Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
IBC
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Anette Hansen
|
Hold
|
as2023-hhxi-ty-B (ashhx-1i-ty-B, ashhx-2i-ty-B)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Wer bin ich?
Dette forløb handler om unge mennesker og identitetsdannelse. Det teoretiske grundlag er en definition af begrebet ”Jugendalter”, der kan opdeles i tre faser, og Goffmans sociologiske teori. Derudover arbejder vi med begrebet „Körperkult“. De læste tekster (en artikel, en novelle og en film) perspektiveres til teori og begreber. I forbindelse med novellen arbejder vi med personkarakteristik. Filmen Tschick analyseres også med litterære analysebegreber, og eleverne introduceres kort til centrale filmiske begreber.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Deutschland und Berlin
Forløbet om Tyskland og Berlin indgår i forberedelserne op til klassens studietur til den tyske hovedstad. Forløbets formål er at opnå en overordnet forståelse af Tysklands geografiske struktur og Berlins nyere historie samt af byens multikulturelle sammensætning. Forløbet afsluttes med et kreativt projekt, hvor eleverne anvender deres viden om Berlin i udarbejdelsen af en flyer målrettet et bestemt forbrugersegment.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Familie
Dette forløb handler om den moderne familie. Eleverne lærer gloser, så de kan beskrive mangfoldigheden og kompleksiteten i forskellige familieformer, og så de kan tale om, hvad begrebet ”familie” dækker over både i forhold til samfundet og i forhold til deres egen erfaring. Vi vil også øve os i at beskrive fordele og ulemper ved udvalgte familieformer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Deutsche Wirtschaftskultur und die Gründerszene
Formålet med dette forløb er at få et overblik over det tyske erhvervsliv. Der vil her være særligt fokus på unge iværksættere og på bæredygtighedstendenser. Derudover skal vi beskæftige os med tysk forretningskultur og kommunikation. Vi skal lære, hvordan man kan pitche en forretningsidé og skrive et forretningsbrev, og vi skal også arbejde med reklameanalyse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Kinder und Jugendliche am Rande der Gesellschaft
Forløbet "Kinder und Jugendliche am Rande der Gesellschaft" handler om ulighed i Tyskland, især med fokus på børn og unges udfordringer i et ulige samfund. Med udgangspunkt i et teoretisk og fagligt fundament, hvor eleverne introduceres til den tyske velfærdsmodel og ulighedsforskning, gennemgår vi forskellige eksempler på marginaliserede og/eller stigmatiserede børn og unge. Det sker gennem kortfilm, fotos og interviews med fx tidligere gadebørn.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Deutschland - früher und heute
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/941/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62628148476",
"T": "/lectio/941/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62628148476",
"H": "/lectio/941/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62628148476"
}