Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24
|
Institution
|
IBC
|
Fag og niveau
|
Virksomhedsøkonomi B
|
Lærer(e)
|
Lillemor Anne Berglund Overgaard, Mads Rudbeck
|
Hold
|
fs2023-hhxa-voeB (fshhx-1a-voeB)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
forløb 1-3
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin Maj/juni 2023
Institution IBC Fredericia
Uddannelse hhx
Fag og niveau Virksomhedsøkonomi A
Lærer(e) Lillemor Anne Berglund Overgaard
Hold fshhx 1b VØ
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Virksomheden og dens økonomi
Titel 2 Rapportering
Titel 3 PBL vækstvirksomheder samt interessenter
Titel 4
Titel 5
Titel 6
Titel 7
Titel 8
Titel 9
Titel 10
Titel 11
Titel 12
Titel 13
Titel 14
Titel 15
Beskrivelse af det enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Virksomheden og dens økonomi
Indhold Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale fordelt på kernestof og supplerende stof:
Forside | Virksomhedsøkonomi (systime.dk) kapitlerne 1-8
Kernestof:
1. Opstart af virksomhed | Virksomhedsøkonomi (systime.dk)
2. Virksomhedstyper og ejerformer | Virksomhedsøkonomi (systime.dk)
3. Virksomhedens økonomi | Virksomhedsøkonomi (systime.dk)
4. Indtægter og omkostninger | Virksomhedsøkonomi (systime.dk)
5. Virksomhedens indtjening | Virksomhedsøkonomi (systime.dk)
6. Forretningsplan og forretningsmodel | Virksomhedsøkonomi (systime.dk)
7. Virksomhedens interessenter | Virksomhedsøkonomi (systime.dk)
8. Virksomheden i vækst | Virksomhedsøkonomi (systime.dk)
Supplerende stof:
• Der er anvendt it-værktøjer til opbygning af skabeloner til opstilling af årsregnskabet, dvs. resultatopgørelse, balance og noter, ligesom der er anvendt skabeloner fra Systimes hjemmeside.
Omfang
Anvendt uddannelsestid
22 moduler a´90 min
Særlige fokuspunkter Kompetencer, læreplanens mål, progression
give eleverne en forståelse af
• opstart af virksomhed
• virksomhed i vækst
• CSR rapportering
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning/virtuelle arbejdsformer/projektarbejdsform/anvendelse af fagprogrammer/skriftligt arbejde/eksperimentelt arbejde/matrixarbejde
Klasseundervisning, projektarbejde, skriftligt arbejde samt matrixarbejde
Beskrivelse af det enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2
Rapportering
Indhold
Forside | Virksomhedsøkonomi (systime.dk) kapitlerne 9-11 samt kapitel 17-18
Kernestof:
9. Årsregnskabet og registreringssystemet | Virksomhedsøkonomi (systime.dk)
10. Det samlede regnskabssystem | Virksomhedsøkonomi (systime.dk)
11. Årsrapporten | Virksomhedsøkonomi (systime.dk)
17. CSR | Virksomhedsøkonomi (systime.dk)
18. CSR-rapportering og -analyse | Virksomhedsøkonomi (systime.dk)
Supplerende stof:
• Der er anvendt it-værktøjer til opbygning af skabeloner til opstilling af årsregnskabet, dvs. resultatopgørelse, balance og noter, ligesom der er anvendt skabeloner fra Systimes hjemmeside.
• Der er arbejdet mere dybdegående med Ashridge-modellen og rapportering efter FN´s Global Compact i forbindelse med emnet CSR
Omfang
Anvendt uddannelsestid
28 moduler a´90 min
Særlige fokuspunkter Kompetencer, læreplanens mål, progression
Sætte eleverne i stand til at:
give eleverne en forståelse af hvordan:
• udarbejdelse og præsentation af årsregnskabet
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning/virtuelle arbejdsformer/projektarbejdsform/anvendelse af fagprogrammer/skriftligt arbejde/eksperimentelt arbejde
Klasseundervisning, projektarbejde, skriftligt arbejde samt matrixarbejde
Titel 3
PBL vækstvirksomheder
Indhold Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale fordelt på kernestof og supplerende stof:
Der blevet arbejdet med følgende område i PBL-forløb:
opsamling på kap 7-8
Omfang
Anvendt uddannelsestid
2 moduler a´90 min
Særlige fokuspunkter Kompetencer, læreplanens mål, progression
Sætte eleverne i stand til at identificere virksomheder i vækst, samt virksomhedens interessenter og deres betydning for virksomheden
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning/virtuelle arbejdsformer/projektarbejdsform/anvendelse af fagprogrammer/skriftligt arbejde/eksperimentelt arbejde
Projektarbejde samt mundtlige oplæg
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
1. afleveringsopgave
|
01-12-2023
|
PBL Vækstvirksomheder og interessenter
|
15-12-2023
|
aflevering nr 2
|
21-01-2024
|
3. aflevering
|
21-03-2024
|
4. aflevering
|
19-04-2024
|
5. aflevering
|
31-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
50,00 moduler
Dækker over:
40 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/942/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61200104104",
"T": "/lectio/942/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61200104104",
"H": "/lectio/942/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61200104104"
}