Holdet ft2023-hhx-ty3B - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution IBC
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Susanna Bæk Troelsen
Hold ft2023-hhx-ty3B (fthhx-1-ty3B, fthhx-2-ty3B)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Jugend - opgives ikke til eksamen
Titel 2 Hierzulande
Titel 3 Wirtschaft
Titel 4 Anderssein
Titel 5 Krimi
Titel 6 Vergangenheit und Gegenwart
Titel 7 Grammatik og Handel

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Jugend - opgives ikke til eksamen

Forløbet er en del af grundforløbet i 1.g. Formålet med undervisningen er, at eleverne får et indblik i tyskundervisningen på HHX. Det gælder både i forhold til forskellige former for materiale, der arbejdes med, og i forhold til arbejdsformer. Vi beskæftiger os ikke med grammatik i dette forløb.

-Tekst: Introduktion til tysk og sprog.

-Artikel: Focus Online: „Jugendliche: TV-Konsum prägt Ess-Gewohnheiten“ (2011, www.focus.de).

-Tekst/opg: Læsestrategier.

-Sang: Annen May Kantereit ”Oft gefragt” (2015) fra ibogen ”Dein Deutschland”: https://dd.systime.dk/?id=212 Link til musikvideo: https://www.youtube.com/watch?v=TxZMfufRJfo

-Små tekster: „Freitagabend“ + „Aus dem Club Guide“ fra ibogen ”Berliner Leben”:
https://berlinerleben.ibog.gyldendal.dk/?id=205

-Artikel/faktatekst: „Unterschiedliche Fankulturen“ fra ibogen ”Wer bin ich“: https://werbinich.systime.dk/?id=153

-Kreativ opgave: „Generation Selfie“ fra ibogen ”Auf uns”: https://aufuns.systime.dk/?id=214

-Opgaver som intro til en tekst og et emne: ”Einstieg zum Thema Gemeinschaften” fra ibogen „Genau“: https://genau.systime.dk/?id=134

-Artikel: Barbara Vorsamer „Alle wollen mainstream sein“ fra ibogen „Genau“:
https://genau.systime.dk/?id=135

-Sang: Tim Bendzko ”Programmiert” (2013): „Auf uns“:
https://aufuns.systime.dk/?id=142 Link til musikvideo: https://www.youtube.com/watch?v=G7nrO8MJvaE

-Film: Im Juli

10%
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Hierzulande

Formålet med undervisningen er, at eleverne lærer om tysk politik, tysk kultur, tysk samfund og lidt om tysk historie.

Tekster fra kompendium:

-Deutschland (tivi.de, fakta)

-Der Bundespräsident (tivi.de, fakta)

-Der Bundeskanzler / die Bundeskanzlerin (tivi.de, fakta)

-Projekt Gesellschaft, Politik og Kultur (eleverne arbejder med og fremlægger om tysk kultur og politik)

-Projekt Bundesländer (eleverne arbejder med og fremlægger et Bundesland

- Ich habe einen Traum (Los gehts, systime)

-Wie der Opa so der Enkel (aus: Wer bin ich?)

- Filmen Knallhart

15%
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 3 Wirtschaft

Formålet med undervisningen er at give eleverne et indblik i udvalgte tyske virksomheder. Derudover skal eleverne lære om begrebet Wirtschaftswunder og den økonomiske situation i Vesttyskland/BRD i 1950erne og 1960erne.

- Wirtschaft

- Marken Marken Marken

-Deutsch Perfekt „Der eigene Chef“ (artikel fra tidsskrift): http://www.deutsch-perfekt.com/produkte/zeitschrift/der-eigene-chef

-„Die Geschichte von Adidas und Puma“ (artikel fra internettet, mangler kilden, teksten vedlægges undervisningsbeskrivelsen)

-Vor dem Sprung in die Arbeitswelt (Genau!)

-Rittersport, Tyskbogen systime

-Produktfremlæggelse i grupper

-Firmenportrait (elever laver portrætter af tyske firmaer i grupper).

-Planet Wissen „Wirtschaftswunder“ (artikel): https://www.planet-wissen.de/geschichte/deutsche_geschichte/wirtschaftswunder/index.html

-Sönke Wortmann „Das Wunder von Bern“ (film, 2003).


18%
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 4 Anderssein

Forløbet har haft fokus på forskellige måder at være anderledes på:


- Jürgen oder ‚ausgerastet! Praxis Jugendarbeit
- Ich habe mich durchgeboxt af  Susianna Kentikianin i Dein Spiegel 04 2010:
- Ich, die andere  af Jana Frey(2007) i Lene Holm  & Jenny Gibson „Wir sind wir“
  (Gyldendal 2010)
- So wie ich wil. Mein Leben zwischen Moschee und Minirock (ukendt)
- So leben wir. Dein Deutschlan, systime
- Eine kleine glückliche Familie (Kap. 53-55). Berliner Leben, systime
- Jonny Huhn. Aus Ungleicheit in Deutschland, systime

Film:
- Schwarzfahrer
- Jenseits der Stille

22%
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 5 Krimi

Vi beskæftiger os med genren Krimi

Hvor intet andet er anført, er tekster i dette forløb fra „Dein Deutschland“ iBog af Rikke Taber og Martin Zickert Graverholt, systime 2013

- Der Krimi – einige Informationen” af Erik Christophersen,
- Mord im Hotel, 1989
- Mein fünfter Mord” af Milena Moser, 1991
- Nasentropfen af Ingrid Noll, 2005
- Der Mord im Zug af Milena Moser (gammel eksamensopgave)

Kortfilm:
„Angebrannte Fischstäbchen“ novelle af Milena Moser fra 2011, filmatiseret af Bettina Setz, 2013
(https://www.youtube.com/watch?v=ZptBXPysPp0)

20%
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 6 Vergangenheit und Gegenwart


Formålet med undervisningen er, at eleverne skal få viden om tysk identitet og tysk selvforståelse. Vi beskæftiger os med nazismen, nynazismen og DDR.

Materialet er overvejende fra Niemals vergessen, systime. En del er på dansk.

- Vergangenheitsbewältigung (kap 2)
- Erinnerungskultur (kap 3)
- Hilde M (kap 3.2)
- Stragtegier fortid (kap. 3.3)
- Wir sind wir af Schiller/ Dyk (kap. 3.10)
- Trotzdem mein Grossvater af Kurt Kister (kap.4.4)
- DDR (kap. 5)
- Mario Röllig (kap. 5.3)
- Die ersten 25 Jahre Text 2 (kap. 5.7)
- Politik und Neonazismus heute (kap.6)
- Kinder sind immer Erben af Max von der Grün: Neue Deutsche Texte, Haase
- Søgning om Ostalgie på nettet

15%
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 7 Grammatik og Handel

Igennem hele forløbet er der blevet arbejdet med grammatik med grammatikbøgerne på systime samt handelskorrenspondance. Til sidstnævnte er bogen Sehr geehrte Damen og Herren brugt og materiale på systime. Ordbogen.com/Gyldendals røde ordbøger er brugt og Min Læring.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer