IBC Fredericia Middelfart
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
IBC Fredericia Middelfart
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet ft2023-hhx-ty1B - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
IBC
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Lotte Ødegaard, Methea Marlene Lange Bendixen
Hold
ft2023-hhx-ty1B (
fthhx-1-ty1B
,
fthhx-2-ty1B
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Hierzulande
Titel 2
Forløb 4: Anders
Titel 3
Forløb 5: Der Krimi
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Hierzulande
Vi arbejder med tysk politik, tysk kultur, tysk samfund og tysk historie. Derudover med tyske verber (hjælpeverber, tyske svage verber, tyske modalverber).
Materiale:
-Deutschland (tivi.de, fakta)
-Zwei deutsche Staaten (tivi.de, fakta)
-Föderalismus (tivi.de, fakta)
-Der Bundespräsident (tivi.de, fakta)
-Der Bundeskanzler / die Bundeskanzlerin (tivi.de, fakta)
-Die Bundesregierung (tivi.de, fakta)
-Der Bundestag (tivi.de, fakta)
-Der Bundesrat (tivi.de, fakta)
-Projekt Musik (eleverne arbejder med og fremlægger tyske musikgrupper)
-Projekt Politik og Kultur (eleverne arbejder med og fremlægger om tysk kultur og politik)
-Anna Lang: Stadt,Land,Flucht,Schekker 2011.
Filmen Knallhart
I alt antal sider: 30 sider
Indhold
Kernestof:
Heute:
Hausaufgabe: Ihr sollt euch mindestens 10 Minuten Deutsches Fernsehen ansehen.
Læs: Test jugend tekst.pdf
Læs teksten "deutschland" på side 2: Hierzulande 23-24.pdf
1. Læs teksten „Zwei Deutsche Staaten“. (side 4) Hierzulande 23-24.pdf
Øv jer I de tyske tal (og ordenstal).
Hierzulande 22-23.pdf
Den Text ”Bundespräsident” lesen. (Seite 10-13 im Kompendium) Hierzulande 22-23.pdf
Hvis I var fraværende i sidste modul skal I desuden læse teksten "Föderalismus" som er på side 6.
Jeg har ikke nået at opdatere lektier på lectio til tiden, så vi læser det i timen i stedet. Tut mir leid.
I skal færdiggøre opgaverne fra mandag. (1-3) om Bundestag und Bundesrat. Bundestag und Bundesrat Aufgaben.docx
Aufgabe: Kultur und Gesellschaft
Rækkefølge:
Færddiggør opgaverne med stærke verber. (udleveret ark)Husk også : https://squiz.systime.dk/tinyurl/9cP-881dcca05
Her skal I være klar til at indtale /optage jeres Bundesländer projekt.
Læs og forstå: Hierzulande Test Text - Stadt, Land, Flucht.pdf
Jeg opfordrer jer til at bruge DUOLINGO til at øve tysk i ferien. Hvis mere end halvdelen af holdet kan fremvise en streak på 7 dage eller mere, så udløser det en belønning. (Chokolade) :) Det tager ikke mange minutter, og det er gratis.
Hvis I var fraværende i timen mandag skal I se de første 47 minutter af filmen "Knallhart", som er booket til jer på mitCFU.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Kultur und Gesellschaft
22-01-2024
Bundesländer PPT
07-02-2024
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Forløb 4: Anders
Forløbet har haft fokus på forskellige måder at være anderledes på: skilsmisse, ho-moseksualitet, handicap og etnicitet. Også på at man på mange måder er som alle andre, selv om man er anderledes på et område.
Regenbogenfamilie „So leben wir“ Daniel Erk (16.12.2013) p194
Scheidungsfamilie „So leben wir“ Oliver Gehrs (16.12.2013) p195
(Fra „Dein Deutschland“, systime)
Familienprobleme, erwachsen werden:
„Aschenputtel“ Førlæsning Aschenputtel (Cinderella) - Grimms Märchen | Film: Kinder Geschichte - YouTube
„Aschenputtel“ Tekst Askepot (DANSK) - Aschenputtel (TYSK)
Anders ist gut: „Das Märchen vom kleinen Herrn Moritz, der eine Glatze kriegte“
Wolf Biermann
(Fra „Fahrtwind“ af Mette Grønvold og Per Præstekjær, Munksgaard 1998)
Behindert, Familienkonflikte: ”Jenseits der Stille” Film af Caroline Link, 1996
”Jenseits der Stille” ved Lars Bardram, systime 1999
(scenerne 1-9, 27-29 og 34)
Multikulti: ”Mein Leben zwischen Moschee und Minirock“ Melda Akbas, 2011
Behindert: „Eine kleine glückliche Familie“ Text 53: Persönliches * | Berliner Leben
Omfanget har været 36 timer a 60 minutter
Indhold
Kernestof:
Læs teksten "So leben wir". Find dokumentet i mappen "Anderssein" og følg linket til iBogen. Du skal kun læse og forstå teksten. Ikke lave nogen opgaver/øvelser.
Læs teksten "So leben wir" af Daniel Erk, hvis du ikke nåede det i timen, ikke forstod den helt eller har glemt den. Du skal ikke lave opgaver til, kun læse og forstå. Daniel Erk: So leben wir (1) | Dein Deutschland - tysk fortsættergrundbog (systime
Se "Projekt Aschenputtel" under dokumenter. Til slut står, hvad jeg nogenlunde kan finde på at spørge om til de individuelle samtaler. Projekt Aschenputtel laves på skolen. Teksten og opgaverne er ikke lektie. I kan forberede jer til evalueringssamta
Alle skal have læst Aschenputtel og have stikord til referatet. Lav det hjemme, hvis I ikke blev færdige i gruppen, så I kan komme videre med analyseopgaverne og grammatikken. Hvis du ikke har været til evalueringssamtale, så forbered dig på at kunne
Alle grupper skal kunne fremlægge 5-10 minutter i alt. I kan blive spurgt til alle opgaver: De fem dele referat og de 3 analyseopgaver. I sidder på jeres pladser og fortæller om de opgaver, jeg vælger til jeres gruppe. Alle i gruppen behøver ikke at
Lær udsagnsordenes endelser og forholdsordene fra det røde ark udenad. Oversæt sætningerne i øvelse 3 om forholdsord. Husk først at analysere dem.
Ingen lektier
Lær det røde ark med bøjninger (Mappen grammatik) og det gule ark med gloser til tekstgennemgang (Mappen ordforråd) udenad.
Oversæt de 10 sætninger under sætningsanalyse, side 16. Lær alt på det røde ark udenad, bortset fra ledsætningsindlederne. Træn gloserne til emnet "Anderssein" og gloserne fra "De 31 hyppigste ord" - følg linket, og spil det lille skydespil mindst 3
Brug 1,5 time hjemme på 1. At læse teksten, hvis du ikke blev færdig. 2. Øv dig rigtig meget på at kunne sige noget til arbejdsspørgsmålene. Der bliver 30 minutter til at øve sammen med gruppen. I fremlægger gruppevis udenfor i lille lokale.
Brug 1,5 time på at øve derhjemme. Skriftlig test: 5 sætninger oversættes. Alle gloser er opgivet. Skriveopgaver om teksten "Eine kleine, glückliche Familie", der ligner dem, I har arbejdet med mundtligt. Tilladte hjælpemidler: Tekst, det blå ark med
Desværre er jeg syg. I dag skal I se 2 afsnit af "Bombemanden" fra Berlin. I finder den på Danmarks Radios hjemmeside. I skal individuelt producere 5 sætninger om afsnittene: F.eks. hvad der sker, beskrivelse af en person, noget om lyd (Ton), billede
Vi tager testen. I skal forberede jer ved at lære det røde ark (minus ledsætninger) og glosearkene: 31 hyppigste, Anderssein og tekstfremlæggelse udenad. Desuden skal I som beskrevet i det aflyste modul fremlægge om "Bombemanden fra Berlin".
Hvis du ikke var til stede sidste gang, skal du se til minuttal 1.01 i filmen "Jenseits der Stille". Findes på youtube med engelske undertekster.
Omfang
Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Forløb 5: Der Krimi
Hvor intet andet er anført, er tekster i dette forløb fra „Dein Deutschland“ iBog af Rikke Taber og Martin Zickert Graverholt, systime 2013
Fiktion
”Der Krimi – einige Informationen” af Erik Christophersen, p121
”Mord im Hotel”, 1989, p123
”Mein fünfter Mord” af Milena Moser, 1991, p122
Kortfilm:
„Angebrannte Fischstäbchen“ novelle af Milena Moser fra 2011, filmatiseret af Bettina Setz, 2013
(https://www.youtube.com/watch?v=ZptBXPysPp0)
Fakta: ”Der Bader Meinhof Komplex” Uli Edel 2009
Forskellige rollespil og øvelser, hvor holdet selv skal løse krimigåde eller fastsætte straf.
Indhold
Kernestof:
Der bliver gruppearbejde og fredelig fremlæggelse, hvor I sidder på jeres pladser, men alle grupper siger noget.Kun til de tre, der skal have test: Husk det røde ark med grammatik og de gule ark med gloser. Testen handler om "Eine glückliche Familie"
Der er individuelle mundtlige fremlæggelser. Du vælger selv et til to punkter fra gruppearbejdet og fremlægger om det. Ca. 3 minutter. Jeg spørger til et andet punkt. Kun stikord på papir er tilladt. Ingen computer, ingen hele sætninger. Det er den s
Individuelle samtaler og opgaver december.docx
Der er individuelle mundtlige fremlæggelser. Du vælger selv et punkt fra gruppearbejdet og fremlægger om det. Jeg spørger til et andet punkt. Kun stikord på papir er tilladt. Ingen computer, ingen hele sætninger. Det er den sidste individuelle samtal
I skal skrive 350 ord om jeres tekst. Skriv titel og navne i dokumentet: Oliver Gehrs: So leben wir: Frederikke, Tilde, Johanne og Caroline. So leben wir: Daniel Erk: Julie, Kasper, Robin, Caroline M. Das Märchen vom kleinen Herrn Moritz, Lucca, Liva
Anderssein Repetitionsschreiben rettet.docx
Afsnit
Lav handelskorrespondence om tilbud, opgaverne 1, 2 og 5 og 6.
Wie waren deine Weihnachtsferien? Meine Weihnachtferien waren super/langweilig/schön…
Lav sætning 3-6 på side 8 i det nye grammatikkompendie. Sæt analysetegn og oversæt. Øv teorien på side 7 i samme kompendie, og husk fremover altid det røde og blå ark og noget at skrive med.
Goethe B1.pptx
Vi afvikler en test af samme type som sidst. I skal skrive om et uddrag af "Mein fünfter Mord", så sørg for at have forstået teksten. I skal også kunne teorien om krimigenren. Grammatisk vil der være fokus på ordstilling, køn og forholdsord. Som alti
Makkerskabsgrupperne skal fremlægge i grupperum for mig om "Mein fünfter Mord". 10 minutter. STIKORD PÅ PAPIR.
Test til alle, der mangler. Husk røde og gule ark. Vær inde i hele teksten "Mein fünfter Mord". Øv gloser og grammatik, vi har haft hidtil.
Se filmen færdig derhjemme, hvis du ikke nåede det i timerne.I skal arbejde på fremlæggelse til næste uge.
I skal være klar til at "fremlægge" om filmen. Siddende på pladser med håndsoprækning. Medbring grammatikkompendiet.
Karaktersamtaler
Hvis du ikke nåede det i timen eller ikke var der: Læs hele teksten "Mord im Hotel", Systime, iBogen "Dein Deutschland".Du skal kunne sige 3 sætninger om, hvordan vi kan bevise, hvem morderen er og kunne levere et referat på 2 minutter.
Gennemgang af grammatik: 3B 7-12 og opgaver om tillægsord.Kun 1-7 på side 27 og 1-3 +8 + 10 på side 29. Ellers ser vi en kortfilm og arbejder med den. Jeg skal nok tage hensyn til, I er trætte efter terminsprøven. :-)
Angebrannte Fischstäbchen, Notizen.docx
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/942/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61216654060", "T": "/lectio/942/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61216654060", "H": "/lectio/942/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61216654060" }