IBC Aabenraa
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
IBC Aabenraa
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet as2022-hhxi-hiB - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
IBC
Fag og niveau
Historie B
Lærer(e)
Cecilie Østergaard, The Vinh Tran
Hold
as2022-hhxi-hiB (
ashhx-2i-hiB
,
ashhx-3i-hiB
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Vietnam
Titel 2
Historiefaget - Introduktion
Titel 3
Enevælde og oplysningstid
Titel 4
De store revolutioner
Titel 5
Imperialisme og Første Verdenskrig
Titel 6
Mellemkrigstiden og Anden Verdenskrig
Titel 7
Den Kolde Krig
Titel 8
Terror
Titel 9
Folkedrab
Titel 10
Projekt
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Vietnam
Indhold
Kernestof:
Kildetekster med arbejdsspørgsmål 1
Kapitel 1: Det franske kolonistyre og dets modstandere (1862-1945)
Gruppearbejde: Vær tilbage i klassen 9.45
6. USA"s militære optrapning (1964-1965)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Historiefaget - Introduktion
Indhold
Kernestof:
1.1. Historie som begreb
Citater for teksten
1.2. Historiebevidsthed
Gruppearbejde: Hvordan skabes historiebevidsthed?
Grupper
Individuelt
1.6. Kildebrug i historie
Historiefagets materiale
Kritisk brug af materialer
Kildeanalyse
https://verdenshistorietilhhx.systime.dk/?id=1411
Kilde: Pia Kjærsgaard – Hvad gjorde du da Danmark blev ødelagt? (1999)
Dagens program:
Ideologiernes kamp 1922-1991 (figur).pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Enevælde og oplysningstid
Indhold
Kernestof:
Opgave i undervisningen: Den moderne stat i støbeskeen
Christian d. 5. om personligt styre, 1675
Læs den korte introduktion til kapitel 7: Enevælden og oplysningstiden
Enevælden
Gruppearbejde om enevælden som statsform.docx
Læs hele 'underkapitlet': Den franske enevælde – model for Europa. Besvar de tilhørende arbejdsspørgsmål
Oplysningsidéerne: Fornuft og frihed
John Locke: Om styreformen, 1690
England – det indskrænkede kongedømme
Oplysningstænkningen
De tre store
De tre store.docx
Den oplyste enevælde
Danmark: Struensee og Frederik d. 6.
Øvelse (En kongelig affære).docx
Opsummeringsopgave (Enevælden og oplysningstiden) (1).docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
De store revolutioner
Indhold
Kernestof:
Oplysningstanker og politisk liberalisme
Den amerikanske revolution 1776
USAs uafhængighedserklæring, 1776 (engelsk tekst)
Lav opsummeringsøvelsen om enevælden og oplysningstiden færdig.
Den franske revolution 1789-1804
Reaktionen: Konservatismen
Menneskerettighedserklæringen 26. august 1789
De nationalliberale revolutioner 1848
Fra det regionale til det globale?
Opgave: 45 min.
9. Industrialismen og arbejderbevægelsen
Den industrielle revolution i England 1760-1850
Banebrydende industrier
Hvorfor industriel revolution – og hvorfor England?
Industrialismen og arbejderbevægelsen.docx
Industrialiseringens anden fase 1850-1900
Storbyerne og arbejderklassen
Arbejderbevægelsen
Gruppearbejde industrialismen.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Imperialisme og Første Verdenskrig
Indhold
Kernestof:
Magtens hemmelighed: Hvordan imperier regerer
Teorier om imperier
imperialisme - Dominans- og udbytningsrelationer - lex.dk
1.2.2. Historisk empati som begreb
Opgave 1 - 20 min.:
Opgave (Tintin i Congo).pdf
5. Imperialismen
Vestens dominans
Ekspansionen 1840 til 1920
Opgave 1:
Opgave - Giv Afrika til kineserne.pdf
Motiverne bag imperialismen
Opgave i modulet:
5. Bosættelseskolonierne Canada, Australien, New Zealand og Sydafrika
Europa før Første Verdenskrig
Konflikter i Europa
Skuddet i Sarajevo
Optakt til Første Verdenskrig - opgave.docx
A. J. P. Taylor om krigens udbrud
Fritz Fischer om krigsudbruddet
Herfried Münkler om krigsudbruddet, 2013
Opgaver:
Hvorfor brød krigen ud?
Hvordan blev krigen udkæmpet? | Verdenshistorie til hhx
Breve fra skyttegraven
Danmark og krigen | Verdenshistorie til hhx
Den tyske repræsentants tale ved traktatforelæggelsen | Verdenshistorie til hhx
Freden: idéer og virkelighed | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
Nationalitetsprincippet og Folkeforbundet | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
Vurderinger af Versailles-freden | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
Hvad foreslår dokumentaren som medvirkende faktorer til revolutionen?
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Mellemkrigstiden og Anden Verdenskrig
Indhold
Kernestof:
Økonomisk krise efter Første Verdenskrig | Verdenshistorie til hhx
Keynes" krisebekæmpende teorier | Verdenshistorie til hhx
Vigtigt!
Fascismen | Ideologiernes kamp
Mussolini: Om den fascistiske lære, 1935 | Verdenshistorie til hhx
Vejen mod fascismen – Italien | Verdenshistorie til hhx
USA: Det store chok i 1929 | Verdenshistorie til hhx
New Deal | Verdenshistorie til hhx
Franklin D. Roosevelts tiltrædelsestale, 4. marts 1933 | Verdenshistorie til hhx
Kildekritikkens basale spørgsmål.docx
Tyskland: Weimarrepublikkens svaghed | Verdenshistorie til hhx
Hitler og nazistpartiet | Verdenshistorie til hhx
Hitlers vej til magten | Verdenshistorie til hhx
Fortolkninger af nazismen | Verdenshistorie til hhx
Vejen mod holocaust | Verdenshistorie til hhx
Antisemitisk billedbog, 1936 | Verdenshistorie til hhx
Opgaver: 45 min.
Den danske model | Verdenshistorie til hhx
Kanslergadeforliget 1933 | Verdenshistorie til hhx
Appeasement: Chamberlains tale d. 3. oktober 1938 | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
Appeasement: Churchills tale d. 5. oktober 1938 | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
9. Anden Verdenskrig | Verdenshistorie til hhx
Ansvar og fortolkninger | Verdenshistorie til hhx
Krigen i Europa | Verdenshistorie til hhx
I får modulet til at lave jeres besvarelser på 'Miniprojektet' færdigt (det I påbegyndte i vores sidste lektion). Derefter skal I læse nedenstående kapitler, så I er klar til kildeanalyse torsdag.
Aces High.docx
Krigen i Asien | Verdenshistorie til hhx
Mål og midler | Verdenshistorie til hhx
Opgave 2 - Der Fuehrer's Face.docx
Opgave 1:
Opgaver:
Danmark og storpolitikken | Verdenshistorie til hhx
Danmark - på hvilken side? | Verdenshistorie til hhx
Statsminister Anders Fogh Rasmussens tale på Søværnets Officerskole | Terror eller frihedskamp
Forhandling er ikke samarbejde
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Den Kolde Krig
Indhold
Kernestof:
Grundbog til historie - Fra kold krig til globalisering SAMLET.pdf
Stalin - Sovjetunionensret, 1946.pdf
Winston Churchill - Jerntæppet, 1946.pdf
"Folkedemokratisering" af Østeuropa | Verdenshistorie til hhx
Læs side 15-25 i vedhæftede PDF (Grundbog) (OBS: bogen starter på side 15)
Læs side 25-28 i dokumentet fra sidste modul. Besvar nedenstående spørgsmål
Læsefokusspørgsmål til den kolde krig - Tysklands opdeling (side 25-28).docx
Færdiggør jeres analyser kilderne fra hhv. Churchill og Stalin fra vores sidste modul (torsdag d. 23/1)
David Horowitz om ansvaret for Den Kolde Krig, 1965.docx
Sovjetunionens Kommunistiske Partis Historie, 1960.docx
Thomas A. Bailey om årsagen til Den Kolde Krig, 1964.docx
Teorier om den kolde krig (1).docx
5.7 Studieområdeprojekt (SOP) | Studievaner på hhx
den kolde krig - Storpolitisk konflikt ca. 1946-90 - Lex
Læsefokusspørgsmål til den kolde krig - Nyordningen i Asien og Koreakrigen (side 29-33).docx
Gruppearbejde med kilde (Sydkoreas præsident takker Danmark) (2).docx
1.3.1. Historiebrugsformer | Historiefaglig arbejdsbog
Færdiggør læsefokusspørgsmålene fra gårsdagens modul
Fortolkninger af Berlinmuren.pdf
Læsefokusspørgsmål til den kolde krig - Berlinmuren (side 69-77) .docx
Læs side 69-77 i dokumentet om den kolde krig
Opgave:
Læs side 77-82 bogen (PDF)
Video: Præsident Kennedys TV-tale d. 22. oktober 1962 | Verdenshistorie til hhx
Sovjetisk erklæring 28. oktober 1962 | Verdenshistorie til hhx
Når man ikke fremlægger: Læs side 95-103 og løs opgaven om Tankmanden i Beijing
Gruppeopgave (Tankmanden i Beijing, 1989).docx
Tidsplan:
Læs om Vietnamkrigen 51-53 + 103-111
Gruppeopgave (Vietnam-krigen i musik og billeder).docx
Grundbog til historie - Fra kold krig til globalisering s. 51-53.pdf
Vær klar til at gennemgå jeres besvarelse af gruppeopgaven om Tankmanden i Beijing
Læsefokusspørgsmål til den kolde krig - Ny kold krig (side 135-136 samt side 149-156).docx
Læs side 135-136 + 149-156
Natos dobbeltbeslutning om atomvåben, 12. december 1979
NATOs dobbeltbeslutning (1979) (1).docx
Gruppeopgave (NATO%27s dobbeltbeslutning 1979 - parafrase af en faglig kilde) (1).docx
Opgave 1: Læs s. 161-171
Opgave 2:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Terror
Indhold
Kernestof:
Sayyid Qutb - The America I Have Seen.pdf
Terrorlove og Muhammed-krise, 2001-2006
Rejse i frygtens tidsalder
Grundbog til historie - Fra kold krig til globalisering s. 283-290.pdf
Gruppeopgave - komparativ analyse af højreradikal og islamistisk ekstremisme.docx
Uddrag fra Anders Behring Breiviks manifest.docx
Utøya - massakren i norge | Faktalink
Færdiggør diskussionen fra gårsdagens modul
Gruppearbejde med Terroristens Uhyrlige Logik.docx
Kronik_ Terroristens uhyrlige logik (e71f7623).pdf
Research terrorangrebet i Christchurch, New Zealand i 2019.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Folkedrab
Indhold
Kernestof:
Hvordan opstår folkedrab? – tre teoretiske bud
Folkedrab.pptx
Folkedrab teorier.docx
Dilemmaspillet "Folkedrabet på Bantikka"
Eksempler på folkedrab
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Projekt
Indhold
Kernestof:
Projekt .pptx
Hvor finder jeg kilder.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/941/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59979944739", "T": "/lectio/941/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59979944739", "H": "/lectio/941/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59979944739" }