Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
IBC
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Susanna Bæk Troelsen
|
Hold
|
ft2023-hhx-ty3B (fthhx-1-ty3B, fthhx-2-ty3B)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Hierzulande
Formålet med undervisningen er, at eleverne lærer om tysk politik, tysk kultur, tysk samfund og lidt om tysk historie.
Tekster fra kompendium:
-Deutschland (tivi.de, fakta)
-Der Bundespräsident (tivi.de, fakta)
-Der Bundeskanzler / die Bundeskanzlerin (tivi.de, fakta)
-Projekt Gesellschaft, Politik og Kultur (eleverne arbejder med og fremlægger om tysk kultur og politik)
-Projekt Bundesländer (eleverne arbejder med og fremlægger et Bundesland
- Ich habe einen Traum (Los gehts, systime)
-Wie der Opa so der Enkel (aus: Wer bin ich?)
- Filmen Knallhart
15%
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Kreativitet
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Wirtschaft
Formålet med undervisningen er at give eleverne et indblik i udvalgte tyske virksomheder. Derudover skal eleverne lære om begrebet Wirtschaftswunder og den økonomiske situation i Vesttyskland/BRD i 1950erne og 1960erne.
- Wirtschaft
- Marken Marken Marken
-Deutsch Perfekt „Der eigene Chef“ (artikel fra tidsskrift): http://www.deutsch-perfekt.com/produkte/zeitschrift/der-eigene-chef
-„Die Geschichte von Adidas und Puma“ (artikel fra internettet, mangler kilden, teksten vedlægges undervisningsbeskrivelsen)
-Vor dem Sprung in die Arbeitswelt (Genau!)
-Rittersport, Tyskbogen systime
-Produktfremlæggelse i grupper
-Firmenportrait (elever laver portrætter af tyske firmaer i grupper).
-Planet Wissen „Wirtschaftswunder“ (artikel): https://www.planet-wissen.de/geschichte/deutsche_geschichte/wirtschaftswunder/index.html
-Sönke Wortmann „Das Wunder von Bern“ (film, 2003).
18%
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Anderssein
Forløbet har haft fokus på forskellige måder at være anderledes på:
- Jürgen oder ‚ausgerastet! Praxis Jugendarbeit
- Ich habe mich durchgeboxt af Susianna Kentikianin i Dein Spiegel 04 2010:
- Ich, die andere af Jana Frey(2007) i Lene Holm & Jenny Gibson „Wir sind wir“
(Gyldendal 2010)
- So wie ich wil. Mein Leben zwischen Moschee und Minirock (ukendt)
- So leben wir. Dein Deutschlan, systime
- Eine kleine glückliche Familie (Kap. 53-55). Berliner Leben, systime
- Jonny Huhn. Aus Ungleicheit in Deutschland, systime
Film:
- Schwarzfahrer
- Jenseits der Stille
22%
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvtillid
- Sociale
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Krimi
Vi beskæftiger os med genren Krimi
Hvor intet andet er anført, er tekster i dette forløb fra „Dein Deutschland“ iBog af Rikke Taber og Martin Zickert Graverholt, systime 2013
- Der Krimi – einige Informationen” af Erik Christophersen,
- Mord im Hotel, 1989
- Mein fünfter Mord” af Milena Moser, 1991
- Nasentropfen af Ingrid Noll, 2005
- Der Mord im Zug af Milena Moser (gammel eksamensopgave)
Kortfilm:
„Angebrannte Fischstäbchen“ novelle af Milena Moser fra 2011, filmatiseret af Bettina Setz, 2013
(https://www.youtube.com/watch?v=ZptBXPysPp0)
20%
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Vergangenheit und Gegenwart
Formålet med undervisningen er, at eleverne skal få viden om tysk identitet og tysk selvforståelse. Vi beskæftiger os med nazismen, nynazismen og DDR.
Materialet er overvejende fra Niemals vergessen, systime. En del er på dansk.
- Vergangenheitsbewältigung (kap 2)
- Erinnerungskultur (kap 3)
- Hilde M (kap 3.2)
- Stragtegier fortid (kap. 3.3)
- Wir sind wir af Schiller/ Dyk (kap. 3.10)
- Trotzdem mein Grossvater af Kurt Kister (kap.4.4)
- DDR (kap. 5)
- Mario Röllig (kap. 5.3)
- Die ersten 25 Jahre Text 2 (kap. 5.7)
- Politik und Neonazismus heute (kap.6)
- Kinder sind immer Erben af Max von der Grün: Neue Deutsche Texte, Haase
- Søgning om Ostalgie på nettet
15%
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Grammatik og Handel
Igennem hele forløbet er der blevet arbejdet med grammatik med grammatikbøgerne på systime samt handelskorrenspondance. Til sidstnævnte er bogen Sehr geehrte Damen og Herren brugt og materiale på systime. Ordbogen.com/Gyldendals røde ordbøger er brugt og Min Læring.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/942/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61216736987",
"T": "/lectio/942/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61216736987",
"H": "/lectio/942/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61216736987"
}