IBC Fredericia Middelfart
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
IBC Fredericia Middelfart
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet ft2022 hhx SP1 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
IBC
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
Brynhild Høyer, Susanna Bæk Troelsen
Hold
ft2022 hhx SP1 (
fthhx 1 SP1
,
fthhx 2 SP1
,
fthhx 3 SP1-2
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb#1 Grundforløb
Titel 2
Forløb#2 Cultura y fiestas españolas
Titel 3
Forløb#3 Jovenes
Titel 4
Forløb#4 España
Titel 5
Forløb#5 Pandillas
Titel 6
Forløb#6 Migración
Titel 7
Forløb#7 Chile
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb#1 Grundforløb
Vi har læst 58 sider i Tapas grundbogen.
Grundforløbet kap. 1-3
I studieretningen kap. 4-9
Eleverne lærer det spanske sprog at kende med fokus på tilegnelse af basalt ordforråd og grammatik med henblik på at tale, forstå og skrive et enkelt spansk.
Jeg har lagt vægt på i slutningen af året at træne samtale på basisniveau. Vi har øvet at eleverne så vidt muligt skal løsrive sig fra teksten og danne sætninger selv. Jeg har stillaseret dem i denne proces.
Tekster og materiale:
Tapas grundbog, grammatik og øvebog + online
Forskelligt materiale til gloseindlæring, grammatik, samtaleøvelser og lytteøvelser, videoklip mm. fra internettet
Gyldendals Røde ordboger på nettet,
ordbogen.com
, materiale i lectio
Indhold
Kernestof:
Kære alle. Jeg glæder mig til at møde jer. Vi repeterer spansk og hilser på hinanden. Vi ses. kh Brynhild
Læs og oversæt følgende tekst (kun første afsnit) https://tapasonline.systime.dk/?id=141#c1214
Vigtigt! Husk at tage jeres kompendier med.
Lav øvelse E på s. 19 færdigt dvs. mindst 7 sætninger
Øv temagloserne til kap. 3 https://tapasonline.systime.dk/?id=141#c1228 (los números/la hora y dos verbos)
I får nye pladser i dag. I skal desuden arbejde i grupper i vores modul i dag. Vi ses:)
Vi arbejder med det samme som sidste gang. Øv temagloserne til kap. 3 https://tapasonline.systime.dk/?id=141#c1228 (los números/la hora y dos verbos)
I klassen arbejder vi med materialet her: https://elsur.systime.dk/?id=270
Læs kap. 4 det første afsnit: https://tapasonline.systime.dk/?id=142#c1256
Læs halvdelen af II. Alonso Quijano i kap 4. https://tapasonline.systime.dk/?id=142#c1263
¡Aprende de memoria! Refleksive verber "Llamarse" https://tapasonline.systime.dk/?id=142#c1282
Tapas opgaver kap. 4-10.pdf
Læs kap. 5 til i dag. https://tapasonline.systime.dk/?id=143#c1303
Feliz año nuevo! Godt nytår alle sammen:)
Læs og oversæt kap 5 ned til linjen: solo o con leche, y un bollo o una tostada. https://tapasonline.systime.dk/?id=143#c1303
Læs kap 5 og hele tekst I Las comidas: https://tapasonline.systime.dk/?id=143#c1303
Læs og oversæt del II "Una chica morena" ned til interesante, las matemáticas y la física, no. https://tapasonline.systime.dk/?id=143#c1311
Individuel træning i klassen i dag: Texto 2A: Un día normal | El Sur (systime.dk)
Læs og oversæt resten af 5.2 til i dag: https://tapasonline.systime.dk/?id=143#c1311
Øv kroppens legemsdele på spansk. Øv sangen "hoved, skulder, knæ og tå.." til i dag.
Oplæg om Malaga. Vi repeterer i dag.
Individuel øvelse til repetition
La hora (klokken)
Regelmæssige verber
I dag har vi en test i spansk uden hjælpemidler. Der er mødepligt. Husk skriveredskaber.
Øv verbet poder i nutid:
I får testen tilbage i dag. Læs desuden hele paragraf 22 Ser og Estar: https://tapasonline.systime.dk/?id=182
Lav opg. G s. 27 og opg. AI s. 25 i Tapas hæfte og
Husk at tage testen med: Vi gennemgår testen og den tilhørende grammatik. Læs desuden kap. 6.1 Estados Unidos, un país con muchos hispanohablantes
Velkommen tilbage fra vinterferien:)
I modulet:
Læs og oversæt første afsnit af II. La población hispana en EE.UU. es una población "ambicultural" i kap. 6
Læs og oversæt næste afsnit i kap 6 II. La población hispana en EE.UU. es una población "ambicultural"
Lav 2 spørgsmål til teksten til i dag jf. https://tapasonline.systime.dk/?id=144#c1360
Læs og oversæt teksten III Spanglish (en blanding af spansk og engelsk) https://tapasonline.systime.dk/?id=144#c1350
Læs og oversæt teksten kap. 7 frem til "ajos y judías." https://tapasonline.systime.dk/?id=145#c1383
Læs og oversæt teksten kap. 7.1 Andalucía igen. Besvar desuden spørgsmålene under teksten. https://tapasonline.systime.dk/?id=145#c1383
Læs og oversæt kap 7.2 Pedro y Maribel til i dag. https://tapasonline.systime.dk/?id=145#c1392
Læs og oversæt hele kap 7.2 Pedro y Maribel til i dag. https://tapasonline.systime.dk/?id=145#c1392
Læs og oversæt kap. 8.1 Navarra til i dag https://tapasonline.systime.dk/?id=146#c1422
Vi arbejder med præsentationen som I skal aflevere i aften. Læs og oversæt desuden kap. 8 II. Ignacio y Carlos:
Husk at medbringe Tapas hæftet. Vi arbejder med grammatik i timen.
Læs og oversæt:
De sidste grupper fremlægger for mig i dag, og så arbejder vi med opgaver i Tapas hæftet og i I- bogen.
Husk Tapas hæftet i dag. Vi arbejder med grammatik og præsentationer (de grupper som mangler)
Læs og oversæt første afsnit i kap. 9.1 Fórmulas de cortesía https://tapasonline.systime.dk/?id=147#c1473 Vi arbejder med grammatik mv. i dag.
Læs og oversæt videre i kap. 9.1 Fórmulas de cortesía https://tapasonline.systime.dk/?id=147#c1473. -læs frem til "pero no damos nunca las gracias por la comida."
I får en test i spansk. I skal lægge vægt på at repetere følgende:
I får jeres test tilbage i dag og vi snakker om den. Så hygger vi:)
Omfang
Estimeret: 42,00 moduler
Dækker over: 42
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Formidling
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Personlige
Selvstændighed
Ansvarlighed
Sociale
IT
Præsentationsgrafik
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Eksperimentelt arbejde
Forelæsninger
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 2
Forløb#2 Cultura y fiestas españolas
I dette forløb at vi arbejdet med en bred vifte af emner. Vi har arbejdet med et kompendium med forskellige opskrifter og har derefter haft en eftermiddag i kantinen sammen med det andet spanskhold, hvor vi har lavet spansk mad.
Indhold
Kernestof:
Læs og oversæt kap 12 sidste del til i dag:
Vi skal lave tre retters menu i dag og høre spansk musik. Og så skal vi nyde den gode mad sammen og hygge os. Jeg glæder mig. Nos vemos:)
Hejsa. Der er ingen lektier til i dag:) men vi får besøg af brobygningselever, så kom i god tid og sæt jer forrest så vores gæster kan sætte sig bagerst, så siger jeg tak:)
Grammatik uge 37.docx
Vi begynder på et nyt forløb i dag i spansk. Husk jeres kompendium alligevel.
Cultura y fiestas españolas kompendie (3).docx
Læs i det nye kompendiet Cultura y fiestas españolas: Læs og oversæt (brug det gule skema i bunden) frem til og med tortilla de patatas. Husk også Tapas kompendiet og skriveredskaber :)
Læs og oversæt i "Cultura y fiestas españolas" frem til dulces: postres típicos de España. Skriv fortsat i tabellen nederst nye ord og deres betydning på dansk. Lav desuden CI i Tapas opgaver s. 66 færdig til i dag.
Lav opg. 3 i kompendiet Cultura: Du skal læse hele teksten om de forskellige retter som vi har gennemgået.
13. Ildfest: La fiesta del fuego: El año nuevo empieza en verano | España en la calle. 15 historier om Spanien i dag fortalt fra gadeplan (systime.dk)
Kære alle. Vi har en spansktest uden hjælpemidler i dag i modulet. Husk skriveredskaber!
I får testen tilbage i dag og nye siddepladser. Læs de første 6 afsnit i teksten til i dag 13. Ildfest: La fiesta del fuego: El año nuevo empieza en verano (til "chico de tu vida – por lo menos durante un tiempo.")
Spansk arrangement tirsdag d. 7/11-23
Kære alle. Vi har 2 SP2 med i vores modul i dag pga. sygdom.
Læs og oversæt denne tekst til i dag https://espanaenlacalle.systime.dk/?id=150 læs ned til Eso emociona mucho".
Læs og oversæt den sidste del af kapitlet: Mennesketårne
Læs og oversæt i kap. 9 Un mundo de aficionados de fútbol
Lav opgaven færdig til i dag, som I arbejdede på sidste modul:
https://yavamos.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=183#c595
Husk skriveredskaber!
Lav dette færdigt til i dag. https://yavamos.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=183#c595
Læs følgende til i dag: 9.B ¿Quién está ganando? https://yavamos.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=182 og
Lav opgave 1 arbejdsarket til i dag her: https://yavamos.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=182#c605
OBS: medbring jeres kompendier, vi skal lave øvelser.
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Projektarbejde
Personlige
Selvstændighed
Ansvarlighed
Kreativitet
Sociale
Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
Projektarbejde
Titel 3
Forløb#3 Jovenes
I begyndelsen af forløbet har vi læst og oversat teksten/lektien til modulet. Vi har øvet at formulere spørgsmål til teksten og derefter har eleverne arbejdet parvis og stillet hinanden disse spørgsmål.
Eleverne har også læst og oversat lektien parvis, hvor jeg har gået rundt i klassen og hjulpet dem og givet feedback.
Transparente ord er skrevet op på tavlen
Opgaver til teksten og besvare spørgsmål til teksten.
Vi har haft individuel samtale udenfor klassen uden hjælpemidler som aflevering.
Videoer: Neem basico Mi rutina diaria.
En tilbagevendende øvelse har været at kaste med bolden og at svare på mine spørgsmål med gloser og vendinger.
Verber:
Gustar og dativstyrede verber.
Gerundio
Præteritum
Repetition: ser og Ir, Tener og estar og ejestedord.
I midten af forløbet har vi set filmen Volver. Eleverne har beskrevet forskellige scener fra filmen/billedbeskrivelse. Vi har diskuteret filmens slutning
Vi har læst España en la calle 15M
Diskussion om oprøret 15M og set youtube video
Grammatik- præteritum
Billedbeskrivelse
I slutningen af forløbet har vi printet teksten ud:
Kap. 5 Generation på røven: La generación perdida: "Muchos jóvenes no tienen lo suficiente para vivir" Eleverna har læst og oversat lektien uden hjælpemidler i modulet.
Transparente ord på tavlen
Bolden med gloser
Sammenligne den danske og spanske ungdom. Formulere korte sætninger
Formålet har været at styrke elevernes sprog og gøre dem uafhængige af deres pc.
Grammatikken: datid: pretéritum og imperfektum
Materiale anvendt i forløbet:
España mañana. Forlaget Systime
1. Alba, 19 años: “Los idiomas son fundamentales para ¬conectar personas y culturas.” | ESPAÑA MAÑANA
“Cuanto más cosas sabes de un idioma, dice (Alba), mejor puedes entender a la gente y su cultura.”
“Lo único que sabe es que quiere aprender más idiomas. Porque sin saber idiomas, dice, no es posible conocer el mundo.”
2. Adriana, 18 años: “Es importante saber qué está pasando en el mundo y la fotografía ayuda a comprenderlo.” | ESPAÑA MAÑANA
“Para mí la cámara es como una captura del momento. Es como un canal con el que tú puedes traer aquí lo que pasa allí. Es muy importante porque sin las fotos no tenemos una idea visual de lo que está pasando.”
3. Miguel, 21 años: “Un buen ¬corte de pelo te puede cambiar la vida. La barbería es como un arte.” | ESPAÑA MAÑANA
“Ir a una barbería de calidad es como ir al gimnasio o comer comida saludable. Te sientes mejor contigo mismo cuando te cuidas bien y vas por la calle con más confianza,” dice.
12. Guillermo, 17 años: “Quiero que la gente cante mis canciones y se identifique con ellas.” | ESPAÑA MAÑANA
“Quiero viajar con mi música, quiero conocer nuevas músicas, no me quiero quedar aquí en mi ciudad toda la vida. “
“Mi sueño es que mi música llegue a la gente... Quiero conseguir que la gente cante mis canciones y se identifique con ellas.”
España en la calle. Forlaget Systime
4. 15.M-bevægelsen: De las plazas al parlamento: "La política de la calle es más importante" | España en la calle. 15 historier om Spanien i dag fortalt fra gadeplan
Herunder video med demonstrationer:
10 AÑOS DEL 15-M | Las voces de la PUERTA DEL SOL
5. Generation på røven: La generación perdida: "Muchos jóvenes no tienen lo suficiente para vivir" | España en la calle. 15 historier om Spanien i dag fortalt fra gadeplan
Bernat García tiene 29 años. Ahora vive con dos amigos en un piso compartido. Es una forma muy común de vivir de los jóvenes españoles.
En España, los salarios son bajos y los alquileres son muy caros.
Indhold
Kernestof:
Lektier til i dag læs 1. afsnit her https://espanamanana.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=134#c471
Læs og oversæt 1. Alba, 19 años: “Los idiomas son fundamentales para conectar personas y culturas.” | España Mañana (forlagetcolumbus.dk) fra
Kære elever i spansk: modulet er lavet om til hjemmearbejde pga. erhvervscase. Læs nederst på siden, hvad I skal arbejde med hjemme
traduce el texto_alba.docx
Dagens hjemmearbejde er at læse og oversætte det sidste afsnit om Alba Diferencias entre España y Dinamarca og
Vi gennemgår de lektier og øvelser, som I har haft for de to sidste gange. Vi ses
Læs og oversæt det første afsnit af følgende tekst 2. Adriana, 18 años: “Es importante saber qué está pasando en el mundo y la fotografía ayuda a comprenderlo.” | España Mañana (forlagetcolumbus.dk
Læs og oversæt det 3. afsnit om Adriana i kap. 2: La importancia del periodismo til i dag. se linket:
Info om studieturen til Malaga i slutningen af modulet.
I modulet:
Afsnit
NEEM 1/ NEEM Básico - Unidad 3 Mi rutina diaria - YouTube
Individuel samtale med mig om kap. 2 Adriana, 18 años. (de 3 første afsnit) Resten af klassen laver følgende opgaver imens:
Læs det sidste afsnit i kap. 2 Adriana: Cámara digital o cámara analógica
Mens I laver opgaver ud fra teksten til i dag, færdiggør jeg samtalerne (mundtlige tests) med dem, der mangler
ejercicios_adriana_jovenes.docx
Vi samtaler om kap. 2 Adriana i dag og gennemgår nogle opgaver som I har arbejdet med i dag. Vi arbejder med lukkede pc noget af tiden, så I rigtig kan øve det med at danne sætninger.
Læs kap. 3 Miguel og de to første afsnit
3. Miguel, 21 años: “Un buen corte de pelo te puede cambiar la vida. La barbería es como un arte.”
tapasonline.systime.dk
Læs og oversæt kap. 3 Miguel og afsnit La barbería como arte
Læs kap. 3 Miguel og det sidste afsnit Dos años en Londres.
Læs og oversæt kap. 12 Guillermo 1. afsnit og karaktersamtaler.
Vi skal melde os til studieturen i 3. g til Malaga. Første betaling er først i juni.
Læs og oversæt kap. 12 Guillermo 2+3 afsnit. Jeg fortsætter karaktersamtalerne i dag. Husk at medbringe pas i dag, da vi skal registrere mere i tilmeldingen til studieturen.
Læs kap. 12 Guillermo sidste afsnit “Ya veré dónde duermo cada noche”
Repetition se link 8.A Hoy vamos a preparar paella | ¡Ya vamos! (forlagetcolumbus.dk)
I fremlægger et kort resumé for mig individuelt om kap. 12 Guillermo, 17 años. Jeg stiller spørgsmål efterfølgende.
I fremlægger et kort resumé for mig individuelt om kap. 12 Guillermo, 17 años. Jeg stiller spørgsmål efterfølgende. Elevsamtaler, hvis vi når det.
I dag begynder vi på en ny skriftlig opgave som er en aflevering. Aflevering 2g_19.3.docx Den skal afleveres på et senere tidspunkt. Begynd med de nemmeste opgaver først.
Vi skal være i auditoriet
las personas_volver (3).docx Lav spørgsmål til svarene_volver (1).docx
Lav følgende opgaver til i dag: Ejercicios para la película:
Opgaver i modulet: volver.docx
Vi gennemgår desuden opgaverne, som i lavede sidste modul:volver.docx
De sidste elever skal fremlægge for mig om Guillermo.
I modulet: Grammatikforklaring om substantiver og artikler:
Substantiver og artikler Un uno og el los øvelser.docx
Lav denne færdig til i dag:
Vi begynder på denne tekst i dag: 4. 15.M-bevægelsen: De las plazas al parlamento: "La política de la calle es más importante" | España en la calle. 15 historier om Spanien i dag fortalt fra gadeplan (systime.dk)
4. 15.M-bevægelsen: De las plazas al parlamento: "La política de la calle es más importante" | España en la calle. 15 historier om Spanien i dag fortalt fra gadeplan (systime.dk) I skal læse fra "Me había enterado de las protestas a través de las red
Lav de fem sætninger færdige til i dag. Læs resten til i dag: 4. 15.M-bevægelsen: De las plazas al parlamento: "La política de la calle es más importante" | España en la calle. 15 historier om Spanien i dag fortalt fra gadeplan (systime.dk)
10 AÑOS DEL 15-M | Las voces de la PUERTA DEL SOL
Læs og oversæt grundigt til i dag: 5. Generation på røven: La generación perdida: "Muchos jóvenes no tienen lo suficiente para vivir" | España en la calle. 15 historier om Spanien i dag fortalt fra gadeplan (systime.dk) I skal læse ned til "pagados o
Læs og oversæt grundigt til i dag: 5. Generation på røven: La generación perdida: "Muchos jóvenes no tienen lo suficiente para vivir" | España en la calle. 15 historier om Spanien i dag fortalt fra gadeplan (systime.dk) I skal læse videre ned til "De
Læs og oversæt de sidste 4 afsnit i teksen til i dag. 5. Generation på røven: La generación perdida: "Muchos jóvenes no tienen lo suficiente para vivir" | España en la calle. 15 historier om Spanien i dag fortalt fra gadeplan (systime.dk)
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 30
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Væsentligste arbejdsformer
Forelæsninger
Gruppearbejde
Pararbejde
Titel 4
Forløb#4 España
Materiale:
Libro systime: ”España en la calle”:
Kap 1: ”I byen på spansk”
- Venskab ved bardisken, drinks på gaden og masser af tapas
- Un bar para hacer amigos: ”Somos como una familia”
- Nattelivet
- ”Los jóvenes españoles bebemos mucho, pero sabemos controlarlo”
Kap 5: “Fiesta rimer på fare”
- Spanske byfester med tradition og temperament
- Pasión peligrosa: Correr con los toros me hace sentir más vivo
Kopi:
La generación de los mil euros (“Sin Prisa”)
La crisis económica (del libro: “Sin prisa”)
- La economía
- Los efectos de la crisis económica
- El trabajo
- La fuga de cerebros
- En mi país no conseguía nada
Kopi:
Empresas:
Lorena López - Marketing Manager de Bestseller (Kopi del libro ”Cultura y negocios en españa”)
Cultura y negocios en España -
LRU.dk
(praxis.dk)
Cosas sobre España:
7 Ting Du Ikke Vidste Om Spanien - YouTube
Eksamensopgave: Conviven + Rosalía
Indhold
Kernestof:
Vi arbejder uden pc den første del af modulet. Læs resten af teksten grundigt på papir som I har fået til i dag: Det er denne tekst: 2. Nattelivet: "Los jóvenes españoles bebemos mucho, pero sabemos controlarlo" | España en la calle. 15 historier om
Læs følgende tekst til i dag: 15. Tyreløb: Pasión peligrosa: "Correr con los toros me hace sentir más vivo" | España en la calle. 15 historier om Spanien i dag fortalt fra gadeplan (systime.dk) Jeg deler klassen op i dagens modul
I klassen: samtaleøvelser Mira por la ventana.pdf
Evt. i klassen § 26 Verbalperifraser (kæder af udsagnsord)
Opgaven udenfor og grupperne: Klassen deles op i to grupper i dag.docx
Læs den første artikel i pdf'en: "La economía" s. 92. Jeg deler klassen op i modulet.
La economía.pdf
Anvendelse af Pretéritum og Imperfektum.docx
Klassen deles op i to grupper i dag:
Introduktion til skriftlig opgave delprøve 2 (eksamensopg.) og opstart af opgaven i modulet. Sæt jer ind i opgaven og læs teksterne. Det er kun i dette modul i får tid til at skrive
Vi fortsætter med temaet om "los mileuristas" Læs de første 2 sider af artiklen La generación de mil euros.pdf
Mira por la ventana.pdf
Vi begynder modulet med opsamling af øvelsen: Mira por la ventana fra sidste modul. Læs resten af artiklen til i dag: La generación de mil euros.pdf I skal desuden læse de to sider her: Fuga de cerebros.pdf
i modulet: La economía.pdf
Læs de to sidste sider (21-22) i vedhæftede pdf: Interview 2 Lorena Lopez (teksten er på dansk). Efter at have læst den danske tekst, så prøv at skimme den tilsvarende spanske tekst s. 15-16 og kig på gloserne i anden spalte s. 17
Læs i bogen Spansk Virksomhedskommunikation hele kap. 1 og kap. 2.1. Derudover opsamling España og opstart nyt tema: Pandillas
Oversæt brev 4 i virksomhedsbogen. Derudover arbejder vi videre med Pandillas. Læs kap. 1.1 - introduktion til landene
I får 15 minutter til at gøre gruppearbejdet færdigt: Data om landene og Voxpop (spansk og dansk). Sørg for, at I har det, I lavede sidste gang, også hvis nogen er fraværende.
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Søge information
Skrive
Formidling
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
IT
Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
Forelæsninger
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Titel 5
Forløb#5 Pandillas
Systime: En la pandilla somos familia
kap.1
1. Introduktion til Bander i Mellemamerika og de tre lande | En la pandilla somos familia
Kap. 2
2. Una mujer valiente. El Salvador | En la pandilla somos familia
kap.3.3
3.3 El tema de violencia tiene muchas raíces | En la pandilla somos familia
• Forskellige årsager til vold: sociale, økonomiske og borgerkrig
kap.3.4
3.4 En la pandilla nos llamamos familia | En la pandilla somos familia
• Banderne giver nogle unge mennesker et tilhørsforhold, som de ikke har oplevet i deres egen familie
• Bandemedlemmerne er oftest unge som ikke har oplevet accept og kærlighed hjemmefra. Det opsøger de så i banderne, som tilbyder dem en form for ny familie og anerkendelse.
kap.5
5. Fotos e imágenes. Temas para análisis | En la pandilla somos familia
Herunder, diskussion om marianismo og machismo
Bemærk: 5.4 kun en kort gennemgang af rituales en el proceso de paz.
- for at få den vinkel med i temaet
Kap.6 (undtaget 6.4 og 6.5)
6. Jainas, kæresterne. El Salvador | En la pandilla somos familia
Delpøvetekst:
Adolescentes pandilleros (kopi)
Video YouTube:
Entras si quieres y sales si puedes
(213) Entras si quieres y sales si puedes - YouTube
Film:
Sin nombre
Indhold
Kernestof:
Vi samler op på kap. 2 Pandillas, restsamtaler om España samt arbejder videre med pandillas
Vi samler op på kap 3.3 (tareas al video)
Lav Duolingo hver dag (skal se streak, når jeg kommer hjem).
Vi arbejder med en ny delprøve 1 i dag.
Læs til i dag: 3.4 En la pandilla nos llamamos familia | En la pandilla somos familia
I får en ny delprøve i dag. I får kun 60 min. til at løse opgaverne i dag. I skal desuden have læst teksten inden I møder ind.
I modulet efter delprøven: 5.1 Pandillas y tatuajes: análisis de fotos | En la pandilla somos familia Vi diskuterer et udvalgt billede i små grupper.
Læs til i dag 5. Fotos e imágenes. Temas para análisis | En la pandilla somos familia frem til og med 5.2
Læs og orienter jer i resten af kap. 5: 5.3 Delincuencia juvenil – Análisis de imágenes | En la pandilla somos familia og 5.4 Rituales en el proceso de paz | En la pandilla somos familia
Vi arbejder med det sidste kapitel om Pandillas i denne uge. Læs introduktionen på dansk til kapitlet: 6. Jainas, kæresterne. El Salvador | En la pandilla somos familia og læs vocabulario på den efterfølgende side. lyt derefter til afsnit 6.2 No sali
Buskar trabajo.pptx
Læs og lyt til 6.3 Tienen 'mucho labio' para enamorar a las mujeres | En la pandilla somos familia
Til i dag skal I have set de to videoer på denne side 10.8 Machismo y la familia autoritaria | En la pandilla somos familia -skriv en liste med gloser, som I synes er vigtige, når vi skal samtale om emnet. De skal afleveres i elevfeedback i modulet.
Vi samler op på emnet i dag.
Vi ser filmen: Sin nombre i hele modulet i dag. Kom i god tid.
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Søge information
Skrive
Diskutere
Væsentligste arbejdsformer
Forelæsninger
Gruppearbejde
Titel 6
Forløb#6 Migración
Generelt
Forud for forløbet har vi set filmen Sin nombre, som er en afslutning på forløbet: los Pandillas. Filmen er en fin overgang til migrationsforløbet.
Forløbets overordnede formål er at give eleverne indblik i emnet migration. Forløbet handler både om immigration og emigration. Det er forskelligt materiale, der belyser emnet på samfundsniveau og på personligt plan, hvad det betyder for det enkelte menneske. For nogle skaber det muligheder, for andre store udfordringer.
Materialer
Sin Nombre
Delprøvetekst 1 og 2 (kopi)
EU’s svar på migrationsudfordringen | Emner | Europa-Parlamentet video: ”asyl i EU” mv.
Tekste
La emigración y La inmigración. Første artikel i Migración intro s. 23-24
Miles de jovenes españoles emigran hacia Alemania. Sidste artikel i Migración intro s. 10-11.
Systime: España mañana kap. 10 Pedro Martín
Testimonio de un inmigrante ilegal
La nueva vida de cuatro jóvenes migrantes extutelados: tekst 1 og 2
Billedbeskrivelse
Indhold
Kernestof:
Vi laver opgaver til filmen sin nombre
I modulet Ejercicios.docx
Vi starter et nyt forløb op i dag: Migración. Læs s. 23-24 til i dag i teksten nedenfor.
Migración intro.pdf
Læs artiklen s. 10-11 til i dag "Miles de jóvenes españoles emigran hacia Alemania" Migración intro.pdf
Opgaver i modulet:Opgaver til artiklen.docx
Tid til at komme i gang med afleveringen Delprøve 2 pandillas
Læs kap. 10 til i dag: 10. Pedro Martín, 19 años: “Estoy muy a gusto en España. Me quiero quedar aquí.” | ESPAÑA MAÑANA læs ned til afsnittet “Somos todos iguales”
PP 11 dec Migración.pptx
Læs resten af kap. 10 10. Pedro Martín, 19 años: “Estoy muy a gusto en España. Me quiero quedar aquí.” | ESPAÑA MAÑANA fra “Somos todos iguales”
Anvendelse af Pretéritum og Imperfektum.docx Kontrast mellem Imperfektum og Præteritum.pdf
Læs historien om to unge mænd som er flygtet til Spanien i en gummibåd SPM 3-5 Testimonio de un inmigrante ilegal (002).docx
Vi ser på Europaparlamentets hjemmeside om asyl: Titel
Vigtige udtryk på en enkel måde.docx
Spørgsmål til teksten: Spørgsmål til teksten Testimonio de un inmigrante ilegal.docx
Læs i 2. Breve | Spansk virksomhedskommunikation kap. 2-2.2 til i dag. Især Brev 1-4: Udtryk og vendinger.
SPM 3-5 Testimonio de un inmigrante ilegal (002).docx
Spansk 17 dec.pptx
I skal lave handelsbrevet færdigt til i dag, som vi arbejdede med i tirsdags. Se link: https://spanskvirksomhed.systime.dk/?id=133#c265
Godt nytår. Vi starter op igen og repeterer mv.
Vi fortsætter med forløbet migración. I skal læse 1. side i følgende artikel: tekst 1 La nueva vida de cuatro jóvenes migrantes extutelados.docx I skal bruge 30 min. på at læse teksten og slå ukendte ord op.
Vi begynder modulet med et lille projekt som jeg starter op og som skal køre i et par uger. Formålet er at styrke det mundtlige spansk.
I skal være klare til at præsentere jeres PP som I lavede i går. Vi samtaler om artiklen i modulet og laver grammatik i dag mv. læs til i dag om præteritum og imperfektum på denne side:Perfektum, præteritum og imperfektum.pdf
I modulet: §15.3 Brugen af præteritum og imperfektum | Tapas – Online
Læs og forstå teksten s. 1 til i dag: Tekst 2 La nueva vida de cuatro jóvenes migrantes extutelados - El País 26-11-2022.docx
Gloseliste til tekst 2 La nueva vida de cuatro jóvenes migrantes.docx
Spørgsmål: PP 13 jan Migración.pptx
Læs det sidste af artiklen i tekst 2 til i dag.Tekst 2 La nueva vida de cuatro jóvenes migrantes extutelados - El País 26-11-2022.docx
Grammatik: Konjunktiv Konjunktiv TØF (1).pdf
Opgaver Opgave 14 jan.docx
PP 14 jan Migración (1).pptx
Læs materialet som vi gennemgik i tirsdags og prøv at danne jer et overblik over reglerne med konjunktiv. Vi arbejder videre med det og laver små opgaver.
Lav den sidste øvelse med konjunktiv til i dag (se nedenfor)
image.png Denne øvelse på side 17B:
Delprøve 1
Lav øvelsen med konjunktiv til i dag: 2.5 Øvelser til brev 5-8 | Spansk virksomhedskommunikation
Uge 4 Skriv korrekte sætninger ved at sætte ordene i den rigtige rækkefølge.docx
Vi træner grammatik i dag. I skal øve verberne i nutid: Ser, estar, ir, tener, decir og levantarse til i dag.
Afsnit
Vi snakker om terminsprøven og går i gang med at forberede samtaler med mig mandag-tirsdag
Samtaler
Vi starter et nyt forløb op i dag: Chile
Opstart Forløb Chile.pptx
I dag arbejder vi halvdelen af modulet med selve fremlæggelserne. Den sidste halvdel fremlægger grupperne for hele klassen. Materialet skal være delvist på dansk og delvis på spansk, se vedlagte PP om opgaven. De elever som ikke var sidst skal også d
Jeg mangler 2 PP fra grupperne i går. Skynd jer at lægge dem ind i elevfeedback. Vi samler op på præsentationerne i går og laver forskellige øvelser. Den sidste del af modulet får I opgaver tilbage fra Súsanna.
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Diskutere
Almene (tværfaglige)
Væsentligste arbejdsformer
Forelæsninger
Gruppearbejde
Pararbejde
Titel 7
Forløb#7 Chile
Materiale:
Introduktion til forløbet
• Geografi, kultur og mad, klima, landet og befolkningen samt politik, diktatur og demokrati
• Elevpræsentationer: PP ligger i lectio
Tekst om Allende og Pinochet 1970-1990
Historien giver et vigtigt indblik i chilenernes baggrund
Novelle: La composición 1998 af Antonio Skármeta
• Pedro får en fodbold fra hans forældre i fødselsdagsgave. Vi følger ham og vennerne i deres lege og fodboldspil
• Samtidig bliver fædre anholdte, de får besøg af en general i skolen og børnene skal skrive en stil om, hvad de foretager sig om aftenen sammen med familien.
• Pedro er en klog dreng og fortæller ikke at de lytter til den forbudte udenlandske radiostation, men at de spiller skak hver aften.
Uddrag af artikel: ‘Chile despertó’: el legado de desigualdad desata protestas masivas - The New York Times
• Chile er vågnet op og protesterer mod den store ulighed i samfundet.
• Løfterne om velstand, som begge politiske fløje har lovet i årtier, er aldrig blevet opfyldt
Film: Machuca 2004
• Filmens hovedpersoner er to 11 -årige chilenske drenge, der på trods af meget forskellig baggrund bliver venner, da de ved et tilfælde kommer til at gå i samme klasse på en engelsk privatskole i Santiago. Handlingen foregår i tiden op til militærkuppet i Chile i september 1973, og filmen viser dramatisk og gribende, hvor vanskeligt det er at bevare et venskab pga. samfundsmæssige og politiske forhold.
Delprøve: Este joven mallorquín hace zapatillas unisex y ecológicas.
Supplerende stof (uddyber og perspektiverer kernestoffet) er ikke en del af emnelæsningen.
Protestas en Chile: la histórica marcha de más de un millón de personas que tomó las calles de Santiago - BBC News Mundo
Indhold
Kernestof:
Vi ser nærmere på Chiles historie og landets tidslinje. Læs teksten om Allende og Pinochet til i dag:
Historien, Allende og Pinochet.pptx
Arbejdsark lavet i moduletArbejdsark i klassen Allende og Pinochet.docx
Vi begynder på en novelle i dag: "La composición" af Antonio Skármeta, 1998. Læs s. 1-2. Forsøg at få et godt indblik i handlingen, men I behøver ikke at forstå alle ord. Jeg når ikke at lave gloseliste til lektien. Vi arbejder med teksten i morgen.
I modulet evt. 2.6 Brev 9-12 | Spansk virksomhedskommunikation
línea de tiempo Línea de tiempo_Chile.docx
modul 5 La composición.pptx
I skal have læst s.3-4 til i dag: "La composición" af Antonio Skármeta, 1998.
Skarmeta_La_composicion.pdf gloseliste s. 3 La composición Gloseliste s 3.docx teksten med understreget ord til gloser La composición s. 3 understreget gloser.docx La composición Gloseliste s 4.docx La composición s. 4 understreget gloser.docx
uge 10 6. modul arbejdsark.docx
I skal have læst s. 5-6 til i dag: "La composición" af Antonio Skármeta, 1998. Her er teksten med understregede ord og gloseliste til dagens lektie: La composición med glosestreger s. 5-6.pdf Gloseliste s 5-6.docx
Der er tilsyn i dag. Husk at lægge telefonerne i mobilskabet, når I kommer.
I modulet: Uge 10 7. modul arbejdsark.docx
Til i dag skal I have læst s.7-8 i novellen la composición. Vi afslutter novellen i dag. Novellen s. 7-8.docx og Gloser til novellen s 7-8.docx
Actividades uge 11 8 modul.docx
Tidslinjen: Línea de tiempo_Chile.docx
Vi skal se film i dag: Forord_Machuca film_dansk.pdf
Vi skal se resten af filmen i dag. Vi har set 1.13 time af filmen. De der ikke mødte sidste gang skal se frem til det tidspunkt hjemme. se link: Min ven Machuca i filmstriben.dk.
Opgaver til filmen Machuca som vi lige har set. Kan ses på filstriben, login med bibliotekslogin
Opgaver til filmen.docx
I skal orientere jer i denne artikel fra 2019 og forsøg at forstå, hvad der foregik, og hvad deltagerne krævede i demonstrationen. Dan jer et overblik ved at se billederne og, hvis I kan se videoerne, så også dem. Skriv 10 gloser ned som I oversætter
La gran marcha uge 13.pptx det er mine noter taget i klasseopsamlingen. Se bort fra stavefejl
I dag skal I præsentere jeres opgave fra i går. De der ikke var der i går skal ikke præsentere. Vi arbejder med en kort artikel med emnet Chile despertó og arbejdsark resten af modulet.
Arbejdsark uge 13 Chile despertó.docx
Skriveøvelse og grammatik med udgangspunkt i Chileforløbet. Dan jer et overblik over forløbet, som jeg vedhæfter her, så I er parate til den skriftlige øvelse i modulet:
Forløbsplan Chile.docx og opgaven Skriveøvelse og grammatik uge 14.pptx
Grammatik Anvendelse af Pretéritum og Imperfektum.docx Kontrast mellem Imperfektum og Præteritum.pdf Perfektum, præteritum og imperfektum.pdf
Samtaleøvelse i modulet: Tøjgloser 4.A En la tienda de deportes | ¡YA VAMOS!
I skal være færdige med jeres brev inden modulet. I får lige 15 min. til at finpudse brevet og jeres PP. Derefter skal I sidde i grupper og præsentere for 3-4 klassekammerater. I skal også have lavet en PP på 4-5 sider der understøtter og illustrerer
Skriveøvelse og grammatik uge 14.pptx
I dag har vi en delprøve
Vi arbejder med talekort, verber og grammatik i dag. Der kommer konkrete lektier snarest i eftermiddag: Hitverberne.docx Brug 20 min. til at danne jer et overblik over de mest anvendte verber i spansk inden modulet i dag.
øvelse i modulet: 3.B Tres preguntas a Elena y a Alejandro | ¡YA VAMOS!
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Formidling
IT
Præsentationsgrafik
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Forelæsninger
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/942/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56060416256", "T": "/lectio/942/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56060416256", "H": "/lectio/942/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56060416256" }