Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
IBC
|
Fag og niveau
|
International økonomi A
|
Lærer(e)
|
Swen Winkler
|
Hold
|
fs2022 hhxa IØ (fshhx 1a IØ, fshhx 2a IØ, fshhx 3a IØ)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Den globale og dansk økonomi i udvikling
En introduktion til fagets metoder, begrebsapparat og den globale økonomis udvikling.
Følgende kapitler er gennemgået:
- Kapitel 1 - Den globale økonomi
- Kapitel 2 - Danmarks økonomi
- Kapitel 3 - Produktion og indkomst
- Kapitel 6 - Den offentlige sektor
Der er arbejdet med Excel regneark og små beregninger (vækstrater, procentvise andele, indeks) og forsyningsbalancetankgang.
Der er også arbejdet med en makroøkonomisk landeanalyse
Arbejde med den offentlige sektors indtægter og udgifter. Inddragelse og beregninger af statistik om den offentlige sektors økonomi.
Der er desuden vekslet ml. læreroplæg, læsning på klassen, gruppearbejde og individuelt arbejde og gruppefremlæggelse (PBL opgave om Dansk Økonomi).
Henrik Kureer: International Økonomi A, Systime 2023
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Prisdannelse
Intro om prisdannelse. Med gennemgang af substitutionseffekt og indkomsteffekt, samt priselasticitetsbegrebet og beregninger fra en gammel eksamensopgave (Ruslands økonomi).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Verdenshandelen og handelsteorier
Gennemgang af verdenshandelens udvikling, fordeling på regioner og lande, samt globaliseringen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Mikroøkonomi
Om husholdningers beslutninger vedr. forbrug og opsparing. Indkomsttyper, inflationens indflydelse på købekraft, forbrug og efterspørgsel.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
1. skriftlig øvelse
|
10-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
5
|
Arbejdsmarkedet, -spolitik og erhvervspolitik
Beskrivelse af arbejdsmarkedet (løndannelse, erhvervsfrekvenser, ledighedsrate, arbejdsudbud). Arbejdsmarkedspolitik, arbejdsmarkedsreformer. Aktiv og passiv arbejdsmarkedspolitik, Flexicurity.
Forskellige typer af erhvervspolitik (eksempler).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
6
|
Finanspolitik
Aktiv og passiv finanspolitik og automatiske stabilisatorer.
Strukturel vs. faktisk off. saldo.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Passiv FP og automatiske stabilisatorer
- Søge information
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Udenrigshandel
Betalingsbalance, valutaregnskab. Valuta, valutakurser. Danmarks handel.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Den finansielle sektor og pengepolitikken
Den finansielle sektor med fokus på obligationer (real- og stats-), samt pengepolitik i DK og EU.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Inflation
Begrebsdefinition.
Hvordan man måler inflation i Danmark og EU.
Økonomisk politik til bekæmpelse af forskellige inflationstyper.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
PBL forløb - Handelspolitik
Eksamensprojektet er organiseret som et PBL projekt. Eleverne arbejdede i grupper med en overordnet fagligt ramme (Handelspolitik) selvstændigt med et selvvalgt land, en godkendt problem-/opgaveformulering.
Skabelonen for en mulig opgaveformulering:
"Redegør for xyz-land handelsprofil og handelspolitik, herunder den valgte grad af økonomisk integration med andre lande og regioner. Analyser hvordan landets valgte handelspolitik bidrager til at forme landets forsyningsbalance og handelsprofil, og hvilke faktorer der kan spille en afgørende rolle i denne proces. Med udgangspunkt i landets valgte handelspolitik og forsyningsbalance, vurderes de potentielle konsekvenser for landets økonomi og internationale relationer."
Ovenstående er i nogen grad blevet tilpasset elevernes egne ønsker og præferencer.
Forløbet inkluderede også enkelte lærerstyrede workshop.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Miljøpolitik og miljøøkonomi
Der arbejdes med særlig fokus på konsekvenserne af den globale opvarmning og ressourceproblemer.
Kendskab til økonomiske modeller, teorier og værktøjer, der kan anvendes til at løse ovenstående problemstillinger.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive - Bearbejde et relevant IØA eksamenssæt.
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Sociale
- IT
- Tekstbehandling
- Regneark
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
12
|
Udviklingsøkonomi
Gennemgang af Udviklingsteori, udviklingsbistand og udviklingsøkonomisk landeanalyse.
Læsepensum:
Kap. 30-32 i IØA fra Systime
Diverse internetdatabaser (imf.org, cia.gov, census.gov, hdr.undp.org).
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Miljøøkonomi
|
27-09-2024
|
Forsyningsbalanceanalyse
|
07-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Velfærdsstaaten og velfærdssystemer
Gennemgang af velfærdsstatens hjørnesten (de grundlæggende velfærdsydelser) og de mest markante velfærdssystemer. Der skal opnås en forståelse for principperne i adgangen til ydelser, deres størrelse og deres fordeling i de respektive systemer. Elevernes skal have et grundlag for at kunne diskutere fordele og ulemper ved systemerne med hensyn til samfundsøkonomiske mål (fx vækst og ulighed).
Forløbet dækker også SO6 som er et samarbejde med Engelsk og dækker undervisning på College i Tacoma/USA og feltarbejde under studieturen i Seattle/USA.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Politics and Welfare
|
27-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Økonomiske skoler og modeller
Historisk bevidsthed om udviklingen i økonomisk teori og metode overblik
over centrale
makroøkonomiske skoler.
Specielt udviklingstendenserne fra merkantialismen over industrialiseringen henimod øget global
økonomisk integration og samhandel i det 20. århundrede.
Fastlæggelse af skolerne's (teoriernes) kendetegnende parametre som afspejler den samtid de er
opstået i.
Der fremstilles skriftligt og formidles mundtligt en skematisk sammenlignelig oversigt over de
kendetegnende parametre.
Sammenhængen mellem produktion, indkomst og efterspørgsel - aggregeret.
Gennemgang af Keynes indkomstdannelsesmodel
Økonomiske prognoser udarbejdet ved hjælp af tre store modeller, der kaldes 'SMEC', 'ADAM' og 'DREAM'.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Matematiske beregninger i IØ faglige sammenhæng
Træning og øvelse i grundlæggende beregninger af væksttal, procentvise andele, indekstal og priselasticiteter.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Notatopgaven
|
06-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Frihandel, protektionisme
Grader af økonomisk integration. Synlige og usynlige handelshindringer (tekniske handelshindringer). EU´s Indre Marked: "Kronjuwelen" som en vedvarende konkurrencefordel.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Int. Organisationer og FN
Elevoplæg om
WTO, eksempler på frihandelsområder, IMF og verdensbanken.
Besøg af danske FN delegater, der har gennemført introduktion til FN organisation og arbejde med praktiske cases.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Formidling
- Personlige
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/942/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d54952458588",
"T": "/lectio/942/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d54952458588",
"H": "/lectio/942/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d54952458588"
}