Titel
1
|
Undervisningsbeskrivelse Forløb 1-5
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin Sommer 2025
Institution IBC Fredericia
Uddannelse HHX
Fag og niveau Psykologi C
Lærer Helle Deleuran Hansen (HDHA)
Hold fthhx-3-ps1c
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Forløb 1 Introduktion til psykologi C
Forløb 2 Psykisk sundhed – trivsel og mistrivsel
Forløb 3 Udvikling, omsorg og omsorgssvigt
Forløb 4 Læring i en digitaliseret verden
Forløb 5 Forelskelse og kærlighed – på godt og ondt
Forløb 1
Introduktion til psykologi C
Indhold
Introduktion til den videnskabelige psykologi og kernestoffet i Psykologi C med udgangspunkt i: Hvad handler psykologi c om. Uddrag fra bekendtgørelsen Psykologi C – valgfag, august 2017
Metoder og kritiske overvejelser I: Jensen, Charlotte Tieka og Quorning, Katrine (2018): Undersøgelser i psykologi. Systime (10 sider)
Kap. 1 Hvad er psykologi? I: Larsen, O. S. (i-bog): Psykologiens veje. Systime (2 sider)
Omfang
1 modul – 12 sider
Særlige fokuspunkter
Fokus
Introduktion til psykologi på c-niveau og til psykologiens mangfoldighed. Psykologi som videnskab kontra hverdagspsykologi (psykologiens metoder og teoripluralisme, psykologiens landskab (mellem natur-, human- og samfundsvidenskaberne)
Intro til metoder i psykologi
Faglige mål
”demonstrere et (bredt) kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske”
- ”inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger”
- ”demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden”
Væsentligste arbejdsformer
Klasseundervisning/Klassediskussioner/individuelt arbejde/arbejdsspørgsmål/quiz
Forløb 2
Psykisk sundhed – trivsel og mistrivsel
Indhold
Kernestof: Personlighed og identitet + udviklingspsykologi + socialpsykologi + kognitiv psykologi (Supplerende stof: arbejds- og erhvervsrelaterede perspektiver)
I: Kap. 17 Eksistentiel og humanistisk psykologi I: Larsen, O. S. (i-bog): Psykologiens veje. Systime: At vælge eller ikke vælge-model (ill. 17.4.) + Victor E. Frankl (2½ side)
I: kap. 18 Personlighedspsykologi I: Larsen, O. S. (i-bog): Psykologiens veje, Systime: The Big Five (2 sider)
I: Kap. 19 Ungdom og senmodernitet I: Larsen, O. S. (i-bog): Psykologiens veje. Systime: Hvad er identitet? (Erikson) + Sociale arenaer, roller og identitet (Gergen og Giddens) + Unge i konkurrencestaten (7 sider)
I: Kap. 23 Stress, livsforandringer og arbejdsliv. I: Larsen, O. S. (i-bog): Psykologiens veje. Systime. Model: Stress: Et samspil mellem indre og ydre faktorer (ca. 1 side)
Tekster til forløb 2:
1.7: Sartre og eksistentialismen I: Ravn, F.A.P og Wolf, T (2015): Psykologi – fra celle til selfie. Colombus (4 sider)
1.8: Humanistisk psykologi: Maslow I: Ravn, F.A.P og Wolf, T (2015): Psykologi – fra celle til selfie. Colombus (5 sider)
Definitioner på Mental sundhed/trivsel og Mistrivsel Sundhedsstyrelsen https://www.sst.dk/da/viden/mental-sundhed (1 side)
Jensen, Lisbeth: PERMA Den nye videnskabelige opskrift på lykke. I: I form 6/2012 (Positiv psykologi) (4 sider)
4.5 Gruppepsykologi I: Ravn, F.A.P og Wolf, T (2015): Psykologi – fra celle til selfie. Colombus s 172-176 (6 sider)
5.5 Stress Kap. 5: Tema: Unges udfordringer I: Riisager, Magnus (2023): PsykC. Frydenlund (11 sider)
De 8 coping strategier – undgå stress. (Den 21. marts 2012 - Richard S. Lazarus) Lokaliseret på http://united4u.dk/de-8-coping-strategier/ (1 side)
Psykinfo: De unge kvinder har fået det markant dårligere. Lokaliseret den 5.4.19. på: https://psykinfo.regionsyddanmark.dk/wm507855 (1 sider)
Uddrag fra artiklen: Sørensen, Mona Samir: Indadvendte Sarah: ”Jeg har altid fået at vide, at jeg skulle tage mig sammen”. I: Politiken den 3.6.2012 (ca. 2 sider)
Nielsen, Silas Bay: Stine, Line og Ciliane troede, deres sabbatår ville blive fedt: Vi endte i en livskrise. Dr.dk d. 5.8.2019 (3 sider)
Svendsen, Eline: Psykolog: Konkurrencesamfundet gør unge syge. I Information d. 9.7.18. (1 side)
Dokumentarfilm/test/spil:
Dokumentarfilm: DSB Stress tur/retur (ca. 2 sider)
Menneskedyret (4) 2005, TV2, Mit CFU (ca. 4 sider)
The Big Five/Femfaktor-modellen: https://www.idrlabs.com/dk/femfaktor-personlighedstest/test.php
Seligmans 24 karakterstyrker + Spil: Styrkehistorier (Gnist) https://www.gnist.com/produkt/styrkehistorier/
Omfang
11 moduler og 58 sider
Særlige fokuspunkter
Fokus
Identitet og personlighed, individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping. Social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse. Sårbarhed og resiliens. Undersøgelser i psykologi, metoder, samt fordele og ulemper ved psykologiske undersøgelser/metoder.
Faglige mål
”demonstrere (et bredt) kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske”
- ”redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser”
- ”formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag”
- ”inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger”
- ”demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden”
- ”vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger”
- ”argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde”
Væsentligste arbejdsformer
Klasseundervisning/anvendelse af fagprogrammer/gruppearbejde/ individuelt arbejde/mundtligt og skriftligt arbejde/quiz/test/styrkehistorier
Forløb 3
Udvikling, omsorg og omsorgssvigt
Indhold
Kernestof: Udviklingspsykologi + (samt elementer fra læring og kognition, personlighed og identitet, Socialpsykologi + Praksis og anvendelsesorienteret)
I: Kap. 6 Udviklingspsykologi I: Larsen, O. S. (i-bog): Psykologiens veje. Systime: Udviklingspsykologi + Erik H. Erikson + John Bowlby og Mary Ainsworth (12 sider)
I: Kap. 8 Tilknytningsforstyrrelser og omsorgssvigt I: Larsen, O. S. (i-bog): Psykologiens veje. Systime: Omsorgssvigt + Børns reaktioner på omsorgssvigt (6 sider)
I: Kap. 10 Opdragelse, familieliv og daginstitution I: Larsen, O. S. (i-bog): Psykologiens veje. Systime: Model: De Fire opdragelsesstile (1 sider)
Tekster til forløb 3:
Den gode omsorg I: Ravn, F.A.P og Wolf, T (2015): Psykologi – fra celle til selfie. Colombus side 11-12 (2 sider)
Daniel Stern I: Ravn, F.A.P og Wolf, T (2015): Psykologi – fra celle til selfie. Colombus side 28-29 (2 sider)
Uddrag af Larsen, Ole Schultz (2009): Risiko og resiliens (Michael Rutter, Risiko- og resiliensfaktorer + Kauai-undersøgelsen) I: Psykologiens veje Systime (3 sider)
Uddrag af: Gullestrup, Lise (2005): At blive et med sig selv. Frydenlund (Om Daniel Sterns teori) (ca. 4 sider)
Jensen, Charlotte Teika og Quorning, Katrine: Påvirker din tilknytningsstil dine kærlighedsforhold. I: Undersøgelser i psykologi. Systime s. 137-139 (3 sider)
Münster, Sofie: Hvordan påvirker din opdragelse dine børn? Nye studier har undersøgt moderne forældre. Nordicparenting.dk d 14.10.2016 http://nordicparenting.dk/2016/10/14/hvordan-paavirker-din-opdragelse-dine-boern-nye-studier-har-undersoegt-moderne-foraeldre/ (2 sider)
Cases:
Lene og Tanja fra Psykologiens veje, Systime Website. (1 side)
Lisbeth uddrag af teksten: Larsen, Ole Schultz (2009): Risiko og resiliens I: Psykologiens veje i-bog, Systime (1 side)
Op på hesten. I: Socialpædagogen. http://www.socialpaedagogen.dk/Arkiv/2010/11-2010/Tidligere-anbragte-Op-paa-hesten.aspx?lg=print (4 sider)
Dokumentar/film-klip:
TV 2 DOK: Er du mors lille dreng. 2008 Mit CFU, 41 min. (6 sider)
Videoklip om: Visuel Cliff, Ansigtsduetter/Still face Experiment, Forskellige tilknytningsmønstre, Fremmedsituationstest (ca. 1 sider)
Metoder - Om Kurt Lewins ledelsesstile (Opdragelsesstile) https://www.youtube.com/watch?v=7knYHysbDlo) (ca. 3 sider)
(TV2 dokumentar (2015): Når mobilen ta’r magten. Mit CFU 40 min. – set i forløb 4)
Omfang
11 moduler + 55 sider
Særlige fokuspunkter Fokus
Menneskets udvikling, herunder betydningen af arv, miljø, køn og kultur. Tilknytning, sårbarhed og resiliens. Perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen. Kommunikation i sociale sammenhænge. Identitet og personlighed, individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer. Undersøgelser i psykologi, metoder, samt fordele og ulemper ved psykologiske undersøgelser/metoder.
Faglige mål ”demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske”
- ”redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser”
- ”formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag”
- ”inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger”
- ”demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden”
- ”vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger”
- ”argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde”
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning/anvendelse af fagprogrammer/case-, gruppe- og individuelt arbejde
Forløb 4
Læring i en digitaliseret verden
Indhold
Kernestof: Kognition og læring, social psykologi, identitet og personlighed, udviklingspsykologi
I: Kap. 11 Kognitiv psykologi I: Larsen, O. S. (i-bog): Psykologiens veje. Systime: Kognitiv psykologi + Studiet af menneskets informationsprocesser + Opmærksomhed + Perception + Hukommelse + Den sensoriske hukommelse + Korttidshukommelsen + Langtidshukommelse (+ Den implicitte hukommelse, Den eksplicitte hukommelse, Kan vi stole på det, vi husker? Glemsel, Fortrængning – myte eller realitet) (33 sider)
Kap. 13 Viden, læring og undervisning I: Larsen, O. S. (i-bog): Psykologiens veje. Systime: Tavs og sproglig viden + Læringsformer + Vidensformer + Undervisningsformer + Samspilsprocesser + Motivationsprocesser (22 sider)
Tekster:
Ingerslev, Gitte Holten: Elevers opfattelse af læring og undervisning. I: Damberg, Erik, Dolin, Jens, Ingerslev, Gitte Holten og Kaspersen, Peter (red): Gymnasie-pædagogik. En grundbog, 2013, 2. udgave s 146-147 (ca. 1 side)
Nielson, Ida Hammerich (2011): Forvent det bedste få det bedste. Aarhus Universitet. https://auhist.au.dk/showroom/praesentationer/aviser-blade-og-magasiner-fra-au/univers/nyhed/artikel/forvent-det-bedste-faa-det-bedste
(2 sider)
Jakobsen, Sine Bach (2013): Danske elever mangler motivation. I: Berlingske, mandag den 13. maj 2013 (2 sider)
Nielsen, Thomas; Forskningsnyt: Selvdisciplin er vigtigere for unges uddannelse end intelligens I: Psykolog Nyt nr. 15 2006 (2 sider)
TV-programmer/øvelser:
TV2 dokumentar (2015): Når mobilen ta’r magten. Mit CFU 40 min. (6 sider)
Stroop-effekten (2 side)
Optiske illusioner
Opmærksomhedstest: Whodonnit https://www.youtube.com/watch?v=ubNF9QNEQLA (1 side)
Uddrag af: DR-udsendelse: Hjernevask – Kan du stole på din hukommelse. Mit CFU (ca. 4 sider)
Uddrag af: Ha’ det godt – præstationsangst (Dr) Mit CFU (2 sider)
Omfang
14 moduler + 77 sider
Særlige fokuspunkter
Fokus
Psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring (og udvikling), motivation og hukommelse (Identitet). Perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen.
Social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse. Kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier, samt stereotyper, fordomme og diskrimination.
Undersøgelser i psykologi, metoder, samt fordele og ulemper ved psykologiske undersøgelser/metoder.
Faglige mål ”demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske”
- ”redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser”
- ”formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag”
- ”inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger”
- ”demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden”
- ”vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger”
- ”argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde”
- ”demonstrere viden om psykologis identitet og metoder og behandle problemstillinger i samspil med andre fag”
Væsentligste arbejdsformer
Klasseundervisning/ individuelt arbejde/ gruppearbejde / quiz/
klassediskussioner/ anvendelse af fagprogrammer
Forløb 5
Forelskelse og kærlighed – på godt og ondt
Indhold
Kernestof: Kognition og læring + social psykologi, identitet og personlighed + udviklingspsykologi
I: Kap. 15: Forelskelse og kærlighed I: Larsen, Ole Schultz (ibog): Psykologiens veje, Systime.dk: Forelskelse og kærlighed (Intro) + Kærlighed er et pendul der svinger mellem nærhed og distance + Forskellige tilknytningsstile + Kærlighedens tre komponenter + Hvem bliver vi tiltrukket af + Kærlighed og forelskelse er ren kemi (9,4 sider)
I: Kapitel 20 Kommunikation. Larsen, Ole Schultz (ibog): Psykologiens veje, Systime.dk Kommunikation + Non-verbal kommunikation + Kommunikationens fire niveauer + Konflikter (14 sider)
Tekster:
9.3 Dyssocial personlighedsforstyrrelse + 9.3.1. Robert Hares psykopatitjekliste (Kapitel 9: Tema – Retspsykologi) I: Riisager, Magnus (red.) PsykB - Temaer til psykologi på B-niveau (4 sider)
Varning, Marie: Sådan ved du, om de er faldet for en psykopat. Femina 5.3.2014. Femina.dk den 22.3.2023. (2 sider)
Lilleøre, Anette og Rex, Louise: Hvorfor bliver nogle kvinder tiltrukket af forbrydere som Peter Madsen? I: Kristeligt Dagblad den 22.8.2018. Lokaliseret den 5.3.2023 på: https://www.kristeligt-dagblad.dk/hvorfor-bliver-nogle-kvinder-tiltrukket-af-forbrydere-som-peter-madsen (3 sider)
Udsendelser/cases:
Hjernevask: Sæson 1 – Hvorfor falder vi for hinanden? | DRTV S1:E4. dr.dk (2013). Lokaliseret på Mit CFU (39 min. - 6 sider)
Mit CFU: Amalies baby (afsnit 2) (2 sider)
(Interview med Ted Bundy) The last interview: den 23.1.1989. Lokaliseret på: https://www.youtube.com/watch?v=sCUQLPOjvxs (30 min. – 4 sider)
Kort video om kvindelige psykopater. Videnskab.dk den 4.2.23. Lokaliseret den 25.3. på: https://videnskab.dk/kultur-samfund/derfor-er-kvindelige-psykopater-svaere-at-spotte/ (6 min. - 1 side)
Brevkassespørgsmål:
Jeg savner min kæreste som er ude og rejse (20 år) Forside / Brevkasse / Kærlighed og sex Sidst opdateret 25. april 2024 https://mindhelper.dk/ (½ side)
Min kæreste og jeg er meget jaloux, og det påvirker vores forhold meget (Pige, 18 år)Forside / Brevkasse / Svære følelser og tanker Sidst opdateret 6. august 2022
https://mindhelper.dk/ (½ side)
Frivilligt: Podcasten: Lægens bord – Lyt til din krop Pas på psykopaten
Omfang
7 moduler + 46,4 sider
Særlige fokuspunkter
Fokus
Psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for (læring) og udvikling, motivation og hukommelse (Identitet). Perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen.
Social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse. Kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier, samt stereotyper, fordomme og diskrimination.
Faglige mål ”demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske”
- ”redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser”
- ”formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag”
- ”inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger”
- ”demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden”
- ”vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger”
- ”argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde”
- ”demonstrere viden om psykologis identitet og metoder og behandle problemstillinger i samspil med andre fag”
Væsentligste arbejdsformer
Klasseundervisning/ individuelt arbejde/ gruppearbejde / quiz/
klassediskussioner/ anvendelse af fagprogrammer
Undervisning + repetition = 48 moduler (90 min.) + 248,5 side
+ Repetition: Psykologi C eksamen 2022, Ved det grønne bord vdgb.dk
Sørensen, Bent Meier: Forsker: Skærmene har invaderet vores liv - det er på tide, vi gør modstand Videnskab.dk d. 14.01.2019 +
Sørensen, Laura Marie: Teenagere: Vores forældre giver os ingen regler for opførsel på mobilen dr.dk d. 26.6.2019 (3 sider)
|