Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
IBC
|
Fag og niveau
|
Virksomhedsøkonomi B
|
Lærer(e)
|
Line Nørman Christensen
|
Hold
|
fs2023-hhxf-voeB (fshhx-1f-voeB, fshhx-2f-voeB)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb: Introduktion til Virksomheden
Eleverne introduceres til faget Virksomhedsøkonomi og hvad der hører til en virksomhed.
Undervisningen tager udgangspunkt i nedenstående kapitler fra Systimes 'Virksomhedsøkonomi':
Kap. 1 Opstart af en virksomhed
Kap. 2 Virksomhedstyper og ejerformer
Kap. 6 Forretningsplan og forretningsmodel
Kap. 8 Virksomheden i vækst
Undervisningen er foregået i forskellige grundforløbsklasser med hver sin lærer, men alle klasser har læst de 4 kapitler.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Virksomhedens økonomi
Virksomhedsøkonomi, Systime. Vi har læst kapitlerne og lavet opgaver dertil.
Kap. 3 Virksomhedens økonomi
Kap. 4 Indtægter og omkostninger
Kap. 5 Virksomhedens indtjening
PBL-opgave: Eleverne skal hjælpe skolens festudvalg med at få et overblik over i hvilken grad skolens elevfester (kaldet Nova) er rentable. Opgaven er lavet i samarbejde med matematik. Vurderingen sker på baggrund af beregningsopgaver med udgangspunkt i en oversigt fra den sidste elevfest over udgifter og indtægter. Med udgangspunkt i deres beregninger og vurdering skal eleverne komme med forslag, der kan gøre elevfesterne mere rentable.
Afleveringsopgave om Indtjening i 2. g. som repetitionsopgave (opgaver fra tidligere eksamensopgaver).
Gunnars Gravko. Opgave fra Systimes Virksomhedsøkonomi. Vi har brugt opgaven til at repetere begreber til virksomhedens indtjening og regnskab. Niveau-opdelt undervisning.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Årsregnskab
Vi har i forløbet læst følgende kapitler fra Systimes Virksomhedsøkonomi og lavet opgaver dertil:
Kap. 9 Årsregnskabet og registreringssystemet
Kap. 10 Det samlede regnskabssystem
Kap. 11 Årsrapporten
Virksomhedsspil: Tour de Economy
Klassen har spillet i to sammenhængende dage. Tour de Economy er et brætspil, hvor eleverne i grupper spiller mod hinanden. Spillet tager udgangspunkt i en nyopstartet cykelforretning, hvor eleverne skal vurdere indkøb og salg, opstille budget og lave årsregnskab. Spillet giver eleverne en forståelse for de mange processer i forbindelse med registrering af de økonomiske poster og udarbejdelse af resultatopgørelse og balance på baggrund heraf. Timer til de to dage er taget fra klassens 130-timers pulje.
PBL-opgaver: Se forløbene CSR og Økonomiske analyser.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Regneark
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
4
|
Corporate Social Responsibility
Kap. 17 og 18 i Virksomhedsøkonomi.
Gruppeopgave om Too Good To Go. Refleksioner over i hvilken grad virksomheden er bæredygtig.
PLB-forløb : Studieområdet, forløb 2.
SO2: Tværfagligt projekt med engelsk. Eleverne har arbejdet med JD Sports, med fokus på virksomhedens ESG rapport. Formål: At vurdere i hvilken grad JD Sports er bæredygtig og hvor troværdige virksomhedens kommunikation herom er. Produkt: Rapport udarbejdet i grupper, individuel præsentation. I opgaven indgår også analyse af dele af årsrapporten, bl.a. ledelsesrapporten.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Økonomiske analyser
Systime 'Virksomhedsøkonomi':
Kap. 12 Økonomiske analyser
Kap. 13 Indtjeningsevne
Kap. 14 Kapitaltilpasningsevne
Kap. 15 Rentabilitet
Kap. 16 Soliditet og Likviditet
Vi har i dette forløb fokuseret på at bruge økonomisk sprog. Vi har gennemgået opgaverne i grupper, hvor eleverne har haft et trygt rum til at præsenterer en løsning og svare på spørgsmål.
PBL-opgave om regnskabsanalyse. Eleverne får stillet to problemstillinger, som skal forklares fagligt i en gruppepræsentation. De får hjælp til at udarbejde arbejdsspørgsmål. Problemstillinger: 1) Forklar posterne i resultatopgørelse og balance for ejeren af en lille virksomhed 2) Analyser en selvvalgt dansk virksomheds økonomiske udvikling og situation med udgangspunkt i deres årsregnskab.
Afleveringsopgaver om Sallings og Plantoramas økonomi (tidligere eksamensopgaver).
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
6
|
Strategi
Systimes Virksomhedsøkonomi. Vi har læst og lavet opgaver til:
Kapitel 19, 20, 21 og 22 (Interne og eksterne forhold, den strategiske plan).
Individuel præsentation (video) af lille strategiopgave.
PBL opgave: Vækststrategi og Interessenter.
Gruppearbejde, præsentation: Analyse af en dansk højvækstvirksomhed. Inddragelse af metode fra kap. 7 og 8 i Systime. Introduktion til at finde og læse et årsregnskab.
Brugt som repetition af læring fra grundforløbet efter opstart i studieretningsklasse.
PBL opgave: Strategi.
Gruppearbejde, præsentation. Eleverne vælger selv en dansk virksomhed og udarbejder arbejdsspørgsmål ud fra virksomhedens situation. De præsenterer 3-5 udfordringer for den valgte virksomhed samt mulige løsninger på disse problemstillinger.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/942/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61200278365",
"T": "/lectio/942/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61200278365",
"H": "/lectio/942/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61200278365"
}