Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23
|
Institution
|
IBC
|
Fag og niveau
|
Virksomhedsøkonomi A
|
Lærer(e)
|
Dorte Thuesen Henriksen, Mads Rudbeck, Steen Østergaard Rafn
|
Hold
|
fs2022 hhxc VØ (fshhx 1c VØ)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Virksomheden og dens økonomi
I grundforløbet er følgende kapitler i Systimes ibog "Virksomhedsøkonomi" gennemgået: 1, 6 samt 8.4 og 8.5
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs kapitel 2
-
Læs kapitel 3
-
Opgave 2.8 og 2.9
-
Læs kapitel 4, indledning og afsnit 4.1, 4.2 og 4.3
-
Opgave 3.5
-
Opgave 4.1, 4.5, 4.8 og 4.9
-
Læs kapitel 4, afsnit 4.4
-
Læs kapitel 4, afsnit 4.5 og 4.6
-
Vi gennemgår også afsnit 4.4.2 om afskrivninger, som vi ikke nåede i sidste modul (for efterhånden længe siden.... :-) Det kan være en god ide lige at skimme afsnittet.
-
Læs kapitel 4, afsnit 4.7 (handel og produktion)
-
Opgave 4.18, 4.20 og 4.21
-
Læs kapitel 4, afsnit 4.7 (service og retrograd)
-
Opgave 4.27. Vi retter også opgave 4.21 (fra sidst)
-
Læs kapitel 5, indledning samt afsnit 5.1
-
Læs kapitel 5, afsnit 5.2 og 5.3
-
Opgave 5.2, 5.3 og 5.4
-
Læs kapitel 7 - der er meget tekst, overvej om du kan nøjes med at "skimme-læse"
-
Opgave 5.5, 5.8, 5.12 og 5.14
-
Læs kapitel 8 (afsnit 8.4 og 8.5 har I arbejdet med i grundforløbet, så dem kan I springe over)
-
Opgave 7.1, 7.5 og 7.6
-
Artikler opgave 8.1.docx
-
Artikler opgave 8.5.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Rapportering/Virksomhedsanalyse (CSR)
Kapitel 17 og 18 indgår endvidere i et SO forløb med engelsk, hvor eleverne har brugt teori og analysemodeller mv. fra kapitlerne på følgende problemformulering:
Udarbejd en virksomhedsprofil for ASOS med fokus på forretningsområder, den økonomiske situation og CSR-aktiviteter
Udarbejd en kommunikationsanalyse med udgangspunkt i det retoriske pentagram for at undersøge, hvordan ASOS kommunikerer gennem sin CSR-rapportering
Anvend Ashridge-modellen til at analysere ASOS’ brug af CSR. I skal vælge 3-4 elementer i modellen og argumentere for jeres valg baseret på ovenstående kommunikationsanalyse
Find eksternt materiale om ASOS, der understøtter og/eller stiller sig kritisk overfor ASOS’ CSR-aktiviteter (en del af materialet skal være på engelsk)
Baseret på ovenstående analyser og materiale, skal I diskutere fordele og ulemper ved ASOS’ rapportering og kommunikation af CSR-aktiviteter.
Problemformuleringen er besvaret i en rapport udarbejdet i en gruppe. Herefter har eleverne været til individuel mundtlig årsprøve.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs kapitel 9, indledning samt afsnit 9.1, 9.2 og 9.3
-
Test 1c VØ januar 2023_bilag.xls
-
Test 1c VØ januar 2023.docx
-
Læs kapitel 9, afsnit 9.4, 9.5 og 9.6
-
Genlæs afsnit 9.5.2 - få styr på eksemplerne!
-
Opgave 9.17 - 9.21
-
Læs kapitel 10, indledning samt afsnit 10.1 og 10.2
-
Læs kapitel 10, afsnit 10.3 og 10.4
-
Opgave 10.5
-
Opgave 10.8, 10.10 og 10.12
-
Artikler PBL 9.1.docx
-
Læs kapitel 11, indledning samt afsnit 11.1 - 11.3 (begge incl.)
-
Kapitel 11, afsnit 11.4 - 11.8 (all inclusive)
-
Opgave 11.1, 11.2 og 11.3
-
Quizlet Grundlæggende forudsætninger
-
Kapitel 11, afsnit 11.9
-
Opgaven om Løvbjergs årsrapport:
-
Kapitel 11, afsnit 11.10
-
Opgave 11.17 - kun resultatopgørelse og noter til denne i spørgsmål a. Spørgsmål b, c og d skal også besvares.
-
Læs kapitel 11, afsnit 11.11 og 11.12
-
Opgave 11.13 og 11.17 (incl. spørgsmål e)
-
Læs kapitel 11, afsnit 11.13 - 11.15 (all inclusive)
-
Læs kapitel 17, indledning samt afsnit 17.1,17.2 og 17.3
-
Læs kapitel 17, afsnit 17.4, 17.5 og 17.6
-
●https://copenhagencartel.dk/: Læs afsnittene ”Om os” og ”Ansvarlighed” ●Hvilke ”bobler” i Ashridge modellen udfører Copenhagen Cartel CSR aktiviteter indenfor?
-
Copenhagen Cartel.docx
-
Læs kapitel 18, indledning samt afsnit 18.1
-
Læs kapitel 18, afsnit 18.2
|
Omfang
|
Estimeret:
26,00 moduler
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/942/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55093806435",
"T": "/lectio/942/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55093806435",
"H": "/lectio/942/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55093806435"
}