Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
IBC
|
Fag og niveau
|
International økonomi B
|
Lærer(e)
|
Hans Martin Brøndum, Swen Winkler, Søren Overgaard
|
Hold
|
fs2023-hhxd-iøB (fshhx-1d-iøB, fshhx-2d-iøB)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til mikro- og makroøkonomi
En introduktion til fagets metoder, begrebsapparat og den globale økonomis udvikling.
Følgende kapitler er gennemgået:
- Kapitel 1 - Den globale økonomi
- Kapitel 2 - Danmarks økonomi
- Kapitel 3 - Produktion og indkomst
- Kapitel 4 - Prisdannelse
- Kapitel 5 - Husholdninger og forbrug
- Kapitel 7 - Den offentlige sektor
Der er arbejdet med Excel regneark og små beregninger (vækstrater, procentvise andele, indeks) og forsyningsbalancetankgangen (vægte og deres betydning for den økonomiske vækst).
Makroøkonomisk landeanalyse, opgave 17.4 i IØB lærebogen (https://iob.systime.dk/?id=3756#c24972).
Arbejde med den offentlige sektors indtægter og udgifter. Inddragelse og beregninger af statistik om den offentlige sektors økonomi.
Der blev også arbejdet med private husholdningers forbrugs- og opsparingsadfærd og hvad der påvirker disse beslutninger. Desuden er der gennemgået Lorenzkurven og GINI-koefficient (måling af indkomstulighed).
Der er desuden vekslet ml. læreroplæg, læsning på klassen, gruppearbejde og individuelt arbejde og gruppefremlæggelse (PBL opgave om Dansk Økonomi).
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs afsnit 3.2 og 3.4 i IBogen
-
Løs opgave 1.1 (BNP- udvikling i Holland og Østrig)
-
Forsyningsbalancen: BNP+M=Cpriv+Coff+I+X
-
Læs kap. 2 (i IØB bogen).
-
Afslut fremskrivning af BNP tallene vha. de årlige vækstrater:
-
Denne tabel inkl. udregninger og fremskrivninger skulle alle have på deres PC
-
Grupperne skal finde de resterende nøgletal
-
Læs kap. 7.
-
Beregninger i timen: De offentlige udgifter (i OFF29)
-
Gruppeoversigt
-
Dansk Økonomi lige nu:
-
Beregn indeks (2013=100) og vækstrater for de Generelle offentlige tjenester:
-
Gruppefremlæggelser:
-
Læs i kap. 4, afsnit 1 om efterspørgsel.
-
Repeter kapitel 4, afsnit 1.
-
Opgave:
-
Læs i kap. 4, afsnit 2.
-
Opgave 4.4
-
Læs afsnit 4.3 og 4.4
-
Afslut løsning af opgave 4.10
-
Læs i kap 5, afsnit 1.
-
Bilag 1 viser den årlige pris- og lønudvikling (i pct. pr. kvartal i forhold til året før)
-
01720182019202020212022Timeløn1,82,22,01,92,32,4Forbrugerpriser1,10,80,80,41,97,6
-
Læs afsnit 2 og 3 i kapital 5.
-
2.2 Dansk økonomi
-
Økonomisk Redegørelse, december 2023
-
PBL opgaven - 2.2 Dansk økonomi
-
Figurer og tabeller fra Økonomisk Redegørelse december 2023 og de kausale sammenhænge:
-
Rækkefølge
-
Skal man ikke fremlægge..
-
Læs afsnit 5.3
-
Opgave 5.15
-
Afslut beregningerne fra delopgave a) i opgave 5.15.
-
mitCFU.dk
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Regneark
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Arbejdsmarkedet og arbejdsmarkedspolitik
Beskrivelse af arbejdsmarkedet (løndannelse, erhvervsfrekvenser, ledighedsrate, arbejdsudbud). Arbejdsmarkedspolitik, arbejdsmarkedsreformer. Aktiv og passiv arbejdsmarkedspolitik, Flexicurity.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Finanspolitik
Finanspolitik og de samfundsøkonomiske mål
Finanspolitiske instrumenter og multiplikatorer.
Finanspolitik i Danmark og EU.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Passiv FP og automatiske stabilisatorer
- Søge information
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Betalingsbalancen
Betalingsbalance: Løbende poster og kapitalbalancen.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Valuta
Valutakursdannelse, -systemer, valutasamarbejdet i EU, Kronen og Euroen.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Den finansielle sektor og pengepolitikken
Den finansielle sektor samt pengepolitik i DK og EU.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Inflation og Danmarks handel
Begrebsdefinition.
Hvordan man måler inflation i Danmark og EU.
Økonomisk politik til bekæmpelse af forskellige inflationstyper.
Hvad kendetegner Danmarks handelsprofil?
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Konkurrenceevne
Konkurrenceevne. Prismæssig og strukturel.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Globalisering, verdenshandelen og handelsteorier
Gennemgang af verdenshandelens udvikling, fordeling på regioner og lande, handelsteorier samt globaliseringen.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Frihandel, protektionisme
Grader af økonomisk integration. Synlige og usynlige handelshindringer (tekniske handelshindringer).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Makroøkonomisk og udviklingsøkonomisk landeanalyse
Øvelser og træning i økonomiske analyser vha. makroøkonomiske og udviklingsøkonomiske nøgletal.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Int. Organisationer og EU
Arbejde med opgaver om
WTO, eksempler på frihandelsområder, IMF, verdensbanken og EU.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Formidling
- Personlige
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Strukturpolitik
Den langsigtede reformpolitik:
Erhvervs- og arbejdsmarkedspolitik.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Eksamensprojekt - Amerikansk Økonomi
Eksamensprojektet er organiseret som et PBL projekt. Eleverne arbejdede i grupper med en overordnet fagligt ramme (Amerikansk Økonomi) selvstændigt med et selvvalgt underemner (handelspolitik, makroøkonomisk ramme og analyse), en godkendt problem-/opgaveformulering.
Ovenstående er i nogen grad blevet tilpasset elevernes egne ønsker og præferencer.
Forløbet inkluderede også enkelte lærerstyrede gruppesamtaler om opgaven.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/942/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60083528705",
"T": "/lectio/942/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60083528705",
"H": "/lectio/942/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60083528705"
}