Holdet fs2022 hhxa Hi - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution IBC
Fag og niveau Historie B
Lærer(e) Sascha Daniel Stalter
Hold fs2022 hhxa Hi (fshhx 2a Hi, fshhx 3a Hi)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Opdagelsesrejser og kolonialisme
Titel 2 Industrialiseringen og politisk udvikling
Titel 3 1. Verdenskrig og mellemkrigstiden
Titel 4 2. Verdenskrig
Titel 5 Danmarks politiske udvikling 1973-2017
Titel 6 Øst-Vest modsætninger

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Opdagelsesrejser og kolonialisme

Eleverne skal få indblik i det spanske, portugisiske, engelske, franske og hollandske kolonial imperium, slavehandel, opdagelsesrejser og aztekerne, inka og maya.
Material:
Carl Johan Bryld: Civilisationernes Verdenshistorie, Systime
Det mangfoldige kristne Europa  Europas geografi  
De europæiske søfartsnationer  
Carl Johan Bryld: Civilisationernes Verdenshistorie, Systime
Europæernes standssamfund  
Politisk splittet – kirkeligt samlet  De mange fyrstendømmer  
Fyrsten, adelen, stænderne  Fyrstemagtens grænser  
De stærke byer
Militæret  
Teknologisk udvikling – militær revolution  Teknologisk udvikling - bogtrykkerkunsten  
Den naturvidenskabelige revolution  Bruddet med middelalderen
Europæerne i Amerika  Europas vækst  
Niels Steensgaard: Christoffer Columbus i Den Store Danske, Gyldendal. Hentet 15. august 2018 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=58210 Christoffer Columbus
Thomas Ohrt Verden efter de store opdagelser 1500-1750, Systime Det spanske imperium 1500-1750
Thomas Ohrt Verden efter de store opdagelser 1500-1750, Systime Den tidlige kolonisering af Caribien  
Thomas Ohrt Verden efter de store opdagelser 1500-1750, Systime Koloniseringen af fastlandet - Mexico  
Thomas Ohrt Verden efter de store opdagelser 1500-1750, Systime Spanierne i Florida, New Mexico og Nordamerika
Thomas Ohrt Verden efter de store opdagelser 1500-1750, Systime Den spanske kolonisering af Sydamerika og sølvminerne i Potosi  
De spanske sølvflåder  
Sammenligning af den spanske og den portugisiske handel  
Thomas Ohrt Verden efter de store opdagelser 1500-1750, Systime Portugisernes oversøiske imperium
Thomas Ohrt Verden efter de store opdagelser 1500-1750, Systime De tidlige erobringer i Afrika og portugisernes slavehandel
Thomas Ohrt Verden efter de store opdagelser 1500-1750, Systime Organiseringen af det portugisiske Asienimperium  
Thomas Ohrt Verden efter de store opdagelser 1500-1750, Systime Portugisernes slavehandel
Thomas Ohrt Verden efter de store opdagelser 1500-1750, Systime Estado da India - portugisernes imperium i Østafrika og Indien  
Thomas Ohrt Verden efter de store opdagelser 1500-1750, Systime Portugisernes kolonisering af Brasilien  
Thomas Ohrt Verden efter de store opdagelser 1500-1750, Systime Thomas Ohrt Verden efter de store opdagelser 1500-1750, Systime Spanien og Portugals storhed og fald  
Holland, England og Frankrig som kolonimagter 1500-1750  
https://www.youtube.com/watch?v=XwgNpNEzyzI
https://www.youtube.com/watch?v=urFpctOmJZY
https://www.youtube.com/watch?v=k__GbOiOYz4
https://www.youtube.com/watch?v=ylwiOLab5AA
https://www.youtube.com/watch?v=WiwEwSdKh0c
https://www.welt.de/geschichte/article141989873/Das-Totenschiff-der-Sklaven-sank-vor-Kapstadt.html#cs-GI12UINPC-1.jpg
https://www.youtube.com/watch?v=gWjJ4NM1KFA
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Industrialiseringen og politisk udvikling

Eleverne skal få viden om og indblik i Danmarks økonomiske og politiske udvikling i perioden fra omkring 1820- 1939. Derudover skal eleverne stifte bekendskab med og anvende relevant historisk metode.

Indhold: Børnearbejde i Danmark, Industrialiseringen, Familielivet i 1800-tallet, Treårskrigen, Grundloven, Forfatningskampen, Arbejderbevægelsen, Krise 1920-1940

Materiale: Se kompendium Danmarks politiske og økonomiske udvikling 1849-1939
Frederiksen: Om børnearbejde
Frederiksen: Industrialisering og demokrati, s.153-158
Familieliv i Danmark, et samfund i opbrud, s.28-33
Danmarks historie i et global perspektiv- Industrialisering
Frederiksen, Enevælden i modvind og treårskrigen s.133-138
Frederiksen, Historisk metode og materialekritik s.295-297
Orla Lehmans tale 30.1.1841
Danmarks historie i et globalt perspektiv, Forfatningskampen, s.183-187
Gads leksikonopslag om Estrup og grundloven 1866
Den danske revolution, Godsejer Estrup om valgretten 1865
Frederiksen, Forfatningskampen, s.158-161
41 fortællinger om Danmarkshistorien: Attentatet mod Estrup
Frederiksen, Industrialisering og arbejderbevægelsen, s.161-167
Danmarks historie et et globalt perspektiv nat vægterstaten, s.226-229
Dk fra oldtid til nutid, krisetid 1920-1940, 195-207
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 1. Verdenskrig og mellemkrigstiden

Formål: Eleverne skal få viden om krigens forudsætninger, krigens gang og krigens konsevenser. Desuden skal eleverne anvende relevant historisk metode.

Indhold:  tysk- fransk krig 1870/71, Imperialismen, Balkanspørgsmålet, krigens gang, Versailles traktaten

Materiale: Se kompendium 1. Verdenskrig,
Gade og Bender: Den fransk tyske krig
Bryld, Imperialismens højdepunkt
Frederiksen, Cecil Rhodes, Den hvide mans byrde
Frederiksen, Attentatet i Sarajevo
Frederiksen, Østrig og Ungarns ultimatum og Serbiens svar
Gade og Bender, Den tyske generalstabs vurdering
Gade og Bender, Den engelske Berlin ambassadørs report
Bryld: Hvorfor brød krigen ud
Gade og Bender, årsager til 1. Verdenskrig
Gade og Bender, Lloyd Georges tilbageblik
Erich Maria Remarque: Intet nyt fra vestfronten, uddrag
Frederiksen, Wilsons 14 punkter
Frederiksen, Clemeneau, regnskabets time
Gade og Bender, krigens omkostninger
Europakort 1914 og 1920
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 4 2. Verdenskrig

Formål: Eleverne skal få viden om optakten til 2. Verdenskrig, krigens gang og krigens konsekvenser, Danmarks besættelse og modstandsbevægelsen og Holocaust og forskellige syn på nationalsocialismen. Desuden skal eleverne anvende relevant historisk metode.

Indhold: Tysklands sejre 1939-1942, Tysklands nederlag 1942-1945, den totale krig, Danmarks besættelse, dansk modstandsbevægelse, krigen i Asien, Holocaust, forskellige syn på nazismen

Materiale:
Verden efter 1914: Münchenaftalen
Verden efter 1914: Krigsudbruddet, Tyskland angriber Polen
Verden efter 1914: Tysklands triumfer 1939-1941
Verden efter 1914, Danmark og storpolitikken
Statsminister Thorvald Stauning i en radiotale 1. januar 1940
Verden efter 1914, Danmark på hvilken side
En kreds oficerer, Som vi saaede
Den radikale udenrigsministerens P. Munchs optegnelser, marts 1944
Danmark tider og temaer, Samarbejdspolitikkens mål
Regeringens erklæring den 8. juli 1940
Den tyske rigsbefuldmægtigede Renthe- Fink i rapport til Berlin 15. april 1940
Danmark tider og temaer, De store indrømmelser
Verdens efter 1914, Samarbejdspolitik og modstandsbevægelsen
Kæmp for alt, hvad du har kært 1945
Efter drabet 2001
Bundesarchiv: Danskere i tysk tjeneste
Ove Larsen i Germansk budstikke 1942
Goebbels tale i Berlin sportpalast 1943
Verdenshistorie HHX: Terrorbombninger og fordrivelse
Verden efter 1914, Tysklands nederlag 1942-1945
Verdenshistorie HHX: Vejen mod Holocaust
Verdenshistorie HHX, Endløsung
Verdenshistorie HHX, Hvem var de ansvarlige
Den tyske historiker professor Ulrich Herbert, Det rigtige spørgsmål
Ernst Nolte 1986
Verdenshistorien HHX: Fortolkninger af nazismen
De engelske historiker Taylor 1945 og Allan Bullock 1991
Danmark tider og temaer, besættelsens afslutning
Danmark tider og temaer, samlingsregeringen,retsopgør og de uvelkomne flygtninge
Verden efter 1914. krigen i Asien
https://www.youtube.com/watch?v=BXwNptweC80&list=PLZxIFAN12m6wmm5K8fPkApSB1F90885hS&index=2
https://www.youtube.com/watch?v=Tvc8mP5LkKU&list=PLZxIFAN12m6wmm5K8fPkApSB1F90885hS&index=4
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 5 Danmarks politiske udvikling 1973-2017

Formål: Eleverne skal få indblik i dansk politisk historie fra 1973 til i dag, anvende materialekritik og forholde sig kritisk.

Indhold: Videnssamfund, vendepunkt 1973, Jordskredsvalget 1973, De nye partier, En økonomisk skruestik, Økonomiske nøgletal 1973-1982, Indkomstpolitik og devalueringer, En ny centrum- højre kurs, Fra vækst til opbremsning, Økonomiske nøgletal 1992-1993, De borgerlige regeringers økonomiske politik, Nyrup afløser Schlüter, Centrum- venstre regeringens succes, Økonomiske nøgletal 1993-2001, Højre regeringernes æra 2001-2011, udlændinge debatten, Konflikten om de nye danskere, Fra højkonjunktur til finanskrise, Økonomiske nøgletal 2000-2011, S-RV-SF regering, ny borgerlig flertal (se kompendium Danmarks politiske udvikling 1973-2016)

Materiale:
Danmark tider og temaer, Et videnssamfund i globaliseringens tegn
Danmark tider og temaer, 1973, et historisk vendepunkt
Danmark tider og temaer, jordskredsvalg 1973, en ny politisk virkelighed
Danmark tider og temaer, De nye partier
En økonomisk skruestik
Statsminister Anker Jørgensen 1976
Danmark tider og temaer, Indkomstpolitik og devalueringer
Danmark tider og temaer, Anker Jørgensen træder tilbage
Danmark, tider og temaer, En ny centrum- højere kurs 1982-1993, Mindre stat, mere marked, fra vækst til opbremsning, ambitioner og realiteter, de borgerlige regeringers holdbarhed
Danmark tider og temaer, Socialdemokratiske regeringer i medgangstider, Nyrup afløser Schlüter, Centrum- Venstres regeringers succes, Den nødvendige balancegang
Poul Nyrup Rasmussens tale d. 1. januar 1999
Danmark tider og temaer, Højre regeringens æra 2001-2011, et skred til højre, Indvandrerspørgsmålet højrefløjens vindersag
Pia Kjærsgaard på Dansk Folkepartis årsmøde 2. oktober 1998
Danmark tider og temaer, Den stramme indvandrerpolitik
Jens Peter Frølund Thomsen, Konflikten om de nye danskere 2006
Danmark tider og temaer: Finanskrisen, En S-SF-R regering, Borgerlig regering på ny i 2015
Jyllandsposten, Venstre, Liberal Alliance og Konservative danner ny regering 27.11.2016
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 6 Øst-Vest modsætninger

Formål: Eleverne skal opnå indsigt i øst-vest modsætningerne og forskellige aspekter af den kolde krig. Eleverne skal lære at anvende relevant historisk metode, indsamle relevante informationer og sætter dem i et større kontekst

Indhold: Øst-vest modsætningerne.Hvordan udviklede modsætningerne sig, oprettelsen af FN, Europas deling- jerntæppe, Kontrolrådets sammenbrudt, Berlin- blokaden, Østeuropæiske folkedemokratier, Tyskland- spørgsmålet, Danmark i Nato, Korea krigen, Cuba krisen, Kaprustningen, Brydninger i Østblokken, Berlinmuren, Det tjekkoslovakiske forår 1968 og Brezjnevdoktrinen, Vietnam, USA i verden, Panamerikanisme, Sovjetunionens sammenbrudt (se kompendium Øst-Vest modsætninger.pdf)
,diverse videoklips

Materiale:
Præsidents Roosevelts tale 6. januar 1945
Verden efter 1914: fra samarbejde til konfrontation
Verden efter 1914, modsætningerne mellem de tidligere allierede
Verden efter 1914, Europas deling 1944-1949
Winston Churchills jerntæppe tale 5. marts 1946
Verden efter 1914, Folkedemokratisering i Østeuropa
Verden efter 1914: Tysklandspørgsmålet og Berlin
Verden efter 1914: Kontrolrådet bryder sammen
Marskals Sokolovskys tale d. 20. marts 1948
Verden efter 1914, Berlinblokaden
Den kolde krig, Danmark i Nato, overvågning af kommunister
Den kolde krig, Amerikanske helte og skumle kommunister
Verdenshistorie HHX, En kaprustning under kontrol?
Verdenshistorie HHX, Brydninger i østblokken
Verdenshistorie HHX, Propagandakrigen og Berlinproblemet
Verdenshistorie HHX, Berlinmuren rejses 1961
Warszawapagtlandenes erklæring d. 13.august 1961
Verdenshistorie HHX, Det tjekkoslovakiske forår
Generalsekretær Leonid Brezjnev, 12. november 1968
Verdenshistorie HHX, oprør i Sydvietnam 1957
Verdenshistorie HHX, USA´s indgriben
William Bundy, amerikansk viceudenrigsminister d. 30 maj 1967
Den tidligere amerikanske forsvarsminister Robert S.McNamara ser tilbage på krigen 1995
Verdenshistorie HHX, USA og Sydvietnam taber krigen
USA historie og identitet, USA i verden
Minnasiden.dk, Panamerikanisme
Den amerikanske epoke, fra kold krig til krigen mod terror, Cuba
John F. Kennedy tale d. 20. april 1961, 3 dage efter svinebugten
Den amerikanske epoke, fra kold krig til krigen mod terror, snigmord og sabotage
forlagetcolumbus, 638 opskrifter at myrde Fidel Castro
USA i det 20. århundrede Cuba og den cubanske missilkrise
Fidel Castro A biography, en 50 år lang handelsboykot
USA i det 20. århundrede, dominobrikkernerne falder, supermagten slikker sine sår, national selvransagelse, oprustning og stjernekrig, mod en ny international orden, Den kolde krigs afslutning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde