Holdet fs2022 hhxe AF - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution IBC
Fag og niveau Afsætning A
Lærer(e) Jørgen Ørsøe Juul
Hold fs2022 hhxe AF (fshhx 1e AF, fshhx 2e AF, fshhx 3e AF)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1  Den interne situation
Titel 2 Forløb#2 Den eksterne situation
Titel 3 Forløb#3 Konsumentmarkedet
Titel 4 Forløb#4 Strategi
Titel 5 Forløb#5 Informationsindsamling og behandling SO4
Titel 6 Forløb#6 Segmentering på konsumentmarkedet
Titel 7 Forløb#7 Strategiske analyse
Titel 8 Forløb#8 B2B købsadfærd og segmentering
Titel 9 Forløb#9 Internationalisering
Titel 10 Forløb#10 Parameteranvendelse
Titel 11 Forløb#11 Marketingplan og eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Den interne situation

Lærebogssystemet fra Systime, Marketing - en grundbog i afsætning, har været anvendt.

Forløbet er en forlængelse af elementer fra grundforløbet. Der har været fokus på følgende forhold:
- Idégrundlag og mål
- Værdikæder
- Porteføljeanalyser
- Forretningsmodeller
Eleverne har anvendt værktøjerne på en konkret virksomhed.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Forløb#2 Den eksterne situation

Dette forløb bygger ligeledes videre på arbejdet i grundforløbet. Jeg har forsøgt at have fokus på dokumentation.
Der har været fokus på omverdensmodellen, konkurrenceforhold og brancheforhold.
SWOT modellen har været i spil i forhold til de to første forløb.
Der er arbejdet med opgaver, hvor eleverne selv skulle finde datamateriale og dokumentation.
Der har i høj grad været anvendt supplerende materiale
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 3 Forløb#3 Konsumentmarkedet

Købsadfærd på konsumentmarkedet tager udgangspunkt i SOR-modellens forhold som afgør forbrugernes adfærd.
Det har været væsentligt, at eleverne  ikke opfatter SOR-modellen som udgangspunkt for en analyse af den egentlige købsadfærd.
Købsadfærd defineres som Købsadfærdstype, købstype, beslutningsproces og køberoller.
Fokus har herudover været på en række grundlæggende forhold til supplement af købsadfærdsanalyser.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb#4 Strategi

Formålet med forløbet har været at skabe sammenhæng mellem analysearbejde og virksomheders strategiske valg.
Der har grundlæggende været størst fokus på Porters strategiske tilgang.
Eleverne har i forløbet arbejdet med virksomheden Dancake A/S
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 5 Forløb#5 Informationsindsamling og behandling SO4

Forløbet rummer det tværfaglige samarbejde med matematik.
Udgangspunktet for forløbet er en sondring mellem kvantitative, kvalitative og komparative analysemetoder

Datakilder: primære og sekundære samt interne og eksterne
Projektet tager udgangspunkt i analyse af sekundære data, indsamling, bearbejdning og test  af primære data

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 6 Forløb#6 Segmentering på konsumentmarkedet

Det har været forløbets klare formål, at få eleverne til at starte i den rigtige ende, når de arbejder med virksomheders målgruppevalg.
Grundidéen er en traditionel segmenteringsproces suppleret med data fra forskellige livsstilsanalyser.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 7 Forløb#7 Strategiske analyse

Formålet med forløbet har været at eleverne har opnået en forståelse af virksomheders strategiske udviklings- og vækstmuligheder.
Devisen i forløbet har været, "at alle virksomheder skal vokse og udvikle sig"
De traditionelle vækststrategier er suppeleret med en kritisk fortolkning af begrebet "Blue Ocean"
Forretningsmodelbegrebet fra tidligere er blevet diskuteret i en verden med stigende digitalisering.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 8 Forløb#8 B2B købsadfærd og segmentering

Forløbet har haft fokus på elevernes forståelse af opdelingen i delmarkeder.
Købsadfærd på producentmarkedet er tilgået helt traditionelt med fokus på købstyper, Buy Grid-modellen og købscenterteori.
Det har været også forløbets klare formål, at eleverne skal have kendskab til hvordan segmentering på producentmarkedet kan ske.
Det er et svært marked for eleverne at forholde sig til.
Grundidéen er en traditionel segmenteringsproces med udgangspunkt i segmenteringsvariable og en kobling til relevante dele af købsadfærden.
Relevante kap er kap 7 og 13
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 9 Forløb#9 Internationalisering

Forløbet om virksomheders internationalisering skulle give eleverne kendskab til virksomheders eksportmotiver og eksportberedskab.
Herudover var der fokus på arbejdet med forskellige markedsudvælgelsesmetoder.
Eleverne har i forløbet arbejdet med udarbejdelse af et landeportræt for et selvvalgt land.
Kravene til landeportrættet har været at der skulle arbejdes med både grundlæggende og specifikke markedsforhold.
I arbejdet med miljøafstand har der under kulturdelene været fokus på oplagte tværfaglige koblinger til kulturarbejdet i sprogfagene.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Projektarbejde

Titel 10 Forløb#10 Parameteranvendelse

Et langt forløb, hvor fokus har været både på den nationale og internationale parameteranvendelse.
Der er i forløbet forsøgt koblet til en del supplerende stof
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 11 Forløb#11 Marketingplan og eksamensprojekt

Eleverne har i et tidligere forløb valgt en virksomhed, som de vil arbejde med som deres eksamensprojekt.
Ved forløbets opstart er formålet med eksamensprojekt gjort meget tydeligt.
Forløbet stiller store krav til elevernes selvstændighed og ansvarlighed.

2025 Eksamensforløb:
Virksomhedens vækststrategi og marketingplanen

FORMÅL:
At træne i:
• Anvendelse af teori og modeller i relation til beslutning om mulig vækststrategi på det danske marked fx interne forhold, eksterne forhold(herunder særligt udbudsforhold, efterspørgselsforhold og købsadfærd) og strategisk planlægning
• Selvstændig kildesøgning og databehandling
• Beslutningstagning

At kunne perspektivere kernestof(se bilag) til eksamen:
• Samfundsvidenskabelig metode og markedsanalyse
• Den interne situation
• Den eksterne situation
• Strategi
• Internationalisering
• Segmentering, målgruppevalg og positionering
• Marketingmix
• Marketingplan
OPGAVEN:
I skal vælge en dansk virksomhed.
I skal udarbejde et oplæg til virksomhedens ledelse, hvor I skal løse følgende problemstilling:
• Redegør for virksomhedens værdikæde og kernekompetencer
• Udarbejd en skitse for virksomheden forretningsmodel
• Lav en velbegrundet liste over de analyser, som med fordel kan udarbejdes som beslutningsgrundlag forud for beslutningen om virksomhedens valg af vækststrategi på det danske marked.
• Udarbejd mindst fem af disse analyser.
• Vurder hvordan virksomhedens vækststrategi skal implementeres og hvilke nye beslutninger I har truffet. I skal udarbejde helt konkrete og velbegrundede forslag, der tager udgangspunkt i jeres analyser.


KRAV:
Oplægget skal afleveres til ledelsen, som tager det op på næste direktionsmøde. Oplægget skal indeholde en kort redegørelse for virksomhedens kernekompetencer.
Indeholder begrundede forslag til, hvad virksomheden skal gøre for at øge salget.
Bilag, som indeholder en argumenteret liste over mulige analyser.
Bilag, som indeholder de 5 analyser I har valgt.
Bilag, som indeholder BMC.
Bilag, som indeholder en kildeoversigt
Herudover skal I præsentere jeres forslag mundtligt for ledelsen. I har 10 min. I den forbindelse skal der udarbejdes PP
Kilder:
I skal selv finde frem til kilder, der kan dokumentere jeres arbejde.

Tidsramme:
Der er afsat 6 moduler af 90 minutter til jeres arbejde. Oplægget skal afleveres ved slutningen af det sidste af disse 6 moduler.


Bilag Kernestof

Samfundsvidenskabelig metode og markedsanalyse
– Kvantitative, kvalitative og komparative analysemetoder
– Datakilder: primære og sekundære samt interne og eksterne

Den interne situation
– Værdikæder
– Porteføljeanalyser
– Forretningsmodeller

Den eksterne situation
– Omverdensforhold nationalt og globalt
– Branche- og konkurrenceforhold
– Købsadfærd på business-to-business, business-to-consumer, consumer-to-business og consumer-to-consumer markeder

Strategi
– Mission, vision og værdier
– Konkurrencestrategier
– Vækststrategier

Internationalisering
– Kulturelle forhold
– Markedsudvælgelse
– Internationaliseringsmodeller

Segmentering, målgruppevalg og positionering
– Segmentering, målgruppevalg og positionering både nationalt og globalt

Marketing mix
– Marketing mixet både nationalt og globalt

Marketingplan
– Marketingplanen både nationalt og globalt

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde