Holdet fs2022 hhxd VØ - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution IBC
Fag og niveau Virksomhedsøkonomi A
Lærer(e) Thomas Bernt Zaber
Hold fs2022 hhxd VØ (fshhx 1d VØ, fshhx 2d VØ, fshhx 3d VØ)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Virksomhedens og dens økonomi
Titel 2 Rapportering - Regnskabssystem og årsrapport
Titel 3 CSR Rapportering og analyse
Titel 4 Repetition og PBL-Forløb
Titel 5 Rapportering og Regnskabsanalyse
Titel 6 Strategi og PBL-Forløb
Titel 7 Repetition af Rentabilitet
Titel 8 Optimering - Forsyningskæde og Logistik
Titel 9 Optimering - Mere om omkostninger
Titel 10 Effektiv Ressourcestyring og Finansiel Planlægning
Titel 11 PBL-forløb og eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Virksomhedens og dens økonomi

Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale fordelt på kernestof og supplerende stof:
i-bog fra Systime: Virksomhedsøkonomi, læreplan 2022, kap. 1 – 8.

Kernestof: Virksomheden og dens økonomi

Faglige mål:
• Opstart af virksomhed
• Virksomhedstyper
• Ejerformer
• Indtægter, omkostninger og indtjening
• Virksomhedens interessenter
• Virksomheder i vækst
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Indtjening, afskrivninger og omkostninger 20-12-2022
Opgaver fra iBogen (6.2 og 6.6) 09-01-2023
PBL-Opgave - Vækstvirksomheder 09-02-2023
Forretningsplan, likviditetsbudget, omk. m.m. 20-02-2023
Omfang Estimeret: 23,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion - Opstart af egen virksomhed, som referenceramme for undervisningen.
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Regneark
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 2 Rapportering - Regnskabssystem og årsrapport

Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale fordelt på kernestof og supplerende stof:
iBog fra Systime: Virksomhedsøkonomi, læreplan 2022, kap. 9, 10 og 11.

Kernestof: Rapportering

Faglige mål:
Udarbejdelse og præsentation af årsrapporten

- Virksomhedens registreringssystem, herunder kontoplanens opbygning.
- Opstilling af resultatopgørelse, balance og noter for en handels- og produktionsvirksomhed.
- Årsrapportens formål.
- Årsrapportens struktur og regnskabsklasser.
- Grundlæggende krav til årsrapporten.
- Årsrapportens enkelte elementer.
- Årsrapporten på engelsk. Koncernregnskabet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 3 CSR Rapportering og analyse

Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale fordelt på kernestof og supplerende stof:
iBog fra Systime: Virksomhedsøkonomi, læreplan 2022, kap. 17 og 18.

Kernestof: CSR Rapportering og analyse

Faglige mål
- Analyse af virksomhedens CSR indsats
- CSR rapportering
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 4 Repetition og PBL-Forløb

Repetition af 1g pensum og PBL-opgave 10.1: Regnskabets indhold fra VØ-Bogen på Systime.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Rapportering og Regnskabsanalyse

Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale fordelt på kernestof og supplerende stof:
i-bog fra Systime: Virksomhedsøkonomi, læreplan 2022, kap. 12 – 16.

Kernestof:
Analyse af virksomhedens økonomiske udvikling på baggrund af årsrapporter og andet eksternt materiale på dansk og engelsk

Faglige mål:
Regnskabsanalysens formål og indhold.
- Analyse af rentabilitet (afkastningsgrad, overskudsgrad og aktivernes omsætningshastighed, egenkapitalens forrentning, gældsrente og gearing).
- Analyse af indtjeningsevne (overskudsgrad, udvikling i omsætning-omkostningsforholdet).
- Analyse af kapitaltilpasning (aktivernes omsætningshastighed, udvikling i forholdet mellem omsætning og aktiver).
- Analyse af soliditet og likviditet.
- Nøgletal på engelsk.
- Benchmarking med branchen.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
PBL-Opgave - Regnskabets indhold 30-08-2023
Feedback af PBL-opgave 2d 01-09-2023
1. Aflevering 2g - VØ 13-10-2023
Opgave 15.17 14-11-2023
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 6 Strategi og PBL-Forløb

Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale fordelt på kernestof og supplerende stof: I-bog fra Systime: Virksomhedsøkonomi, læreplan 2022, kap. 19 – 23.

Kernestof:
Strategisk analyse af værdiskabelse, konkurrence og vækst samt udvikling af virksomhedens forretning.

Faglige mål:
- Strategibegrebet, strategiernes hovedformål, strategityper, strategimodeller.
- Analyse af værdikæde, vækststrategi, konkurrencestrategi, konkurrencesituationen i branchen samt makroøkonomiske forhold.
- Analyse og udvikling af virksomhedens forretning – fx med Business Model Canvas.
- Metoder til udarbejdelse af strategiske forslag.
- Vurdering af strategiske forslag – fx ved Strategisk intention, Plus/minus-analyse, identifikation af kritiske succesfaktorer og konsekvensberegninger og følsomhedsanalyser.

Løbende har de arbejdet med PBL-forløbet: Strategi - Luftfartsselskab.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Erhvervscase 2d 19-01-2024
Skriftlig Prøve - Kapitel 15 - 2d 24-01-2024
fshhx 2d VØ skr. prøve 16-04-2024
Aflevering af PBL-Luftfartsselskab 08-05-2024
Lav opgave 19.2, 22.5 og 22.8 i VØ-Bogen 08-05-2024
Studieturs opgave - VØ 30-05-2024
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 7 Repetition af Rentabilitet

Repetition af Rentabilitet - Kapitel 12, 15 og 16

Anvendt litteratur og undervisningsmateriale:
Virksomhedsøkonomi, læreplan 2017 (Systime iBog), kapitel 12, 15 og 16

Som indeholder følgende emner, indenfor kernestofområdet: Rapportering og regnskabsanalyse:
- 12. Økonomiske analyser
- 15. Analyse af rentabilitet
- 16. Analyse af soliditet og likviditet

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde

Titel 8 Optimering - Forsyningskæde og Logistik

Anvendt litteratur og undervisningsmateriale:
Virksomhedsøkonomi, læreplan 2017 (Systime iBog), kapitel 24–29.

Undervisningen er tilrettelagt i overensstemmelse med læreplanens krav til kernestof inden for optimering.

Eleverne har opnået viden og forståelse for centrale begreber og metoder, der anvendes til at effektivisere virksomheders værdikæde – fra indkøb og produktion til distribution. Der har været fokus på både teoretisk indsigt og praktisk anvendelse i konkrete cases og opgaver.

Kernestof: Optimering og emner Forsyningskæde og Logistik

Kapitel 24 – Logistik
- Logistikstyring og opbygning af logistiksystemer
- Informationsflow i forsyningskæden
- Logistiske principper: Fordisme, Lean og Agility
- Push- og pull-konceptet

Kapitel 25 – Logistisk effektivitet
- Leveringsservice og logistikomkostninger
- Trade-off og balance mellem service og omkostning
- Effektivitetsvurdering (analyse og opvejning)
- Kapitel 26 – Indgående logistik
- Forsyningsstrategi og make or buy ved indkøb
- Købsstrategier: konkurrence- og samarbejdsbaserede
- Valg af leverandør og lagermotiver
- Beregning af optimal indkøbsstørrelse (Wilson-formel, grafisk og tabel)
- Etablering af sikkerhedslager og ABC-analyse

Kapitel 27 – Produktion
- Produktionsstrategi og konkurrenceparametre
- Make or buy af produktion (backsourcing)
- Produktionslayout og -systemer: MRP og Just in Time
- Spildtyper (MUDA)
- Optimeringsværktøjer: Deming-hjulet, SMED og LEAN
- Produktion i MRP- og JIT-styrede virksomheder

Kapitel 28 – Udgående logistik
- Lagerstruktur og valg af lagertype
- Egen distribution vs. ekstern transportør
- Transportformer og vurdering ud fra TDC (Total Distribution Cost)
- Udgående logistik i ordre- og lagerstyrede virksomheder

Kapitel 29 – Returlogistik og logistikanalyse
- Returlogistik og cirkulær økonomi
- Analyse af leveringsservice, logistikomkostninger og effektivitet
- CSR i logistikstyringen
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering af opgaver fra modulet fredag 25-08-2024
1. Aflevering 3d - Knæk et regnskab 08-09-2024
Spørgsmål til præsentationen af afleveringen 11-09-2024
1. Skriftlig prøve VØ 01-10-2024
2. Aflevering - ABC og Optimal indkøbstørrelse 27-10-2024
3. Afleveringsopgave d. 19 november 20-11-2024
2. Skriftlig Prøve VØ 20-11-2024
Nordex Food Gruppens 21-11-2024
Omfang Estimeret: 34,00 moduler
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 9 Optimering - Mere om omkostninger

Anvendt litteratur og undervisningsmateriale:
Virksomhedsøkonomi, læreplan 2017 (Systime iBog), kapitel 30–31.

Undervisningen er tilrettelagt i overensstemmelse med læreplanens krav til kernestof inden for optimering.

Eleverne har opnået viden og forståelse for centrale begreber og metoder til styring og optimering af virksomheders omkostninger og aktiviteter. Der har været fokus på både teoretisk indsigt og praktisk anvendelse gennem opgaver, beregninger og casebaserede drøftelser.

Kernestof: Optimering samt emner inden for mere omkostninger og Aktivitetsoptimering

Kapitel 30 – Mere omkostninger
- Virksomhedens omkostninger: overblik over faste og variable omkostninger
- Variable omkostninger: proportionale, degressive og progressive forløb
- Kapacitetsomkostninger: springvise omkostninger og stordriftsfordele
- Samlede omkostninger: kombination af kapacitets- og variable omkostninger
- Differensomkostninger: sammenhæng mellem enheds-, total- og differensomkostninger
- Omkostningsstruktur: betydningen af høj andel af variable eller faste omkostninger

Kapitel 31 – Aktivitetsoptimering
- Markeder: konkurrenceformer og markedsforhold
- Handlingsparametre: pris, kvalitet, service og markedsføring
- Gevinstmaksimering: vurdering af optimale kombinationer
- Prisfastsættelse: metoder til fastsættelse af salgspriser
- Prisoptimering: sammenhæng mellem pris, afsætning og dækningsbidrag
- Prisoptimering ved sammensat omkostningsforløb: vurdering ved trinvise kapacitetsændringer
- Optimering via handlingsparametre: justering af fx service eller produktkvalitet
- Nulpunktsberegning: beregning af kritisk omsætning eller afsætning

Derudover har eleverne haft besøg af PwC, som gav indblik i revisionsbranchen. Her fik eleverne mulighed for at afprøve deres kompetencer inden for regnskabsanalyse i praksis.

Eleverne har desuden deltaget i et brobygningsforløb på SDU Kolding over fire moduler, hvor de har arbejdet med intraprenørskab og udviklet deres forståelse for innovation i en virksomhedsramme for at skabe vækst.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde

Titel 10 Effektiv Ressourcestyring og Finansiel Planlægning

Anvendt litteratur og undervisningsmateriale:
Virksomhedsøkonomi, læreplan 2017 (Systime iBog), kapitel 32–35.

Undervisningen er tilrettelagt i overensstemmelse med læreplanens krav til kernestof inden for optimering.

Eleverne har opnået viden og forståelse for centrale begreber og metoder til styring og optimering af virksomheders omkostninger og aktiviteter. Der har været fokus på både teoretisk indsigt og praktisk anvendelse gennem opgaver, beregninger og casebaserede drøftelser.

Kernestof: Optimering samt emner inden for optimering af virksomhedens aktivitet med og uden knap kapacitet, Investering og finansiering

Kernestof: Optimering

Kapitel 32 – Optimering af knappe ressourcer
- Optimering ved én knap faktor og anskaffelse af ekstra ressourcer
- Vurdering af nye aktivitetsmuligheder
- Optimering ved flere knappe faktorer via lineær programmering
- Praktisk anvendelse af lineær programmering i Excel, GeoGebra og Systime-værktøj

Kapitel 33 – Investering
- Investeringers formål og lønsomhed
- Opstilling af nettobetalingsstrømme
- Investeringens rentabilitet vurderet med:
- Kapitalværdimetoden (også med Excel og varierende indtjening)
- Intern rente
- Pay-back-metoden
- Sammenligning af alternative investeringer
- Usikkerhed i investeringer: følsomhedsanalyser og simulering
-Det endelige investeringsvalg

Kapitel 34 – Finansiering
- Finansieringsformer: egenkapital og fremmedkapital
- Vurdering af virksomhedens kapitalstruktur:
- Horisontal og vertikal balancestruktur

Kapitel 35 – Lån og rente
- Lånets opbygning: hovedstol, afvikling og ydelse
- Typer af fremmedfinansiering: anlægslån, realkredit, leasing, kassekredit, leverandørkredit og crowdfunding
- Beregning af effektiv rente på forskellige låntyper
- Sammenligning af finansieringsalternativer ved investering:
- Valg baseret på effektiv rente
- Valg baseret på betalingsstrømme
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 PBL-forløb og eksamensforberedelse

Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale fordelt på kernestof og supplerende stof: Der blevet arbejdet mere uddybende med følgende område i  PBL-forløb: Investering i anlægsaktiv med afsæt i en selvvalgt artikel.

PBL-Opgaven: Investering i anlægsaktiv

Formål:
- Eleverne analyserer en konkret virksomheds investering i et anlægsaktiv ud fra en økonomisk synsvinkel.

Indhold:
- Find en artikel om en konkret investering (fx ny teknologi, fabrik eller grøn omstilling)
- Formuler en problemstilling og 3-5 arbejdsspørgsmål
- Lav en investeringskalkule og følsomhedsanalyse
- Vurder investeringens rentabilitet og risici
- Artiklen skal være troværdig og vedlægges

Produkt:
- PowerPoint-præsentation med anbefaling til ledelsen: Er investeringen en god idé – og hvorfor?

Derudover har eleverne arbejdet med tidligere eksamenssæt og trænet den mundtlige eksamensform gennem øvelser og fremlæggelser. I den forbindelse har de stiftet bekendtskab med det grønne bord. Formålet har været at styrke deres faglige selvtillid og forberede dem bedst muligt til den mundtlige eksamen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer