Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
IBC
|
Fag og niveau
|
Historie B
|
Lærer(e)
|
Bjørn Nørgaard Hansen
|
Hold
|
fs2022 hhxc Hi (fshhx 2c Hi, fshhx 3c Hi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Opdagelsesrejser og verdenshandel
Forløb om de store opdagelsesrejser. Med udgangspunkt i de europæiske nationalstater og koloniseringen af Amerika. Under dette forløb har der været særlig fokus på Spaniernes behandling af de indfødte i Syd og Mellemamerika og retfærdiggørelsen af behandlingen.
Særlige fokuspunkter:
- Historisk empati
- Nutidens fremstillinger af historiske begivenheder
- Remediering af en historisk begivenhed
- Årsagsforklaringer
- Menneskerettigheder
Kernestof:
Teksten til sangen "Mine, mine, mine" fra Pocahontas.
Dokumentar. Guns, germs and steel. Udlånt på mitcfu.
Bog: Pirater - kampen om den nye verden 1500-1730. https://pirater.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=130
Kapitel 1: Sørøvere, pirater og kapere.
Kapitel 2: De europæiske stater.
Bog: Opdaget. https://opdaget.ibog.forlagetcolumbus.dk/?loopRedirect=1&id=1
Kapitel 5: Hvorfor sejrede spanierne?
Kilde 4: De spanske krav til den indianske befolkning
Kilde 5: En spansk soldats erindringer
Bog: Verdenshistorie til HHX https://verdenshistorietilhhx.systime.dk/?id=1372&L=0
Kapitel 2: Europa og Verden
Supplerende stof:
Afsnit 1 af tv-serien Black Sails.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Industrialiseringen
Forløb om Industrialiseringen i Europa med særligt fokus på den industrielle revolution i England og udviklingen i Danmark. I Danmark blev der også arbejdet med demokratisk udvikling, borgernes rettigheder og ændringer i det danske samfund.
Dette forløb indeholder også en remedieringsopgave af "Løvens Hule" men hvor der skulle "pitches" nye teknologier som vandt frem i løbet af industrialieringen.
Kernestof:
Kapitel 4 i Verdenshistorie til HHX. https://verdenshistorietilhhx.systime.dk/?id=996
Kildesamlingen til industrialiseringen. Findes i Dokumenter.
Dokumentar: Historien om Danmark. Afsnittene "Det svære demokrati" og "Grundloven, folket og magten"
https://www.dr.dk/drtv/serie/historien-om-danmark_474368
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Kold Krig
Forløb om den kolde krig. Herunder har der været fokus på den kolde krigs begyndelse, vigtige begivenheder såsom Cuba-krisen, historiske fremstillinger og Kinas udvikling i løbet af perioden. Udover disse begivenheder er der blevet arbejdet med historiske fremstillinger i HBO serien Chernobyl.
Kernestof:
Verdenshistorie til HHX.
Kapitel 10: Den kolde krig. https://verdenshistorietilhhx.systime.dk/?id=199
- Hele kapitlet.
Dokumentarafsnit: Cuba 1959-1963. Udlånt på cfu.
Kapitel 16: Verdens orden i det nye årtusind. https://verdenshistorietilhhx.systime.dk/?id=1461
Sang, "Send the marines" af Tom Lehrer.
Artikel, faktalink. Cubakrisen og Cubas forhold til USA
https://faktalink.dk/emner/cubakrisen-og-cubas-forhold-til-usa
Supplerende stof:
HBO Serien Chernobyl.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Indvandring og flygtningestrømme
Forløb om indvandring og flygtninge gennem tiden som en del af elevernes forløb inden for studieområdet. Forløbet har været i samarbejde med danskfaget og endte med en skriftlig opgave (DHO) og en mundtlig præsentation af opgaven.
Kernestof:
"Den ny indvandring" https://dennyindvandring.systime.dk/?id=1
Kapitel 1-7
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
6
|
Folkedrab
Forløb om folkedrab. I løbet af dette forløb er der arbejdet med Gregory Stantons stadier for folkedrab, eksempler på folkedrab såsom Rwanda, Holocaust, Cambodia mm.
FNs konventioner om folkedrab har også været et særligt fokuspunkt.
Udover konkrete eksempler på folkedrab har vi også arbejdet med årsagsforklaringer i forbindelse med stadieteorien samt benægtelse af folkedrab og årsagsforklaringer til dette.
Kernestof:
- Hjemmesiden https://folkedrab.dk/
- Særligt fokus på Gregory Stantons stadier: https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/hvordan-opstaar-folkedrab-tre-teoretiske-bud/stanton-folkedrab-stadier
Dokumentarfilmen "Auschwitz-retssagen" fra mitcfu.dk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Mellemøsten
Forløb om Mellemøsten. I dette forløb har arbejdet fokuseret på at forstå årsagsforklaringer til nutidens situation i de mellemøstlige lande. Hvordan påvirker regionens historie nutidens tilstand? I dette forløb har der været særligt vægt på den nutidige situation i området samt konsekvenserne for Vestens indblanding i området.
Kernestof:
"Verdenshistorie til HHX" https://verdenshistorietilhhx.systime.dk/?id=79
Kapitel 14 - Mellemøsten
"Verden efter 1914 - i dansk perspektiv" https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=79
Kapitel 11 - Mellemøsten
Dokumentar: "Bitre rivaler - Iran og Saudi Arabien" Afsnit 1 på cfu.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/942/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55112772610",
"T": "/lectio/942/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55112772610",
"H": "/lectio/942/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55112772610"
}