Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
IBC
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Anders Grønborg Greve
|
Hold
|
fs2024-euxsaa-daA (fseuxsaa-daA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1. Introduktion
Teori/fagbegreber:
Studievaner på EUD/EUX, Systime:
- Notatteknik (p140)
- Læseprocessen (c3966)
- Elektronisk styr på dit studieliv (p141)
- Eksamensangst (p164)
- Informationssøgning (p142)
- Kildekritik (p143)
Håndbog til dansk, Systime:
- Danskfagets metoder (p241) - Biografisk (c903), Nykritisk (c904), Strukturalistisk (c907), Psykoanalytisk (c912), Socialhistorisk og ideologikritisk (c913), Læserorienteret (c914)
- Oversigt over fakta- og fiktionsgenrer (c1227)
- Blandingsformer (c1239)
- Fiktionskontrakt (c1219) og Faktakontrakt (c1215)
- Oversigt over fakta og fiktionskoder (c1213)
- Litterær analyse af romaner, noveller og kortprosa (p171)
- Retorisk analyse af meningsjournalistik (p219)
- Det retoriske pentagram (c607)
- Appelformer (c612)
Guide til skriftlig dansk i hhx/eux, Systime:
- De skriftlige genrer i dansk (Guide til skriftlig dansk i hhx/eux, p137) - med fokus på essay (p150)
- Screencast: Essay (c872)
Tekster/materiale:
- Musik: Statisk - Kender du følelsen (2023)
- Cover: Gilli / Benny Jamz - KENNY
- Video: Den Grimme Ælling oplæst af Alexandre Willaume | H.C. Andersen (GivingTales, Youtube 9.3.2018)
- Youtube: Danish mother seeking
- Novelle: Kaspar Colling Nielsen: Pelikanen (Mount København, 2011)
- Kronik: Christian Kaarup Baron: "Science fiction er lige så relevant for samfundsdebatten som identitetspolitisk litteratur". Information, 22. februar 2018
Værker:
- Sundhedsstyrelsen - BUT WHY? (kampagne, 2017-2020):
En introduktion til kampagnen (BUT WHY, Sundhedsstyrelsen.dk)
En YouTube-kanal, herunder serien "Hvorfor egentlig ryge?" (4 afsnit):
Hvorfor egentlig ryge - ep1
Hvorfor egentlig ryge - ep2
Hvorfor egentlig ryge - ep3 | piger
Hvorfor egentlig ryge - ep3 | drenge
En række influencere, der har samarbejdet med Sundhedsstyrelsen omkring kampagnen:
Alberte Whitta-opslag (Instagram: @albertewhitta, 9.11.17)
ER DET SEJT AT RYGE?! (Youtube: Arian Planet, 10.11.17)
RYGER JEG? (Youtube: Albert Dyrlund, 10.08.18)
JAXSTYLE REAGERER PÅ: ANTI-RYGE-KAMPAGNE! (TÅKRUMMENDE) (Youtube: Jaxstyle, 15.08.18)
En Facebook-side
En afsluttende evaluering (Sundhedsstyrelsen.dk, 23.03.22)
Øvelser/skriftlige opgaver:
- Interview: Dansk i dit liv
- Essay: Rygning blandt unge
Andet:
- Introduktion til fagets bekendtgørelse, faglige krav og kernestof
- Information om plagiatregler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2. Sprog og kommunikation
Teori/fagbegreber:
Studievaner på EUD/EUX, Systime:
Håndbog til dansk, Systime:
- Kommunikationsanalyse (p210)
- Sproghandlinger (c638)
- De tre talegenrer (c606)
- Ciceros pentagram (c607)
- Appelformer (Systime c612)
- Toulmins argumentationsmodel + udvidet (c614)
- Argumenttyper (c627)
- Retorisk analyse af taler (p212)
- Gallups kompasmodel (c806)
- Diskursanalyse (p202) - Nodalpunkt, Ækvivalenskæde, Differenskæder, Hegemoni, Antagonisme, Flydende betegnere
- Konnotation og denotation (c517)
- Tale- eller skriftsprog (c596)
- Stil og tone (p203)
Tekster/materiale:
- Nyhed: Krigen har fået os til at ændre stavemåder, men hvorfor er det egentlig vigtigt? - TV2 Nyhederne, 17. marts 2022
- Youtube: Emma Holtens tale til mænd (P3, 2016)
- Anna Libak - Bløddyret (Weekendavisen, 10. juli 2023)
- Rasmus Andersen - Fru Libak, du inviteres hermed op til dans (Weekendavisen, 12. juli 2023)
- Natasja - Fi er min (2007)
Øvelser/skriftlige opgaver:
- Tale til ung-til-ung arrangement
- Skriftlig aflevering #2: Elisa Mortensen - analyse og vurdering
- Fremlæggelse: Selvvalgt stykke tekst - kronik, læserbrev, sang eller lignende - med diskursiv holdning til kønsroller
Andet:
- Online oplæg: AI akademiet 1: Lynkursus i chatgpt
- Workshop: News Avoidance
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3. Litteraturhistorie + EO5 + Studietur
Teori/fagbegreber:
Dansk i tiden, Systime:
- Hjælpesætninger til overgangen fra det konkrete til abstraktionen (c1426)
- Hjælpesætninger til at blive på det abstrakte (c1427)
- Hjælpesætninger fra det abstrakte til det konkrete (c1428)
- Romantikken: Er lyset for de lærde blot? (p258)
- Det moderne gennembrud (p259)
- Naturalismen/socialrealismen (c1021)
- Stemmer fra underklassen (c1030)
- Krigs- og mellemkrigstiden ca. 1900-1945 (p261)
Håndbog til dansk, Systime:
- 2. Litterær analyse af digte, p195
Guide til skriftlig dansk i hhx/eux, Systime:
- Genrekendetegn ved analyse og vurdering (p173)
Litteraturhistorien - På langs og på tværs, Systime:
- Middelalderens samfund (p132): Hvem skrev folkeviserne og hvornår? (c244); Genrekendetegn (c245); Faste vendinger (c246); Trylleviser (c250); Den farlige natur (c913); Psykologisk tolkning (c255); Ridderviser (c256); Historiske viser (c257); Skæmteviser (c263)
- 1720-1800: Oplysningstiden (p123)
- Romantikken (p124) - Romantikkens samfund: fra enevælde til demokrati (p161); Livssyn (p157); Universalromantik: Adam Oehlenschläger og H.C. Andersen (p159)
- Nationalromantikken (p162)
- Biedermeier (c423)
- Poetisk realisme (c428)
- Den ironiske fortæller (c299)
Tekster/materiale:
- Agnete og havmanden (?)
- Holberg: Epistel 390 (1749)
- H.C. Andersen - Klokken (1845)
- Ja, vi elsker dette landet. Bjørnstjerne Bjørnson, 1859
- Du gamla, du fria. Richard Dybeck, 1844
- Adam Oehlenschläger: "Fædrelands-Sang" 1819
- Zar Paulo - Klap for fædrelandet, 2022
- Maleri: Frederik Vermehren: En jysk fårehyrde på heden, olie på lærred. Statens museum for kunst, 1855
- St. St. Blicher - Præludium (1838)
- N.F.S. Grundtvig - Er lyset for de lærde blot (1839)
- Herman Bang - foran alteret (1880)
- Henrik Pontoppidan - Naadsensbrød (1887)
- Martin Andersen Nexø - Lønningsdag (1900)
- Johannes V Jensen - Memphis Station (1906)
- Tom Kristensen - Nat i Berlin (1927)
Værker:
- Barnet (iBog, DLF på Systime) - herunder introducerende afsnit om bogen, egenproducerede dagbogsindlæg og remedieringsøvelse (AI-musik)
Øvelser/skriftlige opgaver:
- Skriftlig øvelse: Modsvar til Holberg - underviserstillingsopslag
- Kreativ øvelse: Tegn slutscenen i Klokken
- Refleksion: Hvilken relevans har Grundtvig og oplysningen for os i dag
- Padlet: Nedslag i "Lønningsdag"
Andet:
- Studietur, Barcelona (uge 46) - selvskrevet digt til oplæsning
- EO5 om Videnpark Fredericia (sammen med Informatik B)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
26,00 moduler
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4. Medier
Teori/fagbegreber:
Håndbog til dansk, Systime:
- Gallup (c806)
- Nyhedskriterier (p163)
- Medieanalyse af nyhedsjournalistik og fortællende nyhedsjournalistik (p217)
- Toulmins udvidede argumentationsmodel (c614)
- Appelformer (c612)
- Medieanalyse af dokumentarfilm (p228)
- Medieanalyse af reklamefilm (p230), heri Maslow og Reklamegenre (c809)
- Konnotativt og denotativt indhold (c882)
- Analysemodel, billedanalyse (c231)
Dansk i tiden, Systime:
- Avisens genrer (p174)
- Nyhedstrekanten (p322)
- Tilstræbt objektivitet (p269)
- Tillid til forskellige nyhedsmedier (p269)
- Forskel på vinkling og holdning (c1077)
- Nyhedskompasset (c1078)
- Reportage (c322)
- Opinionsgenren (p323)
- Multimodalitet (p161)
- Webdok (c1108)
Grundbog til medier i Dansk, Systime:
- Dramaturgiske virkemidler (p139)
PolitikNU, Systime:
- Fra OBS til OSB (p793)
Tekster/materiale:
- Nyhed: Stærke tyve på spil: Kabler for over en halv million kroner trillet væk (Fredericia Dagblad, 07 jan. 2025)
- Udsendelse: DR TV-Avisen (21.00, 8. jan. 2025)
- Udsendelse: TV2 Syd, nyheder (19.30, 8. jan. 2025, start ca. 1:15)
- Tabel: Tidslinje for udviklingen af nyhedsformidlingen i Danmark
- Nyhedsartikel: Amalie Tarp Borup: "Julie og Tobias mister tilskud til privat børnepasning på grund af ghetto-adresse" (Beboerbladet, 4. september 2019)
- Spil: Fake News (https://www.tjekdet.dk/badnews)
- Reportage: Jonas Vester: “Rosenhøj ved Aarhus er gået fra ghettoliste til venteliste” (B.T., 7. januar 2018)
- "Sportsklubber hjælper med integration", TV2 Nord 22. maj 2016 (5:25 min.)
- Kronik: Trump lyder som Putin på speed (Andrey Kazankov, Weekendavisen, 12.1.25)
- Webdok: Mere end benhård rap og røvsyg beton: Her er den ægte fortælling om Vestegnen (DR.dk)
- Sidney Lee - Nyt Nordisk fra Kohberg (Youtube, 1. april 2012)
- Kathrine Ærtebjergs hjemmeside: https://www.kathrineaertebjerg.dk/
Værker:
- Kandis for livet: Biografversion (DR.dk, 1 t., 33 min.)
- Århus Teater: GenZ Endgame + undervisningsmateriale fra AT
Øvelser/skriftlige opgaver:
- Selvvalgt aktuel nyhed, nyhedskriterier
- Træning af kildevurdering og kildelister
- Skriv en nyhed
- Refleksion om fake news
- Omskriv små sætninger, så de skrives inden for reportagegenren
- Billedanalyse af selvvalgt billede fra SMK's samling
Andet:
- Generalprøve, skriftlig dansk d. 6/2 (4 moduler)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
5. Performance og marketing på SoMe
Teori/fagbegreber:
Håndbog til dansk, Systime:
- Filmiske virkemidler
Dig og digital dannelse i dansk, Gyldendal:
- Frontstage og backstage (p153)
- Middle region (c338)
- Autenticitetsmarkører og fiktionaliseringer (c934)
- Kønsperformance på sociale medier (p154)
- Visuelle virkemidler
- Push og pull kommunikation på sociale medier (p158)
- eWOM-marketing (c366)
- STEPPS (c264)
- Brand communities (p160)
Tekster/materiale:
- IG-opslag, @mette d. 6.2.25
- Nyhed: Ny rapport: Jacob Mark kan noget, Mette Frederiksen ikke kan på Facebook (DR.dk, 10. jan. 2024)
- Jacob Marks Facebook-side
- Mie Isaksen (@mieisak)
- Louise Madsen (@louisenmadsen)
- Tobias Sorensen (@thesorensen)
- Melissa Bentsen (@bentsenn)
- Youtube: Sjokk-influencer Fie Laursen er villig til å dø på operasjonsbordet (God Kveld Norge: 2. marts 2020)
- Youtube: Fie Laursen - Min ærlighed
- DRTV - Far, far & børn: Gravid på Insta (DR, afsnit 3. 2025 - uddrag)
- Case: Innocent Drinks
- @roskildefestival, Instagram 27.2.25
- @givskudzoo, Instagram 5. juli 2018
- Youtube: "Er du blevet delt?" (Red Barnet, kampagnevideo 2017)
- Youtube: "Secondo: Secondo X Fundamentum, Highend Couture & Snearkermaket" (2. juli 2016)
- Uddrag af "Emil har ikke lige så mange følgere som Kim Kardashian, men han er bedre til at sælge sminke" (Berlingske.dk, 6. maj 2018)
Øvelser/skriftlige opgaver:
- Analyse af selvvalgt influencervideo (filmiske/visuelle virkemidler)
- Fremlæggelse af selvvalgt influencers performance
- Løbende arbejde med udarbejdelse af SoMe-strategi til selvvalgt dansk virksomhed, der blev udformet som selvoptaget pitch til sidst
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
6. Klap din bøf (Projekt Grøn Omstilling)
Teori/fagbegreber:
Håndbog til dansk, Systime:
- Billedanalyse (p231)
- Reklamegenrer (c809)
- Kommercielle reklametyper (c803)
- Appelformer (c612)
- Maslows behovspyramide (c802)
- Fakta- og fiktionskoder (c1021)
- Gallups kompasmodel (c806)
Tekster/materiale:
- Dyrevelfærdsmærket på mælk og kategoriseringen af 1, 2 eller 3 hjerter (Arla.dk, 20.3.25)
- Artikel - Vegansk aktivist: Komælk er kalvekidnapning (Politiken.dk, 9. juli 2024)
- Maleri: Johan Thomas Lundbye: To køer på en åben mark (1845)
- Maleri: Theodor Philipsen: En kostald. Saltholm (1890)
- App: Hay day
- Allan Otte, baggrundartikel: https://artmatter.dk/journal/ugens-kunstner-allan-otte
- Udvalgte billeder herfra af Otte
- Reportage: Information, 13. nov. 2020 - Thomas Beck afliver 5.500 mink om dagen
- Mathilde Walter Clark: Politiken - hvis dyrene boede i huse af glas
- Naturmælk, det økologiske mejeri - Naturmælk tegnefilm (Youtube, 10.4.14)
Værker:
- Jeppe Aakjær - Rugens sange (1906)
Øvelser/skriftlige opgaver:
- Selvvalgt repræsentation af landbruget, som vi forestiller os det i dag
- Udarbejdelse af word clouds og diskurs inden for landbrugsfremstillinger
- Debatøvelse: Repræsentanter for Økologisk landsforening, SF, Landbrug & Fødevarer og Danmarksdemokraterne (fokus på god argumentation)
- Skriftlig aflevering, selvvalgte digte i Rugens sange (Analyse, fortolkning og perspektivering)
- Gruppearbejde: Lav et influencer-post for Landbrug & Fødevarer, fokus på story telling
Andet:
- Besøg på landbruget Uglkær d. 26/3, udarbejdelse af spørgeskema med besvarelser til brug i elevernes egenproduktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
7. Eksistentialisme
Teori/fagbegreber:
- Kierkegaards fire arketyper (En kortfilm om Søren Kierkegaard, Youtube)
Eksistentialisme i dansk, Systime:
- Eksistentialismemodel (c245)
- Friedrich Nietzsche; Eksistentialisme er nihilisme (p137); Viljen til magt (p175); Før kristendommen: Herremoralen (p176); Under kristendommen: Slavemoralen (p177); Efter kristendommen: Overmennesket (p178)
- Grundtemaer i eksistentialistisk litteratur (p264)
- Determinationspunktet (c427) + Kulminationspunktet (c428)
Tekster/materiale:
- Case: Hvad skal Victor vælge? (Eksistentialisme i dansk, Systime c243)
- Pär Lagerkvist - Ångest (1916)
- Peter Seeberg - Hvile (1962)
- Flyv ikke højere end vingerne bær' (Youtube: Lille Palle FLYV IKKE HØJERE Fællessang På Charlie 2012 HD, 16. juni 2022)
- Karen Blixen - Ringen (1958)
- Martin A. Hansen - Agerhønen (1947)
- Klaus Rifbjerg - Engang (1965)
Værker:
- Tour de Chambre (Tine Høeg, 2020) - samlæsning over 4 moduler. Læsegruppeformat; læsegrupper vælger relevante analysepunkter på forhånd, som vi diskuterer i små grupper og sidenhen plenum
Øvelser/skriftlige opgaver:
- Plenumdiskussion om dødsangst i samtiden
Andet:
- Forberedelse til skriftlig eksamen (20/5)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
8. Eksamensforberedelse
Gennemgang af de syv forløb
Udarbejdelse af fælles noter i fælles formater:
- mindmaps
- Tidslinje over litterære perioder, tekster og historiske nedslag
- matrix-grupper
- udarbejdelse af spørgsmål til Blooket
Prøveeksamen, 30 min. - frivillig elev
Spørgetime
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/942/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66192303532",
"T": "/lectio/942/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66192303532",
"H": "/lectio/942/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66192303532"
}