Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
|
Institution
|
IBC
|
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
|
Lærer(e)
|
Bjørn Nørgaard Hansen, Line Nørman Christensen
|
|
Hold
|
fs2022 hhxc EN (fshhx 1c EN, fshhx 2c EN, fshhx 3c EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
The Hobbit
Læsning af første kapitel af romanen "The Hobbit". I forløbet har der været særlig fokus på forståelse sprog, narrativ struktur, personkarakteristik og genre.
Materiale:
’The Hobbit’; J.R.R. Tolkien, 1937. Chap. 1 (pp. 4-27)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
|
Titel
2
|
UK Country Portrait
Forløb om UK. Arbejdet har primært handlet om en række kerneområder inden for UK. Klassen har analyseret en række forskellige tekster heriblandt: fiktions tekster, non-fiktions tekster, film og politiske taler.
Kernestof:
UK Education System
Social Classes in the UK
Cultural Differences - ethnic backgrounds
Football culture - Hooliganism
The UK Political system
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
UK Tourism project
|
11-01-2023
|
|
Letter from a boarding schooler
|
06-02-2023
|
|
Screening
|
23-02-2023
|
|
Hooliganism writing assignment
|
17-04-2023
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
32,00 moduler
Dækker over:
32 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
|
Titel
3
|
Stone Cold
Værklæsning af romanen "Stone Cold" af Robert Swindells.
Fokuspunkter:
Fortællertyper og synspunkter.
Klasseforskel i UK.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
|
Titel
4
|
Sustainability
Tværfaglig opgave i samarbejde med virksomhedsøkonomi (SO3).
Emne: CSR i tøjindustrien/ASOS. Rapport skrevet i grupper med efterfølgende individuelt forsvar. Problemformulering: Udarbejd en virksomhedsprofil for ASOS med fokus på forretningsområder, den økonomiske situation og CSR-aktiviteter. Udarbejd en kommunikationsanalyse med udgangspunkt i det retoriske pentagram for at undersøge, hvordan ASOS kommunikerer gennem sin CSR-rapportering. Anvend Ashridge-modellen til at analysere ASOS’ brug af CSR. I skal vælge 3-4 elementer i modellen og argumentere for jeres valg baseret på ovenstående kommunikationsanalyse. Find eksternt materiale om ASOS, der understøtter og/eller stiller sig kritisk overfor ASOS’ CSR-aktiviteter (en del af materialet skal være på engelsk). Baseret på ovenstående analyser og materiale, skal I diskutere fordele og ulemper ved ASOS’ rapportering og kommunikation af CSR-aktiviteter.
Materiale:
ASOS CRS-rapport: 2030 Fashion with Integrity Stategy
ASOS: Fashion With Integrity Progress Update april 2022.
Timer til forløbet er skemalagt som SO3-moduler.
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Projektarbejde
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
5
|
Artificial Intelligence
Forløb om kunstig intelligens opdelt i tre mindre forløb:
Del 1: ChatGPT - hvad kan den bruges til og hvad kan den ikke bruges til.
Eleverne skriver en tale ud fra titlen 'Is sustainable fashion a myth'. Efterfølgende beder de ChatGPT skrive en tale med samme titel. De sammenligner de to taler i forhold til sprog og argumentation.
Del 2: AI
Læse tekster om emnet med fokus på forståelse for emnet og opbygning af ordforråd. Samt forståelse for de problemstillinger der følger med AI.
Tekster:
Extract from Encycolpaedia Britannica. Artificial intelligence.
'Pause Giant AI Experiments: Open Letter' (https://futureoflife.org/open-letter/pause-giant-ai-experiments)
'How to worry wisely about artificial intelligence', The Economist, April 20th 2023
'What is artificial intelligence and how is it used?', The European Parliament, 29-03-2021.
Gruppepræsentation om ét specifik AI område og de løsninger og problemstillinger, AI medfører inden for dette område. Grupperne har arbejdet med følgende områder: Smart homes/smart cities; Warfare; Health Sector; Farming; Biometrics; Automotive industry; Shopping industry; Cyber security.
Film:
Blade Runner, Ridley Scott, 1982
Individuel opgave til filmen med to fokuspunkter:
1) Hvordan fremstilles AI i filmen?
2) Analyse af setting og personkarakteristik.
Del 3: Brug af AI til det amerikanske primærvalg.
|
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Is sustainable fashion a myth?
|
23-08-2023
|
|
ChatGPT speech feedback
|
30-08-2023
|
|
AI group presentation
|
21-09-2023
|
|
The Rise of AI/Batlle Bots
|
10-10-2023
|
|
Blade Runner - analytical essay
|
25-10-2023
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- IT - Brug af kunstig intelligens
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
|
Titel
6
|
UK: Immigration, Identity and Structural Racism
How Britain Has Been Shaped by Migration
Chapter 1: “How Britain Has Been Shaped by Migration” in ‘Everyone is Here’, Sten Pultz Moslund, Systime, 2021
• A nation shaped by immigrants.
• Literature as a special mirror of identity struggles
• John Agard: Encounter
• The history of immigration and diversity in Britain
• How Britain has been shaped by migration.
Identity
• “Akala on Britain’s problem with racism”, JOE.co.uk, 3 June 2020, https://www.facebook.com/www.JOE.co.uk/videos/566293927406967/
• Song: “Where You From” (on The Big Narstie Show), by Riz Ahmed, 8 March 2020, https://www.facebook.com/RizAhmed/videos/582168722511467/
• Ranbir Sahota ‘Chameleon’, in ‘London – migrant city’ Systime, 2003.
I forbindelse med de læste tekster har vi arbejdet med tekstanalyse vha.
The English Handbook, Trine Østergaard, Systime 2004:
How to analyse poems
How to analyse lyrics
How to analyse non-fiction texts
Systemic racism
‘Systemic racism and police brutality are British problems too’. The Guardian, June 4, 2020.
‘The immigrant has no face, status or story’, Hanif Kureishi. The Guardian, May 30, 2014.
John Agaard, Listen Mr Oxford Don, fra Worlds of English af Anne Mette Finderup og Agnete Fog, Systime 2024.
Præsentationsopgave i grupper om Structural Racism in the UK baseret på de læste tekster samt ekstra materiale, som grupperne selv skulle finde.
|
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Chameleon
|
17-11-2023
|
|
broken english by Rupi Kaur
|
14-12-2023
|
|
Systemic Racism in the UK
|
21-01-2024
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
|
Titel
7
|
Country Profile: United States
Vi har læst og arbejdet med tekster, der dækker amerikansk identitet.
'American Identity' og 'Having rights' fra Being American af Mette Holm, Systime, 2024 (Gyldendal 2016).
Emma Lazarus ’The new collossus’, 1883.
The Frontier Heritage, Edward N. Kearny, 1984.
Amanda Gorman 'The Hill We Climb'. Analyse med fokus på retoriske virkemidler og det retoriske pentagram.
Barack Obama: A More Perfect Union (2008)
Barack Obama: The American Promise (2008)
Vi har arbejdet med de to taler ud fra opgaver i Worlds of English af Anne Mette Finderup og Agnete Fog, Systime 2024.
Barack Obama: Inaugural speech (2009). Analyse med fokus på appelformer og retoriske virkemidler.
Gruppeopgave: Amerikansk historie.
Eleverne udarbejder i grupper en tidslinje over de vigtigste punkter i USA's historie som de efterfølgende præsenterer.
'Presidential elections and the american political systeme' på den amerikanske ambassades hjemmeside: https://dk.usembassy.gov/usa-i-skolen/presidential-elections-and-the-american-political-system/
Forløb i 3.g. om det amerikanske præsidentvalg sideløbende med forløb om Race and Inequality. Her har vi fulgt med i nyhedsartikler, meningsmålinger mm.
|
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
American Identity - vocabulary
|
30-01-2024
|
|
American Identity and Immigration
|
01-02-2024
|
|
Emma Lazarus
|
21-02-2024
|
|
Barack Obama A More Perfect Union
|
17-03-2024
|
|
The Hill We Climb analyse
|
18-03-2024
|
|
Endorsements
|
22-10-2024
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
|
Titel
8
|
Conspiracy Theories
Fokus på amerikanske konspirationsteorier samt teori om emnet.
Medmindre andet er angivet er teksterne fra: Narrating Truth, redigeret af Katrine Brøndsted og Mathias Larsen, Alt i Ord, 2021.
Truthers – On Conspiracy Theories, pp. 54-62, Narrating Thruth.
The Conspiracy Theory Detector, by Michael Shermer, p. 64, Narrating Thruth..
Escaping the rabbit hole: How to debunk conspiracy theories using facts, logic, and respect, by Mick West (2018), pp. 92-96., Narrating Thruth.
Enemies from within, by Senator Joseph R. McCarthy (1950), pp. 65-67+70, Narrating Thruth.
TED-talk ‘What is McCarthyism*’ And How Did it Happen?’ Ellen Schrecker, 2017.
Supplerende materiale:
Right-wing media figures target Taylor Swift with absurd conspiracy theory ahead of the Super Bowl. CNN, January 30, 2024.
What Taylor Swift Conspiracies Reveal, According to Science. Scientific American, February 9, 2024.
|
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Presentation: Conspiracy theory
|
22-05-2024
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information - Om emnet og forholde sig kritisk
- Diskutere
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
|
Titel
9
|
United States: Race and inequality
Introduktion til raceproblemerne i USA i dag:
From 'Black Voices', Systime. Mathilde Thomsen og Bianca Erlich-Møller. 2022:
Separate but Equal.
Minstrel Shows and the Jim Crow Character.
I Am a Man.
Martin Luther King Jr.: I Have a Dream (Speech Analysis)
Post-racist America?
Kamala Harris: Remarks by Vice President Harris in the Dereck Chauvin Trial for the Death of George Floyd, 2021. Speech.
N.W.A: Straight Outta Compton, 1988. Rap (Analysis of Lyrics).
From 'Being American. Identity, politics and contemporary society,' Systime. Mette Holm, 2016:
Black America
Demographics.
Racial Inequality Today?
Fokus på viden om emnet og relevant terminologi. Træning af mundtlig engelsk i små grupper eller parvis (fokus på analyse eller diskussion, alt efter elevernes niveau). Også repetition af tekstanalyse fra 2. g samt grammatikopgaver.
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
10
|
Globalisation
GLOBALISATION
'What is globalisation?', BBC, from November 2021.
The Cartoon introduction to Economics, Volume 2: Macroeconomics. Chapter 1 'Trade and Technology.'
Trading blocks and Globalisation. Tejvan Pettinger; Economics Help; 2016.
Trading blocks – pros and cons. Tejvan Pettinger; Economics Help; 2016. https://www.economicshelp.org/blog/glossary/trading-blocks-pros-and-cons/
New Globalization Repor0074 2020 - The most important facts in 5 Charts (ged-project.de)
NEW COLONIALISM?
'Going global - being global' from Worlds of English, Systime.
Interview with Lars Jensen on colonialism and globalisation. Worlds of English, Systime
Jomo Kenyatta: The Gentlemen of the Jungle; Angels, Systime.
The migrant has no face, status or story. Hanif Kureishi; The Guardian.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Short presentation: Former Britisk colony
|
15-11-2024
|
|
L2 variety of English
|
12-12-2024
|
|
Cultural misunderstandings - short play
|
12-12-2024
|
|
Manuscript: Aspects of Globalisation
|
16-12-2024
|
|
Argumentative essay: Overconsumption
|
27-04-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
11
|
Business English
1.g
Grundforløb: General introduction to market, shops, business terms in English. Introduction to business letter.
Franchising and entrepreneurship.
Business letters:
Inquiry + order.
Ethical Business: SO2 - tværfagligt samarbejde med VØ. Eleverne arbejder med den britiske retail-virksomhed ASOS og analyserer selvvalgte dele af virksomhedens ESG rapport vha. Ciceros pentagram.
3.g
How to read an annual report in English. Introduction to accounting terms, using different puzzles to help memorize the terms. Individual presentation: Company profile of an American company, including financial situation, growth strategies and competitive strategy.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Company profile
|
18-12-2024
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
12
|
Gender issues
Vi har arbejdet med emnet i samarbejde med klassens danskundervisning. Eleverne har i løbet af forløbet fået en kort introduktion til forskellige problemstillinger. Formålet med forløbet har været at træne diskussionsevnen samt egen evne til refleksion.
Materiale:
Identity and gender in Worlds of Now; Anette Fog, Maria Dohlmann and Anne Mette Finderup. Systime 2025.
Supplerende materiale:
Gender stereotypes have budged little since the early 80’s. Reason Magazine, 3.10.2016.
Love is Blind, Habibi (reality tv series). Netflix, 2024.
Love is Blind (USA), Season 7. Netflix, 2025.
Male inequality explained (video). Richard Reeves in Big Think, 2023: https://www.youtube.com/watch?v=DBG1Wgg32Ok&t=6s
Triangle of Sadness (movie), Part 1: Carl and Yaya. Ruben Östlund, 2022.
Bloodletting. Female Adolescence in Modern Horror Films. Tammy Oler. In Bitchfest, 2003.
Language stigma. Language matters. @ThePeriodDoctor. https://www.youtube.com/shorts/xQAXH4ZJShE
Why I ran 26 miles bleeding freely on my period. Kiran Gandhi, Women Deliver, 2017.
https://www.youtube.com/watch?v=M-nPadqjQvk
Most asked free bleeding. Venus O’hara, 2023. https://www.youtube.com/watch?v=3OYuG8tU9tw
Opgaver:
Eleverne har i gruppe udarbejdet en kort præsentation af kønsroller repræsenteret i en selvvalgt britisk eller amerikansk pop/rock-sang fra 1980'erne.
Eleverne har skrevet et argumenterende essay under temaet 'Gender'. De har selv valg fokusområde.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
13
|
An Act of Love
'An Act of Love' af Alan Gibbons.
Fokus på litterær analyse (især personkarakteristik og fortællerteknik).
Vi arbejder derudover med de vigtigste temaer i bogen: Venskab, racisme og terrorisme.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Union Square analyse
|
12-03-2025
|
|
Test: An Act of Love
|
30-04-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
14
|
New Zealand
Landeportræt af New Zealand med fokus på samfundsmæssige og kulturelle aspekter.
Materiale:
'Getting to know New Zealand', i New Zealand, Systime 2025
Hana Aranga: 'Found' (2013) fra New Zealand, Systime 2025
Supplerende materiale:
Youtube videoer med haka
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/942/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d54951365302",
"T": "/lectio/942/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d54951365302",
"H": "/lectio/942/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d54951365302"
}