendahl, M., & Haase, M. (2025).
Marketing (S. S. Marquart, Red.). Systime. https://marketing.systime.dk/ Kapitel 8
Supplerende stof:
Omfang Oktober
Særlige fokuspunkter Casearbejde: DanCake Rema1000
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning (præsentatationer), individuelt arbejde, gruppearbejde, skriftligt arbejde (synopsis).


Titel 11 Marketingmix
Indhold Kernestof:
Østergaard, B. R., Mortensen, R., Bregendahl, M., & Haase, M. (2025).
Marketing (S. S. Marquart, Red.). Systime. https://marketing.systime.dk/ Kapitel 14, 15, 16, 18, 20, 22
Supplerende stof:
Diverse artikler + videomateriale.
Omfang November - maj
Særlige fokuspunkter Caseopgave : Stellantis og VW group
Mini caseforløb: Promotionplanlægning
Case: SuperBowl promotion
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning, individuelt arbejde, gruppearbejde, skriftligt arbejde. En større del af forløbet er foregået som online-undervisning.


Titel 12 Virksomhedens internationalisering
Indhold Kernestof:
Østergaard, B. R., Mortensen, R., Bregendahl, M., & Haase, M. (2025).
Marketing (S. S. Marquart, Red.). Systime. https://marketing.systime.dk/
Cases
Omfang August
Særlige fokuspunkter Eleverne skal kunne:
o Redegøre for virksomhedens internationalisering o Analysere og vurdere virksomhedens internationalisering vba internationaliseringsmodeller (Uppsala, Born Global og
Netværksmodellen) o Analysere hvilke motiver og barrierer virksomheden har ift internationalisering o Analysere virksomhedens markedsudvælgelsesmetode o Forklare sammenhængen mellem virksomhedens interne forhold og valg af markedsudvælgelsesmodel
o Vurdere virksomhedens eksportberedskab
Progression:
Der arbejdes med forskellige virksomheders internationalisering først på redegørende niveau og senere på analyserende og vurderende niveau
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning/opgaver
Individuelt arbejde
Mundtlig præsentation
Case Holland som eksportmarked (studietur)

Titel 13 Landeanalyse og kulturelle forhold
Indhold Kernestof:
Østergaard, B. R., Mortensen, R., Bregendahl, M., & Haase, M. (2025).
Marketing (S. S. Marquart, Red.). Systime. https://marketing.systime.dk/
Diverse artikler
Euromonitor
Globalis
Human developement reports
World Fact Book (CIA.gov)
Gapminder
World Trade Organization (WTO)
OECD
Case:  
Omfang September 2021 (14 lektioner)
Særlige fokuspunkter Eleverne skal kunne:
o Redegøre for indholdet i en landeanalyse o Diskutere virksomhedens indtrængning på et marked på baggrund af en landeanalyse
o Redegøre for forskellige kulturteorier o Analysere et lands kulturelle forhold ved anvendelse af en kulturteori o Diskutere markedsforhold og kulturelle forholds betydning for virksomhedens valg af indtrængningsstrategi
o Analysere generelle og specifikke markedsforhold og forklare hvorledes de påvirker virksomhedens valg af parameterstrategi
o Analysere hvilke lande, der har eksportmæssig interesse for danske virksomheder
o Diskutere forskellige markeders egnethed som eksportland for en virksomhed
Progression:
Eleverne arbejder og gennemgår diverse fællesopgaver der skiftevis fremlægges for klassen.
Volkswagen "Simple Joys"
Prisbelønnet dansker instruerer for Volkswagen i Saudi-Arabien - Dansk
Markedsføring
McDonald’s ADS different countries


Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning, gruppearbejde, aflevering om
Titel 14 Segmentering og målgruppevalg - internationalt
Indhold Kernestof:
Østergaard, B. R., Mortensen, R., Bregendahl, M., & Haase, M. (2025).
Marketing (S. S. Marquart, Red.). Systime. https://marketing.systime.dk/ Kap.
12
Euromonitor (Consumer types)
Udenlandske hjemmesider (Mosaic)
DollarStreet
Omfang Marts(6 lektioner)
Særlige fokuspunkter Eleverne skal kunne:
• Bestemme målgruppen for et produkt på det internationale marked
• Redegøre for internationale livsstilsmodeller (Consumer types
(Euromonitor), VALS, Mosaic)
• Diskutere virksomhedens valg af målgruppestrategi på det internationale marked
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning, gruppearbejde, fremlæggelser.

Titel 15 Virksomhedens marketingmix – Internationalt
Indhold Kernestof:
Østergaard, B. R., Mortensen, R., Bregendahl, M., & Haase, M. (2025).
Marketing (S. S. Marquart, Red.). Systime. https://marketing.systime.dk/
Forskellige virksomheders hjemmesider Diverse artikler
Omfang Oktober – Februar
Særlige fokuspunkter Eleverne skal kunne:
o Analysere, diskutere og vurdere virksomhedens parametermix på såvel det danske som på de internationale markeder
o Diskutere graden af standardisering og hvilke markedsforhold og interne forhold der taler henholdsvis for og imod standardisering. o Analysere og vurdere prisstrategier på internationale markeder o Analysere og vurdere markedsindtrængningsformer på internationale markeder
o Analysere prisfastsættelse af serviceprodukter
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning, individuelt arbejde, gruppearbejde, casebaseret arbejde og mundtlig fremlæggelse, debatoplæg

Titel 16 Interne forhold – Porteføljeanalyse
Indhold Kernestof:
Østergaard, B. R., Mortensen, R., Bregendahl, M., & Haase, M. (2025). Marketing (S. S. Marquart, Red.). Systime. https:// marketing.systime.dk/
Kap. 10.3
Omfang Oktober
Særlige fokuspunkter Eleverne skal kunne:
• Analysere virksomhedens portefølje vba. Bostonmodellen • Vurdere virksomhedens porteføljestrategi
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning, gruppearbejde, fremlæggelser.

Titel 17 Virksomhedens marketingplan
Indhold Kernestof:
Østergaard, B. R., Mortensen, R., Bregendahl, M., & Haase, M. (2025). Marketing
(S. S. Marquart, Red.). Systime. https://marketing.systime.dk/
Supplerende stof:
Forskellige virksomheders hjemmesider
Diverse artikler
Euromonitor
Eksamensprojekt om Fleggaard
Omfang Marts
Særlige fokuspunkter Eleverne skal kunne:
• Analysere sammenhængen mellem situationsanalyse og virksomhedens strategier i marketingplanen
• Anvende viden fra analyser af interne og eksterne forhold i diskussionen virksomhedens marketingplan
• Inddrage økonomiske overvejelser (budget og effekt) i vurdering af marketingplanen
• Vurdere sammenhængen mellem strategiprocessen og marketingplanen
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning, gruppearbejde, fremlæggelser og aflevering om lavprisselskaber.
Eksamensprojektets omdrejningspunkt er Fleggaard A/S (projektbeskrivelse tilsendes særskilt).


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer