Holdet fs2022 hhxd AF - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution IBC
Fag og niveau Afsætning A
Lærer(e) Brynhild Høyer, Hanne Flach
Hold fs2022 hhxd AF (fshhx 1d AF, fshhx 2d AF, fshhx 3d AF)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. år Forløb 1-7
Titel 2 2. år forløb 8-13
Titel 3 3. år forløb 14-21

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. år Forløb 1-7

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser

Termin maj-juni 2022/2023

Institution IBC, Fredericia-Middelfart
Uddannelse Hhx
Fag og niveau Afsætning A
Lærer(e) Hanne Flach
Hold Fshhx 1dAF

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

1 Opsamling fra grundforløb og købsadfærd på konsumentmarkedet.
2 Fagets metode
3 Den interne situation
4 Den eksterne situation
5 Producentmarkedet del 1
6 Segmentering, målgruppevalg og positionering
7 Strategi start


Lærebogsmateriale:
iBøger fra Systime hovedsagelig Marketing (https://marketing.systime.dk/) , men også
og Skriv økonomisk https://skriv.systime.dk/
Desuden er Afsætning 4. udgave niveau A bind 1 fra Trojka forlaget anvendt.
Når der i nedenstående står (iBog) er det til Marketing fra Systime og når der står (Trojka) er henvisningen til Afsætning A 4. udgave fra Trojka forlaget.
Eleverne har efter eget valg haft mulighed for at anvende begge lærebogsmaterialer til fagets kernestofområder.
1 modul = 90 min.
I forbindelse med opgaveløsning er der arbejdet med forskellige virksomheders hjemmesider og an-vendt www.dst.dk,  Gallup Kompas, conzoom mfl.

I grundforløbet er undervist på forskellige hold, og eleverne har i løbet af 12 afsætningsmoduler været igennem ”Introduktion til afsætning (GF)” fra Systimes ”Marketing”



1 Opsamling fra grundforløb og købsadfærd på konsumentmarkedet

Indhold
Diverse opsamling samt
Købsadfærd op konsumentmarkedet
- SOR-modellen
- Behov
- Købemotiver
- Beslutningsprocessen
- Købstyper og købsadfærdstyper
- Køberoller
- Andre købsadfærdsbegreber (baggrundsforhold, købs- og for-
        brugsvaner)

Supplerende stof samt bla. nedenstående opgaveløsning
Case 6 Dansk Outlet
Case 4 Den økologiske forbruger

Omfang: 4 moduler
Særlige fokuspunkter: Kompetencer, læreplanens mål, progression
Væsentligste arbejdsformer: Klasseundervisning/skriftligt arbejde/mundtligt arbejde/præsentation



2 Fagets metode

Indhold
Samfundsvidenskabelig metode (GF)
- Fagets modeller og arbejdsmetode
- Afsætningsfaglige kompetencer
- At kommunikere i afsætning
- Informationssøgning
- Kildekritik og empiri
- Fagets analysemetoder

Supplerende stof samt bla. nedenstående opgaveløsning
Noter om fagets metoder
Opgaver fra kap. i iBog
Opgaver i fagets metoder (dst og biler).docx
Opgave 1 Ismarkedet i Danmark

Omfang: 4 moduler
Særlige fokuspunkter: Kompetencer, læreplanens mål, progression
Væsentligste arbejdsformer: Klasseundervisning/skriftligt arbejde/mundtligt arbejde/præsentation


3 Den interne situation

Indhold
Den interne situation
- Virksomhedskarakteristik
- Konkurrencedygtighed
- Forretningsmodeller
- Business Model Canvas
- Værdikæder
- SW-opstilling

Supplerende stof samt bla. nedenstående opgaveløsning
Opgave 2.1 Jysk
Opgave 2.4 Hjerting badehotel
Virksomhedskoncepter.pdf kilde Trojka. 4 udgave
Holidu- Ferieportal scorer første investering fra EQT...
”Skagenfood-sådan” Youtube video 8:22 min.
Case 2.2 Restaurant Flammen


Omfang:: 6 moduler
Særlige fokuspunkter: Kompetencer, læreplanens mål, progression
Væsentligste arbejdsformer: Klasseundervisning/skriftligt arbejde/mundtligt arbejde



4 Den eksterne situation

Indhold
Den eksterne situation (uden konsumentmarkedet)
Omverdensmodellen
Ot-opstilling
Muligheds- og trusselsmatrix
Pestel-analyse
Konkurrenceforhold
- Markedskarakteristik
- Konsument – og producentmarkedet
- Konkurrentidentifikation
- Markedsandel og præferencer
- Konkurrencemæssige positioner
- Konkurrentanalyse
Brancheforhold
- Branchekarakteristik
- Brancheanalyse

Supplerende stof samt bla. nedenstående opgaveløsning
Opgave 3.2 Copenhagen Fashionweek
Opgaver fra 4. og 5.kap. i iBog
Tværgående case17: Sig det med blomster”

Omfang: 10 moduler
Særlige fokuspunkter: Kompetencer, læreplanens mål, progression
Væsentligste arbejdsformer: Klasseundervisning/skriftligt arbejde/mundtligt arbejde/præsentation



5 Producentmarkedet del 1

Indhold
Producentmarkedet
Købsadfærd på producentmarkedet
- Købstyper på producentmarkedet
- Købsbeslutningsproces
- Valgkriterier
- Købscenter
- Faktorer der påvirker købsadfærden

Supplerende stof samt opgaveløsning bla. nedenstående
Noter og filer med diverse småopgaver til 7.kap.

Omfang: 5 moduler
Særlige fokuspunkter: Kompetencer, læreplanens mål, progression
Væsentligste arbejdsformer: Klasseundervisning/skriftligt arbejde/mundtligt arbejde


6 Segmentering, målgruppevalg og positionering

Indhold
Segmentering, målgruppevalg og positionering
- Markedssegmentering
- Segmenteringsprocessen
- Målgruppevalg
- Positionering

Supplerende stof samt bla. nedenstående opgaveløsning
Noter og filer med diverse opgaver til 11. kap.
Opgave 11.8 Børnetøj

Omfang: 5 moduler
Særlige fokuspunkter:  Kompetencer, læreplanens mål, progression
Væsentligste arbejdsformer: Klasseundervisning/skriftligt arbejde/mundtligt arbejde og præsentation



7 Strategi start – fortsættes 2.år

Indhold
Strategi
- SWOT-opstilling
- TOWS-matrix
- Mission, vision, værdier

Supplerende stof samt bla. nedenstående opgaveløsning
Noter og fil med opgaver til 8. kap

Omfang: 3 moduler
Særlige fokuspunkter: Kompetencer, læreplanens mål, progression
Væsentligste arbejdsformer: Klasseundervisning/skriftligt arbejde/mundtligt arbejde

Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ismarkedet i Danmark 27-11-2022
Ismarkedet genaflevering 28-11-2022
2.1 Jysk 30-11-2022
Matas 06-01-2023
2. afl- afsætning- Stryhn 26-02-2023
3.afl. - dagligvarebranchen 02-04-2023
4.afl. - charterbranchen 05-05-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 37 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 2. år forløb 8-13

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

1 Opsamling fra grundforløb og købsadfærd på konsumentmarkedet.
2 Fagets metode
3 Den interne situation
4 Den eksterne situation
5 Producentmarkedet del 1
6 Segmentering, målgruppevalg og positionering
7 Strategi start
8 Strategi fortsat
9 Segmentering på producentmarkedet
10 Markedsanalyse (SO4 forløb med matematik)
11 Parametermix del 1 incl. 1 modul opsamling fra Erhvervscase)
12 Parametermix del 2
13 Repetition (incl.2 moduler til Studietur)



8 Strategi fortsat
Indhold 8. Strategi
(Konkurrencestrategier, Vækststrategier, Bowmanns strategiske ur)

10. Strategi
(Vækst strategier, Blue Ocean-strategi, Porteføljeanalyse og strategier, Digitale forretningsmodeller, Digital transformation og strategi, Bæredygtighed)
10.3 Porteføljeanalyse- General Electric-modellen.docx (Trojka)

Supplerende stof samt opgaveløsning med bla. opgaver fra iBog
8. ekstra opgaver.docx
10.3 Generel elektric model eksempel.pdf
10. Strategi - Billigblomst artikler.pdf
10. Egmont pynter sig med ny investering ihårprodukter-Bø...
10.3 Kavli portefølje opgave.docx

Omfang 15 moduler
Særlige fokuspunkter Kompetencer, læreplanens mål, progression
Væsentligste ar-bejdsformer Klasseundervisning/mundtlig og skriftlig afsætning / individuelt og i grupper



9 Segmentering på producentmarkedet
Indhold 13. Segmentering på producentmarkedet
(Delmarkeder, Segmenteringsvariable, Build-up og Break-down tanke-gangen)

Supplerende stof samt opgaveløsning bla. opgaver fra iBog
Opgave - segmentering på producentmarkedet.docx

Omfang 3 moduler
Særlige fokuspunkter Kompetencer, læreplanens mål, progression
Væsentligste arbejdsfor-mer Klasseundervisning/mundtlig og skriftlig afsætning / individuelt og i grupper


10 Markedsanalyse (SO forløb  med matematik)
Indhold
1. Markedsanalyse
(Dataindsamling, Databaser, Kvalitative og  Kvantitative data, Spørgeskemaudformning, Stikprøveplan, Stikprøveudvælgelse, Fejlkilder, Repræsentativitet, Markedsanalyseprocessen, Big Data)

Supplerende stof samt opgaveløsning af nedenstående SO opgave og diverse opgaver bl.a. fra iBog

Afsætning og Matematik
Økonomisk analyse og matematiske modeller
I dette studieområde er I blevet ansat i IBC Analysis – et analyseinstitut, der har fokus på at undersøge og analysere forbrugernes købsadfærd. Til dette projekt vil IBC Analysis gerne have undersøgt udvalgte gruppers købsadfærd i forhold til onlinehandel – jævnfør den seneste E-handelsrapport.


Formål med forløbet er, at I:
• Arbejder med fagenes metoder
• Får kendskab til fagenes ligheder og fagenes kompetencebegreber
• Udvikler evnen til at forholde jer ræsonnerende til omverdenen
• Behersker relevante faglige mål i studieområdets fag
• Løser opgaver, der kan kobles indenfor og på tværs af fagene med inddragelse af simple problemstillinger
• Kan behandle relevant faglig information
• Kan formidle flerfaglige problemstillinger og resultater - men med udgangspunkt i skriftlig opgavebesvarelse
• Sammenligner fagenes forskellige måder at arbejde med et givent emne på

Information om opgaven:
• Opgaven løses i grupper à ca. 4 personer – grupperne dannes af lærerne
• Hvert fag bidrager med 6 moduler (tilsammen 6 til teori, 6 til arbejde med opgaven)
• Fordybelsestid: 6 timer pr. elev
• Skriftlig rapport på 8-10 sider a 2400 anslag (Der kan vedlægges et antal relevante bilag. Her skal vedlægges kopi af spørgeskema).
• Den skriftlige rapport tæller for en afleveringsopgave i hvert fag
• I får skriftlig tilbagemelding på rapporten, herunder en karakter
• Inden I får tilbagemeldingen, skal I udfylde et retteark (se side 6), så I på den måde reflekterer over den opgave, I har lavet. Det er samme retteark lærerne benytter, når I skal have feedback – så brug gerne rettearket som en ’tjekliste’ i jeres arbejde med SO#4.
• Aflevering: d. 10.11 senest kl. 13.35 i SO4-afleveringsmappen på Lectio OG i to printede eksemplarer.
• Der skal udarbejdes refleksioner før, under og efter. Disse skal også afleveres i SO4-afleveringsmappen.
Opgavens emne:
IBC Analysis vil gerne vha. desk- og field research have udarbejdet en lokal undersøgelse af nogle af E-handelsrapportens konklusioner i forbindelse med køb af produkter indenfor én af nedenstående kategorier:
• Tøj og sko
• Ferier/rejser
• Kulturoplevelser: Teater, koncerter, forlystelsesparker og festivaler
• Personlig pleje
Det betyder, at I skal vælge én af ovenstående kategorier til nærmere analyse, og I skal definere den forbrugergruppe, som danner grundlag for jeres analyse.

Om selve opgaven:
Jeres besvarelse skal indeholde:

Forside
Se formalia i Skriftlighedskompendiet
Indholdsfortegnelse
Se formalia i Skriftlighedskompendiet
Indledning
Her skal I kort introducere opgaven, dvs. inddrage problemformuleringen, som I laver på baggrund af IBC Analysis’ problemstilling. Indledningen skal give læseren lyst til at læse jeres besvarelse.
Metode
I skal beskrive, hvordan I vil løse opgaven – dvs. kortfattet forklaring på hvilke af fagenes metoder, der skal inddrages til løsning af problemformuleringen.
Jeres besvarelse skal følge strukturen i Illustration 1.17 i i-bogen Marketing – Markedsanalyseprocessens fire faser.  

Analyse
1. Formålet med analysen:
a. Problemstillingen (givet i opgaveformuleringen)
b. Problemformulering – samt 2-4 Afsætningshypoteser. Vær opmærksom på, at min. 2 af jeres hypoteser skal kunne underbygges vha. test for uafhængighed.
c. Til brug for denne del af opgaven SKAL I anvende figur 1.
d. Problemformulering og Afsætningshypoteser skal godkendes af både matematik- og afsætningslæreren. Figur 2 viser et eksempel på en problemformulering afsætningshypoteser og test for uafhængighed samt en figur, der viser sammenhængen mellem dem.
e. Analysebehovet fastlægges (hvilke data skal I indsamle for at besvare jeres problemstilling)
2. Undersøgelsesdesign
a. Udarbejd et netbaseret spørgeskema med 10-20 spørgsmål. I kan med fordel anvende Microsoft forms, Lectio eller Google analyse.
b. Alle de spørgsmålstyper, som I kender fra afsætning, skal indgå.
c. Der skal være demografiske spørgsmål.
d. I skal tænke over den naturlige rækkefølge af spørgsmålene
e. I rapporten skal indgå begrundelse og forklaring på valgte spørgsmålstyper, formuleringer og spørgsmålenes rækkefølge.
f. Husk at teste jeres spørgeskema, inden I sender det ud. Spørgeskemaet skal desuden godkendes af jeres faglærere.

3. Dataindsamling
a. Redegør for metoden til stikprøveudtagning.
b. Der skal indsamles svar fra mindst 60 og gerne flere respondenter. Husk at alle forventede værdier skal være større eller lig 5.
c. Kommentér på fejlkilder.
d. Forhold jer til opgavens validitet og reliabilitet samt repræsentativitet.
4. Præsentation (her: Bearbejdning og analyse af data)
a. Bearbejd og analysér data.
b. Dele af data skal illustreres grafisk og i form af tabeller.
c. I skal udarbejde minimum 2 tests for uafhængighed.
d. Husk at integrere jeres Chi-i-anden test i besvarelsen af jeres udvalgte afsæt-ningshypoteser.

5. Konklusion – her skal I besvare jeres problemformulering. Husk at konklusionen ikke kan skrives uden inddragelse af jeres analysearbejde.
Vurderingskriterier:
• At strukturen i markedsanalyseprocessen følges - besvarelsen følger strukturen i Illustration 1.17 i i-bogen Marketing ”Markedsanalyseprocessens fire faser”.  
• At fagligheden er i orden – dvs. at relevante faglige begreber og metoder anvendes.
• At formalia omkring rapportskrivning er overholdt (se Skriftlighedskompendiet).
• At der er en klar og tydelig sammenhæng mellem problemstilling, problemformulering, afsætningshypoteser, spørgeskema, databearbejdning og konklusion – den røde tråd.
• At layout er brugervenligt.
• Korrekt dansk.
• For detaljer: se retteark.

Refleksioner:

Før:
Hvordan vil du bruge dine erfaringer fra tidligere SO-forløb til at planlægge arbejdet i dette forløb?
Hvordan vil du arbejde for et godt samarbejde i din gruppe?


Under:
Hvordan arbejder du med at opstille undersøgelsesspørgsmål?
Hvordan arbejder du med informationsindsamling?
Hvordan forholder du dig kritisk til den information, som du finder?
Hvordan sørger du for, at din rapport overholder formalia i forbindelse med rapportskrivning?
Hvordan inddrager du fagbegreber og modeller i rapporten?
Hvordan kan du tydeligt vise, at matematik kan bidrage til løsninger af afsætningsøkonomiske problemstillinger?

Efter:
Hvilke udfordringer har du haft i forbindelse med besvarelse af problemformuleringen?
Hvilke udfordringer har du haft med udformning af spørgeskema og databearbejdning?
Hvordan har du integreret de 2 fag og deres metoder i opgaven sammenlignet med tidligere SO-opgaver?
Hvilke erfaringer fra tidligere forløb har du inddraget i arbejdet med denne SO-opgave?
Hvordan har du videreudviklet din evne til arbejde med tværfaglige problemstillinger i grupper?

Omfang 13 moduler (12 moduler til SO4 og 1 modul til opsamling)
Særlige fokus-punkter Kompetencer, læreplanens mål, progression ifølge plan for alle SO forløb)
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning/mundtlig og skriftlig afsætning / individuelt og i grup-per/gruppeaflevering af rapport



11 Parametermix del 1 incl. 1 modul opsamling fra Erhvervscase)
Indhold 15. Produkt
(Klassifikation af produkter, Kvalitet, Sortiment, Mærkestrategi, Branding, PLC)
     
16. Serviceydelser
(Begreb, Servicepakke og værdikæde, Serviceleverancesystem, 7pér, Oplevelsesøkonomi)

Supplerende stof samt opgaveløsning bla. opgaver fra iBog
Opgave og repetition efter EC.docx
16. Uddrag om oplevelsesøkonomi fra systime.pdf
Opgave 16.6: Silkeborg som Danmarks outdoor-hovedstad

Omfang 5 moduler
Særlige fokuspunkter Kompetencer, læreplanens mål, progression
Væsentligste arbejds-former Klasseundervisning/mundtlig og skriftlig afsætning / individuelt og i grupper


12 Parametermix del 2
Indhold 20. Distribution
/Direkte og indirekte distribution, Distributionskanaler, Distributionsstrategi, Butikstyper og kæder, E-handel)

22. Promotion
(Organisering af promotion, Budskab og udformning, Promotionformer, Den sociale medieplatform, Influencer marketing, Viral markedsføring, Loyalitets-klubber)

14. Marketingmix
(Marketingmix og PLC-forløb, Markedskort, Pull- og Push strategi)


Supplerende stof samt opgaveløsning med bla. opgaver fra iBog (kun nogle større opgaver er nævnt)
22. Content- kemdskab-følelser.docx
22. Et klik fra dig kan give flere hundrede kroner til Go...
22. Content - målgrupper og publikum.docx
22. Spørgsmål til Content- context is king.pdf
22. Opgave om direct marketing mm..docx
22. Den Sociale medieplatform.pptx
22. Direct marketing - eksempel hth-køkkener.pptx
Tværgående case 15: Metalwo
Case 14.1: Bakkedal
Case 20.4 og Case 22.2

Omfang 17 moduler
Særlige fokus-punkter Kompetencer, læreplanens mål, progression
Væsentligste ar-bejdsformer Klasseundervisning/mundtlig og skriftlig afsætning / individuelt og i grupper


13 Repetition (incl.2 moduler til Studietur)
Indhold
Repetition af b niveaustoffet


Supplerende stof
”Sunset Boulevard bekæmper internationale konkurrenter med deres egne mid-ler”(uddrag) Fødevare Watch, 13-4-2022 samt klip fra hjemmediden hentet 23-5-2022
”Normal udvider”(uddrag) Dagens.dk 15-11-22 + klip fra hjemmesiden
”Spahotel med få rester af action” Børsen 14-4-2023
”Toptjekket træning til æstetikere”(uddrag)- Børsen 22-4-2022
”Hollandsk rejsegigant jagter vækst i Danmark”- Børsen 10-5-2022
Markedsstatistik 2021 Flypassagerer udrejst fra Danmark, Rejsearrangørerne i Danmark (hentet 23-5-2022)

Omfang 6  moduler
Særlige fokus-punkter Kernestofområder og fagets modeller
Væsentligste ar-bejdsformer Klasseundervisning/Gruppe og individuelt arbejde



Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
PADEL del 1 12-09-2023
PADEL del 2 26-09-2023
SO4 som er afleveret i en anden mappe 10-11-2023
Matas spm. 1+2+4 afl flyttet til 24. jan. 24-01-2024
STATE drinks 3 spørgsmål 04-03-2024
EC besvarelser afleveret i andre mapper 03-04-2024
fshhx 2d AF skr. prøve kaffe 1+2+3 15-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 47 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 3. år forløb 14-21

14 Repetition  fortsat
Indhold
Repetition af følgende 3 kernestofområder ved hjælp af artikler
Samfundsvidenskabelig metode og markedsanalyse
Segmentering, målgruppevalg og positionering
Parametermix
Omfang 4 moduler
Særlige fokuspunkter Kompetencer, læreplanens mål, progression
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning, gruppearbejde, mundtligt og skriftligt


15
Internationalisering
Indhold
9. Internationalisering
31. Kulturelle forhold (Trojka)  9. - 31. kulturelle forhold- Afsætning A2 -Trojka.pdf

Supplerende stof samt opgaveløsning med bla. opgaver fra iBog (kun større opgaver fra denne nævnes)
9. - 31. Merkantil markedskultur-forretningskultur.pdf
9. - 31. Opgave 3 til kultur.docx
kap 31 tjekopgaver til kultur.docx

Omfang 9 moduler
Særlige fokuspunkter Kompetencer, læreplanens mål, progression
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning, gruppearbejde, mundtligt og skriftligt


16 Parametermix del 1
Indhold
17. Produkt i internationalt perspektiv
19. Pris i internationalt perspektiv

Supplerende stof samt opgaveløsning med bla. opgaver fra iBog (kun større opgaver fra denne nævnes)
Arla vil kvitte flere urentable private label-kontrakter
Analytiker: Ny synder gemmer sig bag stigende fødevarepriser

Omfang 9 moduler
Særlige fokuspunkter Kompetencer, læreplanens mål, progression
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning, gruppearbejde, mundtligt og skriftligt


17 Realskoleforløb
Indhold

Fredericia Realskole og IBC 2024
Formål med forløbet for 3hhd er at: arbejde med kommunikationskompetencen, samt karriere- og
studiekompetencer. Samtidig repeteres købsadfærd, kommunikation og medievalg, så derfor arbejdes der
også lidt med modelleringskompetencen i dette forløb.
Forløbet strækker sig over alle afsætningsmoduler fra ca. tirsdag i uge 43 til og med onsdag i uge 45.
Noget af tiden skal vi være på Fredericia Realskole.
Tirsdag d. 8-10-2024 Intro, opstart –
I skal dele jer op i 3 grupper, hvor hver gruppe skal undervise og hjælpe en af
tre 8.klasser på Fredericia Realskole. 2 gange på Fredericia Realskole og en
gang på IBC. Se side 3.
Fredag d. 11-10-2024 Hav skimmet kommunikationskapitler. iBog kap.22. Husk også noter i Lectio
til Kommunikationsparametrene.Grupperne arbejder med forberedelserne til
at undervise 1.gang på Fredericia Realskole, og der overvejes vedr. indhold til
2.forløb.
Mandag d. 21-10-2024 Hav gerne skimmet omkring købsadfærd og målgrup-per(målgruppe-
beskrivelse) iBog 11.kap. Færdiggør til første forløb, start på 2. forløb og
overvej omkring 3. forløb. Det er nok svært at være særlig præcis til 2. forløb,
når I ikke har mødt 8. klasserne endnu.
Onsdag d. 23-10-2024 1. Forløb/undervisning af 8. klasser på Fredericia Realskole
( 2 afs.moduler) Vi mødes på IBC kl. 8:20. Afgang til Fredericia Realskole så vi kan være der
til undervisnings start kl. 9:55 (8. klasserne har et 10.min.frikvarter inden.)
Mandag d. 28-1- 2024 Grupperne arbejder med forberedelserne til at undervise 2.gang på Fredericia
Realskole.
Tirsdag d. 29-10-2024 Grupperne arbejder med forberedelserne til at introducere og vejlede, samt
overvejelser vedr. evaluering af 8. klassernes arbejde på dagen, hvor 8.
klasserne er på IBC.
Onsdag d. 30-10-2024 2. Forløb/undervisning af 8. klasser på Fredericia Realskole
( 2 afs.moduler) Vi mødes på IBC kl. 8:20. Afgang til Fredericia Realskole så vi kan være der
til undervisnings start kl. 9:55 (8. klasserne har et 10.min.frikvarter inden.)
Onsdag d. 4-11-2024 Arbejdet til 3. forløb færdiggøres.
Side 2 af 4
Onsdag d. 6-11-2024 3. Forløb – Introduktion og opstart af opgave, som 8. klas-serne skal arbejde
(3 afs.moduler) med og præsentere (på en eller anden måde) for jer. Desuden skal I
vejlede/hjælpe til, så 8. klasserne får arbejdet grundigt med casen og får
udarbejdet et godt kommunikationsforslag. Her er det moduler, som vi har
på IBC, der planlægges efter.
Tidspunkt kl.8:20-13:35 Vi har følgende lokaler f503+ f502 og auditoriet(dog
ikke i en kort periode om formiddagen- Se i skema )i alle moduler.
Gupperne henter gæsterne ved hovedindgang.
Hfl søger for internetadgang til gæsterne
Modul ? EVT. I giver skriftlig feedback til 8.klassernes resultat af arbejdet på IBC, og vi
evaluerer forløbet i klassen.
Yderligere info:
Der er tre 8. klasser på Fredericia Realskole.
I deles/deler jer op i 3 grupper. Hver 3g.gruppe har så ansvar for forløbene i én 8. klasse. Dansklærerne på
Fredericia Realskole sørger for gruppeinddeling af 8.klasserne.
Der er ca.24 elever i hver 8. klasse, hvor klasserne inden forløbet med IBC har startet arbejdet med
reklamer. Her er det vigtigt med noget om sociale medier og ”levende” reklamer. Engelsksprogede
reklamer må gerne inddrages.
8. klasserne har sandsynligvis stiftet bekendtskab med stiftet bekendtskab med Maslows behovshieraki, og
AIDA-model inden IBC-forløb. Måske også kommunikationsprocessen.
Ønske: Vigtigt, at der fortælles om IBC og uddybes omkring sociale medier, og hvordan de kan anvendes i
markedsføringen.
8. klasserne skal måske introduceres for den virksomhedscase/-opgave, de skal arbejde med på IBC,
allerede til sidst i 2. forløb, så de er bekendt med denne, før de møder op på IBC til sidste forløb.
Selve opgaven til 3.forløb præsenteres de først for, når de møder op på IBC.
Forslag til indhold se næste side: MEN det er den enkelte gruppe, der bestem-mer det præcise indhold med
teori, eksempler og opgaver, hvad der skal foregå i klassen, og hvem af jer der skal holde oplæg, og hvordan
I vil hjælpe eleverne, når de arbejder med opgaver, som I stiller. Det plejer at fungere godt med små
opgaver efter noget teori
1. forløb
Præsentation af IBC og fag mm. Samt, hvad det hele skal ende ud i. (Dog kun, at der skal arbejdes med en
caseopgave i 3.forløb - IKKE hvad det er for en.)
Side 3 af 4
Oplæg om kommunikation/promotion, samt om on- og offline medier ved hjælp af begreber og teori fra
afsætningsfaget. Blandt andet indhold i kommunikationen. Fx ved inddragelse af Maslows behovshieraki
og AIDA- modellen. Fokus på ”levende” reklamer og sociale medier. Der må også anvendes
engelsksprogede eksempler.
Inklusiv små opgaver, som I vælger at tage med. Måske skal noget udleveres? I kan evt. også give lidt lektier
for.

2.forløb
Oplæg om målgrupper/personaer, købsadfærden(købsproces, influenter, (be-hov), motiver og
baggrundsforhold)
Inklusiv små opgaver, som I vælger at tage med. Måske skal noget udleveres? I kan evt. også give lidt lektier
for.
Muligvis opfølgning fra 1. forløb, hvor det nok ikke er muligt at nå alt.
3. forløb
En konkret opgave, 8.klasserne skal arbejde med i de to første moduler.
Kommunikation/promotion rettet imod bestemt målgruppe. Info, fra 1. og 2. forløb + evt. fra
danskundervisningen på Fredericia Realskole omkring reklame, anvendes til at fremstille kreativ
kommunikation til en valgt målgruppe.
Forslag til opgave der finpudses og udleveres til 8. klasserne, den dag de kommer til IBC (3.forløb) kunne
være, men I vælger selv for ”jeres” 8. klasse.:
Inden hvert forløb uploader jeres gruppe det materiale, I vil anvende til 8.klasserne i en afleveringsmappe.

Opgave/opgaver der evt. kan arbejdes med den 6. november på IBC.
Promotion/kommunikation om Skatepro’s produkter rettet imod en
selvvalgt målgruppe.
Kilde til oplysninger om Skatepro er Marketing iBog fra Systime
Skatepro.dk er Nordens største webshop inden for skaterudstyr. Ud over netbutikken har virksomheden to
fysiske butikker, en på Østerbro (København) og en i Søften (nord for Aarhus). Virksomheden sælger et
stort udvalg af rulleskøjter, løbehjul, isskøjter, streetboards og hockeyudstyr. I butikken kan man finde
rulleskøjter, skateboards og løbehjul til priser fra ca. 500 kr. til de dyreste rulle-skøjter, der koster 5.000 kr.
SkatePros målgruppe er primært drenge og unge mænd i alderen 10-30 år, som interesserer sig for at køre
på skateboard og rulleskøjter. De går op i at have det rigtige udstyr og vil gerne lære nye tricks. De er
optaget af den frihed og kreativitet, som ligger i at skate. Ofte kan man kende målgruppen - såkaldte
skaters - på deres tøjstil, da de går med cap, sneakers og sweatshirts.
SkatePro har også løbehjul, rullesko og skøjter til vintersport i sortimentet. De henvender sig dermed også
til en bredere målgruppe ud over skaters.
Udarbejd et forslag til kommunikation rettet imod en selvvalgt målgruppe. I må gerne anvende
kommunikation på flere medier.
I skal benytte viden dels fra de 2 forløb med IBC-elever og dels fra jeres undervisning i dansk.
Se evt. selv www.skatepro.dk
Opgaven er ikke endelig i sin udformning, måske der skal billeder eller lignende på.
Eller Hver gruppe tildeles en virksomhed, hvor der udarbejdes en virksomheds-beskrivelse, en persona og
kommunikation til persona.
Eller noget helt tredje. Men HUSK Det I præsenterer de første gange skal lede til det der arbejdes med i
denne opgave.
Efter:
Resultat/produkt kan vises på papir eller i form af video mm.
Resultat præsenteres for hhx elever.
Evt. skriftlig feedback til 8. klasser efterfølgende.

Omfang 13 moduler
Særlige fokuspunk-ter Kompetencer, læreplanens mål, progression specielt kommunikationskompettencen, samt karriere- og studiekompetencer
Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde med produktion og præsentationer af afsætningsmateriale



18 Parametermix del 2 incl. SO6
Indhold
21. International distribution
24. International promotion
24. Marketing mix i internationalt perspektivSO6
Emne: Indien og internationalisering
Fag: engelsk og afsætning
Klasse: 3d
Opgave Emne: Indien som eksportmulighed for en selvvalgt dansk virksomhed
Forløb på 3 uger: inspiration og selvstændigt arbejde
Individuel skriftlig opgave på 6-8 sider
Selv udarbejde problemformulering
Anvende engelskfaglig analysemetode
Skal anvende emnet internationalisering
Inddrage teori og modeller fra afsætning

Metode
Skal anvende engelskfaglig analysemetode, f.eks.:
Kulturteori, Hofstede, Hall, Gesteland
Non-fiktionsanalyse, kommunikation, Ciceros pentagram
Fiktionsanalyse, noveller, digte
Skal anvende begreber og metoder fra afsætning f.eks. kapitler:
9 Internationalisering + supplement om kultur fra Troika
17 Produkt i int. perspektiv
19 Pris i int. perspektiv
21 International distribution
Formalia
• Formalia skal overholdes
• Husk indholdsfortegnelse, litteraturliste, indledning  og konklusion – se skriftlighedskompendiet.
• Metodeafsnit – hvilke metoder bruger du fra begge fag?
• Husk afgrænsning
• Længde: 6-8 sider á 2400 anslag (inkl. Mellemrum)
• Afleveringsdato: Søndag d. 1. december kl. 23.59
Forløb
• 23 moduler
• 1 modul: fælles opstart
• Fagmoduler i engelsk
• Kulturteori og kommunikation
• Landeportræt af Indien: samfund, kultur, erhvervsliv og politik
• Fagmoduler i afsætning:
• Internationalisering
• Kultur
• 2 moduler: arbejde med problemformulering
• 6 moduler: skrivedage
• 3 moduler: feedback
Supplerende stof samt opgaveløsning med bla. opgaver fra iBog (kun større opgaver fra denne nævnes)
Opgaver i klassen Opgave 36.2 Int. distribution.docx
Opgave  Opgave Rema 1000.pptx
Tværgående case: 14. I Say https://marketing.systime.dk/?id=2059

Omfang 18 moduler
Særlige fokuspunkter Kompetencer, læreplanens mål, progression
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning, gruppearbejde, mundtligt og skriftligt

19 Eksamensforløb
Indhold Eksamensforløb 3d 2025.pptx
Opgaveformulering
Analyse af en dansk virksomheds aktuelle situation.
Produktet/resultatet sammenfattes i en SWOT opstilling evt. udvidet med en TOWS (som også må præsenteres)
Formål
• Formål er repetition af teori, samt at I får arbejdet med teori i relation til konkret virksomhed såvel skriftligt som mundtligt.
• I er nødt til at udarbejde et notat eller en lille rapport til at huske resultatet, som skal anvendes i forbindelse med perspektivering til en eventuel mundtlig eksamen (spørgsmål 3 til eksamen)
Det praktiske
• Forløbet udarbejdes i grupper (3-4 personer) på skolen. Der gives ikke for-dybelsestid.
• Lektietid hjemme må forventes. Fx ved at arbejde med kernestofområder-ne.
• Det færdigproducerede materiale, skal sammenfattes i en SWOT som præ-senteres for resten af klassen, så alle kan få et lille indblik i de andre grup-pers virksomheder.
• Alle grupper arbejder med forskellige virksomheder.
• Præsentationen uploades i Lectio og er supplerende materiale til faget.
Analysearbejdet og præsentationerne
• Eksamensforløbet strækker sig over ugerne 3 til 9
• I arbejder i 7 moduler fra i dag og frem til vinterferien (uge 3-4+6)
• I uge 9 får I 1 modul til at forberede præsentationerne, som I så præsente-rer i de to efterfølgende moduler i samme uge
• Præsentationerne skal afleveres i lectio den 25. februar
Præsentationerne i klassen
• Hver gruppe præsenterer ca. 10.min, hvorefter der kan uddybes ved spørgsmål fra os andre.
• Det forventes vi kan nå 3 grupper i et modul, hvor der også bør være en kort præsentation af virksomheden.
Hvilken virksomhed må jeg vælge?
• Virksomheden kan evt. være ejet af en større udenlandsk virksomhed. I må ikke ikke tage kontakt til virksomheden. Så tjek, hvad I umiddelbart kan finde af oplysninger om virksomheden på nettet, før I vælger.
• BRYH/HFL skal sige ”god” for valg, inden I går videre. (Ønsker flere grupper sammen virksomheder trækkes lod.)
• Virksomheden skal have handel med udlandet og virksomheden skal (også) have salg til konsumentmarkedet.
HUSK!!!
• Da I skal perspektivere til dette projekt til en eventuel mundtlig eksamen, er det vigtigt, at I arbejder grundigt med opgaven. Det anbefales derfor at udarbejder en rapport eller et notat, så I nemt kan genopfriske og evt. tilføje yderligere inden en eventuel mundtlig eksamen.
• Det kan være en god ide at være opdateret på virksomheden, hvis I skal til mundtlig eksamen.
Eksempler på virksomheder
Carlsberg, Royal Unibrew, Toms, Arla, Danish Crown, Danfoss, Lego, Bestseller, Georg Jensen, Pandora, Royal Copenhagen, Egmont, Jysk, Lundbech, Novo
Forslag til indhold og begreber at have styr på til eksamen
En kort introduktion til virksomheden
• Virksomhedstype
• Branche
• Marked (kunder) og geografiske markeder
Supplerende materiale
Oplæg/præsentation Direkte fra HHX til selvstændig på fuld tid
fra Driftsøkonomisk Forening(Jesper på 22 år har fulgt en utraditionel vej, hvor han har skabt et arbejdsliv og et job man ikke kan læse sig til. Hans passion for biler fik ham som 17-årig til at starte sin egen YouTube-kanal "Rundt om Biler" som i dag er hans fuldtidsarbejde.)
Kirpuu.nr 8.pdf Den eksterne situation

Omfang 12 moduler
Særlige fokus-punkter Kompetencer, læreplanens mål, progression
Væsentligste arbejdsformer gruppearbejde med mundtlig gruppepræsentation


20 Segmentering og målgruppevalg internationalt og marketingplan
Indhold
13. Segmentering og målgruppevalg i internationalt perspektiv
25. Marketingplan
et eksempel på marketingplan Case Isfabrikken.docx

Supplerende materiale
Læs dette til opg. 12.7 VALS™ | Strategic Business Insights (SBI) og VALS™ | VALS™ Types | SBI

Opgave marketingplan kap 25 Marketingplan.pptx
Marketingplan for jeres virksomhed
• Udgangspunktet er jeres eksamensprojekt og jeres SWOT opstilling
• Vi arbejder med fase 2: Marketingplan
• Væsentlige arbejdsformer:
• Gruppearbejde
• Udarbejde en planche med dele af marketingplanen
• Hanne og Brynhild går rundt og ser jeres arbejde.
• Et konkret eksempel: Isfabrikken Læs casen og diskutere indholdet i jeres grupper.
Indhold i jeres marketingplan
I skal lave dele af en marketingplan med en ny målgruppe. Derudover skal I  
• Formulere en målsætning
• Udarbejde en målgruppebeskrivelse
• Fastlægge det nye marketingmix med fokus på distribution og promotion
• Udarbejde en handlingsplan for jeres nye kampagne
Alt dette skal samles i en planche, som Hanne og Brynhild skal se og som derefter skal hænges op i klassen.

Mundtlig eksamensopgave nr. 7 fra 2024 opgave 7 artikel.pdf Opgave 7 Marketingplan.pdf

Omfang 7 moduler
Særlige fokuspunk-ter Kompetencer, læreplanens mål, progression
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning, gruppearbejde, mundtligt og skriftligt


21
Eksamenstræning
Indhold
Artikel opgave afsætning- repetition 2024-2025 - mdt. eksamen 3d.docx
Parvis eller Individuel opgave
Repetitionsopgave og træning til mundtlig eksamen
1. del Afleveres i Lectio (PDF format – både artikel og spørgsmål i samme pdf eller word)
Find en artikel, som handler om afsætningsøkonomiske forhold. Der må ta-ges flere artikler, hvis de supplerer hinanden så spørgsmål kan besvares mere uddybende (Længde i alt ca. 1 A4side).
1. Læs artikel med ”afsætningsøkonomiske øjne” og overvej, hvilke forhold der belyses/behandles i artiklen.
2. Udarbejd mindst 2 spørgsmål til artiklen. Spørgsmålene skal være på henholdsvis analyse og vurderings niveau. (Solotaxonomi – de 2 sid-ste dele med ”huset”). Et 3 spørgsmål kan være på beskrive niveau.
3. Læg artikel med spørgsmål i afleveringsmappe i Lectio.


2.del Efter udleveret plan afholder bryh og hfl samtaler med indivi-duelle/makkere om 3 artikler i et modul, med opsamling for hele klassen på alle 3 artikler i de sidste 30. min af modulet.

Altså en ca.20 min.’s lang samtale med bryh og hfl, hvor artiklen diskuteres. Blandt andet med besvarelse af de stillede spørgsmål. Øvrige elever læ-ser/har læst modulets tre artikler og svarer på de stillede spørgsmål imens. Dette må ske individuelt eller i grupper afhængigt af, hvordan I hver især får mest ud af det.

Der samtales med 3 elever/makkerpar pr. modul, og vi mødes alle i klassen igen i de sidste 30 min. af modulet til opsamling på de løste spørgsmål, og på øvrigt fagligt indhold i artiklerne.


Rækkefølge for samtaler planlægges efter, I har afleveret artikler og spørgsmål.

Der blev arbejder med følgende artikler
AI.docx: Danske virksomheder både frygter og elsker kunstig intelligens
Techiværksættere.docx Tre trends vil dominere virksomhedernes digitalise-ring

Cybersikkerhed.docx De startede i hans forældres kælder og levede af rug-brød og havregryn
Ejner Hessel og inklusion i bilbranchen eksamen.docx
Mælk er rig på calcium.docx
Lego styrker vækststrategien.docx
Marketingmæssige udfordringer grundet inflation.pdf
Trump EU told kommer.docx Vækstplaner.docx
Ny artikel Kasper og Noah afsætning mundtlig.docx Krav til digitalisering vil ramme vognmænd
Desuden er arbejdet med  mundtlige eksamensopgaver i kernestofområderne:
opgave 4 artikel Internationalisering.pdf Opgave 4 bilag int.pdf Opgave 4 Internationali-sering.pdf
opgave 6 artikel Strategi.pdf Opgave 6 bilag Strategi.docx Opgave 6 spørgsmål Strategi.pdf
Opgave 1 Interne situation.pdf opgave 1 artikel.pdf  Opgave 1 bilag.pdf
Opgave 2 Segmentering mm.pdf  opgave 2 a artikel.pdf
nr 3.pd Samfundsvidenskabelig metode og markedsanalyse
Eksamens video: Ved det grønne bord

Omfang 9 moduler
Særlige fokus-punkter Kompetencer, læreplanens mål, progression
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning, gruppearbejde, mundtligt og skriftligt
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Branchen for byggemarkeder 04-09-2024
Realskoleforløb 1 21-10-2024
Realskoleforløb 2 29-10-2024
Realskoleforløb 3 04-11-2024
TakeAway 16-01-2025
SO6 afleveret i anden opgavemappe 17-01-2025
fshhx 3d AF skr. prøve 28-01-2025
Eksamensforløb 25-02-2025
Artikelopgaven 20-03-2025
sidste aflevering - Roccamore 22-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 69 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer