Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
IBC
|
Fag og niveau
|
Kulturforståelse B
|
Lærer(e)
|
Maxwell Theodore Brown
|
Hold
|
as2022-hhxi-kfB (ashhx-2i-kfB, ashhx-3i-kfB)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kulturteori
Introduktion til en kulturdefinition og kulturteori. Identifikation af kulturelle udtryk. Refleksion over egne og andres kultur, herunder værdier. Det beskrivende kulturbegreb vs. det komplekse. Etnocentricitet vs. kulturel relativisme. Introduktion til Geert Hofstede, Edward T. Hall og Anthony Giddens kulturteorier.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - ̶ identificere, beskrive og analysere forskellige kulturelle udtryk
̶ redegøre for og anvende forskellige kulturbegreber og –teorier og anvende kulturteoriernes metoder i konkrete sammenhænge
̶ reflektere over egne og andres værdier som resultat af en kulturel og historisk proces
̶
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Asiatisk kultur
Mødet med ikke-vestlig kultur - Asien, Vietnam og Kina. Forløbet suppleres med en 10 dages studietur til Vietnam. Refleksion over det nationale (Danmark) vs. det globale. Hvad kendetegner asiatisk kultur, og hvordan beskriver man den fagligt.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - ̶ kulturmøder
ikke-vestlig kultur
̶ det nationale og det globale
̶ interaktion og kommunikation inden for og på tværs af kulturer,
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
National kultur
Hvad er nationer, og hvordan er de opstået? Der fokuseres på forståelse af væsentlige aspekter af national kultur generelt, herunder dansk national historie, kultur og identitet.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - ̶ det nationale og det globale
̶ identitetsdannelse som resultat af en kulturel og historisk proces
- Selvrefleksion
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Australsk kultur del 1
Introduktion til australsk historie og kultur, som forberedelse til kommende studietur og ophold i Australien (ca. 5 uger). Der tages udgangspunkt i det oprindelige kulturmøde mellem de britiske kolonister og aboriginals, og derefter en mere nuanceret analyse af det moderne multikulturelle Australien. Spændingsfeltet mellem nationens europæiske kulturarv og dens beliggenhed i Sydasien kommer også i fokus.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - ̶ kulturmøder
̶ kultursammenligning, synkront og diakront
̶ majoriteter og minoriteter
̶ identitetsdannelse som resultat af en kulturel og historisk proces
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
5
|
Australsk kultur - del 2
En fortsættelse af Australien som kultur-case. Begrebet nation branding introduceres, og der planlægges gruppeprojekter med feltarbejde, der skal udføres i Australien. Der arbejdes tværfagligt med faget engelsk i forbindelse med en kulturanalyse af dokumentarfilmen:
ABC Four Corners: The Cronulla Riots 2005 https://www.youtube.com/watch?v=eg6RTrBQ3Qc.
Gruppeprojekter omfatter: Unges drukkultur; Påklædningskultur; Skolekultur; Sociale aktiviteter.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - ̶ kulturmøder
̶ kultursammenligning, synkront og diakront
̶ kulturelle undersøgelsesmetoder og problemorienteret kulturanalyse
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
6
|
Islam og det multikulturelle samfund
Der opbygges basisviden om religionen Islam, set fra et kristent dansk perspektiv. Derefter sættes der fokus på det danske multikulturelle samfund i forhold til eventuelle positive aspekter og udfordringer med indvandring. Begreber som indvandring, integration, assimilation forklares og der introduceres endnu en kulturteori: Pierre Bourdieus teori om habitus og kapitalformer.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - ̶ teorier om kultur og identitet
̶ kulturmøder
̶ ikke-vestlig kultur
̶ forskellige integrationsformer
̶ majoriteter og minoriteter
̶ identitetsdannelse som resultat af en kulturel og historisk proces
̶ etik og moral.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
7
|
Virksomheds- og forbrugerkultur
Kulturforståelse anvendes i en kommerciel kontekst, først som analyseredskab i forbindelse med kortlægning og styring af kultur i en virksomhed eller organisation, hvor Edgar Scheins og Majken Schultz', henholdsvis beskrivende og komplekse, tilgang til virksomhedskultur tages i anvendelse. Derefter skiftes fokus mod forbrugeren og forbrugskultur. Med udgangspunkt i Anthony Giddens teori om identitetsdannelse i det sene moderne samfund, fokuseres der på kulturelle fælleskaber baseret på forbrug.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - ̶ kulturelle udtryksformer i tid og rum
̶ teorier om kultur og identitet
̶ identitetsdannelse som resultat af en kulturel og historisk proces
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
8
|
Nation Branding
Med udgangspunkt i Denmark som case arbejdes der med Nation Branding, Country of Origin (COO) strategier og storytelling. Hvordan kan man udnytte især de positive aspekter af en national kultur for at promovere og skabe et national brand, f.eks. Made in Denmark.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
9
|
Tilladte online hjælpemidler
Følgende online hjælpemidler er tilladt under forberedelse til mundtlig prøve:
Ordbogen.com
Systime ibøger:
KulturNu
Kultur på arbejde
Klassisk og moderne Islam
Psykologi – fra celle til selfie
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/941/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59243319626",
"T": "/lectio/941/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59243319626",
"H": "/lectio/941/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59243319626"
}