Holdet fs2022 hhxb EN - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution IBC
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Line Nørman Christensen
Hold fs2022 hhxb EN (fshhx 1b EN, fshhx 2b EN, fshhx 3b EN)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Business English
Titel 2 UK: Contry Profile. Class System. Inequality
Titel 3 Stone Cold/Homelessness
Titel 4 The Hobbit/Text analysis
Titel 5 Sustainablitity/ESG Report
Titel 6 Artificial Intelligence
Titel 7 UK: Immigration, Identity and Structural Racism
Titel 8 United States: Country Profile
Titel 9 Ireland: Country Profile
Titel 10 United States: Race and inequality
Titel 11 Globalisation
Titel 12 Terrorism/An Act of Love

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Business English

1.g
Grundforløb: General introduction to market, shops, business terms in English. Introduction to business letter.
Franchising and entrepreneurship.

Business letters:
Inquiry + order.

Ethical Business: SO2 - tværfagligt samarbejde med VØ. Eleverne arbejder med den britiske retail-virksomhed ASOS og analyserer selvvalgte dele af virksomhedens ESG rapport vha. Ciceros pentagram.

3.g
American politics, the US health system and the pharmaceutical industry: SO6 - tværfagligt samarbejde med VØ. Overordnet introduktion til det amerikanske sundhedssystem og problemerne hermed samt de to præsidentkandidaters holdning hertil. Eleverne arbejder individuelt ud fra det overordnede emne.

How to read an annual report in English. Introduction to accounting terms, using different puzzles to help memorize the terms. Individual presentation: Company profile of an American company, including financial situation, growth strategies and competitive strategy.
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Company profile 17-12-2024
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 UK: Contry Profile. Class System. Inequality

UK CONTRY PROFILE
Introduktion til fakta om Storbritannien.

Kernestof:
Britain Past and Present, pp. 7-8.
BBC: United Kingdom Country Profile, December 2022.(https://www.bbc.com/news/world-europe-18023389)

Film: This is England, 2006.

Supplerende tekster:
UK minister admits 200 asylum-seeking children gone missing. The Guardian, 24 Jan 2023.
Teachers' strike: Schools hit as teachers join mass walkout. BBC, 1 February 2023.
Rishi Sunak: Rishi Sunak reveals his five promises to Sun readers after 100 days as Prime Minister. The Sun, 1 Feb. 2023.
Why is the UK economy doing worse than the rest of the G7? The Guardian, 31, Jan 2023.

UK: CLASS SYSTEM AND INEQUALITY

Kernestof:
Danny Dorling, Why Britain’s class system will have to change. The Conversation, April 26, 2016.
A tale of two Kensingtons: London and Liverpool. The Guardian, April 9, 2015.
Steve Doughty, Are you a precariat, new affluent worker or elite? Mail Online Mar 30th 2018
Paul Routledge, No such thing as the British class system any more? That’s rich! The Mirror 2013.
Sally Weale. Privately educated elite continues to take top jobs, finds survey. The Guardian, 24 Feb 2016  

Video: Bourdiue's theory and cultural capital (https://www.youtube.com/watch?v=TU5_z1dvqME)

Worlds of English. Videos: Robert Cassen on Class and Education (https://worldsofenglish.systime.dk/?id=221)

Dokumentar: DR: Englands fattige børn

Supplerende materiale:
UN 17 goals
Indhold
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 Stone Cold/Homelessness

Med udgangspunkt i Robert Swindells 'Stone Cold' har vi beskæftiget os med emnet 'homelessness' i Storbritannien.

Robert Swindells: Stone Cold (Penguin Random House UK, 1993.

Gennemgang af tekst samt tekstanalyse, med fokus på personkarakteristik og plot diagram.

Radio programme: Eleverne har i grupper udarbejdet en 5 minutters radioudsendelse, hvor 4 personer diskuterer forskellige aspekter ved hjemløshed (an interviewer, a social worker, Robert Swindells and Paul Logan, homeless).

Supplerende tekster:

BBC, May 1, 2021: Election 2021: I was homeless, now I'm voting for the first time.

The Guardian, January 30, 2023: Homeless people in English hostels at risk of return to streets as bills soars

The Big Issue, November 2016: Mit Pitch. Paul Logan, 57.

Følgende hjemmesider til en generel forståelse af emnet:
Crisis: https://www.crisis.org.uk/ending-homelessness/about-homelessness/
The Big Issue: https://www.bigissue.com/news/housing/how-many-people-are-homeless-in-the-uk-and-what-can-you-do-about-it/
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Stone Cold sætningsanalyse 24-02-2023
Analysis: I was homeless 28-02-2023
Stone Cold - questions for pp. 85-106. 07-03-2023
Stone Cold - test 15-03-2023
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 4 The Hobbit/Text analysis

Forløb til træning af tekstanalyse med udgangspunkt i Tolkiens The Hobbit.

Materiale:
’The Hobbit’; J.R.R. Tolkien, 1937. Chap. 1 (pp. 4-27)
’The Hobbit’; J.R.R. Tolkien, 1937. Chap. 2 (pp. 28-29)
Movie: ’The Hobbit: An Unexpected Journey’
”Kronik: Fra et hul i jorden til bogbjergets top”; Jyllandsposten

Eleverne analyserer teksterne i grupper og udarbejder en præsentation på baggrund heraf. Fokus på personkarakteristik, plot og fortællerteknik.

Bilbo's contract: Business letter. Eleverne omskriver Bilbos kontrakt til en forretnings-email med nutidig sprogbrug. Inden gennemgår vi formalia omkring forretningsbreve/mail.
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
The Hobbit group presentation 28-03-2023
The Hobbit - Bilbo's contract 31-03-2023
Individual analysis The Hobbit 10-04-2023
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde

Titel 5 Sustainablitity/ESG Report

Tværfaglig opgave i samarbejde med virksomhedsøkonomi (SO3).

Emne: CSR i tøjindustrien/ASOS. Rapport skrevet i grupper med efterfølgende individuelt forsvar. Problemformulering: Udarbejd en virksomhedsprofil for ASOS med fokus på forretningsområder, den økonomiske situation og CSR-aktiviteter. Udarbejd en kommunikationsanalyse med udgangspunkt i det retoriske pentagram for at undersøge, hvordan ASOS kommunikerer gennem sin CSR-rapportering. Anvend Ashridge-modellen til at analysere ASOS’ brug af CSR. I skal vælge 3-4 elementer i modellen og argumentere for jeres valg baseret på ovenstående kommunikationsanalyse. Find eksternt materiale om ASOS, der understøtter og/eller stiller sig kritisk overfor ASOS’ CSR-aktiviteter (en del af materialet skal være på engelsk). Baseret på ovenstående analyser og materiale, skal I diskutere fordele og ulemper ved ASOS’ rapportering og kommunikation af CSR-aktiviteter.

Materiale:
ASOS CRS-rapport: 2030 Fashion with Integrity Stategy
ASOS: Fashion With Integrity Progress Update april 2022.

Supplerende materiale:
Good on you, ASOS is not taking adequate steps to ensure payment of a living wage for its workers (https://directory.goodonyou.eco/brand/asos)
Kenneth P. Pucker: The Myth of Sustainable Fashion, Harvard Business Review, January 13 2022.
Kenneth P. Pucker: Overselling Sustainability Reporting, Harvard Business Review, May-June 2021

Timer til forløbet er skemalagt som SO3-moduler.
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
ASOS Sustainability report 25-05-2023
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Artificial Intelligence

Forløb om kunstig intelligens opdelt i tre mindre forløb:

Del 1: ChatGPT - hvad kan den bruges til og hvad kan den ikke bruges til.

Eleverne skriver en tale ud fra titlen 'Is sustainable fashion a myth'. Efterfølgende beder de ChatGPT skrive en tale med samme titel. De sammenligner de to taler i forhold til sprog og argumentation.

Del 2: AI

Læse tekster om emnet med fokus på forståelse for emnet og opbygning af ordforråd. Samt forståelse for de problemstillinger der følger med AI.

Tekster:

Extract from Encycolpaedia Britannica. Artificial intelligence.

'Pause Giant AI Experiments: Open Letter' (https://futureoflife.org/open-letter/pause-giant-ai-experiments)

'How to worry wisely about artificial intelligence', The Economist, April 20th 2023

'What is artificial intelligence and how is it used?', The European Parliament,  29-03-2021.

Gruppepræsentation om ét specifik AI område og de løsninger og problemstillinger, AI medfører inden for dette område. Grupperne har arbejdet med følgende områder: Smart homes/smart cities; Warfare; Health Sector; Farming; Biometrics; Automotive industry; Shopping industry; Cyber security.

Film:
Blade Runner, Ridley Scott, 1982

Individuel opgave til filmen med to fokuspunkter:
1) Hvordan fremstilles AI i filmen?
2) Analyse af setting og personkarakteristik.

Del 3: Brug af AI til det amerikanske primærvalg.
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Is sustainable fashion a myth? 23-08-2023
ChatGPT speech: Feedback 24-08-2023
AI group presentation 17-09-2023
Opgave til Are we heading towards a real-world... 19-09-2023
The Rise of AI/Batlle Bots 10-10-2023
Blade Runner - Analytical essay 25-10-2023
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • IT - Brug af kunstig intelligens
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 7 UK: Immigration, Identity and Structural Racism

How Britain Has Been Shaped by Migration
Chapter 1: “How Britain Has Been Shaped by Migration” in ‘Everyone is Here’, Sten Pultz Moslund, Systime, 2021
• A nation shaped by immigrants.
• Literature as a special mirror of identity struggles
• John Agard: Encounter
• The history of immigration and diversity in Britain
• How Britain has been shaped by migration.

Immigrants’ importance to NHS
• “After this crisis, remember the NHS is not drained by migrants, but sustained by them”, By Nesrine Malik, The Guardian, 6 April 2020
• “You Clap for Me Now: the coronavirus poem on racism and immigration in Britain”, The Guardian Youtube, 15 April 2020, https://www.youtube.com/watch?v=gXGIt_Y57tc

Identity
• “Akala on Britain’s problem with racism”, JOE.co.uk, 3 June 2020, https://www.facebook.com/www.JOE.co.uk/videos/566293927406967/
• Song: “Where You From” (on The Big Narstie Show), by Riz Ahmed, 8 March 2020, https://www.facebook.com/RizAhmed/videos/582168722511467/
• Ranbir Sahota ‘Chameleon’, in ‘London – migrant city’ Systime, 2003.

I forbindelse med de læste tekster har vi arbejdet med tekstanalyse vha.
The English Handbook, Trine Østergaard, Systime 2004:

How to analyse poems
How to analyse lyrics
How to analyse non-fiction texts

Systemic racism
‘Systemic racism and police brutality are British problems too’. The Guardian, June 4, 2020.
‘The immigrant has no face, status or story’, Hanif Kureishi. The Guardian, May 30, 2014.
John Agaard, Listen Mr Oxford Don, fra Worlds of English af Anne Mette Finderup og Agnete Fog, Systime 2024.

Præsentationsopgave i grupper om Structural Racism in the UK baseret på de læste tekster samt ekstra materiale, som grupperne selv skulle finde.
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Listen Mr Oxford Don 27-11-2023
broken english by Rupi Kaur 21-12-2023
Fokuspunker til næste afleveringsopgave 12-01-2024
Structural Racism in the UK 14-01-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 8 United States: Country Profile

Vi har læst og arbejdet med tekster, der dækker amerikansk identitet.

'American Identity' og 'Having rights' fra Being American af Mette Holm, Systime, 2024 (Gyldendal 2016).

Emma Lazarus ’The new collossus’, 1883.

The Frontier Heritage, Edward N. Kearny, 1984.

Amanda Gorman 'The Hill We Climb'. Analyse med fokus på retoriske virkemidler og det retoriske pentagram.

Gruppeopgave: Amerikansk historie.
Eleverne udarbejder i grupper en tidslinje over de vigtigste punkter i USA's historie som de efterfølgende præsenterer.

'Presidential elections and the american political systeme' på den amerikanske ambassades hjemmeside: https://dk.usembassy.gov/usa-i-skolen/presidential-elections-and-the-american-political-system/

Forløb i 3.g. om det amerikanske præsidentvalg sideløbende med forløb om Race and Inequality. Her har vi fulgt med i nyhedsartikler, meningsmålinger mm.

Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skriveøvelse USA 26-01-2024
Vocabulary - American Identity 26-01-2024
American Identity and Immigration 29-01-2024
USA: Having rights 21-02-2024
5 linjer om Emma Holtens oplæg på engelsk 08-03-2024
Analyse The Hill We Climb 13-03-2024
Green Book 21-08-2024
Endorsements 04-10-2024
Mindmap US system 04-10-2024
Amerikansk politik og medicinalbranchen 13-12-2024
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 9 Ireland: Country Profile

Landeportræt af Irland som forberedelse til studietur til Dublin.

Animated history of Ireland: https://www.youtube.com/watch?v=CvU-NKzhIVI, 10 min

Gruppeopgave. Hver gruppe laver en tidslinje over Irlands historie, som de præsenterer.

Ireland and migration:
Besøg på EPIC (The Irish Emigration Museum)
Efterfølgende præsentationsopgave i grupper om irsk selvforståelse, med udgangspunkt i besøget på museet.

Nordirland:
Northern Ireland - The Trouble, fra The Island of Ireland, Rosanne McCollum, Systime 2024.
Rundtur med guide i Belfast.
Analyse af 'Speech by President von der Leyen' at the European Parliament Plenary on the 25th anniversary of the Good Friday Agreement, Brussels, 29 March 2023
'Sunday, bloody Sunday', U2, 1983

Den irske økonomi:
The Irish economy, fra The Island of Ireland, Rosanne McCollum, Systime 2024.
Besøg hos Salesforce i Dublin.
'Record number of homeless people in Ireland as minister rows back on commitment',
Irish Examiner, 28 Feb, 2025
Donal Ryan: Réaltín (2012) fra The Island of Ireland, Rosanne McCollum, Systime 2024.
Anne Murphy: Mother mo ċroí (2014) fra fra The Island of Ireland, Rosanne McCollum, Systime 2024.
Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Søge information
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 10 United States: Race and inequality

Introduktion til raceproblemerne i USA i dag:

From 'Black Voices', Systime. Mathilde Thomsen og Bianca Erlich-Møller. 2022:

Separate but Equal.
Minstrel Shows and the Jim Crow Character.

I Am a Man.
Martin Luther King Jr.: I Have a Dream (Speech Analysis)

Post-racist America?
Kamala Harris: Remarks by Vice President Harris in the Dereck Chauvin Trial for the Death of George Floyd, 2021. Speech.
N.W.A: Straight Outta Compton, 1988. Rap (Analysis of Lyrics).

From 'Being American. Identity, politics and contemporary society,' Systime. Mette Holm, 2016:

Black America
Demographics.
Racial Inequality Today?

Fokus på viden om emnet og relevant terminologi. Træning af mundtlig engelsk i små grupper eller parvis (fokus på analyse eller diskussion, alt efter elevernes niveau). Også repetition af tekstanalyse fra 2. g samt grammatikopgaver.
Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Globalisation

GLOBALISATION

'What is globalisation?', BBC, from November 2021.

The Cartoon introduction to Economics, Volume 2: Macroeconomics. Chapter 1 'Trade and Technology.'

Trading blocks and Globalisation. Tejvan Pettinger; Economics Help; 2016.

Trading blocks – pros and cons. Tejvan Pettinger; Economics Help; 2016. https://www.economicshelp.org/blog/glossary/trading-blocks-pros-and-cons/

New Globalization Repor0074 2020 - The most important facts in 5 Charts (ged-project.de)


NEW COLONIALISM?

'Going global - being global' from Worlds of English, Systime.

Interview with Lars Jensen on colonialism and globalisation. Worlds of English, Systime

Jomo Kenyatta: The Gentlemen of the Jungle; Angels, Systime.


The migrant has no face, status or story. Hanif Kureishi; The Guardian.
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Bernie Sanders on Health Care 14-11-2024
L2 variety of English 12-12-2024
Manuscript: Aspects of globalisation 16-12-2024
Argumentative essay: Overconsumption 27-04-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Terrorism/An Act of Love

'An Act of Love' af Alan Gibbons.

Fokus på litterær analyse (især personkarakteristik og fortællerteknik).

Vi arbejder derudover med de vigtigste temaer i bogen: Venskab, racisme og terrorisme.
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Email 08-01-2025
Tekst til opgave 2 08-01-2025
fshhx 3b EN skr. prøve 31-01-2025
Terminsprøve 31-01-2025
Union Square 03-02-2025
Test - An Act of Love 17-03-2025
Argumentative essay: Islamophobia 23-03-2025
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer