Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
IBC
|
Fag og niveau
|
Afsætning A
|
Lærer(e)
|
Jørgen Ørsøe Juul
|
Hold
|
fs2022 hhxe AF (fshhx 1e AF, fshhx 2e AF, fshhx 3e AF)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Den interne situation
Lærebogssystemet fra Systime, Marketing - en grundbog i afsætning, har været anvendt.
Forløbet er en forlængelse af elementer fra grundforløbet. Der har været fokus på følgende forhold:
- Idégrundlag og mål
- Værdikæder
- Porteføljeanalyser
- Forretningsmodeller
Eleverne har anvendt værktøjerne på en konkret virksomhed.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Forløb#2 Den eksterne situation
Dette forløb bygger ligeledes videre på arbejdet i grundforløbet. Jeg har forsøgt at have fokus på dokumentation.
Der har været fokus på omverdensmodellen, konkurrenceforhold og brancheforhold.
SWOT modellen har været i spil i forhold til de to første forløb.
Der er arbejdet med opgaver, hvor eleverne selv skulle finde datamateriale og dokumentation.
Der har i høj grad været anvendt supplerende materiale
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Forløb#3 Konsumentmarkedet
Købsadfærd på konsumentmarkedet tager udgangspunkt i SOR-modellens forhold som afgør forbrugernes adfærd.
Det har været væsentligt, at eleverne ikke opfatter SOR-modellen som udgangspunkt for en analyse af den egentlige købsadfærd.
Købsadfærd defineres som Købsadfærdstype, købstype, beslutningsproces og køberoller.
Fokus har herudover været på en række grundlæggende forhold til supplement af købsadfærdsanalyser.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Strategi
Formålet med forløbet har været at skabe sammenhæng mellem analysearbejde og virksomheders strategiske valg.
Der har grundlæggende været størst fokus på Porters strategiske tilgang.
Eleverne har i forløbet arbejdet med virksomheden Dancake A/S
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
5
|
Forløb#5 Informationsindsamling og behandling SO4
Forløbet rummer det tværfaglige samarbejde med matematik.
Udgangspunktet for forløbet er en sondring mellem kvantitative, kvalitative og komparative analysemetoder
Datakilder: primære og sekundære samt interne og eksterne
Projektet tager udgangspunkt i analyse af sekundære data, indsamling, bearbejdning og test af primære data
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Regneark
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
6
|
Forløb#6 Segmentering på konsumentmarkedet
Det har været forløbets klare formål, at få eleverne til at starte i den rigtige ende, når de arbejder med virksomheders målgruppevalg.
Grundidéen er en traditionel segmenteringsproces suppleret med data fra forskellige livsstilsanalyser.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Selvrefleksion
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
7
|
Forløb#7 Strategiske analyse
Formålet med forløbet har været at eleverne har opnået en forståelse af virksomheders strategiske udviklings- og vækstmuligheder.
Devisen i forløbet har været, "at alle virksomheder skal vokse og udvikle sig"
De traditionelle vækststrategier er suppeleret med en kritisk fortolkning af begrebet "Blue Ocean"
Forretningsmodelbegrebet fra tidligere er blevet diskuteret i en verden med stigende digitalisering.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
8
|
Forløb#8 B2B købsadfærd og segmentering
Forløbet har haft fokus på elevernes forståelse af opdelingen i delmarkeder.
Købsadfærd på producentmarkedet er tilgået helt traditionelt med fokus på købstyper, Buy Grid-modellen og købscenterteori.
Det har været også forløbets klare formål, at eleverne skal have kendskab til hvordan segmentering på producentmarkedet kan ske.
Det er et svært marked for eleverne at forholde sig til.
Grundidéen er en traditionel segmenteringsproces med udgangspunkt i segmenteringsvariable og en kobling til relevante dele af købsadfærden.
Relevante kap er kap 7 og 13
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
9
|
Forløb#9 Internationalisering
Forløbet om virksomheders internationalisering skulle give eleverne kendskab til virksomheders eksportmotiver og eksportberedskab.
Herudover var der fokus på arbejdet med forskellige markedsudvælgelsesmetoder.
Eleverne har i forløbet arbejdet med udarbejdelse af et landeportræt for et selvvalgt land.
Kravene til landeportrættet har været at der skulle arbejdes med både grundlæggende og specifikke markedsforhold.
I arbejdet med miljøafstand har der under kulturdelene været fokus på oplagte tværfaglige koblinger til kulturarbejdet i sprogfagene.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
10
|
Forløb#10 Parameteranvendelse
Et langt forløb, hvor fokus har været både på den nationale og internationale parameteranvendelse.
Der er i forløbet forsøgt koblet til en del supplerende stof
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
11
|
Forløb#11 Marketingplan og eksamensprojekt
Eleverne har i et tidligere forløb valgt en virksomhed, som de vil arbejde med som deres eksamensprojekt.
Ved forløbets opstart er formålet med eksamensprojekt gjort meget tydeligt.
Forløbet stiller store krav til elevernes selvstændighed og ansvarlighed.
2025 Eksamensforløb:
Virksomhedens vækststrategi og marketingplanen
FORMÅL:
At træne i:
• Anvendelse af teori og modeller i relation til beslutning om mulig vækststrategi på det danske marked fx interne forhold, eksterne forhold(herunder særligt udbudsforhold, efterspørgselsforhold og købsadfærd) og strategisk planlægning
• Selvstændig kildesøgning og databehandling
• Beslutningstagning
At kunne perspektivere kernestof(se bilag) til eksamen:
• Samfundsvidenskabelig metode og markedsanalyse
• Den interne situation
• Den eksterne situation
• Strategi
• Internationalisering
• Segmentering, målgruppevalg og positionering
• Marketingmix
• Marketingplan
OPGAVEN:
I skal vælge en dansk virksomhed.
I skal udarbejde et oplæg til virksomhedens ledelse, hvor I skal løse følgende problemstilling:
• Redegør for virksomhedens værdikæde og kernekompetencer
• Udarbejd en skitse for virksomheden forretningsmodel
• Lav en velbegrundet liste over de analyser, som med fordel kan udarbejdes som beslutningsgrundlag forud for beslutningen om virksomhedens valg af vækststrategi på det danske marked.
• Udarbejd mindst fem af disse analyser.
• Vurder hvordan virksomhedens vækststrategi skal implementeres og hvilke nye beslutninger I har truffet. I skal udarbejde helt konkrete og velbegrundede forslag, der tager udgangspunkt i jeres analyser.
KRAV:
Oplægget skal afleveres til ledelsen, som tager det op på næste direktionsmøde. Oplægget skal indeholde en kort redegørelse for virksomhedens kernekompetencer.
Indeholder begrundede forslag til, hvad virksomheden skal gøre for at øge salget.
Bilag, som indeholder en argumenteret liste over mulige analyser.
Bilag, som indeholder de 5 analyser I har valgt.
Bilag, som indeholder BMC.
Bilag, som indeholder en kildeoversigt
Herudover skal I præsentere jeres forslag mundtligt for ledelsen. I har 10 min. I den forbindelse skal der udarbejdes PP
Kilder:
I skal selv finde frem til kilder, der kan dokumentere jeres arbejde.
Tidsramme:
Der er afsat 6 moduler af 90 minutter til jeres arbejde. Oplægget skal afleveres ved slutningen af det sidste af disse 6 moduler.
Bilag Kernestof
Samfundsvidenskabelig metode og markedsanalyse
– Kvantitative, kvalitative og komparative analysemetoder
– Datakilder: primære og sekundære samt interne og eksterne
Den interne situation
– Værdikæder
– Porteføljeanalyser
– Forretningsmodeller
Den eksterne situation
– Omverdensforhold nationalt og globalt
– Branche- og konkurrenceforhold
– Købsadfærd på business-to-business, business-to-consumer, consumer-to-business og consumer-to-consumer markeder
Strategi
– Mission, vision og værdier
– Konkurrencestrategier
– Vækststrategier
Internationalisering
– Kulturelle forhold
– Markedsudvælgelse
– Internationaliseringsmodeller
Segmentering, målgruppevalg og positionering
– Segmentering, målgruppevalg og positionering både nationalt og globalt
Marketing mix
– Marketing mixet både nationalt og globalt
Marketingplan
– Marketingplanen både nationalt og globalt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/942/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d54951486022",
"T": "/lectio/942/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d54951486022",
"H": "/lectio/942/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d54951486022"
}