Holdet ft2024-hhx3-mk2c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution IBC
Fag og niveau Markedskommunikation C
Lærer(e) Hanne Flach
Hold ft2024-hhx3-mk2c (fthhx-3-mk2c)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb1-7

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb1-7

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser

Termin Termin hvori undervisningen afsluttes:
maj-juni, 2024/2025
Institution IBC Fredericia-Middelfart
Uddannelse hhx
Fag og niveau Markedskommunikation C
Lærer(e) Hanne Flach (hfl)
Hold fthhx-3-mk2c

I modul er 90 min.
Benyttet Materiale er uddrag fra: Markedskommunikation (M) iBog fra Sysstime og
Kreativ kommunikation (K) iBog fra Systime, samt uddrag fra tidligere udgaver af markedskommuni-kation fra Systime Kilde angives i forløbet. Undervejs i forløbene er der også løst diverse opgaver fra de to ovennævnte iBøger.


Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

1 Intro og kommunikationsparametre
2 Medievalg
3 Positionering og branding
4 Budskabsudformning
5 Etik og jura
6 Implementering og kontrol
7 Eksamensforløb og eksamenstræning


Beskrivelse af det enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)

Titel 1
Intro og kommunikationsparametre
Indhold K 1    Introduktion
K 2    Den cirkulære model
K 3    Forståelsesfasen
M 7   Modtagergrupper (identitet, adfærd, livsfase, persona)


Supplerende materiale

22.kap. Promotion fra Marketing- en grundbog i afsætning -iBog fra Systime
1. Præsentation af dig.docx
Opgave om brug af kommunikationsparametre.docx

Omfang 5 moduler
Særlige fokuspunkter Kompetencer, læreplanens mål, progression
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning, gruppearbejde skriftligt og mundtligt



Titel 2
Medievalg
Indhold K 4    Designfasen
K 4.1   Design af medieplan (ikke 4.1.1.2 og  4.1.1.3 og 4.1.1.4)
K 4.1.1 Online marketing
K 4.1.1.1 Search marketing
K 4.1.1.5 Sociale medier

K 4.12 TV- Marketing
K 4.13 Print marketing
K 4.14 Outdoor marketing
K 4.15 Radio Marketing

M 10 Medieplanlægning  
K 11 Influencer Marketing

Supplerende materiale
Film: The greatest movie ever sold - Morgan Spurlock
The greatest movie ever sold- spørgsmål.docx
K 4.1.1.6 Influencer marketing
Integreret markedskommunikation.docx fra sidste version af markeds-kommunikation.
Medier - print-in-og outdooer mm.docx

Omfang 6 moduler
Særlige fokuspunkter Kompetencer, læreplanens mål, progression
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning, gruppearbejde skriftligt og mundtligt


Titel 3
Positionering og branding
Indhold M 14 Positionering
M 5   Branding
K 7   Brand og branding


Supplerende materiale
Hjernen bag Airtox.docx
Rebranding af DI med nyt logo.docx
Tobias Rahim i front for Schulstad.docx
opgave - Airtox.pptx

Omfang 5 moduler
Særlige fokuspunkter Kompetencer, læreplanens mål, progression
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning, gruppearbejde skriftligt og mundtligt



Titel 4
Budskabsudformning
Indhold M 16 Reklameanalyse
M 18 Analyse af kommunikationspsykologi
M 19 Kultur analyse

Supplerende materiale
Contekst is king - artikler med eks.pdf
Barbieopgave.docx
Opgave om studieretning 2025.pdf
Dagens reklamer.docx
Greenpeace2- 29nov 2024.pdf
Pure tempation - Samvirke dec 2024.pptx
Reklame information dec 2024 .pdf
Neuromarketing mm.docx
Audi-virkemidler.docx
Facinationstegn mm.pptx
Semiotik og farver.pptx

Omfang 12 moduler
Særlige fokuspunkter Kompetencer, læreplanens mål, progression
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning, gruppearbejde skriftligt og mundt-ligt




Titel 5
Etik og jura
Indhold M 3 Etik
M 4 Jura i kommunikation

Supplerende materiale
2025 - Bekendtgørelse af lov om markedsføring.pdf
ICC_2024_MarketingCode_2024.pdf
Markedsføringsloven- nyere sager eksempler.docx
Ophavsretsloven.pdf
Ophavsretslov - lidt mere.docx

Omfang 3 moduler
Særlige fokuspunkter Kompetencer, læreplanens mål, progression
Væsentligste arbejdsformer klasseundervisning, gruppearbejde skriftligt og mundtligt




Titel 6
Implementering og kontrol
Indhold M 21 Kommunikationsplanlægning
K 5   Implementeringsfasen
M 13 Effektmåling
K 6    Evalueringsfasen


Supplerende materiale
Kærgården eksempel på planlægning.pdf
Besøg med oplæg om arbejde og cases fra virksomheden https://forsstrom.dk/hvem-er-forsstroem/
K Case 6.1 Lakrids by Bülow
K Case 6.2 Bravo Tours

Omfang 7 moduler
Særlige fokuspunk-ter Kompetencer, læreplanens mål, progression
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning, gruppearbejde skriftligt og mundtligt



Titel 7
Eksamensforløb og eksamenstræning
Indhold
Eksamensforløb markedskommunikation 2025.docx
Se nedenfor her, dog er billeder ikke med her, men skal findes i ovenstående link.

Opgaven uden billeder:
Med udgangspunkt i ordet ”ordentlighed” https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=ordentlighed
skal I komme med et bud på adfærdsændrende kommunikation om et emne som optager jer.
Det kan fx være noget i skolesammenhæng
• at tale ordentligt til hinanden
• at rydde op efter sig selv
• at tage hensyn til andre i en eller anden sammenhæng
Men det kan også være forslag til en landsdækkende kampagne om noget, hvor I synes, at folk skal ændre adfærd. Eksempler omtales også i filen om informations og oplysningskampagner.
• at passe på miljøet
• at lade være med at bruge snus
I kan læse mere om adfærdsændrende kampagner i noter  i filen: Informations og oplysningskampagner.pdf (den første side i filen er med to gange)
I skal under alle omstændigheder efter emnevalg arbejde efter kommunikations-platformen vist i opgavelinket.
Desuden skal forskellige segmenter/målgrupper måske rammes på forskellig vis både mht. budskabsindhold, og medievalg.
Se evt.  PowerPoint præsentationen Informations- og oplysningskampagner.pptx i noter i Lectio.

I må arbejde i grupper eller individuelt, og jeres forslag skal præsenteres i klassen
Dette eksamensforløb skal I perspektivere til ved en eventuel mundtlig eksamen i Markedskommunikation. Her vil censor få opgave formulering, samt få at vide hvilke emner der er arbejdet med.

I må arbejde med forløbet i modulerne. Herunder forslag til styring af forløbet
Torsdag den 27.marts - Her dannes grupper og emne vælges start situationsanalyse
Mandag den 31. marts - Situationsanalyse, målsætning og målgruppevalg
Onsdag den 23. april   - Informationsstrategi og budskabs indhold og udformning
Torsdag den 24.april   - Budskabs indhold, -udformning, medievalg, overslag over omkostninger
Mandag den 28.april   - Klargøring af præsentation og overvejelser omkring effekt     måling
Fredag den 2. maj       - Her præsenterer grupperne deres forslag

Herefter har vi tre moduler tilbage til at øve eksamen
Jeres præsentation skal uploades i Lectio i dokumenter i mappe ”Eksamensforløb”

Supplerende materiale
Eksempler på mundtlige eksamensopgaver
Nr. 6 Telia.docx
Nr. 5 Huyndai.docx
Nr. 3 Spejder Sport.docx
Callme - opgave.docx
Supplement til eksamensspm nr.6.docx

I eksamensforløbet er der arbejdet med følgende:
Stop brug af snus
Digital adfærd
Pant på tallerkener (få brugt service retur til kantine)
Gambling
Vær til stede – drop skærm - mød verden
Brug Chat GPT ansvarligt
Tal ordentligt

Omfang 9 moduler
Særlige fokuspunkter Kompetencer, læreplanens mål, progression
Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde skriftligt og mundtligt samt diskussion i klassen

Indhold
Omfang Estimeret: 47,00 moduler
Dækker over: 47 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer