Holdet ft2022 hhx SP1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution IBC
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Brynhild Høyer, Susanna Bæk Troelsen
Hold ft2022 hhx SP1 (fthhx 1 SP1, fthhx 2 SP1, fthhx 3 SP1-2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Grundforløb
Titel 2 Forløb#2 Cultura y fiestas españolas
Titel 3 Forløb#3 Jovenes
Titel 4 Forløb#4 España
Titel 5 Forløb#5 Pandillas
Titel 6 Forløb#6 Migración
Titel 7 Forløb#7 Chile

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Grundforløb

Vi har læst 58 sider i Tapas grundbogen.
Grundforløbet kap. 1-3
I studieretningen kap. 4-9

Eleverne lærer det spanske sprog at kende med fokus på tilegnelse af basalt ordforråd og grammatik med henblik på at tale, forstå og skrive et enkelt spansk.

Jeg har lagt vægt på i slutningen af året at træne samtale på basisniveau. Vi har øvet at eleverne så vidt muligt skal løsrive sig fra teksten og danne sætninger selv. Jeg har stillaseret dem i denne proces.


Tekster og materiale:
Tapas grundbog, grammatik og øvebog + online

Forskelligt materiale til gloseindlæring, grammatik, samtaleøvelser og lytteøvelser, videoklip mm. fra internettet
Gyldendals Røde ordboger på nettet, ordbogen.com, materiale i lectio
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 42,00 moduler
Dækker over: 42 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • IT
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Forløb#2 Cultura y fiestas españolas

I dette forløb at vi arbejdet med en bred vifte af emner. Vi har arbejdet med et kompendium med forskellige opskrifter og har derefter haft en eftermiddag i kantinen sammen med det andet spanskhold, hvor vi har lavet spansk mad.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Projektarbejde
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 3 Forløb#3 Jovenes

I begyndelsen af forløbet har vi læst og oversat teksten/lektien til modulet. Vi har øvet at formulere spørgsmål til teksten og derefter har eleverne arbejdet parvis og stillet hinanden disse spørgsmål.
Eleverne har også læst og oversat lektien parvis, hvor jeg har gået rundt i klassen og hjulpet dem og givet feedback.
Transparente ord er skrevet op på tavlen
Opgaver til teksten og besvare spørgsmål til teksten.
Vi har haft individuel samtale udenfor klassen uden hjælpemidler som aflevering.
Videoer: Neem basico Mi rutina diaria.
En tilbagevendende øvelse har været at kaste med bolden og at svare på mine spørgsmål med gloser og vendinger.

Verber:
Gustar og dativstyrede verber.
Gerundio
Præteritum
Repetition: ser og Ir, Tener og estar og ejestedord.

I midten af forløbet har vi set filmen Volver. Eleverne har beskrevet forskellige scener fra filmen/billedbeskrivelse. Vi har diskuteret filmens slutning
Vi har læst España en la calle 15M
Diskussion om oprøret 15M og set youtube video
Grammatik- præteritum
Billedbeskrivelse

I slutningen af forløbet har vi printet teksten ud:
Kap. 5 Generation på røven: La generación perdida: "Muchos jóvenes no tienen lo suficiente para vivir" Eleverna har læst og oversat lektien uden hjælpemidler i modulet.
Transparente ord på tavlen
Bolden med gloser
Sammenligne den danske og spanske ungdom. Formulere korte sætninger

Formålet har været at styrke elevernes sprog og gøre dem uafhængige af deres pc.

Grammatikken: datid: pretéritum og imperfektum  

Materiale anvendt i forløbet:
España mañana. Forlaget Systime
1. Alba, 19 años: “Los idiomas son fundamentales para ¬conectar personas y culturas.” | ESPAÑA MAÑANA
“Cuanto más cosas sabes de un idioma, dice (Alba), mejor puedes entender a la gente y su cultura.”
“Lo único que sabe es que quiere aprender más idiomas. Porque sin saber idiomas, dice, no es posible conocer el mundo.”
2. Adriana, 18 años: “Es importante saber qué está pasando en el mundo y la fotografía ayuda a comprenderlo.” | ESPAÑA MAÑANA
“Para mí la cámara es como una captura del momento. Es como un canal con el que tú puedes traer aquí lo que pasa allí. Es muy importante porque sin las fotos no tenemos una idea visual de lo que está pasando.”
3. Miguel, 21 años: “Un buen ¬corte de pelo te puede cambiar la vida. La barbería es como un arte.” | ESPAÑA MAÑANA
“Ir a una barbería de calidad es como ir al gimnasio o comer comida saludable. Te sientes mejor contigo mismo cuando te cuidas bien y vas por la calle con más confianza,” dice.
12. Guillermo, 17 años: “Quiero que la gente cante mis canciones y se identifique con ellas.” | ESPAÑA MAÑANA
“Quiero viajar con mi música, quiero conocer nuevas músicas, no me quiero quedar aquí en mi ciudad toda la vida. “
“Mi sueño es que mi música llegue a la gente... Quiero conseguir que la gente cante mis canciones y se identifique con ellas.”

España en la calle. Forlaget Systime
4. 15.M-bevægelsen: De las plazas al parlamento: "La política de la calle es más importante" | España en la calle. 15 historier om Spanien i dag fortalt fra gadeplan
Herunder video med demonstrationer:
10 AÑOS DEL 15-M | Las voces de la PUERTA DEL SOL

5. Generation på røven: La generación perdida: "Muchos jóvenes no tienen lo suficiente para vivir" | España en la calle. 15 historier om Spanien i dag fortalt fra gadeplan
Bernat García tiene 29 años. Ahora vive con dos amigos en un piso compartido. Es una forma muy común de vivir de los jóvenes españoles.
En España, los salarios son bajos y los alquileres son muy caros.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde

Titel 4 Forløb#4 España

Materiale:

Libro systime: ”España en la calle”:
Kap 1: ”I byen på spansk”
- Venskab ved bardisken, drinks på gaden og masser af tapas
- Un bar para hacer amigos: ”Somos como una familia”
- Nattelivet
- ”Los jóvenes españoles bebemos mucho, pero sabemos controlarlo”
Kap 5: “Fiesta rimer på fare”
- Spanske byfester med tradition og temperament
- Pasión peligrosa: Correr con los toros me hace sentir más vivo

Kopi:
La generación de los mil euros (“Sin Prisa”)
La crisis económica (del libro: “Sin prisa”)
- La economía
- Los efectos de la crisis económica
- El trabajo
- La fuga de cerebros
- En mi país no conseguía nada

Kopi:
Empresas:
Lorena López - Marketing Manager de Bestseller (Kopi del libro ”Cultura y negocios en españa”)
Cultura y negocios en España - LRU.dk (praxis.dk)

Cosas sobre España:
7 Ting Du Ikke Vidste Om Spanien - YouTube

Eksamensopgave: Conviven + Rosalía
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde

Titel 5 Forløb#5 Pandillas

Systime: En la pandilla somos familia
kap.1
1. Introduktion til Bander i Mellemamerika og de tre lande | En la pandilla somos familia
Kap. 2
2. Una mujer valiente. El Salvador | En la pandilla somos familia
kap.3.3
3.3 El tema de violencia tiene muchas raíces | En la pandilla somos familia
• Forskellige årsager til vold: sociale, økonomiske og borgerkrig
kap.3.4
3.4 En la pandilla nos llamamos familia | En la pandilla somos familia
• Banderne giver nogle unge mennesker et tilhørsforhold, som de ikke har oplevet i deres egen familie
• Bandemedlemmerne er oftest unge som ikke har oplevet accept og kærlighed hjemmefra. Det opsøger de så i banderne, som tilbyder dem en form for ny familie og anerkendelse.
kap.5  
5. Fotos e imágenes. Temas para análisis | En la pandilla somos familia
Herunder, diskussion om marianismo og machismo
Bemærk: 5.4 kun en kort gennemgang af rituales en el proceso de paz.
- for at få den vinkel med i temaet

Kap.6 (undtaget 6.4 og 6.5)
6. Jainas, kæresterne. El Salvador | En la pandilla somos familia
Delpøvetekst:
Adolescentes pandilleros (kopi)
Video YouTube:
Entras si quieres y sales si puedes
(213) Entras si quieres y sales si puedes - YouTube
Film:
Sin nombre

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde

Titel 6 Forløb#6 Migración

Generelt
Forud for forløbet har vi set filmen Sin nombre, som er en afslutning på forløbet: los Pandillas. Filmen er en fin overgang til migrationsforløbet.
Forløbets overordnede formål er at give eleverne indblik i emnet migration. Forløbet handler både om immigration og emigration. Det er forskelligt materiale, der belyser emnet på samfundsniveau og på personligt plan, hvad det betyder for det enkelte menneske. For nogle skaber det muligheder, for andre store udfordringer.

Materialer
Sin Nombre
Delprøvetekst 1 og 2 (kopi)
EU’s svar på migrationsudfordringen | Emner | Europa-Parlamentet video: ”asyl i EU” mv.

Tekste
La emigración y La inmigración.  Første artikel i Migración intro s. 23-24
Miles de jovenes españoles emigran hacia Alemania. Sidste artikel i Migración intro s. 10-11.
Systime: España mañana kap. 10 Pedro Martín
Testimonio de un inmigrante ilegal
La nueva vida de cuatro jóvenes migrantes extutelados: tekst 1 og 2

Billedbeskrivelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde

Titel 7 Forløb#7 Chile

Materiale:
Introduktion til forløbet
• Geografi, kultur og mad, klima, landet og befolkningen samt politik, diktatur og demokrati
• Elevpræsentationer: PP ligger i lectio

Tekst om Allende og Pinochet 1970-1990
Historien giver et vigtigt indblik i chilenernes baggrund

Novelle: La composición 1998 af Antonio Skármeta
• Pedro får en fodbold fra hans forældre i fødselsdagsgave. Vi følger ham og vennerne i deres lege og fodboldspil
• Samtidig bliver fædre anholdte, de får besøg af en general i skolen og børnene skal skrive en stil om, hvad de foretager sig om aftenen sammen med familien.
• Pedro er en klog dreng og fortæller ikke at de lytter til den forbudte udenlandske radiostation, men at de spiller skak hver aften.

Uddrag af artikel: ‘Chile despertó’: el legado de desigualdad desata protestas masivas - The New York Times
• Chile er vågnet op og protesterer mod den store ulighed i samfundet.
• Løfterne om velstand, som begge politiske fløje har lovet i årtier, er aldrig blevet opfyldt

Film: Machuca 2004
• Filmens hovedpersoner er to 11 -årige chilenske drenge, der på trods af meget forskellig baggrund bliver venner, da de ved et tilfælde kommer til at gå i samme klasse på en engelsk privatskole i Santiago. Handlingen foregår i tiden op til militærkuppet i Chile i september 1973, og filmen viser dramatisk og gribende, hvor vanskeligt det er at bevare et venskab pga. samfundsmæssige og politiske forhold.

Delprøve: Este joven mallorquín hace zapatillas unisex y ecológicas.

Supplerende stof (uddyber og perspektiverer kernestoffet) er ikke en del af emnelæsningen.
Protestas en Chile: la histórica marcha de más de un millón de personas que tomó las calles de Santiago - BBC News Mundo
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Formidling
  • IT
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning