Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
IBC
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Lasse Sumborg Jørgensen, Nadia Sharpe Faurholt
|
Hold
|
fs2023-hhxf-maB (fshhx-1f-maB, fshhx-2f-maB)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb
Grundforløb.
Eleverne har arbejdet med lineære funktioner som det overordnede emne.
Følgende emner er besøgt:
*Koordinatsystemet og punkter
* Forskrift for den rette linje
* Funktionsbegrebet
* Definitions- og værdimængde for lineære funktioner
* Ligninger og skæring mellem linjer
* Uligheder: Enkel og dobbelt
* To ligninger med to ubekendte: Substitutionsmetoden og skæringspunkt mellem to linjer.
* Stykvis lineære funktioner
* Topunktsformlen for lineære funktioner
* Lineær regression, herunder fortolkning af forklaringsgrad
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Det binære talsystem
Et kort introduktionsforløb som ryste-sammen og opvarmning til matematik
*Positions systemet for både 10-talsystemet og det binære talsystem
*Konvertering mellem base2 og base10
Evnerne til at arbejde med det binære talsystem er særligt trænet med plenumgennemgang af dagens udgave af Bytle: https://jamesl.me/bytle/
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Andengradspolynomiet
Afrunding af emner fra grundforløbet:
Stykvise lineære funktioner
Lineær regression
Konstanterne a, b og c's betydning for grafens udseende.
Definitions- og værdimængde for andengradspolynomiet.
Diskriminanten d og dens betydning for grafens udseende og antallet af løsninger til ligningen ax^2+bx+c=0
Bestemmelse af toppunktet grafisk og ved beregning
Løsning af andengradsligningen ax^2+bx+c=0 grafisk og ved beregning.
Skæring mellem lineære funktioner og parabler, samt mellem 2 parabler.
Løsning af uligheder af samme typer.
Faktorisering af andengradspolynomiet
Kvadratsætningerne
Bogstavregning
Særligt fokus på sammenhængen mellem pris, omsætning, omkostninger og overskud, og hvordan pris x afsætning giver andengradsfunktioner.
Beviser: Løsningsformlen for andengradsligninger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Deskriptiv Statistik
Eleverne har arbejdet med diskrete og grupperede variable og har for begge type variable arbejdet med:
* Typetal og -interval
* Middeltal
* Median
* Fraktiler herunder kvartilsæt og udvidet kvartilsæt
* Varians og spredning for stikprøver.
* Pindediagrammer og søjlediagrammer
Særligt fokus har der været på at beherske sumtegnet, og hvordan dette skal læses.
Eleverne har lært at tegne trappediagrammer og sumkurver og aflæse fraktiler på disse.
De har også arbejdet med boksplots til sammenligning af data.
Eleverne har arbejdet med indekstal herunder
*At kunne regne størrelser når ingen af indekstallene er 100
*At bestemme den procentvise vækst mellem to indekstal
*Almindelig procentregning
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Matematik C, 4. udgave - Hansen, H. H; Melin, J; Poulsen, N. H; Weile, J.; sider: 33-34, 36-38, 40-43, 45-50
-
Se denne video om, hvordan man nemt og smart kan lave en hyppighedstabel i Excel, særligt for grupperede observationer:
-
Brit Ringmose - Deskriptiv Statistik; sider: 11-16, 18
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Finansiel Regning
Fremskrivningsformel, tilbageskrivningsformel (Passiv rente).
Effektiv rente, gennemsnitlig rente.
Fremtidsværdi af annuitet og nutidsværdi af en annuitet. Efterbetalte annuiteter.
Lån: Annuitet, Serie og stående
Låneprofiler for serielån og annuitetslån.
Amortiseringsplaner for annuitets-, serie- og stående lån
Logaritmer (Kursorisk - Uddybende under eksp-funktioner)
Restgældsformlen
Beviser:
Gennemsnitlig rente
Fremtidsværdi for en annuitet (An-formlen)
Nutidsværdi for en annuitet (A0-formlen)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Eksponentialfunktioner
2-punktsformlen for en eksponentialfunktion
Sammenhæng mellem fremskrivningsfaktor og relativ vækst.
Grafens udseende og aflæsning på denne.
Eksponentiel regression
Logaritmer: log og ln, samt funktionen 10^x, og tallet e.
Løsning af eksponentielle ligninger af typerne: k=b*a^x og p*q^x=b*a^x
Fordoblings- og halveringskonstanten
Beviser:
2-punktsformlen for en eksponentialfunktion
Fordoblings- og halveringskonstanten
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Årsprøve
Arbejde med projektet og forberedelse til årsprøven.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Sandsynlighedsregning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Uafhængighedstest, Chi-i-anden
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Binomialfordelingen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
SO3
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Polynomier
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Indledning til differentialregning
Vi starter ud med en undersøgelse af:
- Tangenten og dennes hældning
- Sammenhængen mellem lineære funktioner og tangenter
- Sekanten
- Overgangen for sekanten til tangenten, herunder grænseværdi.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Differentialregning; monotoniforhold & optimering
Vi kigger på anvendelse af differentialregning mht.:
- Bestemmelse af ekstremapunkter og monotoniforhold.
- Bestemmelse af krumning og vendetangentpunkt; hvornår konkav, hvornår konveks.
- Prisoptimering og bestemmelse af optimal afsætning og overskud.
Metoden indebærer:
- differentiation af funktionen f, samt af funktionen f'.
- løsning af ligninger f'(x)=0 og f''(x)=0.
- bestemmelse af y-værdien til røringspunktet, y=f(x_0).
Hertil er f'(x) fortolket som tangenthældningen i et punkt på grafen for f.
f'(x) er desuden fortolket som væksthastighed i et punkt.
Dertil har vi set på den grafiske sammenhæng mellem f, f' og f''.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Differentialregning, optimering
|
27-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Differentialregning, matematisk definition
I denne del af differentialregning har vi arbejdet med:
- Den matematiske definition af differentialkvotienten.
- Overgangen fra sekant til tangent, herunder tretrinsreglen.
- Kravene til en differentiabel funktion/graf.
- Differentiationsreglerne
- Særligt fokus på differentiation af polynomier
- Beregning af differentialkvotienten i et fast punkt på grafen.
- Beregning af røringspunktet ud fra kendskab til forskriften for f og hældningen for tangenten.
Beviser vha. tretrinsreglen for følgende funktioner:
- f(x)=ax+b
- f(x)=x^2 eller f(x)=ax^2+bx+c
- f(x)=g(x)+h(x) eller f(x)=g(x)-h(x)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Differentialregning, matematisk definition
|
16-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Tangentens ligning
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mini-projekt, Tangentens ligning
|
06-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Lineær Programmering, LP
Vi skal arbejde med optimering inden for begrænset kapacitet, til dette benytter vi lineær programmering. Eleverne har arbejdet med hhv. maksimerings- og minimeringsproblemer. I den forbindelse har der været særligt fokus på forståelse og bestemmelse af:
- kriteriefunktioner
- begrænsningsskemaer
- begrænsningslinjer
- polygonområde
- niveaulinjer
- hjørneinspektion
- følsomhedsanalyse
Dertil har eleverne arbejdet med beviset for niveaulinjen, N(t).
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Lineær programmering
|
06-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Eksamensprojekt
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Test
|
01-04-2025
|
Eksamensprojekt
|
25-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
Repetition og eksamensforberedelse?
Vi repeterer pensum fra 1. og 2. g, samt forbereder oplæg til eksamen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/942/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60083373163",
"T": "/lectio/942/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60083373163",
"H": "/lectio/942/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60083373163"
}