Holdet as2023-hhxi-ty-B - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution IBC
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Anette Hansen
Hold as2023-hhxi-ty-B (ashhx-1i-ty-B, ashhx-2i-ty-B)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Wer bin ich?
Titel 2 Deutschland und Berlin
Titel 3 Familie
Titel 4 Deutsche Wirtschaftskultur und die Gründerszene
Titel 5 Kinder und Jugendliche am Rande der Gesellschaft
Titel 6 Deutschland - früher und heute

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Wer bin ich?

Dette forløb handler om unge mennesker og identitetsdannelse. Det teoretiske grundlag er en definition af begrebet ”Jugendalter”, der kan opdeles i tre faser, og Goffmans sociologiske teori. Derudover arbejder vi med begrebet „Körperkult“. De læste tekster (en artikel, en novelle og en film) perspektiveres til teori og begreber. I forbindelse med novellen arbejder vi med personkarakteristik. Filmen Tschick analyseres også med litterære analysebegreber, og eleverne introduceres kort til centrale filmiske begreber.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Deutschland und Berlin

Forløbet om Tyskland og Berlin indgår i forberedelserne op til klassens studietur til den tyske hovedstad. Forløbets formål er at opnå en overordnet forståelse af Tysklands geografiske struktur og Berlins nyere historie samt af byens multikulturelle sammensætning. Forløbet afsluttes med et kreativt projekt, hvor eleverne anvender deres viden om Berlin i udarbejdelsen af en flyer målrettet et bestemt forbrugersegment.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Familie

Dette forløb handler om den moderne familie. Eleverne lærer gloser, så de kan beskrive mangfoldigheden og kompleksiteten i forskellige familieformer, og så de kan tale om, hvad begrebet ”familie” dækker over både i forhold til samfundet og i forhold til deres egen erfaring. Vi vil også øve os i at beskrive fordele og ulemper ved udvalgte familieformer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Deutsche Wirtschaftskultur und die Gründerszene

Formålet med dette forløb er at få et overblik over det tyske erhvervsliv. Der vil her være særligt fokus på unge iværksættere og på bæredygtighedstendenser. Derudover skal vi beskæftige os med tysk forretningskultur og kommunikation. Vi skal lære, hvordan man kan pitche en forretningsidé og skrive et forretningsbrev, og vi skal også arbejde med reklameanalyse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Kinder und Jugendliche am Rande der Gesellschaft

Forløbet "Kinder und Jugendliche am Rande der Gesellschaft" handler om ulighed i Tyskland, især med fokus på børn og unges udfordringer i et ulige samfund. Med udgangspunkt i et teoretisk og fagligt fundament, hvor eleverne introduceres til den tyske velfærdsmodel og ulighedsforskning, gennemgår vi forskellige eksempler på marginaliserede og/eller stigmatiserede børn og unge. Det sker gennem kortfilm, fotos og interviews med fx tidligere gadebørn.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer