Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
IBC
|
Fag og niveau
|
Afsætning B
|
Lærer(e)
|
Thomas Bernt Zaber
|
Hold
|
fs2023-hhxc-afB (fshhx-1c-afB, fshhx-2c-afB)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Den interne og eksterne situation
Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale fordelt på kernestof og supplerende stof: I-bog fra Systime: Marketing – en grundbog i afsætning, læreplan 2017, kap. 2 – 3.
Kernestof:
Den interne situation
– Værdikæder
– Forretningsmodeller
Den eksterne situation
– Omverdensforhold nationalt og globalt
Faglige mål:
afgøre, hvilke forhold der har betydning for en virksomheds afsætning nationalt, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
– identificere, formulere og løse afgrænsede udfordringer vedrørende afsætning, der knytter sig til en virksomheds fortsatte vækst
– anvende afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger
– indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale markedsforhold samt vurdere informationernes troværdighed
– fortolke og formidle informationer om afsætning, herunder i samspil med andre fag
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Skriftlig prøve - Kapitel 2
|
12-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Konkurrenceforhold, Brancheforhold og Købsadfærd
Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale fordelt på kernestof og supplerende stof:
i-bog fra Systime: Marketing – en grundbog i afsætning, læreplan 2017, kap. 4, 5 og 6.
Kernestof:
Den eksterne situation
– Omverdensforhold nationalt og globalt
– Branche- og konkurrenceforhold
– Købsadfærd på business-to-consumer markeder
Faglige mål:
afgøre, hvilke forhold der har betydning for en virksomheds afsætning nationalt, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
– identificere, formulere og løse afgrænsede udfordringer vedrørende afsætning, der knytter sig til en virksomheds fortsatte vækst
– anvende afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger
– indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale markedsforhold samt vurdere informationernes troværdighed
– fortolke og formidle informationer om afsætning, herunder i samspil med andre fag
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Feltarbejde og aflevering - Markedsanalyse
Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale fordelt på kernestof og supplerende stof:
i-bog fra Systime: Marketing – en grundbog i afsætning, læreplan 2017, kap. 1 - Markedsanalyse.
Eleverne har deltaget i feltarbejde, hvor de har indsamlet data gennem interviews og observationer i en valgfri B2C-virksomhed.
De indsamlede data er blevet anvendt til at udarbejde en synopsis, som har dannet grundlag for en videopræsentation. I denne præsentation har de skulle præsenteret deres markedsundersøgelse og inddraget relevant teori fra kapitlerne 2, 3, 4, 5 og 6.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Strategi
Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale fordelt på kernestof og supplerende stof:
i-bog fra Systime: Marketing – en grundbog i afsætning, læreplan 2017, kap. 8.
Kernestof: Strategi
– Mission, vision og værdier
– Konkurrencestrategier
– Vækststrategier
Faglige mål:
afgøre, hvilke forhold der har betydning for en virksomheds afsætning nationalt, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
– identificere, formulere og løse afgrænsede udfordringer vedrørende afsætning, der knytter sig til en virksomheds fortsatte vækst
– anvende afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger
– indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale markedsforhold samt vurdere informationernes troværdighed
– fortolke og formidle informationer om afsætning, herunder i samspil med andre fag
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Synopsis - Feltarbejde og dataindsamling
|
22-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Repetition af kapitel 8, strategi (B
Repetition af Strategi - Kapitel 8, strategi (B)
Anvendt litteratur og undervisningsmateriale:
Marketing – en grundbog i afsætning, læreplan 2017 (Systime iBog), kapitel 8 strategi (B)
Som indeholder følgende emner, indenfor kernestofområdet: Strategi:
– Mission, vision og værdier
– Konkurrencestrategier
– Vækststrategier
Eleverne har fået tildelt en case i deres makkerskabsgrupper, som de skulle præsentere for klassen.
De tildelte cases, som skal præsenteres, er følgende:
Case 6.4: DORO
Case 8.1: Dan Cake
Case 8.2: Montana
Case 8.3: Roskilde Festival
Case 8.4: DK Company
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
1. Afleveringsopgave 2c
|
19-08-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Marketingmix og Produkt
Anvendt litteratur og undervisningsmateriale:
Primær litteratur: Marketing – en grundbog i afsætning, læreplan 2017 (Systime iBog), kapitel 14. Marketingmix (B) og kapitel 15. Produkt (B)
Supplerende litteratur: Afsætning, 4. udgave, niveau B, af Lene Jenrich, Lise Aarosin og Helle Villum Christensen. Forlag: Trojka. ISBN: 978-87-7154-109-0.
Kapitel 20. Produkt fra s. 385 til s. 399 og kapitel 21. Branding og Produktudvikling fra s. 400 til s. 418.
Undervisningen er tilrettelagt i overensstemmelse med læreplanens krav til kernestoffet inden for marketingmix på business-to-consumer-markedet, herunder det nationale marketingmix.
Eleverne har opnået viden og forståelse for centrale begreber og modeller inden for marketingmixet på business-to-consumer-markedet. Undervisningen har kombineret teoretisk indsigt med praktisk anvendelse gennem analyse af konkrete cases og opgaveløsning med fokus på nationale forhold.
Kernestof: Marketing mix på business-to-consumer markedet
Kapitel 14. Marketingmix (B)
◦ 14.1 Marketingmix og PLC-forløb
◦ 14.2 Markedskortet
◦ 14.3 Push- og pull-strategi
Kapitel 15. Produkt (B)
◦ 15.1 Klassifikation af produkter
◦ 15.2 Kvalitet
◦ 15.3 Sortiment
◦ 15.4 Mærkestrategi
◦ 15.5 Branding
◦ 15.6 Produktets livscyklus (PLC)
Derudover er der suppleret med bogen fra Afsætning, 4. udgave, niveau B
Kapitel 15. Produkt (B) er blevet gennemgået som repetition, da kapitlet også blev behandlet i 1. år. De supplerende sider fra kapitel 20 og 21 i bogen Afsætning, 4. udgave, niveau B er dog først blevet læst på 2. år.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Repetition af markedsanalyse
Repetition af Markedsanalyse - Kapitel 1, markedsanalyse (B)
Primær litteratur: Marketing – en grundbog i afsætning, læreplan 2017 (Systime iBog), kapitel 1. Markedsanalyse (B).
Supplerende litteratur: Afsætning, 4. udgave, niveau B, af Lene Jenrich, Lise Aarosin og Helle Villum Christensen. Forlag: Trojka. ISBN: 978-87-7154-109-0.
Kapitel 4. Markedsanalyse fra s. 81 til s. 92 og fra s. 104 til s. 126.
Eleverne har opnået viden og forståelse for centrale begreber og modeller inden for samfundsvidenskabelig metode og markedsanalyse. Undervisningen har kombineret teoretisk indsigt med praktisk anvendelse gennem analyse af konkrete cases og opgaveløsning. Der har været fokus på kvantitative, kvalitative og komparative analysemetoder samt brugen af både primære og sekundære datakilder – herunder interne og eksterne kilder.
Som indeholder følgende emner, indenfor kernestofområdet: Samfundsvidenskabelig metode og markedsanalyse:
- 1.1 Formål med dataindsamling
- 1.2 Data
- 1.3 Databaser
- 1.4 Kvalitative metoder
- 1.5 Kvantitative metoder
- 1.6 Spørgeskemaudformning
- 1.7 Stikprøveplan
- 1.8 Stikprøveudvælgelse
- 1.9 Fejlkilder
- 1.10 Repræsentativitet
- 1.11 Markedsanalyseprocessen
- 1.12 Big data
Derudover er der suppleret med bogen fra Afsætning, 4. udgave, niveau B
Kapitel 1 om markedsanalyse (B-niveau) er blevet gennemgået som repetition, da det også blev behandlet i 1.g. De supplerende sider fra side 81–92 og 104–126 i lærebogen Afsætning, 4. udgave, niveau B er dog først blevet læst i 2.g. Både den primære og supplerende litteratur er inddraget i SO3-forløbet, som blev gennemført i perioden 21. oktober 2024 til 10. november 2025.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
SO3-forløb - Afsætning og Matematik
I SO3 arbejdede eleverne tværfagligt med afsætning og matematik. Forløbet bestod af i alt 27 moduler samt 6 fordybelsestimer, og der blev udarbejdet en rapport på 6 sider, som overholdt de formelle krav til rapportskrivning.
Formålet var, at eleverne skulle bruge matematik til at underbygge konklusioner i afsætning. De tog udgangspunkt i en aktuel e-handelsanalyse og undersøgte købsadfærden hos en selvvalgt målgruppe inden for én af følgende kategorier:
- Tøj og sko
- Ferier og rejser
- Kulturoplevelser (fx koncerter og forlystelsesparker)
- Personlig pleje
Eleverne valgte én kategori og definerede selv den målgruppe, analysen tog udgangspunkt i. De kombinerede desk research (f.eks. data fra e-handelsanalysen) med field research (et spørgeskema), som de selv designede og udsendte. Svarene blev efterfølgende analyseret med test for uafhængighed i matematik.
Undervejs arbejdede eleverne med:
- Udarbejdelse af problemformulering og undersøgelsesspørgsmål
- Anvendelse af fagmodeller og begreber fra afsætning (f.eks. købsadfærd og segmentering)
- Indsamling og bearbejdning af data
- Udarbejdelse af hypoteser, hvoraf mindst to skulle kunne testes statistisk
- Refleksioner før, under og efter opgaven
- Fokus på studiekompetencer (f.eks. kildekritik og samarbejde)
Der blev afsat moduler til databehandling, rapportskrivning og feedback, og eleverne modtog sparring fra både afsætnings- og matematiklæreren. Derudover deltog skolens bibliotekar i et modul med fokus på informationssøgning, og nogle grupper anvendte peer feedback undervejs.
Rapporten blev afleveret både digitalt i Lectio og som to printede eksemplarer. Spørgeskemaet blev vedlagt som bilag, og eleverne reflekterede løbende over deres arbejde, både individuelt og i grupper.
Arbejdet blev vurderet ud fra:
- Brug af fagbegreber og metoder fra begge fag
- Sammenhæng mellem problemformulering, hypoteser, spørgeskema, analyse og konklusion
- Korrekt og præcis rapportskrivning (jf. skriftlighedskompendiet)
- Struktur og layout
- Korrekt dansk sprogbrug
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
SO3
|
10-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Serviceydelser (B) og Promotion (B)
Anvendt litteratur og undervisningsmateriale:
Primær litteratur: Marketing – en grundbog i afsætning, læreplan 2017 (Systime iBog), kapitel 16. Serviceydelser (B) og kapitel 22. Promotion (B)
Supplerende litteratur: Afsætning, 4. udgave, niveau B, af Lene Jenrich, Lise Aarosin og Helle Villum Christensen. Forlag: Trojka. ISBN: 978-87-7154-109-0.
Kapitel 22. Serviceydelser fra s. 419 til s. 430. og kapitel 25. Kommunikationsplanlægning s. 493 til s. 494
Undervisningen er tilrettelagt i overensstemmelse med læreplanens krav til kernestoffet inden for marketingmix på business-to-consumer-markedet, herunder det nationale marketingmix.
Eleverne har opnået viden og forståelse for centrale begreber og modeller inden for marketingmixet på business-to-consumer-markedet. Undervisningen har kombineret teoretisk indsigt med praktisk anvendelse gennem analyse af konkrete cases og opgaveløsning med fokus på nationale forhold.
Kernestof: Marketing mix på business-to-consumer markedet
Kapitel 16. Serviceydelser (B)
- 16.1 Serviceydelser som begreb
- 16.2 Servicepakke og værdikæde
- 16.3 Serviceleverancesystem
- 16.4 De 7 P’er
- 16.5 Oplevelsesøkonomi
Kapitel 22. Promotion (B)
- 22.1 Organisering af promotionaktiviteter
- 22.2 Promotionbudskab og storytelling
- 22.3 Massekommunikation
- 22.4 Direct marketing
- 22.5 Online promotion
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Erhvervscase forløb
Forløbet er gennemført som et selvstændigt forløb sideløbende med afsætningsundervisningen. Nedenfor redegøres for forløbets indhold og formål, samt hvorfor der i en periode ikke har været traditionel afsætningsundervisning. Dog har der været afsætningsundervisning i perioden mellem 2. og 3. forløb.
Forløbet har haft til formål at styrke elevernes evne til at arbejde metodisk og fagligt med analyse af virksomheders interne og eksterne forhold. Eleverne har indsamlet og bearbejdet informationer for at kunne:
- identificere virksomheders kritiske succesfaktorer og centrale udfordringer
- udarbejde og argumentere for relevante handlingsforslag
- anvende og forstå faglige metoder fra både afsætning og virksomhedsøkonomi
Der har desuden været fokus på, at eleverne:
- arbejder med autentiske virksomhedscases
- forholder sig kritisk og reflekterende til kilder og resultater
- udvikler forståelse for metodernes anvendelse og forskelle mellem fagene og i forhold til andre faglige tilgange
Faglige mål
Eleverne har opnået træning i at:
- indsamle, analysere og vurdere data om virksomheders forhold
- identificere kritiske succesfaktorer ud fra forretningsmodellen
- formulere og begrunde en virksomheds udfordringer
- udvikle og argumentere for løsningsforslag
- anvende faglige ræsonnementer og formidle viden klart
- bruge IT til informationssøgning, samarbejde og formidling
- reflektere over egen arbejdsproces og resultater
Arbejdsformer
- Projektarbejde
- Casebaseret undervisning
- Skriftligt arbejde og synopsis
- Mundtlig fremlæggelse
- Klasseundervisning og vejledning
- IT-understøttet arbejde
Læremidler
- Der er anvendt iBøger fra Systime på B-niveau:
- Marketing – en grundbog i afsætning, redigeret af Søren Seest Marquart
- Virksomhedsøkonomi, redigeret af Jeanette Hassing
Supplerende litteratur: Afsætning – niveau B, 4. udgave af Lene Jenrich, Lise Aarosin og Helle Villum Christensen. Forlag: Trojka. ISBN: 978-87-7154-109-0.
Der er arbejdet med udvalgte dele af bogen, herunder kapitel 20, 21, 22 og 23 samt side 81–92, 104–126 og 493–494.
Der er arbejdet med konkrete cases fra Fusion i 1. og 2. forløb samt Davidsen i 3. forløb.
Oversigt over de tre forløb
1. forløb – uge 50-51 (7 moduler)
- Intro til forløb og case
- Gruppedannelse med fokus på forskellige kompetencer
- Dataindsamling og analysearbejde
- SWOT-analyse med faglige henvisninger
2. forløb – uge 1-3 (16 moduler)
- Videre analysearbejde på samme case
- Udarbejdelse af synopsis og mundtlig præsentation
- Visning og drøftelse af videoeksempel på eksamen (EC)
- Præsentation for begge undervisere i uge 6
3. forløb – uge 10 og én efterfølgende uge (12 moduler)
- Arbejde med ny case inden for 48 timer
- Analyse, synopsis og mundtlig præsentation
- Præsentation for begge undervisere
Samlet omfang: 36 moduler
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 22.12 og 22.16
|
21-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
36,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Pris (B) og Distribution (B)
Anvendt litteratur og undervisningsmateriale:
Primær litteratur: Marketing – en grundbog i afsætning, læreplan 2017 (Systime iBog), kapitel 18. Pris (B) og kapitel 20. Distribution (B)
Supplerende litteratur: Afsætning, 4. udgave, niveau B, af Lene Jenrich, Lise Aarosin og Helle Villum Christensen. Forlag: Trojka. ISBN: 978-87-7154-109-0.
Kapitel 23. Pris fra s. 431 til s. 449.
Undervisningen er tilrettelagt i overensstemmelse med læreplanens krav til kernestoffet inden for marketingmix på business-to-consumer-markedet, herunder det nationale marketingmix.
Eleverne har opnået viden og forståelse for centrale begreber og modeller inden for marketingmixet på business-to-consumer-markedet. Undervisningen har kombineret teoretisk indsigt med praktisk anvendelse gennem analyse af konkrete cases og opgaveløsning med fokus på nationale forhold.
Kernestof: Marketing mix på business-to-consumer markedet
Kapitel 18. Pris (B)
- 18.1 Prisstrategi
- 18.2 Priselasticitet
- 18.3 Prisfastsættelsesmetoder
- 18.4 Prisdifferentiering
- 18.5 Prisfastsættelse for nye produkter
20. Distribution (B)
- 20.1 Direkte og indirekte distribution
- 20.2 Distributionskanaler
- 20.3 Distributionsstrategi
- 20.4 Butikstyper og kæder
- 20.5 E-handel
I denne periode har der desuden været repetition af kapitel 22 om Promotion (B) i forbindelse med arbejdet med en erhvervscase. Eleverne har udarbejdet og fremlagt præsentationer som repetition af kapitlets indhold. Følgende emner blev gennemgået fra den primær litteratur:
- 22.1 Organisering af promotionaktiviteter
- 22.2 Promotionbudskab og storytelling
- 22.3 Massekommunikation
- 22.4 Direct marketing
- 22.5 Online promotion
Derudover har eleverne arbejdet med eksamensforberedelse i "Ved det grønne bord" www.vdgb.dk i Afsætning B. I forlængelse heraf har de gennemført en terminsprøve i mundtlig afsætning på B-niveau. Her har eleverne prøvet kræfter med de to første spørgsmål i en eksamenslignende situation. Terminsprøven blev afviklet individuelt, varede 15 minutter pr. elev, og tog udgangspunkt i en opgave, som eleverne modtog ca. 48 timer før prøven.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 22.12 og 22.16
|
21-01-2025
|
Opgaverne i skal lave mandag og tirsdag (Uge 8)
|
18-02-2025
|
Kapitel 22 - Præsentationer
|
22-02-2025
|
Erhvervscase - Elevtid - 2c
|
12-03-2025
|
Mundtlig terminsprøve
|
07-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Købsadfærd på producentmarkedet (B)
Anvendt litteratur og undervisningsmateriale:
Primær litteratur: Marketing – en grundbog i afsætning, læreplan 2017 (Systime iBog), kapitel 7. Købsadfærd på producentmarkedet
Undervisningen er tilrettelagt i overensstemmelse med læreplanens krav til kernestoffet inden for Den eksterne situation, herunder købsadfærd på business-to-business marked.
Eleverne har opnået viden og forståelse for centrale begreber og modeller inden for Købsadfærd på business-to-business marked. Undervisningen har kombineret teoretisk indsigt med praktisk anvendelse gennem analyse af konkrete cases og opgaveløsning med fokus på nationale forhold.
Kernestof: Den eksterne situation - Købsadfærd på business-to-business marked
Kapitel 7. Købsadfærd på producentmarkedet (B)
- 7.1 Delmarkeder på producentmarkedet
- 7.2 Købstyper på producentmarkedet
- 7.3 Købsbeslutningsproces på producentmarkedet
- 7.4 Valgkriterier på producentmarkedets delmarkeder
- 7.5 Faktorer der påvirker købsadfærden
Eleverne har i dette forløb besøgt Tivoli i København og arbejdet med Tivoli A/S som casevirksomhed – med særligt fokus på erhvervsmarkedet. De analyserede Tivolis rolle som oplevelsesleverandør til virksomheder og udarbejdede et skriftligt produkt med afsæt i faglige modeller og begreber relateret til købsadfærd på producentmarkedet. I analysen arbejdede eleverne blandt andet med delmarkeder, købstyper, beslutningsprocesser, valgkriterier og faktorer, der påvirker købsadfærden på et B2B marked.
Opgaven blev løst i makkerskabsgrupper og fungerede som en faglig optakt til det afsluttende eksamensprojekt. Der blev inddraget autentisk materiale fra Tivoli samt relevante kilder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Eksamensforløb og eksamensforberedelse
Anvendt litteratur og undervisningsmateriale:
Primær litteratur: Marketing – en grundbog i afsætning, læreplan 2017 (Systime iBog),
Supplerende litteratur: Afsætning – niveau B, 4. udgave af Lene Jenrich, Lise Aarosin og Helle Villum Christensen. Forlag: Trojka. ISBN: 978-87-7154-109-0.
Der er arbejdet med udvalgte dele af bogen, herunder kapitel 20, 21, 22 og 23 samt side 81–92, 104–126 og 493–494.
Tivoli og købsadfærd på konsumentmarkedet
I dette forløb arbejdede eleverne med Tivoli A/S som casevirksomhed med fokus på konsumentmarkedet. Undervisningen tog udgangspunkt i centrale temaer som købsadfærd, oplevelsesøkonomi, sortiment, brandværdi og forbrugeradfærd.
Eleverne besøgte Tivoli og brugte egne observationer som supplement til den teoretiske undervisning. Under besøget blev der arbejdet med at koble faglige begreber til virkelige oplevelser, fx i forhold til atmosfære, service og forventningsafstemning.
Forløbet tog afsæt i følgende hovedområder:
- Tivolis historie og brandudvikling
- Købsadfærd på konsumentmarkedet, herunder købstyper, beslutningsprocesser og valgkriterier
- Oplevelsesøkonomi og sortimentets sammensætning
- Brandværdi og betydningen af kundeoplevelser og omdømme
Eleverne arbejdede med udvalgte arbejdsspørgsmål, hvor de anvendte faglige modeller som fx SMOK-modellen og analyserede, hvordan Tivoli skaber værdi for forskellige målgrupper gennem oplevelser og emotionelle købsdrivere.
Forløbet fungerede samtidig som en faglig forberedelse til det afsluttende eksamensprojekt, hvor eleverne individuelt skal arbejde videre med Tivoli som casevirksomhed.
Der blev inddraget både faglitteratur, aktuelle artikler fra bl.a. Børsen samt autentisk materiale fra Tivolis egne platforme og klassens egne observationer fra virksomhedsbesøget.
Eksempler på kilder:
www.tivoli.dk
- VisitCopenhagen – Tivoli:
https://www.visitcopenhagen.dk/koebenhavn/planlaeg-din-tur/tivoli-gdk424504
- Børsen.dk, artikler om Tivolis strategi:
https://borsen.dk/nyheder/virksomheder/tivoli-omsaetter-for-70-mio-kr-i-forste-kvartal
https://borsen.dk/nyheder/virksomheder/tivoli-lander-rekordhojt-overskud
https://borsen.dk/nyheder/virksomheder/ivaerksaetter-bliver-kommerciel-direktor-i-tivoli
https://borsen.dk/nyheder/virksomheder/tivoli-faar-historisk-hoj-omsaetning-i-2023
- Egne observationer fra klassens besøg i Tivoli.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/942/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61213806924",
"T": "/lectio/942/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61213806924",
"H": "/lectio/942/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61213806924"
}