Titel
3
|
3. år forløb 14-21
14 Repetition fortsat
Indhold
Repetition af følgende 3 kernestofområder ved hjælp af artikler
Samfundsvidenskabelig metode og markedsanalyse
Segmentering, målgruppevalg og positionering
Parametermix
Omfang 4 moduler
Særlige fokuspunkter Kompetencer, læreplanens mål, progression
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning, gruppearbejde, mundtligt og skriftligt
15
Internationalisering
Indhold
9. Internationalisering
31. Kulturelle forhold (Trojka) 9. - 31. kulturelle forhold- Afsætning A2 -Trojka.pdf
Supplerende stof samt opgaveløsning med bla. opgaver fra iBog (kun større opgaver fra denne nævnes)
9. - 31. Merkantil markedskultur-forretningskultur.pdf
9. - 31. Opgave 3 til kultur.docx
kap 31 tjekopgaver til kultur.docx
Omfang 9 moduler
Særlige fokuspunkter Kompetencer, læreplanens mål, progression
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning, gruppearbejde, mundtligt og skriftligt
16 Parametermix del 1
Indhold
17. Produkt i internationalt perspektiv
19. Pris i internationalt perspektiv
Supplerende stof samt opgaveløsning med bla. opgaver fra iBog (kun større opgaver fra denne nævnes)
Arla vil kvitte flere urentable private label-kontrakter
Analytiker: Ny synder gemmer sig bag stigende fødevarepriser
Omfang 9 moduler
Særlige fokuspunkter Kompetencer, læreplanens mål, progression
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning, gruppearbejde, mundtligt og skriftligt
17 Realskoleforløb
Indhold
Fredericia Realskole og IBC 2024
Formål med forløbet for 3hhd er at: arbejde med kommunikationskompetencen, samt karriere- og
studiekompetencer. Samtidig repeteres købsadfærd, kommunikation og medievalg, så derfor arbejdes der
også lidt med modelleringskompetencen i dette forløb.
Forløbet strækker sig over alle afsætningsmoduler fra ca. tirsdag i uge 43 til og med onsdag i uge 45.
Noget af tiden skal vi være på Fredericia Realskole.
Tirsdag d. 8-10-2024 Intro, opstart –
I skal dele jer op i 3 grupper, hvor hver gruppe skal undervise og hjælpe en af
tre 8.klasser på Fredericia Realskole. 2 gange på Fredericia Realskole og en
gang på IBC. Se side 3.
Fredag d. 11-10-2024 Hav skimmet kommunikationskapitler. iBog kap.22. Husk også noter i Lectio
til Kommunikationsparametrene.Grupperne arbejder med forberedelserne til
at undervise 1.gang på Fredericia Realskole, og der overvejes vedr. indhold til
2.forløb.
Mandag d. 21-10-2024 Hav gerne skimmet omkring købsadfærd og målgrup-per(målgruppe-
beskrivelse) iBog 11.kap. Færdiggør til første forløb, start på 2. forløb og
overvej omkring 3. forløb. Det er nok svært at være særlig præcis til 2. forløb,
når I ikke har mødt 8. klasserne endnu.
Onsdag d. 23-10-2024 1. Forløb/undervisning af 8. klasser på Fredericia Realskole
( 2 afs.moduler) Vi mødes på IBC kl. 8:20. Afgang til Fredericia Realskole så vi kan være der
til undervisnings start kl. 9:55 (8. klasserne har et 10.min.frikvarter inden.)
Mandag d. 28-1- 2024 Grupperne arbejder med forberedelserne til at undervise 2.gang på Fredericia
Realskole.
Tirsdag d. 29-10-2024 Grupperne arbejder med forberedelserne til at introducere og vejlede, samt
overvejelser vedr. evaluering af 8. klassernes arbejde på dagen, hvor 8.
klasserne er på IBC.
Onsdag d. 30-10-2024 2. Forløb/undervisning af 8. klasser på Fredericia Realskole
( 2 afs.moduler) Vi mødes på IBC kl. 8:20. Afgang til Fredericia Realskole så vi kan være der
til undervisnings start kl. 9:55 (8. klasserne har et 10.min.frikvarter inden.)
Onsdag d. 4-11-2024 Arbejdet til 3. forløb færdiggøres.
Side 2 af 4
Onsdag d. 6-11-2024 3. Forløb – Introduktion og opstart af opgave, som 8. klas-serne skal arbejde
(3 afs.moduler) med og præsentere (på en eller anden måde) for jer. Desuden skal I
vejlede/hjælpe til, så 8. klasserne får arbejdet grundigt med casen og får
udarbejdet et godt kommunikationsforslag. Her er det moduler, som vi har
på IBC, der planlægges efter.
Tidspunkt kl.8:20-13:35 Vi har følgende lokaler f503+ f502 og auditoriet(dog
ikke i en kort periode om formiddagen- Se i skema )i alle moduler.
Gupperne henter gæsterne ved hovedindgang.
Hfl søger for internetadgang til gæsterne
Modul ? EVT. I giver skriftlig feedback til 8.klassernes resultat af arbejdet på IBC, og vi
evaluerer forløbet i klassen.
Yderligere info:
Der er tre 8. klasser på Fredericia Realskole.
I deles/deler jer op i 3 grupper. Hver 3g.gruppe har så ansvar for forløbene i én 8. klasse. Dansklærerne på
Fredericia Realskole sørger for gruppeinddeling af 8.klasserne.
Der er ca.24 elever i hver 8. klasse, hvor klasserne inden forløbet med IBC har startet arbejdet med
reklamer. Her er det vigtigt med noget om sociale medier og ”levende” reklamer. Engelsksprogede
reklamer må gerne inddrages.
8. klasserne har sandsynligvis stiftet bekendtskab med stiftet bekendtskab med Maslows behovshieraki, og
AIDA-model inden IBC-forløb. Måske også kommunikationsprocessen.
Ønske: Vigtigt, at der fortælles om IBC og uddybes omkring sociale medier, og hvordan de kan anvendes i
markedsføringen.
8. klasserne skal måske introduceres for den virksomhedscase/-opgave, de skal arbejde med på IBC,
allerede til sidst i 2. forløb, så de er bekendt med denne, før de møder op på IBC til sidste forløb.
Selve opgaven til 3.forløb præsenteres de først for, når de møder op på IBC.
Forslag til indhold se næste side: MEN det er den enkelte gruppe, der bestem-mer det præcise indhold med
teori, eksempler og opgaver, hvad der skal foregå i klassen, og hvem af jer der skal holde oplæg, og hvordan
I vil hjælpe eleverne, når de arbejder med opgaver, som I stiller. Det plejer at fungere godt med små
opgaver efter noget teori
1. forløb
Præsentation af IBC og fag mm. Samt, hvad det hele skal ende ud i. (Dog kun, at der skal arbejdes med en
caseopgave i 3.forløb - IKKE hvad det er for en.)
Side 3 af 4
Oplæg om kommunikation/promotion, samt om on- og offline medier ved hjælp af begreber og teori fra
afsætningsfaget. Blandt andet indhold i kommunikationen. Fx ved inddragelse af Maslows behovshieraki
og AIDA- modellen. Fokus på ”levende” reklamer og sociale medier. Der må også anvendes
engelsksprogede eksempler.
Inklusiv små opgaver, som I vælger at tage med. Måske skal noget udleveres? I kan evt. også give lidt lektier
for.
2.forløb
Oplæg om målgrupper/personaer, købsadfærden(købsproces, influenter, (be-hov), motiver og
baggrundsforhold)
Inklusiv små opgaver, som I vælger at tage med. Måske skal noget udleveres? I kan evt. også give lidt lektier
for.
Muligvis opfølgning fra 1. forløb, hvor det nok ikke er muligt at nå alt.
3. forløb
En konkret opgave, 8.klasserne skal arbejde med i de to første moduler.
Kommunikation/promotion rettet imod bestemt målgruppe. Info, fra 1. og 2. forløb + evt. fra
danskundervisningen på Fredericia Realskole omkring reklame, anvendes til at fremstille kreativ
kommunikation til en valgt målgruppe.
Forslag til opgave der finpudses og udleveres til 8. klasserne, den dag de kommer til IBC (3.forløb) kunne
være, men I vælger selv for ”jeres” 8. klasse.:
Inden hvert forløb uploader jeres gruppe det materiale, I vil anvende til 8.klasserne i en afleveringsmappe.
Opgave/opgaver der evt. kan arbejdes med den 6. november på IBC.
Promotion/kommunikation om Skatepro’s produkter rettet imod en
selvvalgt målgruppe.
Kilde til oplysninger om Skatepro er Marketing iBog fra Systime
Skatepro.dk er Nordens største webshop inden for skaterudstyr. Ud over netbutikken har virksomheden to
fysiske butikker, en på Østerbro (København) og en i Søften (nord for Aarhus). Virksomheden sælger et
stort udvalg af rulleskøjter, løbehjul, isskøjter, streetboards og hockeyudstyr. I butikken kan man finde
rulleskøjter, skateboards og løbehjul til priser fra ca. 500 kr. til de dyreste rulle-skøjter, der koster 5.000 kr.
SkatePros målgruppe er primært drenge og unge mænd i alderen 10-30 år, som interesserer sig for at køre
på skateboard og rulleskøjter. De går op i at have det rigtige udstyr og vil gerne lære nye tricks. De er
optaget af den frihed og kreativitet, som ligger i at skate. Ofte kan man kende målgruppen - såkaldte
skaters - på deres tøjstil, da de går med cap, sneakers og sweatshirts.
SkatePro har også løbehjul, rullesko og skøjter til vintersport i sortimentet. De henvender sig dermed også
til en bredere målgruppe ud over skaters.
Udarbejd et forslag til kommunikation rettet imod en selvvalgt målgruppe. I må gerne anvende
kommunikation på flere medier.
I skal benytte viden dels fra de 2 forløb med IBC-elever og dels fra jeres undervisning i dansk.
Se evt. selv www.skatepro.dk
Opgaven er ikke endelig i sin udformning, måske der skal billeder eller lignende på.
Eller Hver gruppe tildeles en virksomhed, hvor der udarbejdes en virksomheds-beskrivelse, en persona og
kommunikation til persona.
Eller noget helt tredje. Men HUSK Det I præsenterer de første gange skal lede til det der arbejdes med i
denne opgave.
Efter:
Resultat/produkt kan vises på papir eller i form af video mm.
Resultat præsenteres for hhx elever.
Evt. skriftlig feedback til 8. klasser efterfølgende.
Omfang 13 moduler
Særlige fokuspunk-ter Kompetencer, læreplanens mål, progression specielt kommunikationskompettencen, samt karriere- og studiekompetencer
Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde med produktion og præsentationer af afsætningsmateriale
18 Parametermix del 2 incl. SO6
Indhold
21. International distribution
24. International promotion
24. Marketing mix i internationalt perspektivSO6
Emne: Indien og internationalisering
Fag: engelsk og afsætning
Klasse: 3d
Opgave Emne: Indien som eksportmulighed for en selvvalgt dansk virksomhed
Forløb på 3 uger: inspiration og selvstændigt arbejde
Individuel skriftlig opgave på 6-8 sider
Selv udarbejde problemformulering
Anvende engelskfaglig analysemetode
Skal anvende emnet internationalisering
Inddrage teori og modeller fra afsætning
Metode
Skal anvende engelskfaglig analysemetode, f.eks.:
Kulturteori, Hofstede, Hall, Gesteland
Non-fiktionsanalyse, kommunikation, Ciceros pentagram
Fiktionsanalyse, noveller, digte
Skal anvende begreber og metoder fra afsætning f.eks. kapitler:
9 Internationalisering + supplement om kultur fra Troika
17 Produkt i int. perspektiv
19 Pris i int. perspektiv
21 International distribution
Formalia
• Formalia skal overholdes
• Husk indholdsfortegnelse, litteraturliste, indledning og konklusion – se skriftlighedskompendiet.
• Metodeafsnit – hvilke metoder bruger du fra begge fag?
• Husk afgrænsning
• Længde: 6-8 sider á 2400 anslag (inkl. Mellemrum)
• Afleveringsdato: Søndag d. 1. december kl. 23.59
Forløb
• 23 moduler
• 1 modul: fælles opstart
• Fagmoduler i engelsk
• Kulturteori og kommunikation
• Landeportræt af Indien: samfund, kultur, erhvervsliv og politik
• Fagmoduler i afsætning:
• Internationalisering
• Kultur
• 2 moduler: arbejde med problemformulering
• 6 moduler: skrivedage
• 3 moduler: feedback
Supplerende stof samt opgaveløsning med bla. opgaver fra iBog (kun større opgaver fra denne nævnes)
Opgaver i klassen Opgave 36.2 Int. distribution.docx
Opgave Opgave Rema 1000.pptx
Tværgående case: 14. I Say https://marketing.systime.dk/?id=2059
Omfang 18 moduler
Særlige fokuspunkter Kompetencer, læreplanens mål, progression
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning, gruppearbejde, mundtligt og skriftligt
19 Eksamensforløb
Indhold Eksamensforløb 3d 2025.pptx
Opgaveformulering
Analyse af en dansk virksomheds aktuelle situation.
Produktet/resultatet sammenfattes i en SWOT opstilling evt. udvidet med en TOWS (som også må præsenteres)
Formål
• Formål er repetition af teori, samt at I får arbejdet med teori i relation til konkret virksomhed såvel skriftligt som mundtligt.
• I er nødt til at udarbejde et notat eller en lille rapport til at huske resultatet, som skal anvendes i forbindelse med perspektivering til en eventuel mundtlig eksamen (spørgsmål 3 til eksamen)
Det praktiske
• Forløbet udarbejdes i grupper (3-4 personer) på skolen. Der gives ikke for-dybelsestid.
• Lektietid hjemme må forventes. Fx ved at arbejde med kernestofområder-ne.
• Det færdigproducerede materiale, skal sammenfattes i en SWOT som præ-senteres for resten af klassen, så alle kan få et lille indblik i de andre grup-pers virksomheder.
• Alle grupper arbejder med forskellige virksomheder.
• Præsentationen uploades i Lectio og er supplerende materiale til faget.
Analysearbejdet og præsentationerne
• Eksamensforløbet strækker sig over ugerne 3 til 9
• I arbejder i 7 moduler fra i dag og frem til vinterferien (uge 3-4+6)
• I uge 9 får I 1 modul til at forberede præsentationerne, som I så præsente-rer i de to efterfølgende moduler i samme uge
• Præsentationerne skal afleveres i lectio den 25. februar
Præsentationerne i klassen
• Hver gruppe præsenterer ca. 10.min, hvorefter der kan uddybes ved spørgsmål fra os andre.
• Det forventes vi kan nå 3 grupper i et modul, hvor der også bør være en kort præsentation af virksomheden.
Hvilken virksomhed må jeg vælge?
• Virksomheden kan evt. være ejet af en større udenlandsk virksomhed. I må ikke ikke tage kontakt til virksomheden. Så tjek, hvad I umiddelbart kan finde af oplysninger om virksomheden på nettet, før I vælger.
• BRYH/HFL skal sige ”god” for valg, inden I går videre. (Ønsker flere grupper sammen virksomheder trækkes lod.)
• Virksomheden skal have handel med udlandet og virksomheden skal (også) have salg til konsumentmarkedet.
HUSK!!!
• Da I skal perspektivere til dette projekt til en eventuel mundtlig eksamen, er det vigtigt, at I arbejder grundigt med opgaven. Det anbefales derfor at udarbejder en rapport eller et notat, så I nemt kan genopfriske og evt. tilføje yderligere inden en eventuel mundtlig eksamen.
• Det kan være en god ide at være opdateret på virksomheden, hvis I skal til mundtlig eksamen.
Eksempler på virksomheder
Carlsberg, Royal Unibrew, Toms, Arla, Danish Crown, Danfoss, Lego, Bestseller, Georg Jensen, Pandora, Royal Copenhagen, Egmont, Jysk, Lundbech, Novo
Forslag til indhold og begreber at have styr på til eksamen
En kort introduktion til virksomheden
• Virksomhedstype
• Branche
• Marked (kunder) og geografiske markeder
Supplerende materiale
Oplæg/præsentation Direkte fra HHX til selvstændig på fuld tid
fra Driftsøkonomisk Forening(Jesper på 22 år har fulgt en utraditionel vej, hvor han har skabt et arbejdsliv og et job man ikke kan læse sig til. Hans passion for biler fik ham som 17-årig til at starte sin egen YouTube-kanal "Rundt om Biler" som i dag er hans fuldtidsarbejde.)
Kirpuu.nr 8.pdf Den eksterne situation
Omfang 12 moduler
Særlige fokus-punkter Kompetencer, læreplanens mål, progression
Væsentligste arbejdsformer gruppearbejde med mundtlig gruppepræsentation
20 Segmentering og målgruppevalg internationalt og marketingplan
Indhold
13. Segmentering og målgruppevalg i internationalt perspektiv
25. Marketingplan
et eksempel på marketingplan Case Isfabrikken.docx
Supplerende materiale
Læs dette til opg. 12.7 VALS™ | Strategic Business Insights (SBI) og VALS™ | VALS™ Types | SBI
Opgave marketingplan kap 25 Marketingplan.pptx
Marketingplan for jeres virksomhed
• Udgangspunktet er jeres eksamensprojekt og jeres SWOT opstilling
• Vi arbejder med fase 2: Marketingplan
• Væsentlige arbejdsformer:
• Gruppearbejde
• Udarbejde en planche med dele af marketingplanen
• Hanne og Brynhild går rundt og ser jeres arbejde.
• Et konkret eksempel: Isfabrikken Læs casen og diskutere indholdet i jeres grupper.
Indhold i jeres marketingplan
I skal lave dele af en marketingplan med en ny målgruppe. Derudover skal I
• Formulere en målsætning
• Udarbejde en målgruppebeskrivelse
• Fastlægge det nye marketingmix med fokus på distribution og promotion
• Udarbejde en handlingsplan for jeres nye kampagne
Alt dette skal samles i en planche, som Hanne og Brynhild skal se og som derefter skal hænges op i klassen.
Mundtlig eksamensopgave nr. 7 fra 2024 opgave 7 artikel.pdf Opgave 7 Marketingplan.pdf
Omfang 7 moduler
Særlige fokuspunk-ter Kompetencer, læreplanens mål, progression
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning, gruppearbejde, mundtligt og skriftligt
21
Eksamenstræning
Indhold
Artikel opgave afsætning- repetition 2024-2025 - mdt. eksamen 3d.docx
Parvis eller Individuel opgave
Repetitionsopgave og træning til mundtlig eksamen
1. del Afleveres i Lectio (PDF format – både artikel og spørgsmål i samme pdf eller word)
Find en artikel, som handler om afsætningsøkonomiske forhold. Der må ta-ges flere artikler, hvis de supplerer hinanden så spørgsmål kan besvares mere uddybende (Længde i alt ca. 1 A4side).
1. Læs artikel med ”afsætningsøkonomiske øjne” og overvej, hvilke forhold der belyses/behandles i artiklen.
2. Udarbejd mindst 2 spørgsmål til artiklen. Spørgsmålene skal være på henholdsvis analyse og vurderings niveau. (Solotaxonomi – de 2 sid-ste dele med ”huset”). Et 3 spørgsmål kan være på beskrive niveau.
3. Læg artikel med spørgsmål i afleveringsmappe i Lectio.
2.del Efter udleveret plan afholder bryh og hfl samtaler med indivi-duelle/makkere om 3 artikler i et modul, med opsamling for hele klassen på alle 3 artikler i de sidste 30. min af modulet.
Altså en ca.20 min.’s lang samtale med bryh og hfl, hvor artiklen diskuteres. Blandt andet med besvarelse af de stillede spørgsmål. Øvrige elever læ-ser/har læst modulets tre artikler og svarer på de stillede spørgsmål imens. Dette må ske individuelt eller i grupper afhængigt af, hvordan I hver især får mest ud af det.
Der samtales med 3 elever/makkerpar pr. modul, og vi mødes alle i klassen igen i de sidste 30 min. af modulet til opsamling på de løste spørgsmål, og på øvrigt fagligt indhold i artiklerne.
Rækkefølge for samtaler planlægges efter, I har afleveret artikler og spørgsmål.
Der blev arbejder med følgende artikler
AI.docx: Danske virksomheder både frygter og elsker kunstig intelligens
Techiværksættere.docx Tre trends vil dominere virksomhedernes digitalise-ring
Cybersikkerhed.docx De startede i hans forældres kælder og levede af rug-brød og havregryn
Ejner Hessel og inklusion i bilbranchen eksamen.docx
Mælk er rig på calcium.docx
Lego styrker vækststrategien.docx
Marketingmæssige udfordringer grundet inflation.pdf
Trump EU told kommer.docx Vækstplaner.docx
Ny artikel Kasper og Noah afsætning mundtlig.docx Krav til digitalisering vil ramme vognmænd
Desuden er arbejdet med mundtlige eksamensopgaver i kernestofområderne:
opgave 4 artikel Internationalisering.pdf Opgave 4 bilag int.pdf Opgave 4 Internationali-sering.pdf
opgave 6 artikel Strategi.pdf Opgave 6 bilag Strategi.docx Opgave 6 spørgsmål Strategi.pdf
Opgave 1 Interne situation.pdf opgave 1 artikel.pdf Opgave 1 bilag.pdf
Opgave 2 Segmentering mm.pdf opgave 2 a artikel.pdf
nr 3.pd Samfundsvidenskabelig metode og markedsanalyse
Eksamens video: Ved det grønne bord
Omfang 9 moduler
Særlige fokus-punkter Kompetencer, læreplanens mål, progression
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning, gruppearbejde, mundtligt og skriftligt
|