IBC Aabenraa
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
IBC Aabenraa
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet as2022-hhxabci-MA - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
IBC
Fag og niveau
Matematik A
Lærer(e)
Birgit Paulsen
Hold
as2022-hhxabci-MA (
athhx-3abci-MA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Multipel regression
Titel 2
Integralregning
Titel 3
Kvadratisk optimering
Titel 4
Trigonometriske funktioner
Titel 5
Eksamenstræning og inspiration SOP
Titel 6
Differentialligninger
Titel 7
Vektorer
Titel 8
Forberedelsesmateriale og eksamenstræning
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Multipel regression
Indhold
Kernestof:
Til det første forløb bruger vi bogen "Plus 3 hhx": 7 Lineær regressionsanalyse
Lav en hurtig gennemlæsning af kapitel 7 (I skal ikke lave øvelserne). I kapitel 7.1 skal I fokusere på formlerne for a og b samt eksempel 1. Læs starten af kapitel 7.2, så I får styr på begrebet residualer.
Lav øvelse 4 om "Folketal" færdig til i dag.
Lav øvelse 6 i kap. 7.4.1 og øvelse 2 i kap. 7.4.2 til i dag.
Lav en dataanalyse med 2 forklarende variable. Skriv forklaring til de enkelte tal i resumeoutputtet og aflever ved modulets afslutning.
Data indirekte lønomkostninger.xlsx
image.png
Datafil levealder.xlsx
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Integralregning
Indhold
Kernestof:
Vi lavede øvelse 1 og 2 i kap. 7.5.3.2 i sidste modul. Vi afslutter emnet med at gennemgå øvelse 2.
Genopfriskning af differentialregning 130924.docx
Løsning øvelse 2 differentialregning.pdf
Lav øvelserne om sammensatte funktioner fra fredagens dokument.
Differentiering sammensatte funktioner 170924.docx
Løsning differentiering sammensatte funktioner.pdf
image.png
Læs starten af kap. 3.1 om integralregning. Stop når I har læst eksempel 1.
I dag har vi lavet øvelse 2, 3 og 6 i kap. 3.1 samt øvelse 2 i kap. 3.1.1.
Vi starter med at gennemgå øvelse 2 a.-c. i "Øvelsesbanken" under "Integralregning".
Introduktion til bestemte integraler og integralregningens hovedsætning (kap. 3.2). Øvelse 2 og øvelse 3 i kap. 3.2 er regnet i modulet.
Løsning øvelse 2 kap 32.pdf
Opgave integralregning 240924.docx
I kap. 3.2.1 er lavet øvelse 1, 3 og 6. Øvelse 1 indeholder en løsning. Der udleveres en løsning til øvelse 3 og 6.
Vi har gennemgået beviserne for indskudsreglen og arealet mellem 2 funktioner. Ligning med ukendt grænse er gennemgået vha. øvelse 2 a. og b. i kap. 3.2.2.
Løsninger fra i tirsdags.
Der afholdes test uden hjælpemidler i dag. Pensum er kun det, vi har gennemgået her på 3. år. I får udleveret formelsamlingen.
Lektier til i dag er øvelse 2 b. og d. og øvelse 5 a. i kap. 3.3.1.
Løsning integralregning kap 331.docx
Vi har trænet irrationelle funktioner ved at lave øvelse 1 og øvelse 3 a., b. og c i kap. 3.3.2.
I dag fremlægger Tobias, Tim, Niklas, Leah og Bastian. Inden fremlæggelserne er der gennemgang af integration ved substitution. Så der er ikke tid til at forberede sig i modulet.
Fremlæggelsen skal maksimalt vare 10 min. og omhandle integralregning. I skal selv vælge, hvad I vil fremlægge (bevis eller eksempler). Det svarer til mundtlig eksamen, hvor der vil være et delspørgsmål, der hedder: "Udvælg og præsenter centrale dele
Integration ved substitution er behandlet i kap. 3.4 og 3.4.1 i bogen.
Integration ved substitution.pptx
Øvelser substitutionsmetoden.docx
I dag fremlægger resten. Når I ikke fremlægger, så arbejder I med integration ved substitution. Så fremlæggelsen skal være færdig inden modulet starter.
Rækkefølgen for fremlæggelser: Leah, Marius, Niels, Amalie, Sofie, Filip, Jonathan og Tim.
Løsning fra tirsdag: Løsning øvelser substitutionsmetoden.docx
Bestemte integraler ved substitution.pptx
Løsning til dagens øvelser: Løsning bestemte integraler substitution.docx
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Kvadratisk optimering
Indhold
Kernestof:
Inden vi tager fat på kvadratisk optimering, så repeterer vi lige lineær programmering ved at løse et par opgaver.
Opgaver 211024.docx
Vi udvider kriteriefunktionen til en kvadratisk form. Det er kap. 6.2.
Læs kap. 6.3 og 6.3.1 (ned til bevis 1) inden vi mødes i dag.
Keglesnit.pptx En samling af de væsentligste formler og figurer fra kap. 6.3 og 6.3.1.
Vi har i dag lavet de øvelser, som står på sidste dias i PowerPointen. Brug et ternet papir til at tegne ellipserne.
Læs eksempel 1 i kap. 6.3.2.
Omskrivning kvadratisk optimering.pptx
Løsning kvadratiske funktioner uden hjælpemidler.pdf
Kvadratiske funktioner uden hjælpemidler.docx
Optimering kvadratiske funktioner 311024.docx
Vi har lavet et forslag til løsning af ovenstående problemstilling. Vi har også regnet øvelse 6 i kap. 6.5.1.
Vi laver gamle eksamensopgaver.
Opgaver 051124.pdf
Vi starter med at samle op på de gamle eksamensopgaver fra den 5. november. Det optimale er selvfølgelig, hvis I har lavet alle 3.
Vi gennemgår processen med optimering, når centrum er uden for polygonområdet.
Opgaver 141124.docx
Lav de 2 opgaver fra den 14.11.
Opgave 211124.docx
Opgave 041224.docx
Optimering med parabler .pptx
Løsning til opgave 1: Det optimale er at afsætte 20 stk. på det udenlandske marked og 70 stk. på det indenlandske marked. Det giver et samlet dækningsbidrag på 24000 kr.
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Trigonometriske funktioner
Indhold
Kernestof:
Der er test uden hjælpemidler i de første 60 minutter. Der kan komme opgaver i alle emner fra alle 3 år.
Vi arbejder med kap. 4.2 og 4.3 om cosinus, sinus (og tangens).
Opgave 061224.docx
I fremlægger individuelt for mig. Jeres fremlæggelse skal vare max. 10 min. og skal omhandle kvadratisk optimering. I må kun medbringe en konkret figur på computer - ingen PowerPoint eller Word-dokument. Når I ikke fremlægger, så arbejder I selvstænd
Lav opgaven med cosinus og sinus fra i fredags færdig til modulets start.
I dag fremlægger Niels, Marius, Amalie, Sofie, Viktor og Leah. I får jeres emneopgave tilbage onsdag. Alle andre får emneopgave tilbage torsdag.
Undervisningsplan 121224.docx
I dag fremlægger Filip, Jonathan, Niklas, Tim, Nicolai, Bastian og Tobias. I får jeres emneopgaver retur torsdag.
Undervisningsplan 131224.docx
Vi samler op på sidste uges arbejde med trigonometriske funktioner.
I dag skal I arbejde med differential- og integralregning for trigonometriske funktioner.
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Eksamenstræning og inspiration SOP
Indhold
Kernestof:
Opgaver trigonometriske funktioner 070125.docx
Eksamenstræning 090125.docx
supermarked.xlsx
Opgaver økonomi 210125.pdf
Modulet starter med, at John tager et fælles klassefoto af 3a til blå bog, så I skal mødes oppe ved hovedindgangen kl. 12.15. Alle andre mødes i klassen.
Opgaver 230125.pdf
Gamle eksamensopgaver som I kan hygge jer med 😊
Vi øver opgaver uden hjælpemidler.
Opgaver uden hjælpemidler 300125.pdf
Opgaver 2 uden hjælpemidler 300125.pdf
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Differentialligninger
Indhold
Kernestof:
Læs indledningen til differentialligninger (kapitel 5 i "Plus 3 hhx"). Læs også til og med eksempel 1 i kapitel 5.1.
Vi gennemgår øvelse 2 a. og b. (uden tegninger). Læs eksempel 3 om type 3-ligninger til dagens modul.
Lav en kort gennemlæsning af kap. 5.2. Jeg tager et par eksempler med på gamle eksamensopgaver.
Vækstmodeller.pptx
Lav de 4 opgaver om vækstmodeller fra tirsdagens PowerPoint. Lav en kort gennemlæsning af kapitel 5.3.1-5.3.3 for at få styr over bogens eksempler.
Vejledende løsning vækstmodeller.pptx
Differentialligninger med hjælpemidler februar 2025.docx
Vi starter med at gennemgå løsningerne fra sidste torsdag. Derefter gennemgår vi 2 beviser. Til sidst regner vi opgaver.
Differentialligninger med hjælpemidler marts 2025.docx
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Vektorer
Indhold
Kernestof:
Vi starter op på emnet om vektorer. I skal ikke læse noget på forhånd. I læser om de grundlæggende definitioner og begreber i modulet.
Begreber vektorer.docx
Vi fortsætter med vektorer.
Løsning vektorer øvelser 94 og 95.pdf
Bevis for koordinaterne til en vektor fra A til B
Længden af en vektor
Eksempel eksamensopgave vektorer.pdf
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Forberedelsesmateriale og eksamenstræning
Indhold
Kernestof:
HHX243_MAT_A_04122024.pdf I skal ikke løse opgave 11.
Eksamenssættet ligger på tirsdagens skemabrik. I skal ikke løse opgave 11.
hhx251 MAT A 24042025 Forberedelse.pdf
Testen bliver 1 time uden hjælpemidler. Derefter kommer der to opgaver med hjælpemidler (en opgave i differentialligninger og en opgave i goodness of fit).
Jonathan sidder i lokale 52 resten i lokale 55.
Test A maj 2025.docx
I skal lave en individuel mundtlig fremlæggelse på max. 10 minutter. I kan vælge mellem trigonometriske funktioner eller differentialligninger.
Vi starter med en kort intro til udkastet til eksamensspørgsmål og herefter starter fremlæggelserne. I dag fremlægger Leah, Sofie, Jonathan, Filip, Viktor, Niklas og Tobias.
Vejledende løsning test A maj 2025.pdf
Udkast eksamensspørgsmål A maj 2025.pdf
I dag fremlægger Leah, Bastian, Nicolai, Marius, Niels, Amalie og Sofie. Se instruks på tirsdagens skemabrik.
Nu har I kigget på udkastet til eksamensspørgsmål. Så vi samler op på evt. spørgsmål.
Eksamensopgave maj 2023.pdf
Formelsamling matA hhx.pdf
HHX MAT A 06122023.pdf
Undervisningsbeskrivelse as2022-hhxabci-MA.pdf
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/941/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57794554719", "T": "/lectio/941/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57794554719", "H": "/lectio/941/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57794554719" }