Holdet as2024-euxsaa-daA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution IBC
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Birgitte S. M. Haase
Hold as2024-euxsaa-daA (a-euxsaa-daA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Tema 1: Identitet og eksistens
Titel 2 Værk 1: Anders Walther: "Ivalu" (2023)
Titel 3 Værk 2:  Marie Aubert: ”Voksne mennesker” (2020)
Titel 4 Værk 3: Dokumentar:  Anders Agger - Indefra
Titel 5 Tema 2: Det moderne menneske
Titel 6 Tema 3: På samfundets bund
Titel 7 Værk 4: Henrik Ibsen: "Et Dukkehjem" (1879)
Titel 8 Værk 5: Oplysningskampagne
Titel 9 Tema 4: Kommerciel/Ikke-kommerciel kommunikation
Titel 10 Tema 5: Nationalitet og tro
Titel 11 Tema 6: Samtidens spor
Titel 12 Værk 6: Klaus Rifbjerg: Under vejr med mig selv
Titel 13 Eksamenstræning
Titel 14 Norske og svenske tekster
Titel 15 Kanonforfattere
Titel 16 Anvendte grundbøger

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Tema 1: Identitet og eksistens

Forløbet arbejder med alle tre stofområder:
Litteratur, sprog og medier
Vægtning:
Det litterære stofområde 40%
Det sproglige stofområde 30%
Det mediemæssige stofområde 30%

Omdrejningspunktet er spørgsmålet om identitet og eksistens således, som det kommer til udtryk i forskellige tider og gennem forskellige medier.

Forløbet starter med et kort forløb har til formål at introducere holdet for den tilgang til danskfaget, som vi har metodisk og analysemæssigt på EUX.

Der bygges på den viden, som eleverne har med fra GF og I fællesskab skabes en forståelse af de taksonomiske niveauer, som kendetegner faget således, som de kommer til udtryk i de tre stofområder:

Det litterære stofområde
Det sproglige stofområde
Det mediemæssige stofområde

Der arbejdes metodisk og analysemæssigt med udgangspunkt i:
Håndbog Til Dansk - Ole Schultz Larsen.
Bogen vil være den gennemgående teoretiske bog gennem alle forløbene
Litteraturhistorisk arbejdes der med udgangspunkt i Litteraturhistorien – på langs og på tværs (Systime)

Læringsdesignet består af følgende tematiske vinkler, der alle er med til at italesættesætte spørgsmålet om identitet og eksistens:

1: Individ og fællesskab
2: Slægt og ære
3: Menneskets italesættelse gennem argumentation
4: Menneskets eksistentielle situation i efterkrigstiden
5: Nyhedsjournalistik - verden vist
6: Livet i dokumentaren
7: Oprør og elendighed - mellemkrigstidens vilkår


Der er indlagt 2. skriftlighedsforløb over 4 moduler
1. skriftlighedsforløb er afviklet i dansk c

Didaktiseringen af stoffet søges videst muligt at tage udgangspunkt i virkelighedsnære og nutidigeproblemstillinger, der er relaterbare for eleverne.
Arbejdsformerne forsøges ligeledes at tænkes innovativt i forhold til praksisnærhed.


Det litterære stofområde:
Folkeviser, mellemkrigstiden, efterkrigstiden og 1960`erne. Et centralt fokuspunkt i dette arbejde er kobling mellem det historiske og det nutidige. Dette viser sig bl.a. i arbejdet med fokkeviser, hvor begreberne slægt og ære er i fokus i folkevisen "Ebbe Skammelsøn

Metodisk arbejdes med:
Nykritisk læsning, eksistentialistisk læsning


Det sproglige stofområde:
Retorik og argumentation
Der arbejdes med grundlæggende forståelse for argumentation og argumenterende tekster. Arbejdet i dette tematisk forløb uddybes i temaforløbet: På samfundets bund.

Fokuspunkter er:
Argumentationens kommunikationssituation med afsæt i "Den retoriske diamant"
Appelformer
Toulmins argumentationsmodel herunder argumentationstyper
Argumentationstyper


Det mediemæssige stofområde:
Kortfilm og Dokumentarfilm.

Der arbejdes med afsæt i Raskins 7 parametre, samt de filmiske virkemidler  i forhold til kortfilmsgenren .

Arbejdet med dokumentarfilm er forankret i en grundlæggende forståelse af denne genres samspil mellem fiktion og fakta. Begrebet autenticitetsmarkører anvendes her. Dette integreres i værklæsningen af dokumentarfilmen: DR-dokumentar: "Jens på dyre piller" (TV2-dokumentar 2024)

Der er indlagt et journalistisk forløb på 4. modul, hvor to journalister fra DMJX har gennemført et praktisk journalistforløb med fokus på "Den gode historie". I forlængelse af dette forløb arbejdes der med nyhedsjournalistik


Kanonforfattere

Folkeviser: Ebbe Skammelsøn
Ludvig Holberg: (af) Jean de France (1722). Første akt
Karen Blixen: "Ringen" (1958)
Martin A. Hansen: ”Agerhønen” (1947)
Tom Kristensen: "Nat i Berlin" (1921)


Faglige mål:

- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt”
- ”demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge”
- ”anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere”
- ”analysere og fortolke fiktive tekster”
- ”perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge”
- ”navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation”



Undervisningen tilrettelægges med udgangspunkt i varierende arbejdsformer:
Læreroplæg
Elevoplæg
Gruppeopgaver
Multimodale elevproduktioner
Caseopgaver



Værker:
Marie Aubert: ”Voksne mennesker” (2020)
Anders Walther: "Ivalu" (2023) Kortfilm
TV"-dokumentar: "Jen spå dyre piller" (2024(
Forløbet er afviklet med 28 moduler á 100 minutter

EO5 afvikles i uge 43

En e-handelsvirksomhed på konsumentmarkedet (B2C) har hyret jer som konsulentfirma til følgende opgave:

Carstens Te-handel ønsker at forbedre deres hjemmeside således, at den er opdateret i forhold til aktualitet, kundegruppe og formidling.
Hvordan kan der i et samspil mellem fagene dansk og IT udviklse en effektiv og brugervenlig hjemmeside for Carstensens Tehandel i Aabenraa, der imødekommer både virksomhedens behov og de gængse design- og kommunikationsprincipper?


1. Redegør for virksomheden Carstensens Tehandel i Aabenraa

2. Udarbejd en analyse af Carstensens Tehandels eksisterende hjemmeside. Analysen skal indeholde hjemmesidens udformning, målgruppe, kommunikation (appelformer, argumentation, virkemidler), købsprocessen og hjemmesidens opfyldelse af juridiske krav.

3. Udarbejd på den baggrund en begrundet prototype til en ny og forbedret hjemmeside for Carstensens Tehandel

4. Vurder Carstensens Tehandels fremtidig position på detailmarkedet, samt hvorledes Carstensens Tehandel fremadrettet kan markedsføre sig online.


Danskdelens mål er:

- at kunne udtrykke sig mundtligt og skriftligt hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt, nuanceret og argumenterende.
- at kunne orientere sig i store tekstmængder, såvel trykte som web-baserede, samt fokuseret kunne udvælge og dokumentere.
- at kunne anvende faglig viden om kommunikations- og argumentationsanalyse
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Værk 1: Anders Walther: "Ivalu" (2023)

Arbejdet med kortfilmen "Ivalu" af Anders Walter er foregået som en integreret del af forløbet "Identitet og eksistens"
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Værk 2: Marie Aubert: ”Voksne mennesker” (2020)

Arbejdet med værket er foregået som en integreret del af temaforløbet "Identitet og eksistens"
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Værk 3: Dokumentar: Anders Agger - Indefra

Arbejdet med dokumentarserien er foregået som en integreret del af forløbet "Det moderne menneske"

Anders Agger - Indefra - Reden i Aarhus (S1:E1-3) (2024)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Tema 2: Det moderne menneske

Forløbet arbejder med alle to stofområder:
Litteratur og sprog. Vægtningen er 80/20

Fokus i dette forløb er det moderne individ. Progressionsmæssigt er forløbet en forløber for det efterfølgende forløb om klasser og mennesker på samfundets bund.

Læringsdesignet består af følgende tematiske vinkler, der alle er med til at italesættesætte spørgsmålet om identitet og eksistens:

1: Modernismen (Peter Seeberg og Klaus Rifbjerg)
2: Nyrealisme (Anders Bodelsen)
3: 1990`ernes postmodernisme (minimalisme - Helle Helle)
4: Ny (social) realisme - Thomas Korsgaard

De forskellige stofområder og genrer bidrager til at nuancerer de vinkler, der kan anlægges på det moderne menneske - herunder modernitetens udtryk.
Undervisningen tilrettelægges med udgangspunkt i varierende arbejdsformer:
Læreroplæg
Elevoplæg
Gruppeopgaver
Multimodale elevproduktioner

Der arbejdes med skriftlighedsforløb, hvor fokus er den analyserende skrivehandling. Skriftlighedsforløb afvikles som en integreret del af undervisningen således, at der sker en tydelig kobling til det stof, der arbejdes med.

Didaktiseringen af stoffet søges videst muligt at tage udgangspunkt i virkelighedsnære og nutidigeproblemstillinger, der er relaterbare for eleverne.
Arbejdsformerne forsøges ligeledes at tænkes innovativt i forhold til praksisnærhed.


Det litterære stofområde:
Modernisme og hverdagsrealisme
Postmodernisme og minimalisme.
Der arbejdes forfatterne Peter Seeberg, Klaus Rifbjerg, Anders Bodelsen, Helle Helle og Thomas Korsgaard

Det sproglige område:
I forløbet afvikles et retorikforløb om taler. Her arbejdes der med
Det sproglige område: Taler. Her er afsæt Mette Fredriksens tale den 13.8.2019 til "Godhavnsdrengene"

Kanonforfattere
Peter Seeberg: "Patienten"
Klaus Rifbjerg: "Kys" (1964)


Faglige mål:
Eleverne skal kunne

- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt”
- ”demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder anvende grammatisk terminologi”
- ”anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere”
- ”analysere og fortolke fiktive tekster”
- ”perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge”
- ”demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden ”
- ”demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder”


Undervisningen tilrettelægges med udgangspunkt i varierende arbejdsformer:
Læreroplæg
Elevoplæg i varierende former
Gruppeopgaver

Vægtning:
Det litterære stofområde 60%
Det sproglige stofområde 20%
Det mediemæssige stofområde 20%

Forløbet er afviklet med 10 moduler á 100 minutter



Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Tema 3: På samfundets bund

Forløbet arbejder med alle tre stofområder:
Litteratur, sprog og medier

Omdrejningspunktet er spørgsmålet om klasser og samfund således, som det kommer til udtryk i  forskellige tider og gennem forskellige medier.
Arbejdet med fokus på ikke mindst levevilkår i samfundets bund, står centralt i såvel et historisk, som et nutidigt perspektiv. De forskellige stofområder og genrer er med til at nuancere den måde, som klasseforhold italesættes på.

Undervisningen tilrettelægges med udgangspunkt i varierende arbejdsformer:
Læreroplæg
Elevoplæg
Gruppeopgaver
Multimodale elevproduktioner

Der arbejdes med skriftlighedsforløb, hvor fokus er den redegørende og den analyserende skrivehandling. Skriftlighedsforløb afvikles som en integreret del af undervisningen således, at der sker en tydelig kobling til det stof, der arbejdes med. Centralt arbejdes med opinionsgenren som et skriftlighedselement.
Læringsdesignet består af følgende tematiske vinkler, der alle er med til at italesættesætte spørgsmålet om identitet og eksistens:
1: Tale til Godhavnsdrengene
2: Det moderne gennembrud
3: Tidlig modernisme og Det folkelige gennembrud starten af 1900-tallet
4: Forløb 4: Den moderne tids bund


Didaktiseringen af stoffet søges videst muligt at tage udgangspunkt i virkelighedsnære og nutidigeproblemstillinger, der er relaterbare for eleverne.
Arbejdsformerne forsøges ligeledes at tænkes innovativt i forhold til praksisnærhed.

Det litterære stofområde:
Det moderne gennembrud, det folkelige gennembrud, ny socialrealisme

Forfattere: Henrik Pontoppidan, Herman Bang, Johannes V. Jensen, Martin Andersen Nexø, Henrik Ibsen, Glen Bech

Det sproglige område: Taler
Det mediemæssige stofområde: Kortfilm med fokus på Raskins 7 parametre. Der arbejdes med den norske kortfilm Hisham Zaman: "Bawke" (2005), hvor fokus er de filmiske virkemidler




Kanonforfattere

Henrik Pontoppidan: Naadsens Brød (1889)


- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt”
- ”demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder anvende grammatisk terminologi”
- ”demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge”
- ”anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere”
- ”analysere og fortolke fiktive tekster”
- ”perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge”
- ”demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden ”
- ”demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale strømninger”
- ”demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger”
- ”navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation”
- ”demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder”


Undervisningen tilrettelægges med udgangspunkt i varierende arbejdsformer:
Læreroplæg
Elevoplæg
Gruppeopgaver
Multimodale elevproduktioner
Caseopgaver

Vægtning:

Det litterære stofområde 50%
Det sproglige stofområde 25%
Det mediemæssige stofområde 25%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Værk 4: Henrik Ibsen: "Et Dukkehjem" (1879)

Arbejdet med Henrik Ibsens drama "Et Dukkehjem" er foregået som en integreret del af forløbet "På samfundets bund" med fokus på kønsroller, herunder borgerskabskvindens situation efter en skilsmisse.

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Værk 5: Oplysningskampagne

Arbejdet med oplysningskampagnen:
Sikker trafik.dk/ung med fokus på "Mikkel er død 1"
er udarbejdet som et mini-projekt, hvor holdet har skullet analysere og vurdere oplysningskampagner i et samfundsmæssigt og kommunikativt perspektiv.


- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt”
- ”demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge”
- ”anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere”
- ”perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge”
- ”demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger


Undervisningen tilrettelægges med udgangspunkt i varierende arbejdsformer:
Læreroplæg
Elevoplæg
Caseopgaver

Arbejdet foregik over  5 moduler á 120 minutter og blev afsluttet med henholdsvis en mundtlig caseforankret præsentation og. en større skriftlig opgave.

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Tema 4: Kommerciel/Ikke-kommerciel kommunikation

Dette forløb er forankret i den merkantile virkelighed og har til formål at bevidstgøre forskellige aspekter af den kommercielle kommunikation.
I fokus står arbejdet med reklamer - herunder oplysningskampagner. Der er indlagt et caseforløb, hvor der arbejdes med såvel analyse som produktion af reklame.

Skriftlighedsforløb i dette temaområde har været forankret i kommercielt sprog. Der har været tydeligt merkantilt fokus

Arbejdsformen her her primært projektarbejdsformen.

Undervisningen tilrettelægges med udgangspunkt i varierende arbejdsformer:
Læreroplæg
Elevoplæg
Projektopgave

Vægtning:

Det litterære stofområde 10%
Det sproglige stofområde 40%
Det mediemæssige stofområde 60%
Forløbet er afviklet med 9 moduler á 10 minutter

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Tema 5: Nationalitet og tro

Nationalitet og tro - mellem harmoni og splittelse

Der er anlagt et historisk perspektiv med tråde til nutidig forståelse af begreberne nationalitet og tro.

- litterære genrer med fokus på noveller og digte i historisk kontekst
- billeder med fokus på barokken og romantikken

Anvendte metoder:
- Billedanalyse
- litteratur med fokus på novelle og lyrikanalyse

Undervisningen tilrettelægges med udgangspunkt i varierende arbejdsformer:
Læreroplæg
Elevoplæg
Gruppeopgaver
Caseopgaver


Kanonforfattere
Thomas Kingo: Keed af Verden, Kier af Himmelen (1681)
Adam Oehlenschlæger: Morgenvandring (1805)
Schack von Staffeldt: Indvielsen (1804)
H.C. Andersen: Skrubtudsen (1866)
St. St. Blicher: Til Sorgen (1847)
St. St. Blicher: Trækfuglene - Naturconcert. Præludium (1838)
Tom Kristensen: Angst (1930)
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag (En Idyl) (1900)
Herman Bang: Den sidste Balkjole 1887
Henrik Pontoppidan: Naadsensbrød (1899)

De faglige mål:
- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt”
- ”demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder anvende grammatisk terminologi”
- ”demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge”
- ”anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere”
- ”analysere og fortolke fiktive tekster”
- ”perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge”
- ”demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden ”
- ”demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale strømninger”
- ”demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger”
- ”navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation”
- ”demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder”

Vægtning
Det litterære stofområde 90%
Det mediemæssige stofområde 10%

Forløbet afvikles med 11 moduler à 100 minutter
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Tema 6: Samtidens spor

Der er arbejdet med dansk sprog, herunder sproglig variation og sprog anvendt i private, faglige og professionelle sammenhænge.

- En nyeste tids litteratur med fokus på noveller og digte.
Der er indbygget et kortere litterært forløb med udgangspunkt i nyere noveller af bl.a. Lotte Kirkeby.
Der er endvidere integreret læsning af lyrisk værk:  Klaus Rifbjergs digtsamling: "Under vejr med mig selv" (1956)

- Kortfilm og dokumentarfilm
Arbejdet er progressionsmæssigt foregået i forlængelse af arbejdet med de to genrer i forløbet "Identitet og eksistens".


- Sagtekster, med fokus på True Crime journalistik. Fokus er vinkling og etik. Der kobles til dybdeborende krimi-podcast

- Retorik, argumentation og diskurs. Her er der blevet arbejdet progressionsmæssigt videre med arbejdet i temaforløbene "Identitet og eksistens" og "Det moderne menneske".  Som nyt stof er diskursanalysen blevet introduceret. Her er der blevet arbejdet med Dronning Margrethes nytårstale fra 2019 og den norske statsminister, Jens Stoltenbergs tale (både på norsk og dansk) efter angrebet på Utøya (24. juli 2011).


Anvendte metoder:
- medieanalytiske begreber og metoder med fokus på journalistik og sociale medier, samt kortfilm og podcast
- litteratur med fokus på novelle og lyrikanalyse
- sprogligt område med fokus på argumentation, retorik, appelfomer, sproglig og stilistiske virkemidler


De faglige mål:
- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt”
- ”demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder anvende grammatisk terminologi”
- ”demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge”
- ”anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere”
- ”analysere og fortolke fiktive tekster”
- ”perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge”
- ”demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden ”
- ”demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale strømninger”
- ”demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger”
- ”navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation”
- ”demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder”


Undervisningen tilrettelægges med udgangspunkt i varierende arbejdsformer:
Læreroplæg
Elevoplæg
Gruppeopgaver
Multimodale elevproduktioner
Caseopgaver

Vægtning:

Det litterære stofområde 60%
Det sproglige stofområde 20%
Det mediemæssige stofområde 20%

Forløbet er afviklet med 20 moduler á 120 minutter
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Værk 6: Klaus Rifbjerg: Under vejr med mig selv

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Eksamenstræning

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Norske og svenske tekster

Storytelling: Svensk reklame for økologisk mad (Er indgået i den danskfaglige del for EO5) https://www.youtube.com/watch?v=M_g1ynsHSnc

Kortfilm: BAWKE af Hisham Zaman, 2005, 15 min (Norsk)

Jens Stoltenbergs tale i forbindelse med angrebet på Utøya (24. juli 2011) (Norsk)


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Kanonforfattere

Identitet og eksistens
Folkeviser: Ebbe Skammelsøn
Ludvig Holberg: Epistel 91 (uddrag)
Karen Blixen: "Ringen" (1958)
Martin A. Hansen: ”Agerhønen” (1947)



Det moderne menneske
Peter Seeberg: ”Patienten” (1962)
Klaus Rifbjerg: "Kys" (1964)



På samfundets bund
Henrik Pontoppidan: Naadsens brød (1899)
Johannes V. Jensen: Maskinerne (1901)
Tom Kristensen: "Angst (1930)
Martin Andersen Nexø: "Lønningsdag (En Idyl) (1900)
Herman Bang Den sidste Balkjole 1887


Nationalitet og tro
Adam Oehlenschlæger: ”Der er et yndigt land”, 1819
N. F. S. Grundtvig: ”Nu falmer skoven trindt om land” (1844)
St. St. Blicher: Marie. En erindring fra Vesterhavet" (1836)
Thomas Kingo:  "Keed af Verden, Kier af Himmelen (1681)
H.C.Andersen: "Skrubtudsen" (1866)
H.C.Andersen: "Skyggen" (1847)

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Anvendte grundbøger

Følgende grundbøger som ligger i elektronisk form, har været anvendt. I undervisningsbeskrivelsen er det angivet, hvilke sider der er anvendt i hvilke temaforløb. Eleverne har dog orienteret sig i bøgerne kapitler udover det angivne i forbindelse med det tematiske arbejde.


Mads Rangvid og Mimi Sørensen: Perspektiver i dansk. Grundbog. Dansklærerforeningen (2018)

Ole Schultz Larsen. Håndbog til dansk. Litteratur, sprog, medier. Systime (2015)

Cathrine Rygaard Rasch: Tekstanalyse i dansk (Systime)

Jørn Ingemann Knudsen: Textanalyse. Systime (2007)

Mini Sørensen og Mads Ragnvide: Brug litteraturhistorien. Systime (2014)

Barbara Kjær-Hansen, Peter Kennebo, Tinne Serup Bertelse: Litteraturhistorien - på langs og på tværs. Systime 2021

Claus Holst (red.) : Dansk på ny. Systime (2017)

Anna Maria Lassen: Sprog i brug - sproghandlinger og kommunikation. Systime (2012)

Birgitte Larsen, Grete Nielsen: Ind i sproget – hhx. Systime 2021

Heidi Kølle Andersen: Guide til skriftlig dansk på hhx/eux. Systime 2021

Mimi Olsen m.fl.: Dansk i tiden. Systime. 2021

Håndbog til dansk Litteraturhistorie. Systime. 2022

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer