Holdet as2024-hhxi-saC - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution IBC
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Jesper Jørgensen
Hold as2024-hhxi-saC (ashhx-1i-saC)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Socialisering

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Socialisering

Det faglige fokus i dette forløb er socialisering i en brede forståelse. Danmark. Formålet med forløbet er at præsentere eleverne for væsentlige sociologiske begreber og forståelsestilgange i forhold til at indkredse, beskrive og analysere på vores livsverden således, som du udtrykker sig ud fra en sociologisk vinkel.

Der arbejdes med følgende faglige fokuspunkter:

Socialisering og identitetsdannelse
Typer af socialisering
Identitet
Grupper og roller
Socialisering og identitet i informationssamfundet
Samfundstyper: Industrisamfund, Informationssamfundet
Kulturelle fællesskaber
National kultur
Subkulturer
Ungdomskultur
Kultur og køn
Livsformer og familie
Livsformer
Families grundfunktioner
Sociale mønstre og levevilkår
Klasser
Social arv
Chanceulighed

Sociologer:
David Riesmann
Ulrick Beck
Ervin Goffmann
Hartmut Rosa
Thomas Ziehe
Alex Honneth

Kernestoffet hentes fra Mads Beyer, Claus Lasse Frederiksen og Henrik Kureer: Samfundsfag C. iBog 2024

Kapitel 8: Socialisering og identitetsdannelse
Kapitel 9: Kulturelle fællesskaber
Kapitel 10: Livsformer og familie
Kapitel 11: Sociale mønstre og levevilkår

Som overgang til SO2 forløbet: Velfærdsstaten, arbejdes der med samfundsfaglig metode

Kapitel 12: Samfundsfaglig metode



Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik, økonomi til at redegøre for
aktuelle samfundsmæssige
problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere
samfundsmæssige problemer
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige
begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Undervisningen tager udgangspunkt i (for eleverne) så livsnære områder, som muligt.
Arbejdsformerne skal tilgodese de forskellige elevers læringstilgange og der er et naturligt fokus på differentiering og progression.

Der arbejdes med et tydeligt fokus på at udvikle et samfundsfagligt sprog og en samfundsfaglig tankegange gennem følgende arbejdsformer:

Klasseundervisning
Individuelt arbejde
Pararbejde
Gruppearbejde

Stoffet didaktiseres i forhold til brugen af såvel visuelle, som auditive præsentationsformer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer