Holdet as2024-euxsaa-engB - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution IBC
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Cecilie Østergaard
Hold as2024-euxsaa-engB (as-euxsaa-engB)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Business - Communication, culture and ethics
Titel 2 US Area Study
Titel 3 Of Mice and Men
Titel 4 Area Study - UK

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Business - Communication, culture and ethics

Forløbet har til formål at introducere eleverne til engelsk i gymnasiet. I det lys er eleverne blevet introduceret til flere forskellige teksttyper, men forløbet er også forsøgt anskueliggjort og relevant for eleverne, så de forstår anvendelsesmulighederne af engelskfaget i gymnasiet. Derfor har der også været fokus på reelle problemstillinger fra forretningsverdenen i en engelsktalende kontekst, herunder interkulturelle møder, ELF, forretningsetik mm.

1 modul svarer til 100 minutters undervisning.

Bøger anvendt i forløbet:
- Engelsk EUD/EUX - https://engelskeud.systime.dk/?id=1
- Getting Started - https://gettingstarted.systime.dk/?id=1
- CCC - Company, Culture and Communication - https://ccc.systime.dk/?id=1
- The English Handbook - https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=1
- Engelsk Grundgrammatik - https://engelskgrundgrammatik.systime.dk/?id=171
- Skriftlig eksamen i engelsk - HTX og EUX
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 US Area Study

Forløbet har til formål at introducere eleverne for centrale tematikker, der alle relaterer sig til USA. Dette omfatter bl.a. vigtige nedslagspunkter i deres historie, herunder hvordan nationen blev skabt og slaveriet, kerneværdier, politiske partier, men forløbet fokuserer også på aktuelle problemstillinger, heriblandt BLM i både historisk og moderne kontekst samt gun violence.
Eleverne stifter bekendt skab med forskellige arbejdsformer og teksttyper, og laver desuden et argumentative essay der relaterer sig til emnet BLM.

1 modul svarer til 100 minutters undervisning.

Bøger anvendt i forløbet:
- Getting Started - https://gettingstarted.systime.dk/?id=1
- American History - https://ushistory.systime.dk/?id=1
- Being American - https://beingamerican.systime.dk/?id=1
- Election Year - https://electionyear.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=221&loopRedirect=1
- Black Voices - https://blackvoices.systime.dk/?id=1
- New American Frontiers - https://naf.systime.dk/?id=1
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Of Mice and Men

Formålet med dette forløb har været at styrke elevernes tilgang til svært stof og introducere eleverne til den amerikanske drøm. Værket ”Of Mice and Men” er valgt fordi det illustrerer den amerikanske drøm fra den anden side af medaljen.  Desuden giver den anledning til at arbejde med sociolekter og sætter fokus på uligheden i det amerikanske samfund i en historisk kontekst. Dermed opnår eleverne også en endnu dybere forståelse for centrale elementer af amerikansk historie, som de i forvejen har stiftet bekendtskab med i forløbet før.

Eleverne styrkes i deres fiktionsanalyse, og prøver kræfter med gradvist at få en dybere forståelse det tekst materiale de stifter bekendtskab med. De prøver dermed kræfter med at analysere et skelsættende moderne værk, og arbejder altså med én af Amerikas store forfattere.

Bøger anvendt i forløbet:
- Of Mice and Men - https://ofmiceandmen.systime.dk/?id=1
- Getting Started - https://gettingstarted.systime.dk/?id=1
1 modul svarer til 100 minutters undervisning.



Ibogen ”Of Mice and Men”, Systime, 2022 er anvendt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Area Study - UK

Formålet med dette forløb har været at give eleverne indsigt i det moderne Storbritannien, og har haft fokus på perspektiver internt fra landet, men også haft grene til tidligere kolonier, bl.a. hvordan immigration har været med til at forme nationen. Derudover har der været fokus på centrale problemstillinger i landet i dag, herunder Brexit, kulturmøder, sociale klasser og uligheder, mm.

1 modul svarer til 100 minutters undervisning.

Bøger anvendt i forløbet:
- Skriftlig eksamen HTX og EUX - https://skriftligeksameniengelskhtxeux.systime.dk/?id=1
- Getting Started - https://gettingstarted.systime.dk/?id=1
- Worlds of English - https://worldsofenglish.systime.dk/?id=1
- Everyone is Here - https://everyoneishere.systime.dk/?id=1
- Write On - https://writeon.systime.dk/?id=1
- UK Now - https://uknow.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer