Holdet fs2023-hhxf-voeB - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution IBC
Fag og niveau Virksomhedsøkonomi B
Lærer(e) Line Nørman Christensen
Hold fs2023-hhxf-voeB (fshhx-1f-voeB, fshhx-2f-voeB)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb: Introduktion til Virksomheden
Titel 2 Virksomhedens økonomi
Titel 3 Årsregnskab
Titel 4 Corporate Social Responsibility
Titel 5 Økonomiske analyser
Titel 6 Strategi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb: Introduktion til Virksomheden

Eleverne introduceres til faget Virksomhedsøkonomi og hvad der hører til en virksomhed.

Undervisningen tager udgangspunkt i nedenstående kapitler fra Systimes 'Virksomhedsøkonomi':

Kap. 1 Opstart af en virksomhed
Kap. 2 Virksomhedstyper og ejerformer
Kap. 6 Forretningsplan og forretningsmodel
Kap. 8 Virksomheden i vækst

Undervisningen er foregået i forskellige grundforløbsklasser med hver sin lærer, men alle klasser har læst de 4 kapitler.
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Virksomhedens økonomi

Virksomhedsøkonomi, Systime. Vi har læst kapitlerne og lavet opgaver dertil.

Kap. 3 Virksomhedens økonomi
Kap. 4 Indtægter og omkostninger
Kap. 5 Virksomhedens indtjening

PBL-opgave: Eleverne skal hjælpe skolens festudvalg med at få et overblik over i hvilken grad skolens elevfester (kaldet Nova) er rentable. Opgaven er lavet i samarbejde med matematik. Vurderingen sker på baggrund af beregningsopgaver med udgangspunkt i en oversigt fra den sidste elevfest over udgifter og indtægter. Med udgangspunkt i deres beregninger og vurdering skal eleverne komme med forslag, der kan gøre elevfesterne mere rentable.

Afleveringsopgave om Indtjening i 2. g. som repetitionsopgave (opgaver fra tidligere eksamensopgaver).

Gunnars Gravko. Opgave fra Systimes Virksomhedsøkonomi. Vi har brugt opgaven til at repetere begreber til virksomhedens indtjening og regnskab. Niveau-opdelt undervisning.
Indhold
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • IT
  • Regneark
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 3 Årsregnskab

Vi har i forløbet læst følgende kapitler fra Systimes Virksomhedsøkonomi og lavet opgaver dertil:

Kap. 9 Årsregnskabet og registreringssystemet

Kap. 10 Det samlede regnskabssystem

Kap. 11 Årsrapporten

Virksomhedsspil: Tour de Economy
Klassen har spillet i to sammenhængende dage. Tour de Economy er et brætspil, hvor eleverne i grupper spiller mod hinanden. Spillet tager udgangspunkt i en nyopstartet cykelforretning, hvor eleverne skal vurdere indkøb og salg, opstille budget og lave årsregnskab. Spillet giver eleverne en forståelse for de mange processer i forbindelse med registrering af de økonomiske poster og udarbejdelse af resultatopgørelse og balance på baggrund heraf. Timer til de to dage er taget fra klassens 130-timers pulje.

PBL-opgaver: Se forløbene CSR og Økonomiske analyser.
Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Regneark
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 4 Corporate Social Responsibility

Kap. 17 og 18 i Virksomhedsøkonomi.

Gruppeopgave om Too Good To Go. Refleksioner over i hvilken grad virksomheden er bæredygtig.

PLB-forløb : Studieområdet, forløb 2.
SO2: Tværfagligt projekt med engelsk. Eleverne har arbejdet med JD Sports, med fokus på virksomhedens ESG rapport. Formål: At vurdere i hvilken grad JD Sports er bæredygtig og hvor troværdige virksomhedens kommunikation herom er. Produkt: Rapport udarbejdet i grupper, individuel præsentation. I opgaven indgår også analyse af dele af årsrapporten, bl.a. ledelsesrapporten.
Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde

Titel 5 Økonomiske analyser

Systime 'Virksomhedsøkonomi':

Kap. 12 Økonomiske analyser
Kap. 13 Indtjeningsevne
Kap. 14 Kapitaltilpasningsevne
Kap. 15 Rentabilitet
Kap. 16 Soliditet og Likviditet

Vi har i dette forløb fokuseret på at bruge økonomisk sprog. Vi har gennemgået opgaverne i grupper, hvor eleverne har haft et trygt rum til at præsenterer en løsning og svare på spørgsmål.

PBL-opgave om regnskabsanalyse. Eleverne får stillet to problemstillinger, som skal forklares fagligt i en gruppepræsentation. De får hjælp til at udarbejde arbejdsspørgsmål. Problemstillinger: 1) Forklar posterne i resultatopgørelse og balance for ejeren af en lille virksomhed 2) Analyser en selvvalgt dansk virksomheds økonomiske udvikling og situation med udgangspunkt i deres årsregnskab.

Afleveringsopgaver om Sallings og Plantoramas økonomi (tidligere eksamensopgaver).
Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 6 Strategi

Systimes Virksomhedsøkonomi. Vi har læst og lavet opgaver til:
Kapitel 19, 20, 21 og 22 (Interne og eksterne forhold, den strategiske plan).

Individuel præsentation (video) af lille strategiopgave.

PBL opgave: Vækststrategi og Interessenter.
Gruppearbejde, præsentation: Analyse af en dansk højvækstvirksomhed. Inddragelse af metode fra kap. 7 og 8 i Systime. Introduktion til at finde og læse et årsregnskab.
Brugt som repetition af læring fra grundforløbet efter opstart i studieretningsklasse.

PBL opgave: Strategi.
Gruppearbejde, præsentation. Eleverne vælger selv en dansk virksomhed og udarbejder arbejdsspørgsmål ud fra virksomhedens situation. De præsenterer 3-5 udfordringer for den valgte virksomhed samt mulige løsninger på disse problemstillinger.
Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde