IBC Aabenraa
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
IBC Aabenraa
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet as2023-hhxa-tyB - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
IBC
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Maria Wiberg Hald
Hold
as2023-hhxa-tyB (
ashhx-1a-tyB
,
ashhx-2a-tyB
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Jugend und Karriere
Titel 2
Identität
Titel 3
Die deutsche Gesellschaft
Titel 4
Digitales Leben
Titel 5
Geschäftsleben
Titel 6
Deutsche Geschichte
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Jugend und Karriere
Indhold
Kernestof:
Velkommen til tysk. Nedenstående opgave arbejder vi med i modulet:
Interview.docx
Nedenstående tekst arbejder vi med i undervisningen.
Das Jugendalter...Text.pdf
Das Jugendalter...Aufgaben.docx
I skal læse nedenstående tekst derhjemme:
Spaghetti für zwei. Text.pdf
Vi arbejder med nedenstående opgaver i modulet:
Spaghetti für zwei. Aufgaben.docx
Spaghetti für zwei: I skal præsentere opgave 6 (Rollenspiel) Herefter arbejder vi videre med opgaverne.
Alles in allem 1: Kap. 3. Svage verber. I skal lave opgave 1 og 2.
Spaghetti für zwei: Vi gennemgår opgave 2,3,4,5
Nora hat Hunger, Vera raucht eine, Ruth langweilt sich. Texte.pdf
I skal læse teksten: Nora hat Hunger.
I skal lave opgave 3:
Sibylle Berg. Nora hat Hunger. Aufgaben.docx
Alles in allem 1: Kap. 3. Svage verber. I skal lave opgave 3 og 4.
I skal læse teksten: Vera raucht eine. I finder teksten på skemabrikken sidste mandag (efter teksten Nora hat Hunger)
Nora hat Hunger: Vi gennemgår opgave 4 og 5, I arbejdede med sidste modul.
Sibylle Berg. Vera raucht eine. Aufgaben.docx
Vera raucht eine: I skal lave opgave 1,2,3.
Sein, haben, werden: Opgave 7.
Vera raucht eine: Aufgabe 4
Das Wunder von Bern.docx
Das Wunder von Bern. I skal præsentere opgaverne i grupperne.
Vi arbejder med nedenstående opgave i modulet:
Bewerbung schreiben.docx
Vi fortsætter med fremlæggelserne (Das Wunder von Bern) og arbejder med nedenstående tekst og opgave i modulet:
Das Schulsystem in Deutschland.docx
Das Schulsystem in Deutschland. Aufgabe.docx
I skal kunne: Alles in allem: 3. Verber: Sein, haben, werden. Svage verber. I skal kunne bøje verberne i: præsens, præteritum og perfektum. Prøven er uden hjælpemidler.
Husk at øve jer grundigt til prøven, så I mestrer udsagnsordenes bøjning i de nævnte tider.
Vi arbejder med nedenstående materiale i modulet:
Erwachsen werden. Text.pdf
Erwachsen werden. Aufgaben.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Identität
Indhold
Kernestof:
I skal læse nedenstående tekst og lave opgave 1 og 2 (Aufgaben):
Erwachsen werden. Text.pdf
Erwachsen werden. Aufgaben.docx
De elever, der mangler at fremlægge, skal desuden fremlægge "Das Wunder von Bern"
Vi arbejder med nedenstående i modulet:
Systime. Dein Deutschland: 3. Der Krimi. Erik Christophersen: Der Krimi – einige Informationen
Erik Christophersen. Der Krimi - einige Informationen.docx
De elever, der ikke har haft tysk prøve d. 22.1., skal have prøve i tysk grammatik. I skal lave opgaverne til "Der Krimi - einige Informationen"
Vi arbejder med nedenstående opgaver i modulet til teksten: Jan Flieger: Liebfrauenmorgen
Liebfrauenmorgen.docx Afsnit
Ibog: Dein Deutschland. Kap. 3. Der Krimi: Liebfrauenmorgen. I skal læse teksten og lave nedenstående opgaver til teksten:
Liebfrauenmorgen.docx
Vi arbejder med nedenstående tekst i modulet:
Milena Moser. Mein fünfter Mord. Teil 1.docx
I skal arbejde selv i dag. I skal to og to mundtligt gennemgå nedenstående opgaver til de to krimier. I skal herefter lægge jeres svar i lectio. Jeg har oprettet en mappe.
Herefter skal I høre del 2 og 3 (Mein fünfter Mord) og lave nedenstående opgaver. Opgaverne skal være færdige til næste modul.
Milena Moser. Mein fünfter Mord. Teil 2 und Teil 3.docx
Vi gennemgår ovenstående tekster/opgaver. Vi arbejder desuden med verber: perfektum (svagt bøjede udsagnsord og sein, haben, werden) samt med stærkt bøjede udsagnsord.
Vi forbereder os til tysk grammatik prøve på fredag og laver opgaver i grammatikbogen Alles in allem 1.
Alles in allem 1: Kap. 1. Sætningsanalyse. Kap. 3. Verber: Sein, haben werden. Svage verber. Kap. 8. Stærke verber. I skal kunne bøje alle verber i præsens, præteritum og perfektum.
Prøven er uden hjælpemidler. Husk blyant.
Når I er færdige med testen, skal I læse nedenstående tekst "Ruth langweilt sich" (den sidste tekst i kompendiet)
Nora hat Hunger, Vera raucht eine, Ruth langweilt sich. Texte.pdf
I skal læse teksten "Ruth langweilt sich". Se skemabrikken d. 5.4.
Vi arbejder med nedenstående opgaver i modulet:
Sibylle Berg. Ruth langweilt sich. Aufgaben.docx
De elever, der ikke var til stede sidste tyskmodul, skal have en prøve i tysk grammatik.
Vi gennemgår opgaverne til teksten "Ruth langweilt sich". Se skemabrikken d. 11.4.
Vi ser filmen "Allmanya"
Vi ser filmen "Allmanya" og arbejder herefter med filmen i grupper.
Almanya. Willkommen in Deutschland.docx
Vi arbejder med filmen "Allmanya"
I får individuel tilbagemelding på tysk grammatik prøve.
Fremlæggelse af filmen "Allmaya"
Vi forbereder os til prøven fredag.
Fremlæggelse af filmen "Allmanya".
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Die deutsche Gesellschaft
Indhold
Kernestof:
I skal forberede udvalgte tekster til emnerne Jugend und Karriere samt Identität: Das Jugendalter als Zeitphase in der Identitätsentwicklung. Nora hat Hunger. Vera raucht eine. Erwachsen werden. Ruth langweilt sich.
I skal læse nedenstående tekst (link). Vi arbejder med opgaverne i undervisningen.
Woran es armen Kindern in Deutschland mangelt.docx
Vi gennemgår opgaverne fra sidste modul.
Ungleichheit in Deutschland: 1. Was ist Ungleichheit? Bildbeschreibung: Zwei Fotos.
Ungleichheit in Deutschland. 2.1. Siegfried Matlok: Ungleichheit. I skal se video og besvare de fem spørgsmål efter videoen.
I skal ikke forberede jer til modulet. Vi begynder med: 2.5. Mindestlohn in Deutschland. Matlok: Video.
Ungleichheit in Deutschland: 4.1.3. Video med Prof. Dr. Gerull: I skal se videoen og besvare de 9 efterfølgende spørgsmål.
Politik. politische Parteien.docx
I skal fremlægge opgaven med de tyske partier. (Se skemabrikken sidste modul)
Ungleichheit in Deutschland: 4.1.4. Kurzfilm: Armut kennt viele Geschichten. I skal se video og herefter lave "Leichte Aufgabe".4.2.1. Prof. Gerull: Altersarmut: I skal se video og svare på de efterfølgende spørgsmål til videoen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Digitales Leben
Indhold
Kernestof:
Velkommen tilbage:) I skal læse nedenstående tekst:
Urbanes Leben.pdf
Vi arbejder med nedenstående opgaver i modulet:
Digital Natives Definition. Text.docx
Programmiert. Text.pdf
Programmiert. Aufgaben.docx
Vi arbejder med nedenstående i modulet:
I skal læse nedenstående tekst:
Gefällt mir. So geht social Media. Text.pdf
Kære 2a. Vi gennemgår opgaverne til Programmiert første i modulet. Teksten "Gefällt mir. So geht Social Media" læser og arbejder vi med i modulet.
Gefällt mir: So geht Social Media: I skal lave opgave 4 og 5.
Gefällt mir. So geht Social Media. I skal lave opgave 6: Ein Interview führen.
Wie wäre mein Leben ohne Internet..Text.pdf
Wie wäre mein Leben ohne Internet.. I skal læse teksten og besvare opgave 2 og 3 (efter teksten)
Wie wäre mein Leben ohne Internet. Syntaks.docx
Opgaven fra sidste modul: Wie wäre mein Leben ohne Internet. Syntaks: I skal lave opgave 1 samt "Build-up Hovedsætninger".
Kurzfilm: A Social Life
A Social Life_Kurzfilm.docx
Kurzfilm A Social Life. I skal lave opgave 3 og 4 (A samt B) Opgaven ligger på skemabrikken fra sidste modul d. 18.9. Gense gerne filmen inden modulet, da vi skal arbejde videre med opgaverne.
Vi arbejder med nedenstående opgave i modulet:
Bentoshop.Beschreibe eine Homepage.docx
Homepage Bentoshop. Vi arbejder med opgaven i modulet.
Forberedelse. Se beskrivelse under opgaver.
Rittersport.Text.pdf
Vi holder individuelle samtaler og arbejder med opgave til Rittersport.
Rittersport. Unternehmensanalyse.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Geschäftsleben
Indhold
Kernestof:
Rittersport. Fremlæggelse i grupper.
Vi arbejder med nedenstående materiale i modulet:
Warum die Deutschen Vorreiter beim Ökowahn sind.Text.pdf
Warum die Deutschen Vorreiter beim Ökowahn sind. Aufgaben.docx
Vi samler op på Rittersport fremlæggelserne.
Warum die Deutschen Vorreiter beim Ökowahn sind: I skal læse teksten og lave opgave 1 (Se sidste modul)
Grammatik: Vi arbejder videre med den bestemte og den ubestemte artikel.
Vi arbejder videre med den bestemte og den ubestemte artikel.
Wie kaufe ich korrekt ein: I skal læse nedenstående tekst derhjemme:
Wie kaufe ich korrekt ein. Text.pdf
Vi arbejder med nedenstående opgaver derhjemme:
Wie kaufe ich korrekt ein. Aufgaben.docx
Vi arbejder med følgende i modulet: Ibog: Auf den Punkt. Der nachhaltige Punkt. Vi laver opgave 1 og 2.
Herefter arbejder læser vi og arbejder med teksten: So ersetzt Playmobil Plastik in seinen Spielfiguren.
Ibog: Auf den Punkt. Der nachhaltige Punkt: So ersetzt Playmobil Plastik in seinen Spielfiguren: I skal lave "Wir steigen ein": Afgaben: 1,2,3. samt læse teksten.
I skal besvare nedenstående. I får tid i begyndelsen af modulet:
https://www.survey-xact.dk/LinkCollector?key=24VFLX2LSNC2
So ersetzt Playmobil...docx Vi arbejder med disse opgaver i modulet.
So ersetzt Playmobil...docx I skal lave grammatikopgaven. I skal benytte den bestemte artikel fem gange og den ubestemte artikel fem gange og forklare jeres valg af kasus. Husk ingen kunstig intelligens. Besvarelsen skal være jeres. Vær parat til at
Vi arbejder med nedenstående materiale i modulet: Ibog. Auf den Punkt. Der sprachliche Punkt: Kommunikation mit Kunden: Patricia. Deutsch ist ein Plus: Malene: Sproglige kompetencer. Esther: Sprachkentnisse. Gute Ratschläge aus dänischer Perspektive:
Der sprachliche Punkt.docx
I skal lave nedenstående opgaver:
Systime: Auf den Punkt: Der nachhaltige Punkt: Leder aus Pilzen und Kreislaufwirtschaft: So will Adidas nachhaltig werden: I skal læse teksten. Nedenstående opgaver arbejder vi med i modulet:
Leder aus Pilzen...docx
Systime: Auf den Punkt: Der nachhaltige Punkt: Leder aus Pilzen und Kreislaufwirtschaft: So will Adidas nachhaltig werden. I skal læse teksten og lave opgave 5: Aufgaben machen.
I skal læse nedenstående tekst. Opgaverne arbejder vi med i modulet.
Anekdote zur Senkung der Arbeitsmoral.Text.pdf
Anekdote zur Senkung der Arbeitsmoral. Aufgaben.docx
Vi arbejder med teksten "Anekdote zur Senkung der Arbeitsmoral".
Anekdote zur Senkung der Arbeitsmoral. I skal lave alle opgaver.
I skal desuden læse følgende undersøgelse:
Was am Arbeitsplatz wichtig ist.pdf
Vi arbejder med opgaverne til undersøgelsen i modulet :
Was am Arbeitsplatz wichtig ist. Aufgaben.docx
I skal arbejde selv i modulet. Oversæt de to første forretningsbreve (Geschäftsbriefe) om forespørgsel og tilbud og skriv ti gloser til hvert forretningsbrev, som I ikke kendte i forvejen.
Geschäftsbriefe. Sehr geehrte Damen und Herren.pdf
I skal arbejde selv. I må gerne arbejde hjemme. Vi fortsætter med forretningsbrevene. I skal oversætte de tre sidste breve. Skriv som i mandags ti nye gloser, du har lært i forbindelse med oversættelsen af hvert brev.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Deutsche Geschichte
Indhold
Kernestof:
Tysk prøve: Geschäftsleben. Se under "Opgaver" i Lectio, hvad I skal øve. I skal medbringe en kuglepen eller blyant.
Bundestagswahl 2025.docx
Grammatik: Vi arbejder med possesive pronominer.
Vi ser filmen Napola.
Vi gennemgår opgaverne til teksten: Wer wird Deutschland künftig regieren.
Film: Napola
Vi arbejder med filmen Napola.
Vi fortsætter med opgaverne til filmen Napola.
Vi gennemgår opgaverne til Napola. I får 30 min. til at øve skuespil (opgave 3)
Napola. Aufgaben.docx
I skal læse nedenstående tekst/oversigt "Rückblick". Teksten "Die Mauer wird gebaut" læser vi i modulet.
Rückblick. Text.pdf
Die Mauer wird gebaut. Text.pdf
Die Mauer wird gebaut. Aufgaben.docx
I skal læse nedenstående tekst: Information zur DDR. Opgaverne arbejder vi med i modulet.
Information zur DDR. Aufgaben.docx
Information zur DDR. Text.pdf
Derudover arbejder vi videre med teksten: Die Mauer wird gebaut (se sidste modul)
I skal læse nedenstående tekst: Berlin - eine geteilte Stadt.
Berlin - eine geteilte Stadt. Text.pdf
Berlin - eine geteilte Stadt. Aufgaben.docx
Vi gennemgår først i modulet, opgaverne I arbejdede med i fredags:
Berlin - eine geteilte Stadt: Vi gennemgår opgave 2 og 4.
Film: Vi ser filmen "Das Leben der Anderen"
Das Leben der Anderen.docx
Vi arbejder med filmen "Das Leben der Anderen".
Die Grenze ist offen. Text.pdf
Die Grenze ist offen. Aufgaben.doc
Lektier er opgaverne til "Das Leben der Anderen"( Se modulet mandag) Tekst og opgaver til "Die Grenze ist offen" læser og arbejder vi med i modulet.
Stimmungen in der Bevölkerung. Text.pdf
Stimmungen in der Bevölkerung. Aufgaben.doc
Vi arbejder med ovenstående i modulet. Opgaverne til "Die Grenze ist offen" er lektier.
Stimmungen in der Bevölkerung: I skal forberede opgave 1,2 og 4.
Vi begynder at repetere pensum. Vi begynder med emnet "Jugend und Karriere"
Jugend und Karriere. Opsamling..docx
Vi fortsætter med "Jugend und Karriere" og begynder herefter at repetere emnet Identität:
Identität. Opsamling.docx
Individuelle samtaler. Vi repeterer emnet "Identität".
Tysk B eksamen. 2025.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/941/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59966414732", "T": "/lectio/941/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59966414732", "H": "/lectio/941/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59966414732" }