Holdet fs2022 hhxb VØ - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2023/24
Institution IBC
Fag og niveau Virksomhedsøkonomi A
Lærer(e) Lillemor Anne Berglund Overgaard
Hold fs2022 hhxb VØ (fshhx 1b VØ, fshhx 2b VØ)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 forløb 1-3
Titel 2 forløb 4-7

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 forløb 1-3

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser

Termin Maj/juni 2023
Institution IBC Fredericia
Uddannelse hhx
Fag og niveau Virksomhedsøkonomi A
Lærer(e) Lillemor Anne Berglund Overgaard
Hold fshhx 1b VØ

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

Titel 1 Virksomheden og dens økonomi
Titel 2 Rapportering
Titel 3 PBL vækstvirksomheder samt interessenter
Titel 4
Titel 5
Titel 6
Titel 7
Titel 8
Titel 9
Titel 10
Titel 11
Titel 12
Titel 13
Titel 14
Titel 15
Beskrivelse af det enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)

Titel 1
Virksomheden og dens økonomi
Indhold Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale fordelt på kernestof og supplerende stof:
Forside | Virksomhedsøkonomi (systime.dk) kapitlerne 1-8

Kernestof:
1. Opstart af virksomhed | Virksomhedsøkonomi (systime.dk)
2. Virksomhedstyper og ejerformer | Virksomhedsøkonomi (systime.dk)
3. Virksomhedens økonomi | Virksomhedsøkonomi (systime.dk)
4. Indtægter og omkostninger | Virksomhedsøkonomi (systime.dk)
5. Virksomhedens indtjening | Virksomhedsøkonomi (systime.dk)
6. Forretningsplan og forretningsmodel | Virksomhedsøkonomi (systime.dk)
7. Virksomhedens interessenter | Virksomhedsøkonomi (systime.dk)
8. Virksomheden i vækst | Virksomhedsøkonomi (systime.dk)

Supplerende stof:
• Der er anvendt it-værktøjer til opbygning af skabeloner til opstilling af årsregnskabet, dvs. resultatopgørelse, balance og noter, ligesom der er anvendt skabeloner fra Systimes hjemmeside.



Omfang
Anvendt uddannelsestid
22 moduler a´90 min
Særlige fokuspunkter Kompetencer, læreplanens mål, progression
give eleverne en forståelse af


• opstart af virksomhed
• virksomhed i vækst
• CSR rapportering

Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning/virtuelle arbejdsformer/projektarbejdsform/anvendelse af fagprogrammer/skriftligt arbejde/eksperimentelt arbejde/matrixarbejde

Klasseundervisning, projektarbejde, skriftligt arbejde samt matrixarbejde


Beskrivelse af det enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)

Titel 2
Rapportering
Indhold
Forside | Virksomhedsøkonomi (systime.dk) kapitlerne 9-11 samt kapitel 17-18
Kernestof:
9. Årsregnskabet og registreringssystemet | Virksomhedsøkonomi (systime.dk)
10. Det samlede regnskabssystem | Virksomhedsøkonomi (systime.dk)
11. Årsrapporten | Virksomhedsøkonomi (systime.dk)
17. CSR | Virksomhedsøkonomi (systime.dk)
18. CSR-rapportering og -analyse | Virksomhedsøkonomi (systime.dk)

Supplerende stof:
• Der er anvendt it-værktøjer til opbygning af skabeloner til opstilling af årsregnskabet, dvs. resultatopgørelse, balance og noter, ligesom der er anvendt skabeloner fra Systimes hjemmeside.
• Der er arbejdet mere dybdegående med Ashridge-modellen og rapportering efter FN´s Global Compact i forbindelse med emnet CSR

Omfang
Anvendt uddannelsestid
28 moduler a´90 min

Særlige fokuspunkter Kompetencer, læreplanens mål, progression
Sætte eleverne i stand til at:
give eleverne en forståelse af hvordan:
• udarbejdelse og præsentation af årsregnskabet

Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning/virtuelle arbejdsformer/projektarbejdsform/anvendelse af fagprogrammer/skriftligt arbejde/eksperimentelt arbejde

Klasseundervisning, projektarbejde, skriftligt arbejde samt matrixarbejde


Titel 3
PBL vækstvirksomheder
Indhold Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale fordelt på kernestof og supplerende stof:
Der blevet arbejdet med følgende område i  PBL-forløb:
opsamling på kap 7-8



Omfang
Anvendt uddannelsestid
2 moduler a´90 min
Særlige fokuspunkter Kompetencer, læreplanens mål, progression

Sætte eleverne i stand til at identificere virksomheder i vækst, samt virksomhedens interessenter og deres betydning for virksomheden

Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning/virtuelle arbejdsformer/projektarbejdsform/anvendelse af fagprogrammer/skriftligt arbejde/eksperimentelt arbejde

Projektarbejde samt mundtlige oplæg


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
PBL vækstvirksomheder 15-01-2023
1 aflevering 06-02-2023
2. aflevering 19-03-2023
opgave i CSR analyse 12-05-2023
Omfang Estimeret: 50,00 moduler
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 forløb 4-7


Titel 4
Virksomhedsanalyse
Indhold Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale fordelt på kernestof
Forside | Virksomhedsøkonomi (systime.dk) kapitlerne 12-16 samt kapitlerne
Kernestof:
12. Økonomiske analyser | Virksomhedsøkonomi (systime.dk)
13. Analyse af indtjeningsevnen | Virksomhedsøkonomi (systime.dk)
14. Analyse af kapitaltilpasningsevnen | Virksomhedsøkonomi (systime.dk)
15. Analyse af rentabilitet | Virksomhedsøkonomi (systime.dk)
16. Analyse af soliditet og likviditet | Virksomhedsøkonomi (systime.dk)
19. Strategiens kendetegn | Virksomhedsøkonomi (systime.dk)
20. Strategisk analyse af eksterne forhold | Virksomhedsøkonomi (systime.dk)
21. Strategisk analyse af interne forhold | Virksomhedsøkonomi (systime.dk)
22. Den strategiske plan | Virksomhedsøkonomi (systime.dk)
23. Udvikling af forretningsmodel | Virksomhedsøkonomi (systime.dk)

og supplerende stof:
• der er anvendt it-værktøjer til opbygning af regneark der kan beregne nøgletal mm. Til anvendelse i regnskabsanalysen
• Der er arbejdet med virkelighedsnære cases i form af analyser af forskellige virksomheder, både i forhold til regnskabsanalyser og virksomhedernes strategier
Omfang
Anvendt uddannelsestid
40 moduler a´ 90 min

Særlige fokuspunkter Kompetencer, læreplanens mål, progression
Eleverne skal kunne foretage
• analyse af virksomhedens økonomiske udvikling på baggrund af årsrapporter og andet eksternt materiale på dansk og engelsk
• analyse af virksomhedens CSR indsats

• strategisk analyse af værdiskabelse, konkurrence og vækst samt udvikling af virksomhedens forretning.

Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning/virtuelle arbejdsformer/projektarbejdsform/anvendelse af fagprogrammer/skriftligt arbejde/eksperimentelt arbejde/case opgaver

Klasseundervisning, projektarbejde, anvendelse af fagprogrammer, case opgaver matrix arbejde


Titel 5
PBL regnskabsanalyse
Indhold Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale fordelt på kernestof
Lærebogens kapitel 11-16


Omfang
Anvendt uddannelsestid
6 moduler a´90 minutter
Særlige fokuspunkter Kompetencer, læreplanens mål, progression
Opnå viden og fordybelse i:
• analyse af virksomhedens økonomiske udvikling på baggrund af årsrapporter og andet eksternt materiale på dansk og engelsk
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning/virtuelle arbejdsformer/projektarbejdsform/anvendelse af fagprogrammer/skriftligt arbejde/eksperimentelt arbejde/case opgaver
• Projektarbejde, samt mundtlige fremlæggelser



Titel 6
PBL Strategi
Indhold Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale fordelt på kernestof
Kapitlerne 19-23
og supplerende stof samt

Omfang
Anvendt uddannelsestid
4 moduler a´ 90 min
Særlige fokuspunkter Kompetencer, læreplanens mål, progression
Opnå viden og fordybelse i:

• strategisk analyse af værdiskabelse, konkurrence og vækst samt udvikling af virksomhedens forretning.

Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning/virtuelle arbejdsformer/projektarbejdsform/anvendelse af fagprogrammer/skriftligt arbejde/eksperimentelt arbejde
• Projektarbejde, samt mundtlige fremlæggelser



Titel 7
Logistik
Indhold Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale fordelt på kernestof
Kapitlerne 24-25
24. Logistik (A) | Virksomhedsøkonomi (systime.dk)
25. Logistisk effektivitet (A) | Virksomhedsøkonomi (systime.dk)

og supplerende stof

Omfang
Anvendt uddannelsestid
8 moduler a´ 90 min
Særlige fokuspunkter Kompetencer, læreplanens mål, progression
Opnå viden og fordybelse i:

• Begreberne logistik og logistikstyring (supply chain management)
• Logistiksystemets opbygning
• Vare- og informationsflowet i logistiksystemet
• Indgående logistik, produktion, udgående logistik og returlogistik
• Strategiens betydning for en virksomheds logistiksystem
• Beslutningsmodellen for make or buy af aktiviteter
• Informationsflowets betydning i den logistiske styring
• Logistisk filosofi
• Logistisk koncept
• Logistisk effektivitet
• Leveringsservice
• Typer af logistikomkostninger
• Begreberne trade-off og trade-up
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning/virtuelle arbejdsformer/projektarbejdsform/anvendelse af fagprogrammer/skriftligt arbejde/eksperimentelt arbejde/case opgaver

Klasseundervisning, projektarbejde, anvendelse af fagprogrammer, case opgaver matrix arbejde


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 46,00 moduler
Dækker over: 45 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer