Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
IBC
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Birgitte S. M. Haase
|
Hold
|
as2024-hhxd-saC (ashhx-1d-saC)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Sociologi
Forløbets indhold og fokus
Forløbet har fokus på sociologi med formålet at præsentere væsentlige begreber og teorier.
Socialisering og samfundsgrupper, Kultur, identitet og roller samt sociologi
Livsform og familie, Social arv og social mobilitet, Sociale medier og Sociale mønstre og levevilkår
I forløbet introduceres eleverne for forskellige samfundstyper og hvilke normer samt værdier der gjorde sig gældende på forskellige tidspunkter. Yderligere arbejder eleverne med forskellige kulturbegreber med særlig fokus på unges kropskultur. Sidst har eleverne arbejdet med ulighed i Danmark med fokus på økonomi og sundhed.
Faglige mål
• Anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik, økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå
• Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
• Undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
• Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
• Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Grundbog
Beyer, Mads, Claus Lasse Frederiksen og Henrik Kureer: Samfundsfag C. Systime. 2022.
Kapitel 8: Socialisering og identitetsdannelse
8.1: Typer af socialisering
8.2: Identitet
8.3: Grupper og roller
8.4: Socialisering og identitet i informationssamfundet
+Samfundstyper: Industrisamfund, Informationssamfundet
Kapitel 9: Kulturelle fællesskaber
9.1: National kultur
9.2: Subkulturer
9.3: Ungdomskultur
9.4: Kulturmøder
9.5: Kultur og køn
Kapitel 10: Livsformer og familie
10.1: Livsformer
10.2: Families grundfunktioner
10.3: Familietyper
Kapitel 11: Sociale mønstre og levevilkår
11.1: Klasser
11.2: Social arv
11.3: Changeulighed
11.4: Social mobilitet og mønsterbrydere
Side 6 af 11
11.5: Et teoretisk bud på social arv
•
Klasseundervisning
Nearpod læringsplatform: Skriveøvelse
Individuelt arbejde
Pararbejde
Gruppearbejde:
Øvelsesopgaver fra bogen mm.
Illustrer familietyper via billederFremlæggelser
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Økonomi og erhvervsliv
Forløbet har fokus på økonomi og erhvervslivet i Danmark. Formålet med forløbet er at præsentere eleverne for væsentlige økonomiske begreber, modeller og teorier. Som en del af forløbet har eleverne arbejdet tværfagligt i SO2 med fagene International Økonomi og Matematik. SO2 forløbets fokus var på velfærdsstatens udfordringer.
Kernestof:
Økonomi og erhvervsliv
̶ velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
̶ det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
̶ globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske og erhvervsmæssige udvikling i
Danmark.
̶ kvantitativ og kvalitativ metode.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik, økonomi til at redegøre for
aktuelle samfundsmæssige problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere
løsninger herpå
̶- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere
samfundsmæssige problemer
undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
̶ undersøge grundlæggende økonomiske sammenhænge med inddragelse af erhvervsmæssige
forhold og diskutere aktuelle samfundsøkonomiske prioriteringer
-demonstrere viden om fagets identitet og metoder
formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige
materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
̶ formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige
begreber
̶ argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Grundbog
Beyer, Mads, Claus Lasse Frederiksen og Henrik Kureer: Samfundsfag C. Systime. 2022.
Beyer, Mads, Claus Lasse Frederiksen og Henrik Kureer: Samfundsfag C. Systime. 2022.
Kapitel 12. Samfundsøkonomiske mål
Kapitel 14. Det danske arbejdsmarked
Kapitel 15. Den offentlige sektor
Kapitel 17. Betalingsbalance og konkurrenceevne
Kapitel 18. Økonomisk politik.
Altinget 13.5.2019: Ny måling: Den grønne dagsorden tager en suveræn førsteplads
Arbejdsformer
Individuelt arbejde
Gruppearbejde:
Fremlæggelser
Øvelser fra bogen mm.
Pararbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Globalisering og EU
Forløbet har fokus på globalisering og EU. Formålet med forløbet er at præsentere eleverne for væsentlige globaliseringsformer samt hvilke internationale organisationer Danmark samarbejder med. I forløbet introduceres eleverne for forskellige internationale organisationer med særlig fokus på EU. Dertil har eleverne arbejdet med EU’s indre marked.
• Undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
• Undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
• Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
• Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
• Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske og erhvervsmæssige udvikling i Danmark.
• Kvantitativ og kvalitativ metode.
Beyer, Mads, Claus Lasse Frederiksen og Henrik Kureer: Samfundsfag C. Systime. 2022.
Kapitel 19:
19.1: Økonomisk globalisering,
19.2: Kulturel globalisering
19.3: Politisk globalisering
19.4: Årsager til globalisering
19.5: Globaliseringens konsekvenser)
Kapitel 20:
20.1: Baggrunden for EU samarbejdet
20.2: Hvad bestemmer EU?
20.4: Det indre marked
Arbejdsform: Projektarbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- IT
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
- Internet
- Konferencesystem
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/941/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69424544420",
"T": "/lectio/941/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69424544420",
"H": "/lectio/941/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69424544420"
}