Holdet fs2022 hhxa AF - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution IBC
Fag og niveau Afsætning A
Lærer(e) Hanne Flach
Hold fs2022 hhxa AF (fshhx 1a AF, fshhx 2a AF, fshhx 3a AF)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. år Forløb 1-7
Titel 2 2. år forløb 8-13
Titel 3 3. år forløb 14-19

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. år Forløb 1-7

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser

Termin maj-juni 2022/2023

Institution IBC, Fredericia-Middelfart
Uddannelse Hhx
Fag og niveau Afsætning A
Lærer(e) Hanne Flach
Hold Fshhx 1a AF

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

1 Opsamling fra grundforløb og købsadfærd på konsumentmarkedet.
2 Fagets metode
3 Den interne situation
4 Den eksterne situation
5 Producentmarkedet del 1
6 Segmentering, målgruppevalg og positionering
7 Strategi start


Lærebogsmateriale:
iBøger fra Systime hovedsagelig Marketing (https://marketing.systime.dk/) , men også
og Skriv økonomisk https://skriv.systime.dk/
Desuden er Afsætning 4. udgave niveau A bind 1 fra Trojka forlaget anvendt.
Når der i nedenstående står (iBog) er det til Marketing fra Systime og når der står (Trojka) er henvisningen til Afsætning A 4. udgave fra Trojka forlaget.
Eleverne har efter eget valg haft mulighed for at anvende begge lærebogsmaterialer til fagets kernestofområder.
1 modul = 90 min.
I forbindelse med opgaveløsning er der arbejdet med forskellige virksomheders hjemmesider og an-vendt www.dst.dk,  Gallup Kompas, conzoom mfl.

I grundforløbet er undervist på forskellige hold, og eleverne har i løbet af 12 afsætningsmoduler været igennem ”Introduktion til afsætning (GF)” fra Systimes ”Marketing”


1 Opsamling fra grundforløb og købsadfærd på konsumentmarkedet

Indhold
Diverse opsamling samt
Købsadfærd op konsumentmarkedet
- SOR-modellen
- Behov
- Købemotiver
- Beslutningsprocessen
- Købstyper og købsadfærdstyper
- Køberoller
- Andre købsadfærdsbegreber (baggrundsforhold, købs- og for-brugsvaner)


Supplerende stof samt bla. nedenstående opgaveløsning
Case 6 Dansk Outlet
Case 4 Den økologiske forbruger

Omfang: 4 moduler
Særlige fokuspunkter: Kompetencer, læreplanens mål, progression
Væsentligste arbejds-former: Klasseundervisning/skriftligt arbejde/mundtligt arbejde/præsentation


2 Fagets metode

Indhold
Samfundsvidenskabelig metode (GF)
- Fagets modeller og arbejdsmetode
- Afsætningsfaglige kompetencer
- At kommunikere i afsætning
- Informationssøgning
- Kildekritik og empiri
- Fagets analysemetoder

Supplerende stof samt bla. nedenstående opgaveløsning
Noter om fagets metoder
Opgaver i fagets metoder (dst og biler).docx
Opgave 1 Ismarkedet i Danmark

Omfang: 3 moduler
Særlige fokuspunkter: Kompetencer, læreplanens mål, progression
Væsentligste a-bejdsformer: Klasseundervisning/skriftligt arbejde/mundtligt arbejde/præsentation


3 Den interne situation

Indhold
Den interne situation
- Virksomhedskarakteristik
- Konkurrencedygtighed
- Forretningsmodeller
- Business Model Canvas
- Værdikæder
- SW-opstilling

Supplerende stof samt bla. nedenstående opgaveløsning
Opgave 2.1 Jysk
Opgave 2.4 Hjerting badehotel
Virksomhedskoncepter.pdf kilde Trojka. 4 udgave
Holidu- Ferieportal scorer første investering fra EQT...
”Skagenfood-sådan” Youtube video 8:22 min.

Omfang: 6 moduler
Særlige fokuspunkter:  Kompetencer, læreplanens mål, progression
Væsentligste arbejdsformer: Klasseundervisning/skriftligt arbejde/mundtligt arbejde



4 Den eksterne situation

Indhold
Den eksterne situation (uden konsumentmarkedet)
Omverdensmodellen
Ot-opstilling
Muligheds- og trusselsmatrix
Pestel-analyse
Konkurrenceforhold
- Markedskarakteristik
- Konsument – og producentmarkedet
- Konkurrentidentifikation
- Markedsandel og præferencer
- Konkurrencemæssige positioner
- Konkurrentanalyse
Brancheforhold
- Branchekarakteristik
- Brancheanalyse


Supplerende stof samt bla. nedenstående opgaveløsning
Opgave 3.2 Copenhagen Fashionweek
E- handelsanalysen-2021.pdf
Opgaver fra 4. og 5.kap. i iBog
Tværgående case17: Sig det med blomster”

Omfang: 9 moduler
Særlige fokuspunkter: Kompetencer, læreplanens mål, progression
Væsentligste arbejdsformer: Klasseundervisning/skriftligt arbejde/mundtligt arbejde/præsentation



5 Producentmarkedet del 1


Indhold
Producentmarkedet
Købsadfærd på producentmarkedet
- Købstyper på producentmarkedet
- Købsbeslutningsprocesser
- Valgkriterier
- Købscenter
- Faktorer der påvirker købsadfærden

Supplerende stof samt opgaveløsning bla. nedenstående
Noter og filer med diverse småopgaver til 7.kap.

Omfang: 6 moduler
Særlige fokuspunkter: Kompetencer, læreplanens mål, progression
Væsentligste arbejdsformer: Klasseundervisning/mundtligt skriftligt/gruppe



6 Segmentering, målgruppevalg og positionering

Indhold
Segmentering, målgruppevalg og positionering
- Markedssegmentering
- Segmenteringsprocessen
- Målgruppevalg
- Positionering

Supplerende stof samt bla. nedenstående opgaveløsning
Noter og filer med diverse opgaver til 11. kap.
Opgave 11.8 Børnetøj

Omfang: 5 moduler
Særlige fokuspunkter: Kompetencer, læreplanens mål, progression
Væsentligste arbejdsformer: Klasseundervisning/skriftligt arbejde/mundtligt arbejde og præsentation



7 Strategi start – fortsættes 2.år

Indhold
Strategi
- SWOT-opstilling
- TOWS-matrix
- Mission, vision, værdier

Supplerende stof samt bla. nedenstående opgaveløsning
Noter og fil med opgaver til 8. kap

Omfang: 3 moduler
Særlige fokuspunkter: Kompetencer, læreplanens mål, progression
Væsentligste arbejdsformer: Klasseundervisning/mundtligt arbejde /skriftligt mundtligt











Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave til modulet tirsdag den 22.nov 22-11-2022
Matas 04-01-2023
2. afs. aflevering- både beskrive og analyseniveau 27-02-2023
3. afs.aflevering- dagligvarebranchen 02-04-2023
4. afs. Charterbranchen 30-04-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 2. år forløb 8-13

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

1 Opsamling fra grundforløb og købsadfærd på konsumentmarkedet.
2 Fagets metode
3 Den interne situation
4 Den eksterne situation
5 Producentmarkedet del 1
6 Segmentering, målgruppevalg og positionering
7 Strategi start
8 Strategi fortsat
9 Markedsanalyse (SO4 forløb med matematik)
10 Parametermix incl. 1 modul opsamling fra Erhvervscase)
11 Segmentering på producentmarkedet
12 Internationalisering start
13 Repetition (incl.2 moduler til Studietur)


8 Strategi fortsat
Indhold 8. Strategi
(Konkurrencestrategier, Vækststrategier, Bowmanns strategiske ur)

10. Strategi
(Vækst strategier, Blue Ocean-strategi, Porteføljeanalyse og strategier, Digitale forretningsmodeller, Digital transformation og strategi, Bæredygtighed)
10.3 Porteføljeanalyse- General Electric-modellen.docx (Trojka)

Supplerende stof samt opgaveløsning med bla. opgaver fra iBog
8. ekstra opgaver.docx
10.3 Generel elektric model eksempel.pdf
10. Strategi - Billigblomst artikler.pdf
10. Egmont pynter sig med ny investering ihårprodukter-Bø...
10.3 Kavli portefølje opgave.docx

Omfang 14 moduler
Særlige fokuspunkter Kompetencer, læreplanens mål, progression
Væsentligste ar-bejdsformer Klasseundervisning/mundtlig og skriftlig afsætning / individuelt og i grupper


9 Markedsanalyse (SO forløb  med matematik)
Indhold
1. Markedsanalyse
(Dataindsamling, Databaser, Kvalitative og  Kvantitative data, Spørgeskemaudformning, Stikprøveplan, Stikprøveudvælgelse, Fejlkilder, Repræsentativitet, Markedsanalyseprocessen, Big Data)

Supplerende stof samt opgaveløsning af nedenstående SO opgave og diverse opgaver bl.a. fra iBog

Afsætning og Matematik
Økonomisk analyse og matematiske modeller
I dette studieområde er I blevet ansat i IBC Analysis – et analyseinstitut, der har fokus på at undersøge og analysere forbrugernes købsadfærd. Til dette projekt vil IBC Analysis gerne have undersøgt udvalgte gruppers købsadfærd i forhold til onlinehandel – jævnfør den seneste E-handelsrapport.


Formål med forløbet er, at I:
• Arbejder med fagenes metoder
• Får kendskab til fagenes ligheder og fagenes kompetencebegreber
• Udvikler evnen til at forholde jer ræsonnerende til omverdenen
• Behersker relevante faglige mål i studieområdets fag
• Løser opgaver, der kan kobles indenfor og på tværs af fagene med inddragelse af simple problemstillinger
• Kan behandle relevant faglig information
• Kan formidle flerfaglige problemstillinger og resultater - men med udgangspunkt i skriftlig opgavebesvarelse
• Sammenligner fagenes forskellige måder at arbejde med et givent emne på

Information om opgaven:
• Opgaven løses i grupper à ca. 4 personer – grupperne dannes af lærerne
• Hvert fag bidrager med 6 moduler (tilsammen 6 til teori, 6 til arbejde med opgaven)
• Fordybelsestid: 6 timer pr. elev
• Skriftlig rapport på 8-10 sider a 2400 anslag (Der kan vedlægges et antal relevante bilag. Her skal vedlægges kopi af spørgeskema).
• Den skriftlige rapport tæller for en afleveringsopgave i hvert fag
• I får skriftlig tilbagemelding på rapporten, herunder en karakter
• Inden I får tilbagemeldingen, skal I udfylde et retteark (se side 6), så I på den måde reflekterer over den opgave, I har lavet. Det er samme retteark lærerne benytter, når I skal have feedback – så brug gerne rettearket som en ’tjekliste’ i jeres arbejde med SO#4.
• Aflevering: d. 10.11 senest kl. 13.35 i SO4-afleveringsmappen på Lectio OG i to printede eksemplarer.
• Der skal udarbejdes refleksioner før, under og efter. Disse skal også afleveres i SO4-afleveringsmappen.
Opgavens emne:
IBC Analysis vil gerne vha. desk- og field research have udarbejdet en lokal undersøgelse af nogle af E-handelsrapportens konklusioner i forbindelse med køb af produkter indenfor én af nedenstående kategorier:
• Tøj og sko
• Ferier/rejser
• Kulturoplevelser: Teater, koncerter, forlystelsesparker og festivaler
• Personlig pleje
Det betyder, at I skal vælge én af ovenstående kategorier til nærmere analyse, og I skal definere den forbrugergruppe, som danner grundlag for jeres analyse.

Om selve opgaven:
Jeres besvarelse skal indeholde:

Forside
Se formalia i Skriftlighedskompendiet
Indholdsfortegnelse
Se formalia i Skriftlighedskompendiet
Indledning
Her skal I kort introducere opgaven, dvs. inddrage problemformuleringen, som I laver på baggrund af IBC Analysis’ problemstilling. Indledningen skal give læseren lyst til at læse jeres besvarelse.
Metode
I skal beskrive, hvordan I vil løse opgaven – dvs. kortfattet forklaring på hvilke af fagenes metoder, der skal inddrages til løsning af problemformuleringen.
Jeres besvarelse skal følge strukturen i Illustration 1.17 i i-bogen Marketing – Markedsanalyseprocessens fire faser.  

Analyse
1. Formålet med analysen:
a. Problemstillingen (givet i opgaveformuleringen)
b. Problemformulering – samt 2-4 Afsætningshypoteser. Vær opmærksom på, at min. 2 af jeres hypoteser skal kunne underbygges vha. test for uafhængighed.
c. Til brug for denne del af opgaven SKAL I anvende figur 1.
d. Problemformulering og Afsætningshypoteser skal godkendes af både matematik- og afsætningslæreren. Figur 2 viser et eksempel på en problemformulering afsætningshypoteser og test for uafhængighed samt en figur, der viser sammenhængen mellem dem.
e. Analysebehovet fastlægges (hvilke data skal I indsamle for at besvare jeres pro-blemstilling)
2. Undersøgelsesdesign
a. Udarbejd et netbaseret spørgeskema med 10-20 spørgsmål. I kan med fordel anvende Microsoft forms, Lectio eller Google analyse.
b. Alle de spørgsmålstyper, som I kender fra afsætning, skal indgå.
c. Der skal være demografiske spørgsmål.
d. I skal tænke over den naturlige rækkefølge af spørgsmålene
e. I rapporten skal indgå begrundelse og forklaring på valgte spørgsmålstyper, formuleringer og spørgsmålenes rækkefølge.
f. Husk at teste jeres spørgeskema, inden I sender det ud. Spørgeskemaet skal desuden godkendes af jeres faglærere.

3. Dataindsamling
a. Redegør for metoden til stikprøveudtagning.
b. Der skal indsamles svar fra mindst 60 og gerne flere respondenter. Husk at alle forventede værdier skal være større eller lig 5.
c. Kommentér på fejlkilder.
d. Forhold jer til opgavens validitet og reliabilitet samt repræsentativitet.
4. Præsentation (her: Bearbejdning og analyse af data)
a. Bearbejd og analysér data.
b. Dele af data skal illustreres grafisk og i form af tabeller.
c. I skal udarbejde minimum 2 tests for uafhængighed.
d. Husk at integrere jeres Chi-i-anden test i besvarelsen af jeres udvalgte afsætningshypoteser.

5. Konklusion – her skal I besvare jeres problemformulering. Husk at konklusionen ikke kan skrives uden inddragelse af jeres analysearbejde.
Vurderingskriterier:
• At strukturen i markedsanalyseprocessen følges - besvarelsen følger strukturen i Illustration 1.17 i i-bogen Marketing ”Markedsanalyseprocessens fire faser”.  
• At fagligheden er i orden – dvs. at relevante faglige begreber og metoder anvendes.
• At formalia omkring rapportskrivning er overholdt (se Skriftlighedskompendiet).
• At der er en klar og tydelig sammenhæng mellem problemstilling, problemformulering, afsætningshypoteser, spørgeskema, databearbejdning og konklusion – den røde tråd.
• At layout er brugervenligt.
• Korrekt dansk.
• For detaljer: se retteark.

Refleksioner:

Før:
Hvordan vil du bruge dine erfaringer fra tidligere SO-forløb til at planlægge arbejdet i dette forløb?
Hvordan vil du arbejde for et godt samarbejde i din gruppe?


Under:
Hvordan arbejder du med at opstille undersøgelsesspørgsmål?
Hvordan arbejder du med informationsindsamling?
Hvordan forholder du dig kritisk til den information, som du finder?
Hvordan sørger du for, at din rapport overholder formalia i forbindelse med rapportskrivning?
Hvordan inddrager du fagbegreber og modeller i rapporten?
Hvordan kan du tydeligt vise, at matematik kan bidrage til løsninger af afsætningsøkonomiske problemstillinger?

Efter:
Hvilke udfordringer har du haft i forbindelse med besvarelse af problemformuleringen?
Hvilke udfordringer har du haft med udformning af spørgeskema og databearbejdning?
Hvordan har du integreret de 2 fag og deres metoder i opgaven sammenlignet med tidligere SO-opgaver?
Hvilke erfaringer fra tidligere forløb har du inddraget i arbejdet med denne SO-opgave?
Hvordan har du videreudviklet din evne til arbejde med tværfaglige problemstillinger i grupper?

Omfang 15 moduler (12 moduler til SO4 og 3 moduler til start og opsamling modul til op-samling)
Særlige fokus-punkter Kompetencer, læreplanens mål, progression ifølge plan for alle SO forløb)
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning/mundtlig og skriftlig afsætning / individuelt og i grup-per/gruppeaflevering af rapport


10 Parametermix
Indhold 15. Produkt
(Klassifikation af produkter, Kvalitet, Sortiment, Mærkestrategi, Branding, PLC)
     
16. Serviceydelser
(Begreb, Servicepakke og værdikæde, Serviceleverancesystem, 7pér, Oplevelsesøkonomi)
20. Distribution
/Direkte og indirekte distribution, Distributionskanaler, Distributionsstrategi, Butikstyper og kæder, E-handel)

22. Promotion
(Organisering af promotion, Budskab og udformning, Promotionformer, Den sociale medieplatform, Influencer marketing, Viral markedsføring, Loyalitets-klubber)

14. Marketingmix
(Marketingmix og PLC-forløb, Markedskort, Pull- og Push strategi)


Supplerende stof samt opgaveløsning bla. opgaver fra iBog (kun nogle større opgaver er nævnt)
Opgave og repetition efter EC.docx
16. Uddrag om oplevelsesøkonomi fra systime.pdf
Opgave 16.6: Silkeborg som Danmarks outdoor-hovedstad
16. service- begreber fra andre bøger.pdf
22. Content- kemdskab-følelser.docx
22. Et klik fra dig kan give flere hundrede kroner til Go...
22. Content - målgrupper og publikum.docx
22. Spørgsmål til Content- context is king.pdf
22. Opgave om direct marketing mm..docx
22. Den Sociale medieplatform.pptx
22. Direct marketing - eksempel hth-køkkener.pptx
Tværgående case 15: Metalwo
Case 14.1: Bakkedal
Case 20.4 og Case 22.2

Omfang 20 moduler
Særlige fokus-punkter Kompetencer, læreplanens mål, progression
Væsentligste ar-bejdsformer Klasseundervisning/mundtlig og skriftlig afsætning / individuelt og i grupper


11 Segmentering på producentmarkedet
Indhold 13. Segmentering på producentmarkedet
(Delmarkeder, Segmenteringsvariable, Build-up og Break-down tanke-gangen)

Supplerende stof samt opgaveløsning bla. opgaver fra iBog
Opgave - segmentering på producentmarkedet.docx
Omfang 3 moduler
Særlige fokuspunkter Kompetencer, læreplanens mål, progression


12 Internationalisering start
Indhold 9. Internationalisering (virksomhedens eksportmotiver og beredskab)

Supplerende stof opgaveløsning bla. opgaver fra iBog

Omfang 2 moduler
Særlige fokuspunkter Kompetencer, læreplanens mål, progression
Væsentligste arbejdsfor-mer Klasseundervisning, skriftligt og mundtligt arbejde individuelt og i grupper


13 Repetition (incl.2 moduler til Studietur)
Indhold Repetition af b niveaustoffet – klassen skulle til EC eksamen


Supplerende stof
”Sunset Boulevard bekæmper internationale konkurrenter med deres egne mid-ler”(uddrag) Fødevare Watch, 13-4-2022 samt klip fra hjemmediden hentet 23-5-2022
”Normal udvider”(uddrag) Dagens.dk 15-11-22 + klip fra hjemmesiden
Omfang 5 moduler
Særlige fokus-punkter Kernestofområder og fagets modeller
Væsentligste ar-bejdsformer Klasseundervisning/Gruppe og individuelt arbejde


Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
PADEL del 1 11-09-2023
PADEL del 2 26-09-2023
SO4 som er afleveret i mappe under SO4 10-11-2023
STATE drinks 3 spørgsmål 10-03-2024
EC besvarelser er afleveret i ec mapper mapper 03-04-2024
fshhx 2a AF skr. prøve-kaffemarkedet 1+2+3 15-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 47 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 3. år forløb 14-19

14 Internationalisering fortsat
Indhold
9. Internationalisering(markedsudvælgelse, info om markeder)
31. Kulturelle forhold (Trojka) 9. - 31. kulturelle forhold- Afsætning A2 -Trojka.pdf

Supplerende stof og opgaveløsning bla. opgaver fra iBog
9. - 31. R.Gesteland.pdf
9. Carlsberg på hårdt arbejde i Indien JP 4-1-10.pdf
9. - 31. Kinesisk forbrugerkultur.pdf
9. - 31. Merkantil markedskultur-forretningskultur.pdf

Omfang 9 moduler
Særlige fokuspunkter Kompetencer, læreplanens mål, progression
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning/Gruppe og individuelt arbejde. Mundtligt og skriftligt


15 Parametermix internationalt
Indhold
21. International distribution(a) (iBog)
17. Produkt i internationalt perspektiv(a)(iBog)
19. Pris i internationalt perspektiv(a)(iBog)
23. International promotion(a)(iBog)
24. Marketing mix i internationalt perspektiv(a) (iBog)
Ovenstående suppleret med materiale fra tilsvarende kapitler i Trojka bog

Dele fra 33.kap. Standardisering eller differentiering af marketing mix (Trojka)


Supplerende stof og opgaveløsning med mange opgaver fra iBog
21. Per Bank hørte et rygte, satte sig ind i bilen og gik...
21. Danske kæder i stor international offensiv - Børsen 2...
21. Direkte distribution- salgsagent eller eksportsælger....
17. Smag en verden til forskel- JP 9-10-2009.pdf
17. artikel om brands i Markedsføring nr 35 2021.pdf
Tværgående cases (iBog)
15. Sig det med blomster
14. I Say

Omfang 18 moduler
Særlige fokuspunkter Kompetencer, læreplanens mål, progression
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning/Gruppe og individuelt arbejde. Mundtligt og skriftligt


16 Segmentering og målgruppevalg internationalt
Indhold
12. Segmentering og målgruppevalg i internationalt perspektiv(a)(iBog)

Supplerende materiale samt opgaveløsning
12. Assignment 2024 1.docx
12. VALS fra Trojkabog.docx

Omfang 5 moduler
Særlige fokuspunkter Kompetencer, læreplanens mål, progression
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning/Gruppe og individuelt arbejde. Mundtligt og skriftligt


17 Eksamensforløb
Indhold
Eksamensforløb 3 hha 2024-2025 - virksomhedens aktuelle...
Eksamensforløb- 3hha præsentationer 2024-2025.docx
Eksamensforløb i afsætning – anvendes ved en eventuel mundtlig eksamen.

Forløbet udarbejdes i grupper (3-4 personer) på skolen. Der gives ikke fordybelsestid.
Lektietid hjemme må forventes. Fx ved at arbejde med kernestofområderne.
Formål er repetition af teori, samt at I får arbejdet med teori i relation til konkret virksomhed såvel skriftligt som mundtligt.
I er nødt til at udarbejde et notat eller en lille rapport til at huske resultatet, som skal anvendes i forbindelse med perspektivering til en eventuel mundtlig eksamen.

Det færdigproducerede materiale, skal sammenfattes i en SWOT som præsenteres for resten af klassen, så alle kan få et lille indblik i de andre gruppers virksomheder.
Alle grupper arbejder med forskellige virksomheder.
Præsentationen uploades i Lectio og er supplerende materiale til faget.

Opgaven: Analyse af en dansk virksomheds aktuelle situation. Produkt/resultat af jeres anstrengelser sammenfattes i en SWOT opstilling evt. udvidet med en TOWS (som også må præsenteres).

Hver gruppe præsenterer ca. 10.min, hvorefter der kan uddybes ved spørgsmål fra os andre.
Det forventes vi kan nå 3-4 grupper i et modul, hvor der også bør være en kort præsentation af virksomheden.

Virksomheden kan evt. være ejet af en større udenlandsk virksomhed. I må ikke ikke tage kontakt til virksomheden. Så tjek, hvad I umiddelbart kan finde af oplysninger om virksom-heden på nettet, før I vælger.
Hfl skal sige ”god” for valg, inden I går videre. (Ønsker flere grupper sammen virksom-heder trækkes lod.)
Virksomheden skal have handel med udlandet og virksomheden skal (også) have salg til konsumentmarkedet.

Tidshorisont: ca.9 moduler til at arbejde med opgaven og ca. 3 moduler til at de forskellige grupper præsenterer for klassen.  
Vi afslutter dette forløb før jul. Derfor skal præsentationen være færdig inden fredag den 13. dec.

Da I skal perspektivere til dette projekt til en eventuel mundtlig eksamen, er det vigtigt, at I arbejder grundigt med opgaven. Det anbefales derfor at udarbejde en rapport eller et notat, så I nemt kan genopfriske og evt. tilføje yderligere inden en eventuel mundtlig eksamen. Det kan være en god ide at være opdateret på virksomheden, hvis I skal til mundtlig eksamen.

Eksempler på virksomheder:
Carlsberg, Royal Unibrew, Toms, Arla, Danish Crown, Danfoss, Lego, Bestseller, Georg Jensen, Pandora, Royal Copenhagen, Egmont, Jysk, Lundbech, Novo (Ikke virksomheder, som har været anvendt til Erhvervscase)
Forslag til indhold/ord og begreber, det kan være vigtigt at have styr på til eksamen:

En kort introduktion til virksomheden
• Virksomhedstype
• Branche
• Marked (kunder) og geografiske markeder

Internt (SW)
• Kernekompetencer
• 4(7) pér
• Strategi (den gældende- måske en ”25-30” plan eller andet)
• Målgruppestrategi
• Konkurrencestrategi
• Vækststrategi
• Positioneringsstrategi og konkurrencemæssig position
• Digital strategi
• Produkt strategi
• Prisstrategi
• Distributionsstrategi
• Promotionstrategi
• Standardiseret eller differentieret strategi på eksportmarkedet.
• Internationalisering (herunder eksportberedskab/eksparathed, eksportmotiver, markeder/tilgang til disse - gradvis/samtidig indtrængen)
• Markedsudvælgelsesmetode, internationaliseringsmodel
• Forbruger/forretningskultur

Eksternt (OT) Omverden/pestel/landeanalyse
• Kunder/købsadfærd
• Konkurrenter- branche, konkurrenceforhold/positioner/styrker/svagheder
• Leverandører/mellemhandlere
• Trends/mode/holdninger/kultur
• Demografi/økonomi
• Miljø/politik/lovgivning
• Teknologi

Husk at tænke dækning af kernestofområder ind i jeres besvarelse og hent gerne inspiration i  nedenstående oversigtsfigur fra Afsætningsbogen(den trykte bog fra Trojka) eller fra iBogen til at danne overblik over de mange områder, som I kan inddrage i jeres analyse.

Der blev arbejdet med følgende virksomheder:
Jysk
Salling Group
Royal Copenhagen
Exercere
Carlsberg
Arla
Novo Nordisk
Bestseller
Joe& The Juice

Omfang 11 moduler
Særlige fokuspunkter Kompetencer, læreplanens mål, progression
Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde med mundtlig præsentation



18 Marketingplan
Indhold
25.afsnit Marketingplanen(a) (iBog)
39. kap.(Trojka)  Marketingplan 39. kapitel fra Trojka 4-udgave.pdf

Supplerende materiale samt opgaveløsning:
Opgaver og opgaver fra iBog

Omfang 4 moduler
Særlige fokuspunkter Kompetencer, læreplanens mål, progression
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning/Gruppe og individuelt arbejde. Mundtligt og skriftligt



19 Repetition og eksamenstræning
Indhold
Individuel opgave
Repetitionsopgave og træning til mundtlig eksamen

1. del Afleveres i Lectio (PDF format – både artikel og spørgsmål i samme pdf)
Find en artikel, som handler om afsætningsøkonomiske forhold. Der må tages flere artikler, hvis de supplerer hinanden så spørgsmål kan besvares mere uddybende (Længde i alt ca. 1 A4side).
1. Læs artikel med ”afsætningsøkonomiske øjne” og overvej, hvilke forhold der belyses/behandles i artiklen.
2. Udarbejd mindst 2 spørgsmål til artiklen. Spørgsmålene skal være på henholdsvis analyse og vurderings niveau. (Solotaxonomi – de 2 sidste dele med ”huset”). Et 3 spørgsmål kan være på beskrive ni-veau.
3. Læg artikel med spørgsmål i afleveringsmappe i Lectio.

2.del Efter udleveret plan afholder hfl individuelle samtaler med 3 elever i et modul, med opsamling for hele klassen på alle 3 artikler i de sidste 30. min af modulet.

Altså en ca.20 min.’s lang individuel samtale med hfl, hvor artiklen diskute-res. Blandt andet med besvarelse af de stillede spørgsmål. Øvrige elever læser/har læst modulets tre artikler og svarer på de stillede spørgsmål imens. Dette må ske individuelt eller i grupper afhængigt af, hvordan I hver især får mest ud af det. Der samtales med 3 elever pr. modul, og vi mødes alle i klassen igen i de sidste 30 min. af modulet til opsamling på de løste spørgsmål, og på øvrigt fagligt indhold i artiklerne.
Rækkefølge for samtaler planlægges efter, I har afleveret artikler og spørgsmål

Magnus O.pd  Fyringer rammer markeing-afdeling his Coop; ”Trist”
Nora.pdf Debat: Coop har værktøjet til at vende skuden
Matilda.docx : En epoke er slut i hovedstaden; Irma lukker
Julie.docx: Køkken¬kæde er ved at orkestrere angreb i Nordeu¬ropa: Vil sælge køkkener til tyskere, hollæn¬dere og belgiere
Lærke.docx: Ny lavpriskæde åbner i Danmark: Flere butikker på vej
Anna.docx: Ambu-topchef: “Vi er foran planen”
Signe.docx: Matas skyder milliardbeløb i femårig vækststrategi

Sia.docx Dansk juicegigant vil udvide forretningen markant – på trods af co-ronapandemi og stort underskud
Sigrid.docx: Rains er tilbage på vækstrejsen i nyt regnskab
Liva.docx: Elon Musks stab sagsøger Lego for boykot af X
Buus.pdf: Ja tak, Airtoxc, så har vi efterhånden fået nok af jeres reklamer
Magnus A.docx: Uber vender tilbage til Danmark i samarbejde med dansk taxaselskab
Poulsen.pdf: Branchedirektær; Krav til øget digitalisering vil ramme vogn-mænd i 2025
Noah.docx: Her er de nye regler, takster og afgifter for bilister i 2025
Mads.pdf: Honda og Nissans megafusion er ved at kollapse
Sara.docx: Danske mobilepay-brugere kan nu betale i alle butikker i Norge og Finland
Frederik.docx: Ny model kan lokke investore til udviklingslande
Emil.docx: Verdens tredje¬største elbilpro¬du¬cent vil indtage Danmark
Gustav.docx: Dagligvarebutikker og ejendomsonvestorer
Nikolaj-artikel.pdf: Macron og Scholtz vil droppe grønne krav til virksomhe-der, nu må vi stemple ind
karl.docx: Matas' onlinesalg vokser markant
Asger.pdf: Hellofresh så hul i dansk marked: Er nu blandt de hurtigst vok-sende virksomheder
Felina.pdf: Endelig får Hellerup et femstjernet hotel
Elias.docx: Novos store konkurrent spiser middag med Trump – bør Dan-mark være bekymret?
Laura.pdf: Nye ejere vil løfte vestjysk koncerns salg over 1 mia. kr.
Barbara.pdf: Kendte lakridskugler bliver dyrere
Klara.docx: Zara skal laves af bæredygtige materialer inden 2025
Oscar-artikel.pdf: Milliarsrdtab i omsætning pga. mangel på arbejdskraft Caroline.pdf: DFDS har fordoblet investeringerne i digitalisering: Direktør ser ”kæmpe potentiale”
Rasmus.docx: Koberg-direktør: Konkurrencen strammer til på det danske brødmarked

Trends (3).docx
Trends – gruppeopgave – fremlæggelse

Gruppearbejde tirsdag den 1-4-2025 og onsdag den 2-4-2025
Kort præsentation i klassen onsdag den 23-4-2025

Præsenter den valgte trends, og kom med egne eksempler på en eller flere danske virksomheder, som vil blive påvirket positivt / negativt af trenden.

2024
Ask AI                 Nikolaj, Magnus A
Greenwashed Out Gustav, Karl, Magnus O, Buus, Mads
Greenwashed Out Elias, Asger
Value Hackers         Rasmus, Oscar, Noah

2025
Healthspan Plans Caroline, Julie, Klara, Liva
Healthspan Plans Anna, Sia, Nora
Wiser Wallets Lærke, Feline, Laura, Barbara
Eco logical         Poulsen, Frederik, Emil
Eco logical         Signe, Matilda, Sigrid, Sara
Materiale til opgaven Global Trends 2025.ppt og  Global Trends 2024.ppt

Desuden er der arbejde med eksamensopgaver til alle 8 kernestofområder

Omfang 30 moduler
Særlige fokuspunkter Kompetencer, læreplanens mål, progression
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning/Gruppe og individuelt arbejde. Mundtligt og skriftligt






Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Branchen for byggemarkeder 10-09-2024
BoConcept 30-10-2024
TakeAway 01-12-2024
Roccamore 23-01-2025
fshhx 3a AF skr. prøve 28-01-2025
Artikel opgave 03-02-2025
Glamping 22-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 77 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer