Titel
1
|
Forløb#1
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin Sommereksamen 2025
Institution International Business College, Fredericia-Middelfart Afdeling
Uddannelse Hhx
Fag og niveau Dansk niveau A
Lærer(e) Preben Nielsen / PNI
Hold Fshhx3b
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb til dansk: Anvendes ikke til eksamen.
Titel 2 Forløb om mediehistorien, herunder: Elektronisk nyhedsformidling i TV og avisanalyse.
Forløb ”Ryk verden” om konstruktiv journalistik.
Titel 3 Forløb: Litteraturhistorien til og med det moderne gennembrud
Titel 4 Forløb: Det moderne gennembrud: Periode læsning
Titel 5 Forløb: Reklameanalyse af TV-reklamer og trykte reklamer.
Titel 6 Sprogligt kommunikativt område. Diskursanalyse
Titel 7 Forløb: Kønsidentitet
Titel 8 Forløb: Nyeste tid.
Beskrivelse af det enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Grundforløb til dansk.
Indhold Grundbog: Kate Marvig Ravn og Ole Ravn: ”Grundbog til dansk i grundforløbet.”
https://www.indidansk.dk/
• Kernestof
• Dansksprogede tekster - primært fra perioden efter 2000
• Litterær analyse og fortolkning, herunder forskellige litte-rære metoder
• Sproglig analyse og fortolkning, herunder retorisk analyse
• Kreative, produktive og refleksive arbejdsprocesser, her-under remediering
• It
• Anvendes i udarbejdelsen af skriftlige, mundtlige og mul-timodale produktioner med fokus på faglig formidling
• Anvendes i kreative og innovative opgaveløsninger
Omfang
• Omfang af fagligt stof
• 55 sider lærebogsstof
• 28 sider fakta-, fiktions- og blandingsgenrer
• Formål med grundforløbet
o At præsentere danskfaget som et fag, der giver mulighed for oplevelse, selvstændig tænkning og kreativ udfoldelse
o At introducere centrale danskfaglige begreber som grund-lag for danskundervisningen i studieretningsforløbet
o At vække elevernes interesse for at beskæftige sig med danskfaglige problemstillinger
• Faglige mål for grundforløbet
o At kunne udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlings-bevidst mundtligt, skriftligt og multimodalt
holde korte oplæg, argumentere for et synspunkt, indgå i faglige diskussioner
redegøre, analysere, fortolke og vurdere mundtligt og skriftligt
o At opnå indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
o At kunne analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i forskellige medier
• At kunne forholde sig selvstændigt til forskellige typer af tekster
1.Hovedværk ”Det kommer til at ske”, Lone Aburas, 2016.
Væsentligste arbejds-former • IT-støttet fremlæggelse
• Mundtlig fremlæggelse
• Skriftligt produkt
• Arbejdsformer
• Gruppearbejde
• Individuelt arbejde
• Klasseundervisning
Beskrivelse af det enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2
Forløb om mediehistorien, herunder: Elektronisk nyhedsformidling i TV og avisanalyse.
Forløb ”Ryk verden” om konstruktiv journalistik.
Indhold Kernestof:
Peter Madsen og Erik Svendsen: ”Medier”,. side 50 – 68, Gyldendal, 2005
Gyldendal: Krydsfelt: side 266-294: Mediehistorie og mediegenrer.
Gyldendal: Krydsfelt: side 324-338; 349-354: Medieanalyse.
Gitte Horsbøl: ”Den iscenesatte virkelighed”, side 27-34
http://www.dr.dk/medier : nedslagspunkter i TV-Avisens historie fra 1965 til i dag
Materiale fra Gerd Maria Mai omkring konstruktiv journalistik.
Aktivt opsøgende og skrivende journalistik i samarbejde med journalist fra ”Ryk verden”.
Særligt forløb med billedanalyse.
Gennemgang af filmiske virkemidler samt filmiske fortælleformater.
2.hovedværk: ”Disconnect”, 2012, Henry-Alex Rubin.
Omfang
Ca. antal sider: 100
Særlige fokus-punkter Faglige mål
Genrebeherskelse
Kommunikations- og medieanalyse
Sprogbeherskelse
Almene mål
Gruppearbejde
Historisk bevidsthed
It
Kommunikationsstrategi
Mundtlig udtryksfærdighed
Skriftlig udtryksfærdighed
Sprogbevidsthed
Progression
Blive mere bevidste og kritiske mediebrugere samt at åbne øjnene for sam-mensmeltningen mellem faktatekster og fiktion.
Væsentligste ar-bejdsformer Produkter
Mundtlig fremlæggelse
Skriftligt produkt
Arbejdsformer
Ekskursion
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Klasseundervisning
Beskrivelse af det enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 3
Forløb: Litteraturhistorien
Indhold Grundbog:
Dansk læsebog
”Litteraturens lange linjer 1+3”:
”Søjler af sol” side 58 – 93.
side 307-319 i Litteraturens Veje, Krig og efterkrigstid
Liv Thomsens programmer ”1800-tallet på vrangen”, program 1 – 4.
https://litteraturensveje.systime.dk/
”Brug litteraturhistorien” https://bl.systime.dk/
https://litteraturportalen.gyldendal.dk/
Primærlitteratur:
Folkeviser: Agnete og Havmanden
Folkeviser: Ebbe Skammelsøn, s.58-60
Thomas Kingo: af Næve-Tud og Knud Herud, 1667
Thomas Kingo: Keed af verden og kiær ad himlen, 1681
Analyse af kongeportrætter
H.A.Brorson: Den yndigste rose, 1732
Oehlensschläger: af Sct.Hansaftensspil, 1802
Grundtvig: De levendes land, 1824
ZSt.St,Blicher ”Nøddåben”:
H.C.Andersen: Klokken, 1845
Søren Kierkegaard: Uddrag af Forførerens Dagbog, 1843
Sophus Clausen: "Ekbatana", 1896
Martin Andersen Nexø: ”Murene”, 1918,
Johs. V. Jensen: ”Cecil”, 1898
Marinetti: ”Futurismens manifest”, 1909,
Rud Broby: tre digte fra ”Blod”, 1922,
Otto Gelsted: ”Reklameskibet”, 1922,
Tom Kristensen: ”Henrettelsen”, 1922,
Harald Herdal: ”Kolonihavehuset”, 1933,
Martin A. Hansen: ”Agerhønen”, 1947
Karen Blixen: ”Ringen”, 1958
Klaus Rifbjerg: ”Livet i badeværelset ”, 1960
Klaus Rifbjerg: ”Nultime”, 1960
Klaus Rifbjerg: ”Terminologi ” , 1960
Leif Panduro: ”Uro i forstæderne”, 1962
Leif Panduro /Ole Roos „Tur i natten“, 1968
Peter Seeberg: ”Hullet”, 1962
Vita Andersen: ”Hvad tror du jeg tror”, 1977
Dan Turell: ”Solidarisk støttedigt til børnelokkernes befrielsesfront,” 1977
Per Højholt: ”Gittes monolog om naturen”, 1981
Omfang
Anslået 75 sider
Særlige fokus-punkter Faglige mål
Tekstanalyse og fortolkning
Almene mål
Historisk bevidsthed
Tekstanalyse
Progression
at give eleverne indsigt i kanon-teksterne og øge deres sproglige, litterære og historiske viden om udviklingen i dansk litteratur.
Væsentligste arbejdsformer Produkter
Mundtlig fremlæggelse
Skriftligt produkt
Arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Klasseundervisning
Pararbejde
Beskrivelse af det enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 4
Forløb: Det moderne gennembrud
Indhold Det moderne gennembrud som periodelæsning og projektarbejde:
Primærlitteratur:
H.Pontoppidan: Bondeidyl, 1883
J.P.Jakobsen: 2 verdener, 1878
J.P.Jacobsen: ”Pesten i Bergamo”
Henrik Pontoppidan: ”Bonde-idyl”
Henrik Pontoppidan: ”Nådsensbrød”
Herman Bang: ”Den sidste Balkjole”
Herman Bang: ”Foran alteret”
Følgende tekster er analyseret og fremlagt for klassen som afslutning på projektarbejdet:
Herman Bang: ”Pernille”
J. P Jacobsen: ”Der burde have været roser”
Herman Bang: ”Irene Holm”
Herman Bang: ” Religionen paa Retterstedet” (avisartikel)
Henrik Ibsen ”Gengangere” i uddrag
Amalie Skram ”Forrådt” i uddrag.
Schack Staffeldt ”Indvielsen”,
J.P Jacobsen: indledningen til “Fru Marie Grubbe”
Sammenligning: samme tema:
”Den grimme ælling” vs. ”Ørneflugt”
Henrik Pontoppidan "Ane-Mette"
Jeppe Aakjær "Jens Vejmand"
J.P. Jakobsen ”Fru Føns”
Billeder:
Et bredt udsnit fra romantikken, over realismen til symbolismen – dan-ske og udenlandske malere.
Sekundærlitteratur:
Liv Thomsens tv-udsendelser omkring Det moderne gennembrud: ”1800-tallet på vrangen” – enkelte udsendelser
Litteraturens Veje, side 194-225 https://litteraturensveje.systime.dk/
3. Hovedværk: Herman Bang: ”Ved vejen”, 1886 – eller Henrik Ib-sen: ”Et dukkehjem”, 1879.
Omfang
Anslået 200 sider.
Særlige fokus-punkter Faglige mål
Kendskab til danske og internationale strømninger (inden for litteratur og medier)
Tekstanalyse og fortolkning
Tekstnavigation, selektion og dokumentation
Værklæsning og epokekendskab
Almene mål
Egen indlæring
Evaluering
Informationssøgning
It
Læsning
Problemformulering
Projektarbejde
Selvstændigt arbejde
Skriftlig udtryksfærdighed
Studiemetoder
Tekstanalyse
Progression
gennem selvstændigt arbejde med individuelt valgt tema under periodelæs-ningen øges elevens studieegnethed og viden om perioden.
Væsentligste ar-bejdsformer Produkter
Fremlæggelser for hele klassen.
Arbejdsformer
Gruppearbejde med fremlæggelser og individuelle fremlæggelser.
Beskrivelse af det enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 5
Forløb: Reklameanalyse af TV-reklamer og trykte reklamer.
Indhold Reklamefilmanalyse og trykte reklamer.
Per Helmer Hansen: ”TV-reklamer - moderne minimyter”, side 30-66; 94-114, Frydenlund 2004.
https://dekortemedieformater.systime.dk/
Omfang
Anslået 50 sider
Særlige fokuspunk-ter Faglige mål
Kommunikations- og medieanalyse
Sproglig analyse
Almene mål
Argumentation
Kommunikationsstrategi
Væsentligste ar-bejdsformer Produkter
Mundtlige fremlæggelser
Arbejdsformer
Individuelt arbejde og gruppearbejde.
Klasseundervisning
Beskrivelse af det enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 6
Forløb: Sprogligt-kommunikativt område og diskursanalyse
Indhold Argumentationsanalyse:
Peter Heller Lützen: ”Sprog og kommunikation”, side 75 – 86. Dansklærerforenin-gen, 2005.
Diskursanalyse: Anne Bornerup Græsborg og Mette Møller Jørgensen: ”Diskurs-analyse i dansk”, Systime, 2014, side 8-20 – også som e-bog: https://diskurs.systime.dk/
Retorik.
Jimmy Zander Hagen: ”Sprog og tale – mundtlighed i dansk”, side 10-66, Systime 2005
Martin Luther King: ”I have a dream”
George Bush´s tale om starten på krigen i Afghanistan.
George W.Bush tale efter terrorangrebet i New York, 2001.
Pia Kjærsgaards årsmødetale i Herning (2010)
Andre selvfundne tekster på internettet (rokoko-posten osv.)
4. Hovedværk: Dokumentarfilm: Rauw (Drengen der lever af rawfood), DR2, 2013
Omfang
Anslået 80 sider
Særlige fo-kuspunkter Faglige mål
Genrebeherskelse
Perspektivering og vurdering v.h.a. humanistisk og samfundsmæssig baggrundsvi-den
Tekstanalyse og fortolkning
Almene mål
Forskellige arbejdsformer
Kulturel identitet
Selvstændigt arbejde
Tekstanalyse
Tekstfortolkning
Beskrivelse af det enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 8
Forløb: Kønsidentitet
Indhold Queer-teori (kort): magt/anerkendelse/struktur, kulturel repræsentation, FUBU-litteratur, mm.
Grundbog: ”Blik for køn” af Ditte Campion, Dansklærerforeningens Forlag, 2018. (brugt i uddrag).
Tegnefilmen ”Flugt” af Jonas Poher Rasmussen, 2021
5. Hovedværk: ”Sauna”, Mads Ananda Lodahl (2021)
Omfang
Anslået 320 sider
Særlige fokus-punkter Faglige mål
Genrebeherskelse
Perspektivering og vurdering v.h.a. humanistisk og samfundsmæssig bag-grundsviden
Tekstanalyse og fortolkning
Almene mål
Forskellige arbejdsformer
Kulturel identitet
Selvstændigt arbejde
Tekstanalyse
Tekstfortolkning
Beskrivelse af det enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 7
Forløb: Nyeste tid.
Primærlitteratur
Katrine Marie Guldager: "Nørreport"
Simon Fruelund "Min sommerferie"
Helle Helle: "Tirsdag nat"
Kim Blæsbjerg "Novelle"
Sekundærlitteratur:
Litteraturportalen (Gylden-dal) http://litteraturportalen.gyldendal.dk/Indgange/Forloeb/Nyeste_tid.aspx
Systime: ”Indledningen til ”5 års litteratur 2010-2014 af Brian Andreasen m.fl. Systime, 2015.
Systime: ”Introduktion til ”5 års litteratur 2015-2020”, Systime. 2021
Poul Behrendt af ”Dobbeltkontrakten”: ”Kap. 1: Kontakten afvist”, 2006.
”Primær litteratur 2”, læst som individuelle analyseopgaver og fremlagt for læ-reren og dele af klassen.
Caspar Eric "jeg er til fest med primært techno"
Kjetil Østli "Den perfekte vej" uddrag"
"Myggestik" Naja Maria Aidt
Per Vers "Lær mig, o skov, at visne glad"
Pia Juul "Alle kan ro"
"Religiøse mennesker går med skyklapper"
Yahya Hassan "Plastikblomst"
Tine Høegh "Tour de chambre"
Maja Lee Langvad: af digtsamlingen ”Find Holger Danske”, 2006: ”Dette er danskerloven” og ”Bag tonede ruder”
"Das Beckwerk": af ”Selvmordsaktionen”
Jakob Ejersbo: af ”Revolution”: af ”Værtinde”,
Jens Blendstrup: af ”Gud taler ud”,.
Jørgen Leth: af ”Det uperfekte menneske”: ”Kokkens datter” og ”Kan ikke rigtigt svømme”,
Pia Juul: ”Hanne Birgitta”
Lone Hørslev: ”Ground Zero”,
Hassan Preisler: af "Brun mands byrde",
Bjørn Rasmussen: af "Huden er det elastiske hylster, der omgiver hele legemet",
Josefine Klougart: af "Stigninger og fald",.
Kristian Bang Foss: af "Døden kører Audi",
Theis Ørntoft: af "Digte",
Yahia Hassan: af "Yahia Hassan",
Carsten Jensen: af ”den første sten”,
Olivia Joof Lewerissa: ”Comuna”,
Lone Hørslev: ”Kulhydrater”,
Naja Maria Aidt: af ”Har døden taget noget fra dig så giv det tilbage. Carls bog”,
Peder Frederik Jensen af ”Vold” (tekst i Lectio/nyeste tid)
Lea Marie Løppenthin: “nervernes adresse”
Adda Djørup: “Der er ingen ende på Paris”
Naja Maria Aidt “Kvinden i baren”
Solvej Balle af ”Frydendal og andre gidsler”
Jens Blendstrup: ”Den dag Leif mente, han voksede væk fra Tenna”
Derudover har vi haft et særligt forløb om Michael Kvium som maler.
6. Hovedværk:
Analyse af ”Nordkraft” – dog kun ”Junkiehunde”.
Om-fang
Anslået 220 sider
Sær-lige fo-kus-punkter Faglige mål
Genrebeherskelse
Perspektivering og vurdering v.h.a. humanistisk og samfundsmæssig baggrundsviden
Tekstanalyse og fortolkning
Almene mål
Forskellige arbejdsformer
Kulturel identitet
Selvstændigt arbejde
Tekstanalyse
Tekstfortolkning
De fleste tekster er fremlagt og analyseret af eleverne individuelt og fremlagt for læreren samt dele af klassen.
|