Titel
3
|
3. år forløb 14-19
14 Internationalisering fortsat
Indhold
9. Internationalisering(markedsudvælgelse, info om markeder)
31. Kulturelle forhold (Trojka) 9. - 31. kulturelle forhold- Afsætning A2 -Trojka.pdf
Supplerende stof og opgaveløsning bla. opgaver fra iBog
9. - 31. R.Gesteland.pdf
9. Carlsberg på hårdt arbejde i Indien JP 4-1-10.pdf
9. - 31. Kinesisk forbrugerkultur.pdf
9. - 31. Merkantil markedskultur-forretningskultur.pdf
Omfang 9 moduler
Særlige fokuspunkter Kompetencer, læreplanens mål, progression
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning/Gruppe og individuelt arbejde. Mundtligt og skriftligt
15 Parametermix internationalt
Indhold
21. International distribution(a) (iBog)
17. Produkt i internationalt perspektiv(a)(iBog)
19. Pris i internationalt perspektiv(a)(iBog)
23. International promotion(a)(iBog)
24. Marketing mix i internationalt perspektiv(a) (iBog)
Ovenstående suppleret med materiale fra tilsvarende kapitler i Trojka bog
Dele fra 33.kap. Standardisering eller differentiering af marketing mix (Trojka)
Supplerende stof og opgaveløsning med mange opgaver fra iBog
21. Per Bank hørte et rygte, satte sig ind i bilen og gik...
21. Danske kæder i stor international offensiv - Børsen 2...
21. Direkte distribution- salgsagent eller eksportsælger....
17. Smag en verden til forskel- JP 9-10-2009.pdf
17. artikel om brands i Markedsføring nr 35 2021.pdf
Tværgående cases (iBog)
15. Sig det med blomster
14. I Say
Omfang 18 moduler
Særlige fokuspunkter Kompetencer, læreplanens mål, progression
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning/Gruppe og individuelt arbejde. Mundtligt og skriftligt
16 Segmentering og målgruppevalg internationalt
Indhold
12. Segmentering og målgruppevalg i internationalt perspektiv(a)(iBog)
Supplerende materiale samt opgaveløsning
12. Assignment 2024 1.docx
12. VALS fra Trojkabog.docx
Omfang 5 moduler
Særlige fokuspunkter Kompetencer, læreplanens mål, progression
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning/Gruppe og individuelt arbejde. Mundtligt og skriftligt
17 Eksamensforløb
Indhold
Eksamensforløb 3 hha 2024-2025 - virksomhedens aktuelle...
Eksamensforløb- 3hha præsentationer 2024-2025.docx
Eksamensforløb i afsætning – anvendes ved en eventuel mundtlig eksamen.
Forløbet udarbejdes i grupper (3-4 personer) på skolen. Der gives ikke fordybelsestid.
Lektietid hjemme må forventes. Fx ved at arbejde med kernestofområderne.
Formål er repetition af teori, samt at I får arbejdet med teori i relation til konkret virksomhed såvel skriftligt som mundtligt.
I er nødt til at udarbejde et notat eller en lille rapport til at huske resultatet, som skal anvendes i forbindelse med perspektivering til en eventuel mundtlig eksamen.
Det færdigproducerede materiale, skal sammenfattes i en SWOT som præsenteres for resten af klassen, så alle kan få et lille indblik i de andre gruppers virksomheder.
Alle grupper arbejder med forskellige virksomheder.
Præsentationen uploades i Lectio og er supplerende materiale til faget.
Opgaven: Analyse af en dansk virksomheds aktuelle situation. Produkt/resultat af jeres anstrengelser sammenfattes i en SWOT opstilling evt. udvidet med en TOWS (som også må præsenteres).
Hver gruppe præsenterer ca. 10.min, hvorefter der kan uddybes ved spørgsmål fra os andre.
Det forventes vi kan nå 3-4 grupper i et modul, hvor der også bør være en kort præsentation af virksomheden.
Virksomheden kan evt. være ejet af en større udenlandsk virksomhed. I må ikke ikke tage kontakt til virksomheden. Så tjek, hvad I umiddelbart kan finde af oplysninger om virksom-heden på nettet, før I vælger.
Hfl skal sige ”god” for valg, inden I går videre. (Ønsker flere grupper sammen virksom-heder trækkes lod.)
Virksomheden skal have handel med udlandet og virksomheden skal (også) have salg til konsumentmarkedet.
Tidshorisont: ca.9 moduler til at arbejde med opgaven og ca. 3 moduler til at de forskellige grupper præsenterer for klassen.
Vi afslutter dette forløb før jul. Derfor skal præsentationen være færdig inden fredag den 13. dec.
Da I skal perspektivere til dette projekt til en eventuel mundtlig eksamen, er det vigtigt, at I arbejder grundigt med opgaven. Det anbefales derfor at udarbejde en rapport eller et notat, så I nemt kan genopfriske og evt. tilføje yderligere inden en eventuel mundtlig eksamen. Det kan være en god ide at være opdateret på virksomheden, hvis I skal til mundtlig eksamen.
Eksempler på virksomheder:
Carlsberg, Royal Unibrew, Toms, Arla, Danish Crown, Danfoss, Lego, Bestseller, Georg Jensen, Pandora, Royal Copenhagen, Egmont, Jysk, Lundbech, Novo (Ikke virksomheder, som har været anvendt til Erhvervscase)
Forslag til indhold/ord og begreber, det kan være vigtigt at have styr på til eksamen:
En kort introduktion til virksomheden
• Virksomhedstype
• Branche
• Marked (kunder) og geografiske markeder
Internt (SW)
• Kernekompetencer
• 4(7) pér
• Strategi (den gældende- måske en ”25-30” plan eller andet)
• Målgruppestrategi
• Konkurrencestrategi
• Vækststrategi
• Positioneringsstrategi og konkurrencemæssig position
• Digital strategi
• Produkt strategi
• Prisstrategi
• Distributionsstrategi
• Promotionstrategi
• Standardiseret eller differentieret strategi på eksportmarkedet.
• Internationalisering (herunder eksportberedskab/eksparathed, eksportmotiver, markeder/tilgang til disse - gradvis/samtidig indtrængen)
• Markedsudvælgelsesmetode, internationaliseringsmodel
• Forbruger/forretningskultur
Eksternt (OT) Omverden/pestel/landeanalyse
• Kunder/købsadfærd
• Konkurrenter- branche, konkurrenceforhold/positioner/styrker/svagheder
• Leverandører/mellemhandlere
• Trends/mode/holdninger/kultur
• Demografi/økonomi
• Miljø/politik/lovgivning
• Teknologi
Husk at tænke dækning af kernestofområder ind i jeres besvarelse og hent gerne inspiration i nedenstående oversigtsfigur fra Afsætningsbogen(den trykte bog fra Trojka) eller fra iBogen til at danne overblik over de mange områder, som I kan inddrage i jeres analyse.
Der blev arbejdet med følgende virksomheder:
Jysk
Salling Group
Royal Copenhagen
Exercere
Carlsberg
Arla
Novo Nordisk
Bestseller
Joe& The Juice
Omfang 11 moduler
Særlige fokuspunkter Kompetencer, læreplanens mål, progression
Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde med mundtlig præsentation
18 Marketingplan
Indhold
25.afsnit Marketingplanen(a) (iBog)
39. kap.(Trojka) Marketingplan 39. kapitel fra Trojka 4-udgave.pdf
Supplerende materiale samt opgaveløsning:
Opgaver og opgaver fra iBog
Omfang 4 moduler
Særlige fokuspunkter Kompetencer, læreplanens mål, progression
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning/Gruppe og individuelt arbejde. Mundtligt og skriftligt
19 Repetition og eksamenstræning
Indhold
Individuel opgave
Repetitionsopgave og træning til mundtlig eksamen
1. del Afleveres i Lectio (PDF format – både artikel og spørgsmål i samme pdf)
Find en artikel, som handler om afsætningsøkonomiske forhold. Der må tages flere artikler, hvis de supplerer hinanden så spørgsmål kan besvares mere uddybende (Længde i alt ca. 1 A4side).
1. Læs artikel med ”afsætningsøkonomiske øjne” og overvej, hvilke forhold der belyses/behandles i artiklen.
2. Udarbejd mindst 2 spørgsmål til artiklen. Spørgsmålene skal være på henholdsvis analyse og vurderings niveau. (Solotaxonomi – de 2 sidste dele med ”huset”). Et 3 spørgsmål kan være på beskrive ni-veau.
3. Læg artikel med spørgsmål i afleveringsmappe i Lectio.
2.del Efter udleveret plan afholder hfl individuelle samtaler med 3 elever i et modul, med opsamling for hele klassen på alle 3 artikler i de sidste 30. min af modulet.
Altså en ca.20 min.’s lang individuel samtale med hfl, hvor artiklen diskute-res. Blandt andet med besvarelse af de stillede spørgsmål. Øvrige elever læser/har læst modulets tre artikler og svarer på de stillede spørgsmål imens. Dette må ske individuelt eller i grupper afhængigt af, hvordan I hver især får mest ud af det. Der samtales med 3 elever pr. modul, og vi mødes alle i klassen igen i de sidste 30 min. af modulet til opsamling på de løste spørgsmål, og på øvrigt fagligt indhold i artiklerne.
Rækkefølge for samtaler planlægges efter, I har afleveret artikler og spørgsmål
Magnus O.pd Fyringer rammer markeing-afdeling his Coop; ”Trist”
Nora.pdf Debat: Coop har værktøjet til at vende skuden
Matilda.docx : En epoke er slut i hovedstaden; Irma lukker
Julie.docx: Køkken¬kæde er ved at orkestrere angreb i Nordeu¬ropa: Vil sælge køkkener til tyskere, hollæn¬dere og belgiere
Lærke.docx: Ny lavpriskæde åbner i Danmark: Flere butikker på vej
Anna.docx: Ambu-topchef: “Vi er foran planen”
Signe.docx: Matas skyder milliardbeløb i femårig vækststrategi
Sia.docx Dansk juicegigant vil udvide forretningen markant – på trods af co-ronapandemi og stort underskud
Sigrid.docx: Rains er tilbage på vækstrejsen i nyt regnskab
Liva.docx: Elon Musks stab sagsøger Lego for boykot af X
Buus.pdf: Ja tak, Airtoxc, så har vi efterhånden fået nok af jeres reklamer
Magnus A.docx: Uber vender tilbage til Danmark i samarbejde med dansk taxaselskab
Poulsen.pdf: Branchedirektær; Krav til øget digitalisering vil ramme vogn-mænd i 2025
Noah.docx: Her er de nye regler, takster og afgifter for bilister i 2025
Mads.pdf: Honda og Nissans megafusion er ved at kollapse
Sara.docx: Danske mobilepay-brugere kan nu betale i alle butikker i Norge og Finland
Frederik.docx: Ny model kan lokke investore til udviklingslande
Emil.docx: Verdens tredje¬største elbilpro¬du¬cent vil indtage Danmark
Gustav.docx: Dagligvarebutikker og ejendomsonvestorer
Nikolaj-artikel.pdf: Macron og Scholtz vil droppe grønne krav til virksomhe-der, nu må vi stemple ind
karl.docx: Matas' onlinesalg vokser markant
Asger.pdf: Hellofresh så hul i dansk marked: Er nu blandt de hurtigst vok-sende virksomheder
Felina.pdf: Endelig får Hellerup et femstjernet hotel
Elias.docx: Novos store konkurrent spiser middag med Trump – bør Dan-mark være bekymret?
Laura.pdf: Nye ejere vil løfte vestjysk koncerns salg over 1 mia. kr.
Barbara.pdf: Kendte lakridskugler bliver dyrere
Klara.docx: Zara skal laves af bæredygtige materialer inden 2025
Oscar-artikel.pdf: Milliarsrdtab i omsætning pga. mangel på arbejdskraft Caroline.pdf: DFDS har fordoblet investeringerne i digitalisering: Direktør ser ”kæmpe potentiale”
Rasmus.docx: Koberg-direktør: Konkurrencen strammer til på det danske brødmarked
Trends (3).docx
Trends – gruppeopgave – fremlæggelse
Gruppearbejde tirsdag den 1-4-2025 og onsdag den 2-4-2025
Kort præsentation i klassen onsdag den 23-4-2025
Præsenter den valgte trends, og kom med egne eksempler på en eller flere danske virksomheder, som vil blive påvirket positivt / negativt af trenden.
2024
Ask AI Nikolaj, Magnus A
Greenwashed Out Gustav, Karl, Magnus O, Buus, Mads
Greenwashed Out Elias, Asger
Value Hackers Rasmus, Oscar, Noah
2025
Healthspan Plans Caroline, Julie, Klara, Liva
Healthspan Plans Anna, Sia, Nora
Wiser Wallets Lærke, Feline, Laura, Barbara
Eco logical Poulsen, Frederik, Emil
Eco logical Signe, Matilda, Sigrid, Sara
Materiale til opgaven Global Trends 2025.ppt og Global Trends 2024.ppt
Desuden er der arbejde med eksamensopgaver til alle 8 kernestofområder
Omfang 30 moduler
Særlige fokuspunkter Kompetencer, læreplanens mål, progression
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning/Gruppe og individuelt arbejde. Mundtligt og skriftligt
|