Titel
1
|
Tema 1: Identitet og eksistens
Forløbet arbejder med alle tre stofområder:
Litteratur, sprog og medier
Vægtning:
Det litterære stofområde 40%
Det sproglige stofområde 30%
Det mediemæssige stofområde 30%
Omdrejningspunktet er spørgsmålet om identitet og eksistens således, som det kommer til udtryk i forskellige tider og gennem forskellige medier.
Forløbet starter med et kort forløb har til formål at introducere holdet for den tilgang til danskfaget, som vi har metodisk og analysemæssigt på EUX.
Der bygges på den viden, som eleverne har med fra GF og I fællesskab skabes en forståelse af de taksonomiske niveauer, som kendetegner faget således, som de kommer til udtryk i de tre stofområder:
Det litterære stofområde
Det sproglige stofområde
Det mediemæssige stofområde
Der arbejdes metodisk og analysemæssigt med udgangspunkt i:
Håndbog Til Dansk - Ole Schultz Larsen.
Bogen vil være den gennemgående teoretiske bog gennem alle forløbene
Litteraturhistorisk arbejdes der med udgangspunkt i Litteraturhistorien – på langs og på tværs (Systime)
Læringsdesignet består af følgende tematiske vinkler, der alle er med til at italesættesætte spørgsmålet om identitet og eksistens:
1: Individ og fællesskab
2: Slægt og ære
3: Menneskets italesættelse gennem argumentation
4: Menneskets eksistentielle situation i efterkrigstiden
5: Nyhedsjournalistik - verden vist
6: Livet i dokumentaren
7: Oprør og elendighed - mellemkrigstidens vilkår
Der er indlagt 2. skriftlighedsforløb over 4 moduler
1. skriftlighedsforløb er afviklet i dansk c
Didaktiseringen af stoffet søges videst muligt at tage udgangspunkt i virkelighedsnære og nutidigeproblemstillinger, der er relaterbare for eleverne.
Arbejdsformerne forsøges ligeledes at tænkes innovativt i forhold til praksisnærhed.
Det litterære stofområde:
Folkeviser, mellemkrigstiden, efterkrigstiden og 1960`erne. Et centralt fokuspunkt i dette arbejde er kobling mellem det historiske og det nutidige. Dette viser sig bl.a. i arbejdet med fokkeviser, hvor begreberne slægt og ære er i fokus i folkevisen "Ebbe Skammelsøn
Metodisk arbejdes med:
Nykritisk læsning, eksistentialistisk læsning
Det sproglige stofområde:
Retorik og argumentation
Der arbejdes med grundlæggende forståelse for argumentation og argumenterende tekster. Arbejdet i dette tematisk forløb uddybes i temaforløbet: På samfundets bund.
Fokuspunkter er:
Argumentationens kommunikationssituation med afsæt i "Den retoriske diamant"
Appelformer
Toulmins argumentationsmodel herunder argumentationstyper
Argumentationstyper
Det mediemæssige stofområde:
Kortfilm og Dokumentarfilm.
Der arbejdes med afsæt i Raskins 7 parametre, samt de filmiske virkemidler i forhold til kortfilmsgenren .
Arbejdet med dokumentarfilm er forankret i en grundlæggende forståelse af denne genres samspil mellem fiktion og fakta. Begrebet autenticitetsmarkører anvendes her. Dette integreres i værklæsningen af dokumentarfilmen: DR-dokumentar: "Jens på dyre piller" (TV2-dokumentar 2024)
Der er indlagt et journalistisk forløb på 4. modul, hvor to journalister fra DMJX har gennemført et praktisk journalistforløb med fokus på "Den gode historie". I forlængelse af dette forløb arbejdes der med nyhedsjournalistik
Kanonforfattere
Folkeviser: Ebbe Skammelsøn
Ludvig Holberg: (af) Jean de France (1722). Første akt
Karen Blixen: "Ringen" (1958)
Martin A. Hansen: ”Agerhønen” (1947)
Tom Kristensen: "Nat i Berlin" (1921)
Faglige mål:
- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt”
- ”demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge”
- ”anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere”
- ”analysere og fortolke fiktive tekster”
- ”perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge”
- ”navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation”
Undervisningen tilrettelægges med udgangspunkt i varierende arbejdsformer:
Læreroplæg
Elevoplæg
Gruppeopgaver
Multimodale elevproduktioner
Caseopgaver
Værker:
Marie Aubert: ”Voksne mennesker” (2020)
Anders Walther: "Ivalu" (2023) Kortfilm
TV"-dokumentar: "Jen spå dyre piller" (2024(
Forløbet er afviklet med 28 moduler á 100 minutter
EO5 afvikles i uge 43
En e-handelsvirksomhed på konsumentmarkedet (B2C) har hyret jer som konsulentfirma til følgende opgave:
Carstens Te-handel ønsker at forbedre deres hjemmeside således, at den er opdateret i forhold til aktualitet, kundegruppe og formidling.
Hvordan kan der i et samspil mellem fagene dansk og IT udviklse en effektiv og brugervenlig hjemmeside for Carstensens Tehandel i Aabenraa, der imødekommer både virksomhedens behov og de gængse design- og kommunikationsprincipper?
1. Redegør for virksomheden Carstensens Tehandel i Aabenraa
2. Udarbejd en analyse af Carstensens Tehandels eksisterende hjemmeside. Analysen skal indeholde hjemmesidens udformning, målgruppe, kommunikation (appelformer, argumentation, virkemidler), købsprocessen og hjemmesidens opfyldelse af juridiske krav.
3. Udarbejd på den baggrund en begrundet prototype til en ny og forbedret hjemmeside for Carstensens Tehandel
4. Vurder Carstensens Tehandels fremtidig position på detailmarkedet, samt hvorledes Carstensens Tehandel fremadrettet kan markedsføre sig online.
Danskdelens mål er:
- at kunne udtrykke sig mundtligt og skriftligt hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt, nuanceret og argumenterende.
- at kunne orientere sig i store tekstmængder, såvel trykte som web-baserede, samt fokuseret kunne udvælge og dokumentere.
- at kunne anvende faglig viden om kommunikations- og argumentationsanalyse
|