Holdet ft2022-hhx3-meC - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution IBC
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Louise Moos
Hold ft2022-hhx3-meC (fthhx-3-meC)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introforløb
Titel 2 Praktisk produktion 1: "Sælg din skole"
Titel 3 Filmhistorie: fra Lumiére til Vinterberg
Titel 4 Gyserfilm
Titel 5 Dokumentar
Titel 6 Eksamensproduktion
Titel 7 Eksamensrepetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introforløb

Primærlitteratur

Genre:
Genrebegrebet: https://levendebilleder.systime.dk/?id=135
Genreteori for begyndere: https://levendebilleder.systime.dk/?id=155
Genremarkører og genreetiketter: https://levendebilleder.systime.dk/?id=153
Genreforventninger: https://levendebilleder.systime.dk/?id=154
Fakta, fiktion og blandingsformer: https://levendebilleder.systime.dk/?id=156
Faktakontrakt, fiktionskontrakt og dobbeltkontrakt: https://levendebilleder.systime.dk/?id=157

Filmiske virkemidler:
Filmiske virkemidler: https://levendebilleder.systime.dk/?id=136
Beskæring: https://levendebilleder.systime.dk/?id=139
Perspektiv: https://levendebilleder.systime.dk/?id=140
Kamera: https://levendebilleder.systime.dk/?id=141
Lyd: https://levendebilleder.systime.dk/?id=142
Klipning: https://levendebilleder.systime.dk/?id=143
Lys: https://levendebilleder.systime.dk/?id=144
Farver: https://levendebilleder.systime.dk/?id=145
Billedekomposition: https://levendebilleder.systime.dk/?id=146
Locations: https://levendebilleder.systime.dk/?id=147
Tid: https://levendebilleder.systime.dk/?id=148

Analysemetoder:
Shot-to-shot-analyse: https://levendebilleder.systime.dk/?id=158
Genreanalyse: https://levendebilleder.systime.dk/?id=159

Dramaturgi:
Dramaturgi og fortælleforhold: https://levendebilleder.systime.dk/?id=137
Historiens grundelementer: https://levendebilleder.systime.dk/?id=149
Fortællingens karakter: https://levendebilleder.systime.dk/?id=150
Spænding og sammenhæng: https://levendebilleder.systime.dk/?id=151
Historiens opbygning: https://levendebilleder.systime.dk/?id=152

Sekundær litteratur (citater)
"Schindlers List": https://www.youtube.com/watch?v=j1VL-y9JHuI
"Scream": https://www.youtube.com/watch?v=Sn5SkCvPEYo
"The Hangover": https://www.youtube.com/watch?v=xlrqaAjBwS4
"Empire of the Sun": https://www.youtube.com/watch?v=fwIj52gBBj8
"Inglorious Basterds:" https://www.youtube.com/watch?v=AkqJf34J-DI + https://www.youtube.com/watch?v=gS1IG8hw73A
"Mad Men": https://www.youtube.com/watch?v=n5GBRvvRj_s
"The Great Dictator": https://www.youtube.com/watch?v=H19jByxrqlw

"Ustyrlig" (hele filmen fra CFU)
"The Hateful 8" (hele filmen fra CFU)




Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Fokus på shot-to-shot-analyse og genreanalyse
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 2 Praktisk produktion 1: "Sælg din skole"

Primærlitteratur

Præproduktion: https://levendebilleder.systime.dk/?id=185 ff.
Produktion: https://levendebilleder.systime.dk/?id=186 ff.
Postproduktion: https://levendebilleder.systime.dk/?id=187 ff.
Distribution: https://levendebilleder.systime.dk/?id=188 ff.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 3 Filmhistorie: fra Lumiére til Vinterberg

Primærlitteratur:
- Fase 1: Fra etablering til eksperiment - den tidlige film (1895-1929): https://levendebilleder.systime.dk/?id=231
- Fase 2: Fra klassiske Hollywoodfilm til kritiske alternativer (1939-1958):
https://levendebilleder.systime.dk/?id=232
- Fase 3: Fra nybrud til nybølgefilm (1959-1979):
https://levendebilleder.systime.dk/?id=233
- Fase 4: Fra konglomerater til konkurrence - film i den digitale tidsalder (1980 - nu):
https://levendebilleder.systime.dk/?id=234

Sekundærlitteratur: (citater)
- Brdr. Lumiére: "Toget ankommer til stationen" (1895): https://www.youtube.com/watch?v=1FAj9fJQRZA
"Barnets mad" (1895): https://www.youtube.com/watch?v=WkovSdRxP_A

- George Méliés: "Rejsen til månen" (1902): https://www.youtube.com/watch?v=ZNAHcMMOHE8
- Edwin S. Porter: "The Great Train Robbery" (1903): https://www.youtube.com/watch?v=y3jrB5ANUUY
- Robert Weine: "The Cabinet of Dr. Caligari" (1921): https://www.youtube.com/watch?v=04b1DRhyEtk
- Urban Gad: "Afgrunden" (1910): https://www.youtube.com/watch?v=767J7xUY0PM
- Carl Th. Dreyer: "The Passion of Joan of Arc" (1928): https://www.youtube.com/watch?v=C4_KDf4xhU8
- Charlie Chaplin: "Modern Times" (1936): https://www.youtube.com/watch?v=6n9ESFJTnHs
- Alan Crosland: "The Jazz Singer" (1927): https://www.youtube.com/watch?v=8SzltpkGz0M
- Vittorio De Sica"The Bicycle Thief" (1948): https://www.youtube.com/watch?v=fQ7-x8LToyc
- Alfred Hitchcock: "Psycho" (1960): https://www.youtube.com/watch?v=0WtDmbr9xyY
- Francis Ford Coppola": "Dommedag nu": https://www.youtube.com/watch?v=VE03Lqm3nbI

- Victor Fleming: "Troldmanden fra Oz", 1939 (hele filmen) fra CFU.
- Stanley Kubrick: "Full Metal Jacket", 1987 (hele filmen) fra CFU
- Thomas Vinterberg: "Festen", 1998 (hele filmen) fra CFU

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Fokus på filmens indholdsmæssige og teknologiske udvikling gennem tiden.
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 4 Gyserfilm

Primærlitteratur:  
Lærerproduceret materiale om gysets oprindelse, 5 undergenrer og "The Final Girl" + andre genremarkører (primært fra Rikke Schubarts "I lyst og død - fra Frankenstein til splatterfilm", 2024.

- Niels Ebdrup: "Vores DNA elsker gyserfilm": https://videnskab.dk/kultur-samfund/vores-dna-elsker-gyserfilm/
- Anne Sophie Thingsted: "Hvorfor tiltrækkes vi af horror, vold og død": https://videnskab.dk/kultur-samfund/hvorfor-tiltraekkes-vi-af-horror-vold-og-doed/

Sekundærlitteratur:
Dæmonisk gys (citater):
- "Bram Stoker´s Dracula" (1992): https://www.youtube.com/watch?v=-qXWT8YHrRs
- "The Exorcist" (1973): https://www.youtube.com/watch?v=9blx4tj-8oc
- "The Nun" (2018): https://www.youtube.com/watch?v=jeSTorQPPj4

Videnskabeligt gys (citater):
- Alien (1979): https://www.youtube.com/watch?v=UxqVFmig5AA

Psykologisk gys (citater):
- "The Shining" (1980): https://www.youtube.com/watch?v=QRTGVvQosWk + https://www.youtube.com/watch?v=4lQ_MjU4QHw
- "The Lighthouse" (2019): https://www.youtube.com/watch?v=Sg_vKZIVyqg

Fysisk gys (citater):
- "Texas Chainsaw Massacre" (2022): https://www.youtube.com/watch?v=e3sWpI0q_Rw
- "Hostel" (2005): https://www.youtube.com/watch?v=mzdTnSodp-E

Teenage-gys (HELE FILMEN fra CFU):
- "I know what you did last summer" (1997)
- Scream" (1996): https://www.youtube.com/watch?v=Sn5SkCvPEYo
- "Talk to me" (2023):https://www.youtube.com/watch?v=Oz50RLWGc_U
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 5 Dokumentar

Primær litteratur:
- Dokumentargenrer: https://levendebilleder.systime.dk/?id=217&L=0
- Den autoritative dokumentar: https://levendebilleder.systime.dk/?id=236
- Den observerende dokumentar: https://levendebilleder.systime.dk/?id=237
- Den poetiske dokumentar: https://levendebilleder.systime.dk/?id=238
- Den deltagende dokumentar: https://levendebilleder.systime.dk/?id=239
- Den refleksive dokumentar: https://levendebilleder.systime.dk/?id=240
- Den performative dokumentar: https://levendebilleder.systime.dk/?id=241
- Faktakontrakt, fiktionskontrakt og dobbeltkontrakt: https://levendebilleder.systime.dk/?id=157

Sekundær litteratur: (citater)
- "Den hemmelige krig": https://www.youtube.com/watch?v=FcJT1Cq9yVQ
- "Armadillo": https://www.youtube.com/watch?v=jsw2coah8wg
- "Så kort og mærkeligt livet er": https://www.youtube.com/watch?v=gB49vh3zee4
- "The Greatest Movie ever sold": https://www.youtube.com/watch?v=A2WV257yma8
- "The Red Chapel": https://www.youtube.com/watch?v=1aQRC_4LheY

Michael Moore: "Bowling for Columbine" (hele filmen fra CFU).
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 6 Eksamensproduktion

Primærlitteratur:

Præproduktion: https://levendebilleder.systime.dk/?id=185 ff.
Produktion: https://levendebilleder.systime.dk/?id=186 ff.
Postproduktion: https://levendebilleder.systime.dk/?id=187 ff.
Distribution: https://levendebilleder.systime.dk/?id=188 ff.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 7 Eksamensrepetition

Gennemgang af forløbene 1-6 med fokus på et repetition af fagbegreber.

Prøveeksamen i et 4 min. citat fra dokumentaren: "Dopede drømmekroppe - hooked på Steroider" (sæson 1, afsnit 1, 4. maj 2024, DR): https://www.dr.dk/drtv/se/dopede-droemmekroppe_-hooked-paa-steroider_451719
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning